14/09/2017

מהפכת הקורסים המקוונים יצאה לדרך

משנים את פני ההוראה במערכת ההשכלה הגבוהה: מהפכת הקורסים המקוונים יצאה השבוע לדרך כאשר המשרד לשוויון חברתי, ישראל דיגיטלית מל”ג וות”ת ומשרד החינוך הודיעו על בחירת 44 הקורסים  הזוכים שלראשונה יתוקצבו על ידי המדינה ויופקו בגרסה דיגיטלית המשלבת איכויות צילום ויכולות אינטראקטיביות מתקדמות.

 

שר החינוך ויו”ר המל”ג נפתלי בנט: האפשרות ללמוד באופן מקוון באקדמיה היא לא עוד צעד, היא מהפכה חברתית. אנחנו נאפשר לסטודנטים בפריפריה ללמוד מהבית ולגשר על פערי המרחק בעזרת טובי המרצים מכל הארץ. בכך נתגבר על אחד הקשיים המשמעותיים הגורמים לפערים באקדמיה, שהוא בעיית הנגשה של הפריפריה למרכז”.

 

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל: “זוהי מהפכה של ממש שתאפשר נגישות להשכלה גבוהה לכל אזרחי ישראל באשר הם, מהפריפריה כמו מהמרכז. קורסים אקדמיים מקוונים יעניקו שוויון הזדמנויות אמיתי לכל צעירי ישראל המעוניינים לרכוש השכלה ולהשתלב באופן משמעותי בשוק העבודה. הקורסים הדיגיטליים יאפשרו לסטודנטים ללמוד בזמן במקום ובקצב הנוחים להם ולהחליט בצורה מושכלת ולהירשם לחוג ותחום המתאימים להם. זו תכלית המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית במשרד  לשוויון חברתי, להסיר חסמים ולרתום את הכלים הדיגיטליים לשינוי חברתי אמיתי”.

 

יו”ר ות”ת פרופ’ יפה זילברשץ הדגישה כי מל”ג וות”ת הציבו את קידום החדשנות בהוראה כיעד מרכזי בתכנית העבודה לשנים הקרובות. לדבריה, “הקורסים המקוונים יביאו לשיפור איכות ההוראה האקדמית בישראל ע”י רענון הסילבוסים ושימוש במדיה דיגיטלית חדשה ואטרקטיבית. בנוסף, קורסים מעולים אלו מאפשרים הנגשה רחבה וחינמית של המצוינות האקדמית הישראלית, ובכך יסייעו למשיכת סטודנטים חדשים, ויתרמו לבחירת תחומי לימוד אקדמיים בצורה מושכלת יותר”.

 

מדובר בקורסים אקדמיים ברמה גבוהה מאוד, ממיטב המרצים במגוון תחומים ומגוון המוסדות האקדמיים בישראל. הקורסים המקוונים אף יאפשרו למועמדים להשכלה גבוהה לטעום ממגוון מבואות ולהחליט בצורה מושכלת מה ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה.

בנוסף, הקורס המקוון יאפשר למרצה מגוון כלים ואפשרויות שיהפכו את ההוראה להרבה יותר חווייתית מבחינת הסטודנט, לרבות שילוב של סרטונים, מצגות, רשתות חברתיות וכלי מדיה מתקדמים.

הקורס המקוון יתנהל בדומה לקורס סמסטריאלי תוך מעורבות מלאה ופעילה של המרצה לאורך הסמסטר כולו. לקורס יהיה תאריך פתיחה וסיום, כאשר השליטה וניהול הקורס המקוון הם באחריות סגל ההוראה אשר יכתיב בין

היתר את קצב ההתקדמות, העלאת קטעי וידאו, העלאת ובדיקת מטלות, ליווי פעיל של הפורומים לפי הנושא השבועי ועוד. הבחינה הסופית לצורך עמידה בדרישות הקורס והשלמתו תתקיים במוסד האקדמי.

במתכונת זו הסטודנטים מחויבים למעשה לעמוד בתאריכי ההגשה השונים של המטלות ובעמידה ברף ציונים מסוים על מנת לסיים את הקורס בהצלחה ולקבל את תעודת הסיום של הקורס.

סך התקצוב הוא כ- 20 מיליון שקלים, כאשר המטרה היא להנגיש את הקורסים חינם לסטודנטים ולציבור הרחב – בישראל ומחוצה לה. הקורסים יופקו בעברית ובערבית וחלקם גם באנגלית.

 

  • יודגש כי הקורסים הזוכים נבחרו בתום תהליך בדיקה קפדני שנעשה על ידי ועדות מקצועיות של מל”ג וות”ת.
  • הקורסים יועלו על פלטפורמת קמפוס – המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית מבית מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי ובשיתוף פעולה מל”ג וות”ת – הפלטפורמה מבוססת על פלטפורמת Open edX מיסודן של האוניברסיטאות Harvard ו-MIT.

 

בין הקורסים האקדמיים שנבחרו:

  • מבוא לפיסיקה,
  • כימיה אורגנית
  • מערכות לומדות
  • מבוא לכימיה כללית
  • מבוא למדעי הפסיכולוגיה
  • ההיסטוריה של ישראל המודרנית
  • גריאטריה וגרונטולוגיה
  • אדריכלות ישראלית
  • רעיונות מרכזיים בפיזיקה
  • אשנב מדעי המחשב
  • הבנת עולם הצמחים
  • ביואתיקה
  • מלחמה ושלום באסלאם הקדום ובן זמננו
  • אתגרי החינוך בעידן הפוסטמודרני
  • מבוא לפילוסופיה של החינוך
  • מבוא לחינוך החשיבה