04/10/2018

מהפכת לימודי ההנדסה וההייטק

  • לראשונה יש יותר סטודנטים שלומדים הנדסה (34,661) מאשר מדעי החברה (34,030)
  • מעל 50,000 סטודנטים – אחד מכל ארבעה סטודנטים בישראל – לומדים הנדסה או מדעי המחשב
  • ירידות חדות בלימודי משפטים ובעסקים ומדעי הניהול

 

שר החינוך ויו”ר המל”ג, נפתלי בנט: “עברנו מדשדוש לזינוק בלימודי ההנדסה וההייטק בישראל. כך נראית מהפכה! צריך יותר מהנדסים ויותר לומדי מחשבים, זה מחזק את המשק ומחזק את מדינת ישראל. לאחר שבמשך עשרות שנים פעלו בדיוק הפוך, פעלנו להיפוך המגמה על ידי עידוד יותר סטודנטים ללמוד מקצועות הייטק על פני משפטים, מנהל עסקים ומדעי הרוח. אני שמח שביצענו תיקון חשוב זה. הבסיס להמשך קיומה של ישראל כאומת הסטארט אפ הוא השקעה בתחומי המדעים, זו עוצמתה של ישראל בזירה הבינלאומית במשך שנים ואותה יש להמשיך לטפח. לראשונה, המהנדסים ואנשי הייטק עומדים בראש הרשימה, וזה מבטא שינוי חברתי ותפיסתי עמוק. אנחנו מפתחים את הכלכלה והתעשייה, יוצרים מקומות עבודה ומגדילים את התוצר הלאומי. המל”ג בראשותי מעודדת עוד ועוד שינויים כאלו, על פני רבבות עורכי דין ומשפטנים שמציפים את השוק. זו אחת הדרכים המשמעותיות ביותר לדאוג לעתיד הסטודנטים והמדינה”.

 

יו”ר ות”ת, פרופ’ יפה זילברשץ:בזכות תמריצים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, הצלחנו להביא לשינוי אמיתי במסלולי הלימוד בישראל – הרבה יותר לימודי הנדסה והייטק ופחות לימודים במסלולים שבהם השוק מוצף כמו משפטים ומנהל עסקים. בקרוב נאמץ מודל תמריצים גם במדעי הרוח במטרה לחזק את המחקר וההוראה לרבות פיתוח תכניות לימוד חדשות ומינוף התארים הדו חוגיים, המשלבים את לימודי מדעי הרוח עם דיסציפלינות אחרות”.

 

  תשס”ז תשע”ה תשע”ו תשע”ז תשע”ח
סה”כ – אחוזים 100.0 100.0 100.0 100.0 100.0
הנדסה 16.6 17.0 17.4 18.1 18.3
מתמטיקה סטטיסטיקה, מדעי המחשב 4.7 6.5 6.7 7.3 8.2
מדעי הרוח 9.5 6.9 6.2 5.8 5.9
חינוך והכשרה להוראה 14.4 15.5 16.1 17.0 17.0
מקצועות האמנות והעיצוב 2.8 2.9 3.1 3.1 3.1
מדעי החברה 21.9 19.6 19.2 18.6 17.9
עסקים ומדעי הניהול 8.8 10.9 9.9 9.8 9.7
משפטים 9.4 8.3 8.5 7.2 6.9
רפואה 0.9 1.0 1.1 1.1 1.1
מקצועות עזר רפואיים 4.7 6.0 6.5 6.5 6.5
המדעים הפיסיקליים 1.8 1.3 1.4 1.4 1.4
המדעים הביולוגיים 3.2 2.6 2.6 2.6 2.5
חקלאות 0.5 0.6 0.6 0.6 0.5
אדריכלות 0.9 0.9 0.9 1.0 1.0

 

הישג מרשים ליישום התכנית הלאומית לחיזוק מקצועות ההנדסה וההייטק: מנתונים חדשים של מל”ג לשנת תשע”ח עולה כי בפעם הראשונה לימודי הנדסה הם מסלול הלימודים הנלמד ביותר בישראל (34,661 סטודנטים המהווים כ-18.3%).

בכך לימודי הנדסה עקפו את מדעי החברה (34,030 סטודנטים המהווים 17.9%) שלאורך שנים נחשבו למסלול הלימודים הגדול ביותר בישראל. גידול דרמטי נרשם גם בלימוד מתמטיקה ומדעי המחשב 15,553 סטודנטים בתשע”ח לעומת 10,434 סטודנטים בתשע”ב .

 

  • אחד מכל ארבעה סטודנטים בישראל לומד הנדסה ומדעי המחשב:
תשע”ד תשע”ה תשע”ו תשע”ז תשע”ח
הנדסה ומדעי המחשב 43,806 45,008 46,382 48,473 50,214

 

על פי הנתונים בשנת תשע”ח, 50,214 סטודנטים למדו את מקצועות ההנדסה ומדעי המחשב מתוך סך הכל 189,845 סטודנטים לתואר ראשון (מעל לרבע מהסטודנטים לתואר ראשון). במקביל לכך, נרשמת ירידה חדה בתחומי לימוד כמו משפטים ומנהל עסקים, שהיו מאוד מבוקשים בתחילת העשור. על פי הנתונים לימודי משפטים ירדו מ-16,446 סטודנטים בתשע”ב ל- 13,168 סטודנטים בתשע”ח. לימודי מנהל עסקים ירדו מ-22,654 סטודנטים בתשע”ב ל- 18,401 סטודנטים בתשע”ח.

יודגש כי במסגרת התכנית הרב שנתית לחיזוק מסלולי ההייטק ולאור החלטת הממשלה בנושא ות”ת הקצתה תמריצים בהיקף של מאות מיליוני שקלים למוסדות האקדמיים לטובת קליטה של סטודנטים, חברי סגל אקדמי ובנייה ושדרוג של תשתיות מחקר והוראה. במל”ג סבורים כי המגמה צפויה להמשיך ולהתרחב גם בשנים הבאות והמשמעות היא שסטודנטים ראויים רבים שבעבר קבלתם למקצועות הייטק נדחתה בשל הגבלת מספר הלומדים יוכלו כעת להתקבל ללימודים אקדמיים במסלולים אלו.

 

  • תכנית רב שנתית מקיפה לחיזוק מדעי הרוח בהיקף של 100 מיליון שקלים.

בתוך כך נמשכת מגמת הירידה בלימודי מדעי הרוח. בחודשים הקרובים מל”ג צפויה לדון בתכנית רב שנתית מקיפה לקידום מדעי הרוח באוניברסיטאות, בתקציב של כ-100 מיליון שקלים. התקציבים ייעודו, בין היתר, לטובת חיזוק המחקר, פיתוח תכניות לימוד חדשות ומינוף התארים הדו חוגיים, המשלבים את לימודי מדעי הרוח עם דיסציפלינות אחרות.

התכנית שתוגש בקרוב לאישור מל”ג כוללת, בין היתר, מתן תמריצים כספיים לאוניברסיטאות שיעודדו סטודנטים להירשם לתארים דו חוגיים המשלבים את מדעי הרוח עם תחומי לימוד אחרים, בהם מסלולי ההיי-טק, מדעי החיים ומדעי החברה.

הערה: לימודי הנדסה כוללים את התחומי הבאים: הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת מחשבים ותוכנה, הנדסת מערכות מידע, הנדסה אזרחית, הנדסת מכונות, הנדסה כימית וחומרים, הנדסת תעשיה וניהול והנדסות אחרות.