09/10/2018

מערכת ההשכלה הגבוהה בסימן 60 שנה למל"ג ו-70 שנות מצוינות אקדמית

 

עיקרי העשייה במערכת ההשכלה הגבוהה:

  • דירוג ה- OECD – ישראל במקום השני בעולם בקרב בעלי השכלה על תיכונית וגבוהה (גילאי 25-64)
    בראיה רב שנתית – מגמת יציבות במספר הסטודנטים הלומדים בישראל
    בראיה רב שנתית – גידול במספר הסטודנטים לתארים מתקדמים
  • התכנית הלאומית לחיזוק מסלולי ההייטק:
    א.    לראשונה לימודי הנדסה  מסלול הלימודים הגדול ביותר בישראל
    ב.     אחד מכל ארבעה סטודנטים בישראל לומד הנדסה או מדעי המחשב
  • הנגשת ההשכלה הגבוהה בפריפריה – מעל 45,000 סטודנטים לתואר ראשון (27%) הגיעו מיישובים הממוקמים באשכולות חברתיים-כלכליים נמוכים (אשכולות 4-1), גבוה משמעותית מחלקה של האוכלוסייה המתגוררת ביישובים אלו (19.6%).
  • מהפכת הנגשת ההשכלה הגבוהה לחברה הערבית – היעד הושג 3 שנים לפני התכנון המקורי
  • חזון הקמפוס החדש  – מעבר ללמידה אקטיבית ודיגיטלית
  • התעצמות המחקר – תקציבים, פרסומים אקדמיים וזכייה בקרנות מחקר
    א.    גידול משמעותי בתקציב קרנות המחקר – השקעה של כ- 1.5 מיליארד שקלים בשנה
    ב.    תכנית רב שנתית להקמה ושדרוג תשתיות המחקר
    ג.     חיזוק תכניות הדגל במחקר – מיצובה של ישראל בחזית הידע העולמי
    ד.    זכייה בקרנות מחקר ופרסומים אקדמיים – גידולים משמעותיים בראיה רב שנתית

 

שר החינוך ויו״ר המל״ג, נפתלי בנט: ״יום פתיחת שנת הלימודים הוא יום חג לאקדמיה בישראל. מאות אלפי סטודנטים יבואו בשבוע הבא בשערי האוניברסיטאות והמכללות, אני מאחל לכולם שנה אקדמית מלאת אתגרים והגשמה עצמית. אנו נמשיך להעניק לכם את מלוא הכלים להצלחה, בלימודים ובחיים שלאחריהם. השנה שברנו שיא חדש במספר הסטודנטים שלומדים הנדסה והייטק, כאשר 1 מכל 4 סטודנטים בוחר ללמוד מקצועות אלו על פני עוד משפטנים ולימודי מנהל עסקים. התהליך הזה התרחש הודות לדגש מיוחד ששמנו על חיזוק מסלולי ההיי-טק. המחסור במהנדסים ובוגרי מדעי המחשב בישראל היווה בעיה אסטרטגית, ופעלנו בנחישות כדי לפתור אותה. זה חיוני למדינה, להיי-טק ולעתיד לסטודנטים״.

 

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ: "מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל נמצאת בתנופה אדירה, ה- OECD דירג את ישראל במקום השני בעולם בהשכלה אקדמית לגילאי 25-64, ולצד הישגים מרשימים בתחומי ההייטק והנגשת האקדמיה לחברה הערבית, יש גידול משמעותי בהשקעות במחקר ובמספר הפרסומים האקדמיים. בנוסף השנה נשיק את חזון 'הקמפוס החדש' היוצר חווית לימודים אקדמית חדשה ועדכנית באמצעות למידה דיגיטלית, למידה אקטיבית תוך פתיחת האקדמיה לממשק עם התעשייה".

 

סיו"ר מל"ג, פרופ' אדו פרלמן: "מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל מתאפיינת במצוינות אקדמית במחקר ובהוראה, לצד הנגשת האקדמיה לציבורים רחבים ומתן מעטפת של תמיכות וסיוע לסטודנטים. האקדמיה היא קטר של החברה הישראלית, וככזו היא תמשיך להוביל גם בשנים הבאות את מדינת ישראל להישגים מרשימים בתחום המדע, וכן תפעל לשילובם בתעשייה ובמחקר של כלל המגזרים, בדגש על מגדר, פריפריה ואוכלוסיות ייחודיות".