22/01/2018

לראשונה ממשלת סין תכיר גם בתארים של מכללות בישראל

הישג חשוב לקידום הבינלאומיות בהשכלה הגבוהה:

 

  • הממשל הסיני הודיע כי הם התרשמו מאוד מהעשייה האקדמית בישראל והם רואים חשיבות רבה ביציאה של סטודנטים סינים ללימודים בישראל.
  • ההכרה במכללות היא צעד משמעותי בהידוק היחסים האקדמיים בין המדינות
  • ההכרה תאפשר להרבה יותר סטודנטים סינים מצטיינים להגיע ללמוד בישראל. לימודים לתואר ראשון במכללות יאפשרו לסטודנטים להמשיך לתארים מתקדמים באוניברסיטאות המחקר.

 

 

מל"ג וות"ת ממשיכות לפעול לקידום התכנית הרב שנתית לחיזוק הבינלאומיות במערכת ההשכלה הגבוהה. במסגרת כך, ממשלת סין אישרה באחרונה כי בכוונתה להכיר גם בתארים ראשונים הנלמדים במכללות ישראליות – בשלב הראשון ההכרה תכלול את האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים והמרכז הבינתחומי הרצליה.
עד כה הממשל הסיני הכיר ב-7 אוניברסיטאות המחקר הישראליות בלבד, עובדה אשר פגעה פגיעה משמעותית ביכולתם של המוסדות האחרים למשוך סטודנטים סינים מצטיינים ללימודים אקדמיים בארץ.
סטודנטים סינים מצטיינים שילמדו תואר ראשון במכללות יוכלו בהמשך להשתלב בלימודים לתארים מתקדמים באוניברסיטאות המחקר.

 

ההכרה במכללות היא פרי עבודה מאומצת בהובלת יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ והצוותים המקצועיים במל"ג וות"ת אשר במהלך השנה האחרונה פעלו מול מקביליהם במשרד החינוך הסיני כדי להרחיב את ההכרה במוסדות הישראליים.
ההודעה הרשמית התקבלה במהלך ביקור שערכה באחרונה פרופ' זילברשץ בסין. במהלך הביקור סגן שר החינוך הסיני Tian Xuejunוצוותו הודיעו כי הם התרשמו מאוד מהעשייה האקדמית בישראל והם רואים חשיבות רבה ביציאה של סטודנטים סינים ללימודים בישראל.
במל"ג/ות"ת הדגישו כי ההכרה של משרד החינוך הסיני בשתי מכללות ישראליות מהווה התקדמות משמעותית בקידום הקשרים האקדמיים בין שתי המדינות, וכעת בכוונתם להמשיך ולפעול מול הממשל הסיני כדי להרחיב את ההכרה גם למוסדות נוספים ולאפשר ליותר סטודנטים סינים לבוא לישראל ללימודים אקדמיים.

 

בהקשר זה יאמר כי המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ותקצוב הציבו את קידום הבינלאומיות בהשכלה גבוהה בכלל, ובהוראה בפרט, כיעד מרכזי בתכנית הרב שנתית. סך התקצוב כ- 300 מיליון שקלים. חיזוק הבינלאומיות נועד להעלות את הרמה והתחרותיות של האקדמיה הישראלית על ידי קליטה של סטודנטים מצטיינים מחו"ל וחיזוק המוניטין הבינלאומי של המוסדות בישראל. מעבר לכך, לקידום הבינלאומיות בהשכלה הגבוהה ישנה חשיבות רבה לא רק בהיבט האקדמי, אלא גם בהיבטים המדיניים (קשרים דיפלומטיים עם מדינות זרות), חברתיים וכלכליים.

 

על פי הנתונים העדכניים, שיעור הסטודנטים הבינלאומיים הלומדים בישראל עומד על כ- 1.4%, שיעור זה נמוך משמעותית מממוצע מדינות ה- OECD העומד על 9%. במל"ג מסבירים כי הדבר נובע בין היתר מכך שמרבית המוסדות בישראל אינם ערוכים לקליטה של סטודנטים בינלאומיים, לרוב הטיפול בסטודנטים אלו לוקה בחסר ומקשה על הסטודנטים הזרים. כמו כן, במל"ג מציינים שישנם חסמים מדינתיים כגון ויזות ואישורי עבודה לבני הזוג שמעקבים את היכולת לפתוח את שערי המוסדות לסטודנטים בינלאומיים. בימים אלו צוותים של מל"ג וות"ת פועלים בנושא אל מול הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה השונים.