21/10/2017

ב- 5 השנים האחרונות ות"ת תקצבה את מלגות פר"ח בחצי מיליארד שקלים

  • במהלך התקופה כ- 100,000 סטודנטים קיבלו מלגת פר"ח
  • השנה יוצא לדרך פיילוט חדש ובמסגרתו הסטודנטים יעברו סדנאות לחונכות איכותית ומשמעותית

 

מנתונים חדשים של המועצה להשכלה גבוהה ומנהלת פר"ח עולה כי ב- 5 השנים האחרונות ות"ת תקצבה את פרויקט המלגות בסך כולל של כחצי מיליארד שקלים (כ- 100 מיליון שקלים בשנה). במהלך התקופה כ- 100,000 סטודנטים השתתפו בפרויקט תמורת מלגה של כ- 5,000 שקלים בשנה.

פר"ח הוא פרויקט מלגות הסטודנטים הגדול והמקיף ביותר בארץ והוא נועד לעודד את הסטודנטים למעורבות חברתית. הפרויקט כולל את כל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, לרבות אלו שאינם מתוקצבים.

 

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ: "ותת רואה חשיבות במתן מעטפת תומכת וסיוע כלכלי לסטודנטים כדי שיוכלו להגשים את הישגיהם האקדמיים. פר"ח הייתה ועודנה המלגה הגדולה והמקיפה ביותר ואנו שמחים שמדי שנה כ-20 אלף סטודנטים נהנים מהמלגה ותורמים תרומה משמעותית לחברה ולקהילה".

 

פרויקט החונכות (פר"ח) הוקם בשנת 1973 ובמסגרתו סטודנטים חונכים מדי שבוע במשך 4 שעות ילדים בגילאי בית ספר ומשמשים להם "אחים בוגרים", כל זאת תמורת מלגה בגובה כמחצית משכר הלימוד. החונכים וחניכי פרח מגיעים מכל זרמי החברה הישראלית, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, ומכל רחבי הארץ, פריפריה ומרכז.

 

בשנת הלימודים תשע"ח יחל פיילוט חדש שיקיף כ- 2000 חונכים באזור הדרום והצפון. במסגרת הפיילוט תעלה חונכות פר"ח מדרגה נוספת והסטודנטים יעברו הכשרה של כ-20 שעות הדרכה, זאת במטרה להקנות לסטודנט ידע רחב יותר על החברה בישראל וכן כלים ומיומנויות לחונכות איכותית. בנוסף מתכונת ליווי החונכים תשתנה מליווי אישי לליווי קבוצתי.

יצוין כי חלק ממרכיבי הפיילוט נשענים על מחקר הערכה בנושא הדרכת חונכים, שהתקיים בשנת הלימודים תשע"ו ואשר מצא כי חונכות משמעותית ואיכותית מתאפשרת על ידי מודל ליווי קבוצתי. מודל זה מאפשר לחונכים לקיים 'סיעור מוחות', לשתף בחוויות וללמוד אחד מניסיונו של האחר. הקבוצה משמשת  למעשה כמקור לתמיכה וכמקום ללמידה משותפת ובכך משפרת את איכות העשייה החברתית ואת חווית הסטודנטים.

 

בנוסף הפיילוט ישים דגש בתכני ההדרכה להקשר חברתי רחב יותר בו מתבצעת הפעילות. במסגרת נושא זה ייחשף הסטודנט לסוגיות חברתיות כמו צדק וצדקה, הפרטת שירותי הרווחה ועליית החברה האזרחית, בחינת שאלת השוויון במערכת החינוך והשלכותיה. בפר"ח מציינים כי השילוב בין האישי לחברתי ירחיב את תחושת ההתרמות האישית של החונכים מהפעילות ויאפשר להרחיב את נקודת המבט מהחונכות אל הקשרים חברתיים רחבים יותר ובכך יסייע לפתח חווית עשייה משמעותית.