12/03/2018

רבע מיליארד שקלים יוקצו לצמצום פערים ותמיכה בסטודנטים בפריפריה

אושר בוועדת הכספים:

  • 100 מיליון ₪ (50 מלש"ח בשנה) – הקמת מעונות סטודנטים בדגש על פריפריה
  • 150 מיליון ₪ (30 מלש"ח בשנה) – צמצום פערים וקידום סטודנטים בפריפריה. הרחבת מרכזי הנגישות לסטודנטים עם מוגבלויות ושדרוג התחבורה הציבורית לקמפוסים.

שר החינוך ויו"ר המל"ג, נפתלי בנט: "יום חג לעולם האקדמיה בישראל, ויותר מכך לסטודנטים בפריפריה. פיתוח הפריפריה והגדלת מעגלי ההשכלה והתעסוקה הם בבחינת משימה לאומית, אשר לקחנו על עצמנו לטפח. התכנית תסייע לסטודנטים על ידי הקמת אלפי יחידות דיור וכן בהגדלת הנגישות למוסדות האקדמיה בתחבורה ציבורית, כמו גם בסיוע לסטודנטים עם מוגבלויות. מגיע להם. הם חוד החנית של החברה הישראלית ביום המחר.  סטודנט באופקים וסטודנט בתל אביב, שווים הם, ואנחנו נדאג לכך בכל הכלים העומדים לרשותנו. כשר החינוך של מדינת ישראל, תפקידי להסתכל על כל היבטי החינוך, בכל הגילאים ומכל הזוויות. אני מודה לח"כ רועי פולקמן ולרם שפע על השותפות בתהליך, הבאנו היום בשורה משמעותית ללומדים בפריפריה. הצלחתכם – הצלחתנו".

 

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ: "במסגרת התכנית הרב שנתית, ות"ת הגדירה כיעד מרכזי את הנגשת ההשכלה הגבוהה וקידום האוכלוסיות המוחלשות. התקציב התוספתי יאפשר לנו לבנות עוד אלפי יחידות דיור לסטודנטים ולהגדיל את התמריצים והתמיכות הניתנות לסטודנטים הלומדים בפריפריה החברתית".

 

יו"ר סיעת כולנו, חה"כ רועי פולקמן: "דיור חברתי ושוק שכירות שפוי והוגן לצעירים וסטודנטים הוא חלק ממהלך רחב המקדם את חזוננו לצמצום פערים חברתיים במדינת ישראל. במהלך השנתיים האחרונות עבדנו בשיתוף מלא עם המל״ג, חברת דירה להשכיר ועם יו"ר התאחדות הסטודנטים רם שפע, על מתווה להגדלת היקף מעונות לסטודנטים. בהערכות לתקציב 2019, יחד עם התאחדות הסטודנטים, החלטנו להפנות משאבים לצמצום פערים ולהוסיף לבינוי גם משאבים לשיפור התחבורה הציבורית לקמפוסים והגדלת היקף המלגות. אני מברך על כך ששר האוצר, שר החינוך ושר התחבורה מצאו לנכון לקדם התוכנית לצמצום פערים בהשכלה הגבוהה כחלק מתקציב 2019".

 

יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, רם שפע: "הצלחנו להביא בשורה גדולה לסטודנטים בישראל. זו דרכנו להילחם במציאות בה הרקע האישי והמקום בו נולדנו הוא זה שקובע את עתידנו. אני מודה לשר החינוך בנט, ולחה"כ פולקמן שדחפו לקבלת התקציב, שכן לראשונה המדינה משקיעה בתכנית סדורה ששמה דגש על צעירים מהפריפריה. בניית דיור במחיר שפוי לסטודנטים, תחבורה ציבורית מוגברת, התמקדות בפריפריה והשקעה תקדימית באוכלוסיית הסטודנטים עם מוגבלויות אשר לה ישנם צרכים ממוקדים וחשובים ביותר, כל אלו הם צעדים בדרך לצמצום הפערים החברתיים בין צעירי ישראל".

 

בשורה לסטודנטים הלומדים בפריפריה: המדינה, תקצה ב- 5 השנים הקרובות (באמצעות משרד האוצר וות"ת) רבע מיליארד שקלים לטובת חיזוק ומתן תמריצים לסטודנטים הלומדים בפריפריה, כך אושר הבוקר (ה') בדיון שהתקיים בוועדת הכספים בכנסת. מדובר בתכנית משותפת לשר בנט, משרד האוצר, ות"ת והתאחדות הסטודנטים הארצית.

 

על פי התכנית, בשנים 2019-2020 ות"ת תקצה 100 מיליון שקלים נוספים לטובת הקמת מעונות סטודנטים בסמיכות למוסדות הלימוד, בדגש על פריפריה. תקציב זה מתווסף ל-300 מיליון השקלים שהמדינה הקצתה בשנים האחרונות לבניית מעונות סטודנטים. הרחבת מעונות הסטודנטים נועדה להקל על הנטל הכלכלי של הסטודנטים ולהוזיל את שוק הדיור. על פי הערכות המעונות צפויים לחסוך לסטודנטים מאות שקלים בחודש ואלפי שקלים בכל שנה.

בהקשר זה יצויין, כי על פי סקר התאחדות הסטודנטים הארצית לשנת 2017, רק 7% מהסטודנטים בישראל מתגוררים במעונות, להבדיל מאירופה וארה"ב, שם אחוז הסטודנטים המתגורר במעונות עומד על 15-20%. כמו כן, הוצאות שכר הדירה הינן הגבוהות ביותר עבור סטודנטים, ועומדות על 1,273 ש"ח בממוצע פר חודש (סקר הסטודנט, "מאגר המוחות).

 

לצד זאת, משרד האוצר וות"ת יקצו ב- 5 השנים הקרובות כ- 150 מיליון ש"ח (30 מלש"ח בשנה) לטובת צמצום פערים והנגשת מערכת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסיות בעלות ייצוג חסר באקדמיה, בדגש על סטודנטים עם מוגבלויות וסטודנטים מהפריפריה החברתית בישראל. במסגרת כך המדינה תעניק תמריצים ותמיכות אשר יעודדו את הצעירים להשתלב באקדמיה למנוע נשירה ולסייע בליווי אישי וקבוצתי.

 

כמו כן, במסגרת התכנית תתוקצב תחבורה ישירה לקמפוסים, בדגש על מוסדות לימוד בערי הפריפריה. מוסדות אקדמיים רבים, בעיקר בערי הפריפריה, עדיין חסרים בתחבורה ציבורית ישירה, דבר המקשה על צעירים רבים להשתלב באקדמיה. הוספת קווי תחבורה ציבורית ישירים לקמפוסים חיונית מאוד ותסייע להנגשת ההשכלה הגבוהה בישובים מרוחקים.