שאלות ותשובות – בדרך לפסגה – התכנית לעידוד המצוינות האקדמית ליוצאי אתיופיה

על פי החלטת ות"ת במסגרת התכנית "בדרך לפסגה" מפעילה ות"ת את מערך מלגות מרום לסטודנטים יוצאי אתיופיה. בנוסף על כך, מלגת קרן הסיוע לסטודנטים של ות"ת תהיה פתוחה לכל הסטודנטים יוצאי אתיופיה, בין אם זכו למלגת מרום ובין אם לאו.


האוניברסיטאות והמכללות המתוקצבות על ידי ות"ת מתוקצבים על ידי ות"ת בתקציבים ייעודיים למתן מעטפת אקדמית ואישית ליוצאי אתיופיה של הלומדים במכינה הקדם אקדמית ובמהלך התואר הראשון במטרה לעודד מצוינות אקדמית.


ש: למה אני זכאי במסגרת המעטפת ולמי עלי לפנות?


ת: המעטפת משתנה ממוסד למוסד בהתאם להחלטותיו ולהנחיותיה של ות"ת. לבדיקה של השירותים השונים תלמידי המכינות יכולים ליצור קשר עם מנהלי המכינות או היועצים במכינה, וסטודנטים לתואר ראשון יכולים ליצור קשר עם משרדי דיקנט הסטודנטים שבמוסדם.





ש: למי מיועדת התכנית?


ת: תכניות מלגות ”מרום“ מיועדת לכלל הסטודנטים יוצאי אתיופיה בכלל המוסדות האקדמיים בישראלי, למעט סטודנטים שהינם מתחת ל15 שנים בארץ. סטודנטים יוצאי אתיופיה שנמצאים עד 15 שנה בארץ זכאים להירשם למלגות של המינהל לסטודנטים עולים במשרד הקליטה.


ההרשמה לתכנית מיועדת לסטודנטים יוצאי אתיופיה בשנה א' של התואר הראשון (הסבר על המלגה בתואר השני בהמשך דף זה). החל משנה"ל תשפ"ג סטודנטים שלא נרשמו למלגה בשנה א' יוכלו להירשם למלגה בשנה ב' לתואר הראשון.




ש: מה הקריטריונים לקבלת המלגה?


ת: הזכאות למלגת "מרום" תיקבע בהתאם לשילוב של קריטריונים סוציואקונומיים, מצב משפחתי ומספר אחים סטודנטים במשפחה (80% ממשקל הקריטריונים) ותחומי לימוד (20% ממשקל הקריטריונים), המעניקים עדיפות לתחומי הלימוד הבאים: תחומי הייטק, הנדסה, מתמטיקה, רפואה ותחומי המדעים (להוציא מדעים ביולוגיים), ותואר בחינוך המשולב בתעודת הוראה בתחומי הוראת המדעים או השפות. הזכאות תינתן לסטודנטים הלומדים לפחות 60% מהיקף תכנית לימודים שנתית.




ש: אם אמצא זכאי לתכנית מלגות "מרום", מה אקבל ומה אתרום חזרה לקהילה?


ת: הסטודנטים בתכנית מרום יקבלו מלגה שנתית בגובה 10,000 ₪ – עד לסיום השנים התקניות של התואר. על הסטודנט המשתתף בתכנית יהיה לבצע פעילות חברתית.




ש: כמה שעות עליי לתרום לקהילה במסגרת התכנית?


ת: על הסטודנט המשתתף בתכנית יהיה לבצע פעילות חברתית, בהתאם להיקף השעות השנתי הבא:


שנה א' – 40 שעות


שנים ב'-ג' – 60 שעות


שנה ד' (לתחומי לימוד 4 שנתיים בלבד) – 40 שעות 




ש: האם הזכאות למלגת "מרום" בסך 10,000 ₪ ניתנת לשנת לימודים אחת בלבד?


ת: לא. הזכאות ניתנת עד לסיום שנות התואר, בכפוף לעמידה בתנאי התכנית, לרבות הפעילות החברתית.




ש: אילו קריטריונים נבחנים בבקשה למלגת "מרום"?


ת: בבקשה ייבחנו קריטריונים של מצב סוציואקונומי, מצב משפחתי, מספר אחים סטודנטים במשפחה ותחומי לימוד.




ש: מה כוללים הקריטריונים הסוציואקונומיים?


ת: המצב הסוציואקונומי של מגיש הבקשה יימדד לפי גובה ההכנסה לנפש. הכנסה לנפש מחושבת לפי הכנסה כספית נטו של משק הבית לחלק במספר הנפשות במשק הבית.




ש: מה אומר הקריטריון מספר אחים סטודנטים במשפחה?


ת: קריטריון זה מזכה בניקוד נוסף במידה ויש אחים במשפחה שהם סטודנטים לתואר אקדמי המוכר ע"י המל"ג.




ש: אם אני לומד מקצוע דו חוגי הכולל מקצוע אחד בתחום עדיפות ואחד לא. איזה דירוג אקבל?


ת: במידה ואחד מתחומי הלימוד משתייך לתחומים עדיפים, כגון: תחומי הייטק, הנדסה, מתמטיקה,  רפואה או תחומים מדעיים, דירוג הנקודות שיינתן יהיה גבוה יותר.




ש: איך אדע אם אני זכאי/ת למלגת "מרום"?


ת: כדי לבחון את זכאותך לקבלת מלגה תוכל להגיש בקשה מקוונת. תנאי הסף לקבלת מלגה הוא מינימום 24 נקודות זכות בשנה/ 2 קורסים אקדמאיים בסמסטר לסטודנטים הלומדים באוניברסיטה הפתוחה, כלומר מינימום 60% מהיקף תכנית לימודים שנתי ממוצע. בנוסף, תנאי הזכאות מתחלקים לצבירת נקודות בגין מצב סוציואקונומי ולתחום לימודים נדרש.




ש: מה אני צריך לעשות כדי לקבל את המלגה? אילו מסמכים אני שולח ולמי?


ת: תפעול תכנית המלגות יהיה ע"י פר"ח (תכנית חונכות לאומית להשפעה חברתית). הגשת הבקשה תהיה מקוונת  ותתבצע באתר פרח.


המסמכים הנדרשים יהיו על לימודי הסטודנט, מצב משפחתי ומצב סוציואקונומי. באתר התכנית יפורטו המסמכים.




ש: אם אני לומד במכללה לחינוך או במוסד פרטי (שאינו מתוקצב על ידי המדינה), האם אני יכול להגיש בקשה למלגת "מרום" או "ממשיכים"?


ת: כן. רשימת המוסדות המלאה באתר המל"ג.




ש: עם מי אני יכול להתייעץ בנושא במוסד הלימודים שלי?


ת: ניתן לפנות לדיקנט הסטודנטים במוסד הלימודים לקבלת פרטים נוספים.




ש: כיצד מבוצע התשלום לסטודנטים שיימצאו זכאים?


ת: התשלומים יבוצעו ב-2 פעימות לחשבון הבנק של הסטודנט (בהתאם להצגת אישורים לפר"ח ככל שיידרש).




ש: אם זכיתי במלגת "מרום" ואני מעוניין לעשות שינוי במסלול הלימוד שלי במהלך התואר, האם אשאר זכאי למלגה? מה זה דורש ממני?


ת: הסטודנט רשאי להחליף תחום לימודים, אך זכאותו למלגת "מרום" תיבחן מחדש, זאת מאחר והזכאות נקבעת בהתאם לניקוד, המושפע גם מתחום הלימודים.




ש: האם אני יכול לפנות לקבלת מלגה בנוסף בקרן הסיוע לסטודנטים למרות שאני זכאי למלגת "מרום"?


ת: כן. בהחלט. קרן הסיוע לסטודנטים, שגם היא בתקצוב ות"ת, תהיה פתוחה עבורכם וניתן יהיה להגיש אליה בקשות, גם אם אתם זכאים "מרום" וגם אם לא. הזכאות הנה על בסיס קריטריונים סוציו אקונומיים. הקרן מופעלת החל מתשפ"ג אף היא על ידי פר"ח. מיד כשיוחלט על מועד הגשת הבקשות לקרן הסיוע לסטודנטים לשנה"ל תשפ"ג, אנו נצא בפרסום ונעדכן על כך. בבקשה עקבו אחר הפרסומים.




ש: מה הכוונה לכך שהפעם אפשר גם להגיש בקשה לקרן הסיוע לסטודנטים? מהי הקרן הזו ומה גובה הסיוע בה?


ת: סטודנטים יוצאי אתיופיה יהיו רשאים להגיש בקשה למלגת קרן הסיוע לסטודנטים, וככל שיימצאו זכאים, יוכלו לקבל מלגה מהקרן גם אם קיבלו מלגה דרך תכנית "מרום". גובה המלגות בקרן הסיוע בתשפ"ג יעמוד על: 12,480 ₪, 6,240 ₪ ו- 4,000 ₪.




ש: מהם הקריטריונים לקבלת סיוע מקרן הסיוע?


ת: קרן הסיוע מעמידה מענקים בהתאם לקריטריונים המבוססים על בחינה רחבה של המצב הסוציואקונומי של הסטודנט המפורסמים באתר המל"ג. 



ממשיכי מנהל הסטודנטים שקיבלו השנה את מלגת "מרום ממשיכים" – מינהלות פר"ח יפנו אליכם, אין צורך להירשם מחדש. במידת הצורך ניתן לפנות אל מוקד מרום להסבר נוסף. marom.perach@gmail.com



ש: כיצד יתנהל הסיוע לסטודנטים בתארים מתקדמים?


ת:  בכדי לעודד לימודים מתקדמים בקרב סטודנטים יוצאי אתיופיה, בתואר השני תהיינה פתוחות בפני הסטודנטים שתי תכניות:


1. מלגות בגובה 10,000 ₪ יינתנו לכלל הסטודנטים יוצאי אתיופיה לתואר שני בשנה א' לתואר. המלגה תינתן לסטודנטים הלומדים בהיקף של לפחות 66% מתכנית לימודים שנתית, הגשת הבקשה למלגה זו תהיה בדומה להגשת הבקשה לתכנית "מרום" לתואר ראשון, כלומר הגשת בקשה מקוונת דרך אתר פר"ח.

לרשימת המוסדות הזכאים באתר המל"ג.


2. מלגות הצטיינות ושכ"ל לסטודנטים יוצאי אתיופיה לתואר שני מחקרי בשנה ב' לתואר –בכדי לעודד מצוינות אקדמית, מעמידה ות"ת מלגות לכלל הסטודנטים יוצאי אתיופיה הלומדים לתואר שני מחקרי באוניברסיטאות בשנה ב'. הסטודנט יוכל לוודא קבלת המלגה באמצעות דיקנאט הסטודנטים או כל גוף רלוונטי אחר באוניברסיטה. כאמור, אין להגיש בקשה ישירה לות"ת או למרום, אלא רק באמצעות האוניברסיטה.


במסגרת זו ניתנים שני סוגי מלגות:


א. מלגות הצטיינות מחקריות בגובה 41,000 ש"ח לכל הסטודנטים אשר סיימו את שנה א' בתואר השני בממוצע של 85 ומעלה וכן אושרה הצעת המחקר שלהם ע"י האוניברסיטה.


ב. שכ"ל בגובה 13,794 ₪ לכל יתר הסטודנטים יוצאי אתיופיה באוניברסיטאות, הלומדים בשנה ב' בתואר שני מחקרי. תקצוב למלגות לתואר שני מחקרי ניתן ע"י ות"ת ישירות לאוניברסיטאות, בכפוף לדיווח האוניברסיטה על מספר הזכאים.


3 . הסטודנטים בתארים מתקדמים פטורים משעות הפעילות החברתית.