23/10/2019

לימודי הנדסה מסלול הלימודים הגדול ביותר בישראל

לקט נתונים לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית תש”ף– 2010/2019

  • אחד מכל ארבעה סטודנטים – מעל 50,000 סטודנטים בישראל לומדים תכניות לימודים בהנדסה ובתחום מדעי המחשב ומתמטיקה.
  • שנה שנייה ברציפות שלימודי הנדסה (35,041) עקפו את לימודי מדעי החברה (34,324). לאורך עשרות שנים מדעי החברה נחשבו למסלול הלימודים המבוקש ביותר.
  • תוך עשור: זינוק של 80% במספר הסטודנטים למדעי המחשב. בשנת תשע”ט 16,780 סטודנטים למדו מדעי המחשב (לרבות מתמטיקה וסטטיסטיקה) לעומת 9,122 בלבד בשנת תש”ע.
  • לאורך העשור חלו ירידות של כ-20% עד 25% במסלולי משפטים ומנהל עסקים שנחשבו בתחילת העשור ללימודים מאוד מבוקשים.
  • מגמת הירידה במדעי הרוח: במל”ג מקדמים תכנית לקידום מדעי הרוח לרבות שילוב עם תחומי לימוד אחרים.

 

הישג מרשים לתכנית הלאומית לחיזוק מקצועות ההנדסה וההייטק: מנתוני תשע”ט עולה כי זו השנה השנייה ברציפות בה לימודי הנדסה הם מסלול הלימודים הנלמד ביותר בישראל (35,041 סטודנטים המהווים 18.4%).

לימודי הנדסה עקפו את מדעי החברה (34,324 סטודנטים המהווים 18%) שלאורך שנים נחשבו לתחום הלימודים הגדול ביותר בישראל. חיזוק מקצועות ההייטק בא לידי ביטוי גם בזינוק מרשים של 80% במספר הסטודנטים הלומדים תכניות במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב (16,780 סטודנטים בתשע”ט לעומת 9,122 סטודנטים בתש”ע).

משקלול הנתונים עולה כי אחד מכל ארבעה סטודנטים (מעל 27%) בישראל לומד את מקצועות ההנדסה ומדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה (51,821 סטודנטים מתוך 190,648 סטודנטים לתואר ראשון).

תחומי לימוד לתואר ראשון – ראייה רב שנתית לאורך עשור

הערות:

  • הנתונים לא כוללים את האו”פ. כמו כן ייתכנו עדכונים בנתוני תשע”ט
  • לימודי הנדסה כוללים את התחומים הבאים: הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת מחשבים ותוכנה, הנדסת מערכות מידע, הנדסה אזרחית, הנדסת מכונות, הנדסה כימית וחומרים, הנדסת תעשיה וניהול והנדסות אחרות.

במסגרת התכנית הרב שנתית לחיזוק מסלולי ההייטק ולאור החלטת הממשלה בנושא ות”ת הקצתה תמריצים בהיקף של מאות מיליוני שקלים למוסדות האקדמיים לטובת קליטה של סטודנטים, חברי סגל אקדמי ובנייה ושדרוג של תשתיות מחקר והוראה, לכך יש להוסיף עידוד של פתיחת תכניות לימודים חדשניות בתחומי ההייטק. במל”ג סבורים כי המגמה צפויה להמשיך ולהתרחב גם בשנים הבאות.

מהנתונים עולה עוד שלאורך העשור חלו ירידות של כ-20% עד 25% במסלולי משפטים ומנהל עסקים שנחשבו בתחילת העשור ללימודים מאוד מבוקשים. משפטים ירדו מ- 15,790 בשנת תש”ע ל- 12,223 בשנת תשע”ט ומנהל עסקים ירדו משיא של 23,232 סטודנטים בשנת תשע”ג ל- 18,711 סטודנטים בלבד בשנת תשע”ט.

מגמת הירידה בלימודי מדעי הרוח: במל”ג מקווים בקרוב להשלים את התכנית לקידום מדעי הרוח באוניברסיטאות תוך הנגשתם למגוון גדול של סטודנטים ושילובם בתחומי הלימוד השונים.

במל”ג מדגישים כי השינויים הטכנולוגיים מחייבים את העולם האקדמי לעשות את ההתאמות הנדרשות, ובמקום החלוקה המסורתית לפקולטות השונות, האקדמיה פועלת לשבירת מחיצות וליצירת מסלולי לימוד אינטרדיסציפלינריים אשר יקנו כלים מגוונים לבוגריה. כך למשל סטודנטים להייטק, מדעים מדויקים, כלכלה ומנהל עסקים יוכלו לשלב בלימודי התואר גם פילוסופיה, ספרות ואמנות, היסטוריה, לימודי תרבות ועוד.