11/07/2018

מרכזי יזמות וחדשנות במוסדות להשכלה גבוהה

 

קול קורא – תכנית עידוד יזמות וחדשנות באקדמיה באמצעות תמיכה בהקמה/שדרוג של מרכז יזמות וחדשנות במוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת

המוסדות הזוכים בקול קורא התחרותי להקמת מרכזי יזמות וחדשנות בקמפוס

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ: "חזון ה'קמפוס החדש' פועל לקידום תפיסת החדשנות, יצירת תרבות יזמית ושינוי פני הקמפוס. המטרה היא לקדם מרכזי יזמות תוססים ומעוררי השראה שיעודדו את הסטודנטים לאקטיביות ולחשיבה פורצת דרך בשיתוף מיטב החוקרים במוסד האקדמי. השינויים הטכנולוגיים המואצים מחייבים את המערכת האקדמית לבצע את ההתאמות הנדרשות ולהטמיע את עולם החדשנות והחשיבה היזמית בכל מוסד אקדמי בישראל".

 

בחומש הקרוב יושקעו כ-100 מיליון שקלים לקידום "הקמפוס החדש"

שינוי פני הקמפוס – סביבת עבודה חדשנית, מעודדת יצירתיות ושיתופי פעולה:

בניית מרכזי יזמות וחדשנות במוסדות להשכלה גבוהה תוך הפיכת הקמפוס לאקו-סיסטם יזמי. סביבת עבודה תוססת ושוקקת חיים, מעודדת יצירתיות, מעוררת השראה ומותאמת לעולמות החדשנות.

 

"שבירת המחיצות" – מעבר מסטודנט פסיבי לאקטיבי, יוזם ופורץ דרך:

הקמפוס הוא מתחם שמאגד בתוכו צעירים מוכשרים, סקרנים ורעבים ליצירתיות וידע, כאשר לצדם נמצאים המרצים – חוקרים, המהווים את מיטב המוחות בתחומים רבים. "הקמפוס החדש" יעודד את אותם צעירים ליזום ולקדם רעיונות פורצי דרך במהלך לימודיהם.

 

שבירת המחיצות" – התנסויות רב תחומיות, שיתופי פעולה בין פקולטות :

סטודנטים מדיסציפלינות שונות יוכלו לעבוד כצוות ולהתנסות בהקמת מיזמים בעלי השפעה, תוך סיעור מוחות ושיתופי פעולה עם טובי החוקרים מכל מרחב הקמפוס. הצוותים הרב תחומיים יונחו על ידי מנטורים מקצועיים מעולם התעשייה.

 

התוצאה: חיבור האקדמיה הישראלית לעולם החדשנות מתוך ראייה גלובלית

ישראל היא מדינה בעלת אופי יזמי ומובילת חדשנות, אך עד לאחרונה המוסדות האקדמיים לא ראו ביזמות וחדשנות חלק ממטרותיהם. חזון הקמפוס החדש נועד לחשוף ולהנגיש את עולם היזמות לסטודנטים מכלל הדיסציפלינות, תוך חיזוק החדשנות והיזמות בקרב החוקרים, בדומה לקיים במוסדות הטובים בעולם.

 

רקע לחזון הקמפוס החדש:

תפקיד האקדמיה במאה ה- 21: חזון "הקמפוס החדש" יוצא מנקודת הנחה שבעוד עשר שנים מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל תראה אחרת, גם בהיבטים הפיזיים והמבניים של הקמפוס, אבל בעיקר ב"שבירת המחיצות", במעבר מסטודנט פסיבי לסטודנט אקטיבי, ביצירת שיתופי פעולה ו"שבירת המחיצות" בין הפקולטות השונות והידוק הקשר בין האקדמיה לתעשייה.

לאורך שנים, ובאופן מסורתי, הפעילות בקמפוס התמקדה בעיקר במחקר והוראה. המוסדות האקדמיים לא ראו ביזמות וחדשנות חלק ממטרותיהם, ומכאן שעיקר העשייה בתחום היזמות הייתה באופן טבעי נחלתה של התעשייה.

עם זאת, השינויים הטכנולוגיים המואצים, לצד צמיחתן של חברות הענק בתחום המידע אשר מקימות מרכזי מחקר משל עצמן, מחייבות את המערכת האקדמית לעשות את ההתאמות הנדרשות.

 

מל"ג וות"ת משיקות את "הקמפוס החדש": בימים אלו ות"ת מפיצה קול קורא לכל המוסדות האקדמיים המתוקצבים.

המוסדות הזוכים בקול קורא התחרותי להקמת מרכזי יזמות וחדשנות בקמפוס

חזון "הקמפוס החדש" מבקש, כאמור, להפוך את הסטודנטים לאקטיביים ואת המוסד האקדמי למרחב בן יוכלו לממש את רעיונותיהם פורצי הדרך. לצורך כך, יוקצו בחומש הקרוב כ-100 מיליון שקלים.

על פי תפיסת החדשנות, הקמפוס הוא מתחם שמאגד בתוכו צעירים מוכשרים מתחומי לימוד שונים, מלאי דמיון ורעבים ליצירתיות וידע, כאשר לצדם נמצאים המרצים – חוקרים, המהווים את מיטב המוחות בתחומים רבים. לאור זאת, בשנים הקרובות, הפעילות בקמפוס תהיה מגוונת יותר ותכלול מרכזי יזמות בהם סטודנטים מדיסציפלינות שונות יפעלו יחד עם החוקרים, תוך סיוע של מנטורים מקצועיים, ומתוך מטרה לקדם פרויקטים משמעותיים בעלי השפעה על החברה. מרכזי היזמות ינצלו את הקמפוס ליצירת אקו-סיסטם יזמי, סביבת עבודה תוססת ושוקקת חיים, מעודדת יצירתיות, מעוררת השראה ומותאמת לעולמות החדשים.

תפיסה זו מוצאת את מקומה גם ברבים מהמוסדות האקדמיים הטובים בעולם, ובהם: MIT, Columbia, קיימברידג', סטנפורד, ברקלי ועוד. מוסדות אלו ואחרים, מחפשים את הייעוד הנוסף של הקמפוס ומבקשים לנצל את המשאבים הרבים והמוחות המבריקים כדי להפוך את המוסד האקדמי לחממה גדולה של רעיונות ומיזמים.

 

מודל "הקמפוס החדש" כולל ארבע חוליות פעילות:

חינוך והכשרה ליזמות וחדשנות:

היזמות הופכת להיות מיומנות בסיסית הנדרשת לכל סטודנט וחוקר במאה ה-21 והיא מכילה בתוכה תכונות נוספות כגון: מנהיגות, אחריות ורצון לייצר שינוי במציאות הקיימת.

חוליית ההכשרה והחינוך באה להנגיש לסטודנטים וחוקרים מכל הפקולטות, המעוניינים בכך, את עולם היזמות והחדשנות. ההנגשה תעשה באמצעות קורסים והכשרות – חדשניות ומלהיבות, המעודדות יצירתיות ושיתופי פעולה.

 

מרכזי יזמות וחדשנות בדגש על התנסויות מעשיות:

יוקמו צוותי יזמות, הכוללות סטודנטים ומרצים מפקולטות שונות במוסד, שיעבדו בשיתוף פעולה ומתוך מטרה להתנסות בצורה מעשית במיזמים חדשניים בעלי אופק יישומי..

המטרה המרכזית של חוליה זו הינה להתמקד בתהליך בניית פרויקט. הדגש הינו על המחקר (ideation), התיקוף (validation) תוך חשיפה לדרישות השוק, יכולת עבודה בצוות ופיתוח יכולות תקשורת מול קהלים שונים. הצוותים יכללו שירותי תמיכה בסיסיים – ברמה העסקית ו/או הטכנולוגית ו/או העיצובית וכיוצא בזה כדי לאפשר בדיקות היתכנות ראשוניות של הפרויקט.

 

יצירת תרבות יזמית בקמפוס

התרבות היזמית בקמפוס הינה הרוח שמניעה את העשייה. תרבות יזמית נוצרת, בין השאר, באמצעות בניית קהילות יזמות בתוך הקמפוס וארגון אירועים שונים, כגון: תחרויות, האקתונים, מיט-אפים וכיוצא בזה, היוצרים עניין משותף ואשר סביבם יוכלו סטודנטים וחוקרים להיפגש תכופות, להחליף רעיונות, ללמוד, להכיר לעומק ובתקווה אף למצוא המשך שותפים לדרך לפרויקט משל עצמם.

 

מיזמים מתקדמים – אופציונאלי:

המוסדות יוכלו ללוות ולתמוך במיזמים בעלי פוטנציאל גבוה ולהתמקד גם  בצד העסקי, אשר כולל, בין השאר, סיוע בגיוס כספים למיזמים, יצירת קשרים עם שותפים אסטרטגיים ועוד.