23/06/2020

בשורה לסטודנטים: שר האוצר, השר להשכלה גבוהה ומשלימה, יו"ר ות"ת ויו"ר מפעל הפיס סיכמו יחד עם התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית על תכנית סיוע לסטודנטים שנפגעו ממשבר הקורונה בהיקף של 100 מיליון שקל

שר האוצר, ישראל כ"ץ, השר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין, יו"ר הות"ת, פרופ' יפה זילברשץ ויו״ר מפעל הפיס, סיכמו על השקת תכנית סיוע כלכלית בסך של 100 מיליון שקל שתוענק לסטודנטים הנזקקים לסיוע בעקבות משבר הקורונה. התכנית אושרה בתום מו"מ בין משרד האוצר, משרד ההשכלה הגבוהה ומשאבי המים, ות"ת, מפעל הפיס והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ואגודות הסטודנטים. התכנית תאגם משאבים מכלל הגורמים השותפים על מנת לסייע לסטודנטים שנפגעו כלכלית כתוצאה ממשבר הקורונה לצלוח את המשבר ולהימנע מנשירה מלימודיהם האקדמיים.

התכנית הנוכחית מגיעה בעיתוי קריטי עבור 350 אלף סטודנטים וסטודנטיות, שרבים מהם איבדו את עבודתם במהלך המשבר ומתקשים לחזור לשוק התעסוקה. תכנית הסיוע היוצאת לפועל ערב תקופת המבחנים, תעניק לסטודנטים את הסיוע הכלכלי הדרוש להם על מנת לצלוח תקופה זו בהצלחה.

עיקרי התכנית:

  • הגדלת תקציב קרן הסיוע לסטודנטים - יוענקו כ-10,000 מלגות נוספות לשנה"ל תש"פ. יודגש כי הבקשות שהוגשו בתחילת שנת הלימודים ונדחו בשל אי עמידה בתנאים - ייבחנו מחדש ע"פ קרטריונים סוציו-אקונומיים. הסטודנטים יקבלו עדכון בנושא.
  • הקמת קרן מלגות ייעודית לכלל הסטודנטים בישראל שנפגעו כלכלית עקב בשל המשבר על ידי מפעל הפיס -  במסגרת קרן זו יוענקו מלגות לאלפי סטודנטים בעבור שעות התנדבות לקהילה במסגרת תכנית "ביה"ס של החופש הגדול" בחסות מפעל הפיס והרשויות המקומיות. יודגש, כי גם במסגרת קרן מלגות זו, יחולקו מלגות גם לסטודנטים הלומדים במוסדות חוץ תקציביים. הודעה על הרשמה - תפורסם בהמשך.
  • סיוע לסטודנטים דרך המוסדות האקדמיים–  מענה משלים לזה שכבר ניתן במוסדות האקדמיים בתחילת המשבר. במסגרת זו יינתן סיוע נוסף לסטודנטים עם קשיים כלכליים, לרבות סטודנטים המתגוררים במעונות, סטודנטים בעלי פוטנציאל נשירה וסטודנטים המתקשים בלימודיהם.

שר האוצר, ישראל כ"ץ:  "תוכנית הסיוע לסטודנטים היא בשורה גדולה לציבור הסטודנטים שהם דור העתיד של מדינת ישראל . לאחר שקיימתי פגישה עם נציגי הסטודנטים ודנו בבעיות שאיתם מתמודדים הסטודנטים במדינת ישראל החלטתי לפעול מיידית בנושא יחד עם שר ההשכלה הגבוהה והשותפים הנוספים. מתווה הסיוע שגובש על סך כ-100 מיליון ש"ח הוא חסר תקדים ויוכל לסייע רבות לסטודנטים בהתמודדות עם השלכות משבר הקורונה. אני מברך על שיתוף הפעולה של הגורמים בגיבוש מתווה זה. אמשיך לפעול בעוצמה ובאחריות מול האתגרים הרבים, לעודד תעסוקה ולהוביל את המשק והכלכלה לצמיחה."

השר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין:  "המתווה שגיבשנו במסגרת השולחן העגול  ביחד עם התאחדות הסטודנטים, מפעל הפיס ומשרד האוצר יאפשר לעשרות אלפי סטודנטים לעמוד על הרגליים ולאפשר להם להתרכז בעיקר - במבחנים הקרבים ובסיום הסמסטר. אני רוצה להודות לשר האוצר ישראל כ"ץ, ליו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי, ויו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס אשר נרתמו למהלך ובחשיבה יצירתית הצלחנו להביא לסטודנטים סיוע משמעותי. כפי שאמרתי בעבר אני רואה את עצמי גם כשר הסטודנטים ומי שאחראי להשמיע את קולם בממשלה. אמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם  התאחדות הסטודנטים ולסייע במה שאפשר."

יו"ר ות"ת, פרופ׳ יפה זילברשץ:  ״הסטודנטים היו בראש מעינן של ות״ת ומל״ג מרגע פרוץ משבר הקורונה. באופן ראוי לכל שבח והערכה התארגנו המוסדות האקדמיים לוודא שסמסטר ב יתקיים כסידרו והסטודנטים לא ינזקו.  חבילת הסיוע הכלכלי שתינתן לסטודנטים מהווה תוספת חשובה לתמיכה בסטודנטים והבטחת סיום סמסטר ב׳ ופתיחת שנה״ל תשפ״א בהצלחה״.

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית:  "מדובר בבשורה אדירה לעשרות אלפי סטודנטים שהגיעה לאחר מאבק של חודשיים, אליו יצאנו יחד עם כל אגודות הסטודנטים כדי לוודא שכל סטודנט וסטודנטית שנפגעו יזכו לרשת ביטחון וסיוע שיאפשרו להם לצלוח את המשבר ולהמשיך בלימודיהם האקדמיים. ברצוני להודות לשר האוצר ישראל כ"ץ שבאישור המתווה אותו גיבשנו הכיר בחשיבותם של הסטודנטים לחברה הישראלית ולעתיד המשק, למפעל הפיס יחד עם הרשויות המקומיות על שיתוף הפעולה, ליו"ר הות"ת יפה זילברשץ ולשר ההשכלה הגבוהה זאב אלקין, על תמיכתם והמאמץ הרב לגיבוש המתווה. השר אלקין, הוכחת לנו היום שאתה באמת שר הסטודנטים. לעמיתיי הסטודנטים אני אומר כעת – אפשר סוף סוף לעזוב את הכיכרות ולהתמקד שוב בתרומה לקהילה, בלמידה ובהמשך סלילת עתידנו. בהצלחה במבחנים!"