27/03/2019

לראשונה החלה לפעול מערכת לאבחון לקויי למידה בשפה הערבית

 

  • מערכת האבחון בשפה הערבית נחשבת לכלי אבחון מהימן ביותר והמוסדות האקדמיים מחויבים להתייחס לתוצאותיה.
  • כ- 10% מכלל הסטודנטים בישראל הינם בעלי לקויות למידה, אך בקרב החברה הערבית בשל חסמים שעיקרם חברתיים והחשש מאבחון ותיוג שלילי, שיעור הסטודנטים שעברו אבחון ומוגדרים עם לקויות למידה מוערך ב- 1%-2% בלבד.
  • הקלה משמעותית בנטל הכספי: עד להשקת המערכת, סטודנטים דוברי ערבית נאלצו לפנות למאבחנים או מכוני אבחון פרטיים שעלותם יקרה ושדוח האבחון שהפיקו לא בהכרח עמד בדרישות של המוסדות האקדמיים השונים.

 

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ: "בעשור האחרון הוכפל מספרם של הסטודנטים מהחברה הערבית בהשכלה הגבוהה ואנו משקיעים משאבים רבים כדי להרחיב את המגמה ולאפשר הנגשה מיטבית לכל צעיר מהחברה הערבית שרוצה להיכנס בשערי האקדמיה. מערכת האבחון החדשה תאפשר לסטודנטים עם לקויות למידה לקבל את מלוא התמיכה לה הם זכאים מבלי לפגוע באיכות הלמידה שלהם ועל מנת שיוכלו להגשים את השאיפות האקדמיות".

 

מנכ"לית המרכז הארצי לבחינות והערכה, ד"ר ענת בן סימון:  "מערכת האבחון שפיתחנו תאפשר לראשונה למועמדים להשכלה גבוהה במגזר הערבי לעבור הליך אבחון מסודר ולקבל התאמות בלימודים בכלל ובמבחנים בפרט, שיאפשרו להם למצות את מלוא יכולותיהם הלימודיות. אנו מאמינים שפרויקט זה יגדיל את מעגל הרוכשים השכלה גבוהה, יאפשר להם להצטיין יותר בלימודים ובכך להשפיע על עתידם המקצועי התעסוקתי באופן חיובי – משרות טובות יותר, הזדמנויות תעסוקה מגוונות ועוד".

 

בתום הליך פיתוח יסודי ומקיף, המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) והמרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו) השיקו באחרונה את המערכת לאבחון לקויות למידה בשפה הערבית (מת"ל – מערכת תפקודי למידה). מת"ל-ערבית מאבחנת לקויות למידה (דיסלקסיה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה) והפרעת קשב לצורך קביעת זכאות להתאמות בבחינות אקדמיות ובבחינה הפסיכומטרית, וכן לגיבוש המלצות לסיוע בלימודים.

 

המערכת כוללת שני שאלונים ו- 20 מבחנים בתחומי השפה, קריאה וכתיבה, תפקודים כמותיים, קשב, זיכרון, תפיסה ומהירות עיבוד כללית. עלות הפיתוח כ-2 מיליון שקלים מתקציב ות"ת.

בכך מת"ל-ערבית מצטרפת למת"ל בשפה העברית אשר פועלת כיום ב- 17 מרכזי אבחון הפזורים באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ ומשרתת מעל 5,000 פונים מידי שנה. מנתוני מל"ג ומאל"ו עולה כי כ-10% מכלל הסטודנטים דוברי העברית בישראל הינם בעלי לקויות למידה, אך שיעור הסטודנטים עם לקויות למידה מהחברה הערבית המקבלים התאמות בבחינות הוא 2%-1% בלבד.

במל"ג ובמאל"ו מסבירים כי בציבור הכללי יש מודעות רבה לנושא לקויות למידה ותלמידים רבים מקבלים כבר במערכת החינוך את התאמות להן הם זכאים. עם זאת בחברה הערבית, אם בשל מודעות נמוכה ואם בשל חשש לתיוג ולסטיגמה שלילית, צעירים ערבים רבים אינם מופנים לאבחון בגיל צעיר ובוחרים שלא לגשת לאבחון בגיל ההתבגרות על אף שהדבר עשוי לפגום בהישגיהם בתיכון ובהמשך בלימודיים האקדמיים.

כמו כן, עד להשקת המערכת, סטודנטים דוברי ערבית נאלצו לפנות למאבחנים או מכוני אבחון פרטיים שלא תמיד עמדו בדרישות של המוסדות האקדמיים השונים, ולפיכך גם לא הוכרו על ידם. בנוסף, עלות האבחון במכונים הפרטיים עשויה להגיע עד 3,000 שקלים, לעומת 1,450 שקלים בלבד במרכזי אבחון מבוססי מת"ל.

מערכת מת"ל-ערבית (כמו גם העברית) נחשבת לכלי אבחון מהימן ביותר והמוסדות האקדמיים מחויבים להתייחס לתוצאות האבחון.

בימים אלה מוקמים מרכזי אבחון במכללה האקדמית לחינוך אלקאסמי בבאקה אל גרבייה, במכללה הערבית למורים בחיפה ובמכללת סכנין. בנוסף, אפשר לבצע אבחון בשפה הערבית גם בכמחצית ממרכזי האבחון מבוססי מת"ל הפזורים ברחבי הארץ. סטודנטים מהחברה הערבית אשר מבקשים לעבור תהליך אבחון במת"ל-ערבית צריכים לפנות למרכזי האבחון ולהגיש את תוצאות האבחון למרכזי התמיכה הפועלים במוסדות האקדמיים.