06/12/2021

נחתם רשמית הסכם הצטרפותה של ישראל לתוכנית המו"פ האירופית Horizon Europe

 

- הודעה משותפת של משרד החוץ, משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה, משרד האוצר, רשות החדשנות וות"ת - 

 

ירושלים, בריסל, 6 בדצמבר, 2021 – נחתם היום ההסכם הרשמי להצטרפות ישראל לתוכנית המו"פ האירופאית הורייזון יורופ, שהינה תכנית המו"פ הגדולה ביותר בעולם לשיתוף פעולה מדעי ותעשייתי עם תקציב כולל של כ-95.5 מיליארד יורו ומהווה גורם מימון מרכזי בתחומים אלה. תוכנית זו הינה תוכנית המסגרת הגדולה ביותר בעולם לשיתוף פעולה מדעי ותעשייתי ומהווה גורם מימון מרכזי בתחומים אלה. זוהי תכנית המסגרת התשיעית במספר של האיחוד האירופי בנושא המחקר והפיתוח. והיא תתפרש כמו קודמתה הורייזון 2020 על פני 7 שנים.

בעקבות החתימה על ההסכם יוכלו גופים ויישויות ישראליים לקחת חלק בכל חלקי התכנית בתנאים שווי ערך לאלה החלים על ישויות וגופים ממדינות החברות באיחוד האירופי.

ישראל משתתפת בתכניות המו"פ האירופיות מזה 25 שנה כמדינת אסוציאציה. התכנית מזמנת תועלות מדעיות וכלכליות רבות הן לישראל והן לאירופה. להשתתפות ישראל בתכנית תרומה ניכרת למחקר המדעי טכנולוגי ולתעשייה עתירת הידע, למשק ולכלכלה, היא מקדמת את התעשייה הישראלית ובה בעת פותחת הזדמנויות לחדירת חברות ישראליות לשווקים אירופים.

מעבר לזאת, להצטרפות לתוכנית קיימת חשיבות מדינית בהיבט הרחב של היחסים שבין ישראל לבין האיחוד האירופי.

פרופ' יוסי מקורי, יו"ר ות"ת הנכנס: "תכנית המחקר האירופית חשובה ביותר ומהווה מנוף משמעותי לקידום המחקר הישראלי. אני מודה לכל העוסקים במלאכה שהצליחו להתגבר על האתגרים הרבים והובילו לחתימה על הסכם הורייזון יורופ בהמשך לשורת הסכמים עם אירופה שבהם נטלה מדינת ישראל חלק עד כה. התכניות האירופאיות מאפשרות לחוקרים ולחוקרות באקדמיה בישראל להיות חלק מקהילת המחקר הבינלאומית ולשקף את המצוינות הישראלית. מדינת ישראל דורגה במקומות ראשונים בזכיות של חוקרים במסגרת ה ERC ואני מקווה שהצלחה זו תמשך ואף תתרחב גם בתכניות נוספות."

שר החוץ יאיר לפיד: "הצטרפות מדינת ישראל לתוכנית הורייזן, ספינת הדגל בקשר בין ישראל לאיחוד האירופאי, היא הישג דיפלומטי חשוב וצעד נוסף בהתקרבות למדינות אירופה ולאיחוד האירופאי. למדינת ישראל יש הרבה מה לתרום לתוכנית המו"פ הגדולה והחשובה ביותר בעולם וההצטרפות היום תסייע לישראל להמשיך להיות בחוד החנית של המחקר העולמי".

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן: ההצטרפות של ישראל לתכנית המו"פ הגדולה והיוקרתית ביותר בעולם היא דוגמא נוספת לכך שלמוח הישראלי יש שם שחוצה גבולות ויבשות. זאת השנה ה-25 במספר של ישראל בתכנית, וישראל היא בין המובילות בעולם בקבלת מענקים של חוקרים וחברות.

בשנות הסכם הורייזון הקודם, אלפי חוקרים ישראליים קיבלו מענקים בשווי כולל של כ-1.3 מיליארד יורו.  אנחנו מאמינים ומקווים שהפעם היקף המענקים אף יעלה.

עולמות אלו מחברים את מדינת ישראל אל מדינות העולם ומחזקים את יחסי החוץ שלנו. ההסכם יאפשר לחוקרים ולחוקרות שלנו להמשיך ולקדם מחקרים פורצי דרך בפלטפורמות הבינלאומיות המובילות בעולם.

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "תכנית הורייזן אירופה היא תכנית המו"פ הגדולה ביותר של האיחוד האירופאי, והיה מהווה ספינת הדגל של השת"פ בין ישראל לאיחוד האירופאי. התכנית מספקת לחוקרים ומדענים ישראלים גישה למענקים יוקרתיים וייחודיים בהיקפם וליזמים וחברות גישה לשוק האירופאי. בכך, היא תורמת לאיכות המחקר הישראלי ומגבירה את רמת התחרותיות של התעשייה בישראל. על כן, שותפות ישראל בתכנית הינה הישג מדיני וכלכלי כאחד."

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות ויו"ר ועדת ההיגוי הבינמשרדית של  מנהלת המו"פ האירופי הפועלת מתוך רשות החדשנות ציין כי: "השתתפות בתכניות המו"פ של האיחוד האירופי היא נכס אסטרטגי לכלכלה ולמדע הישראלי. החתימה על ההסכם החדש של תוכנית הוריזון יורופ הינה הישג משמעותי לתעשיית החדשנות ומהווה נדבך חשוב ביותר במו"פ הישראלי. בחינה של  השפעת השתתפות ישראל בתכנית המסגרת הקודמת, הורייזן 2020, העלתה כי לתכנית השפעה משמעותית על האקדמיה והתעשייה הישראליות, אשר ישויות וגופים מטעמן זכו במסגרת תוכנית זו במענקים בגובה של למעלה מ-1.3 מיליארד יורו. באקדמיה זוהה שיפור מהותי באיכות המחקר, חיזוק המוניטין הבינ"ל של האקדמיה הישראלית, והחיבור בינה לבין קהילת המחקר האירופאית.  לתעשייה הישראלית, השתתפות בתוכנית הביאה להשפעות חיוביות משמעותיות באיכות המו"פ התעשיתי, ביכולות החדירה לשוק האירופאי וממנו התרחבות לשווקים בינלאומיים.

הוא הוסיף כי "בעוד המדע והטכנולוגיה מתפתחים בקצב אקספוננציאלי, האנושות ניצבת בפני לא מעט אתגרים קיומיים ומוסריים בהם האקדמיה ותעשיית הטכנולוגיה הישראלית אשר צברו שם כמובילים בעולם, יוכלו לתרום למאמץ הכלל אירופי למצוא פתרונות לאתגרים אשר יצעידו את האנושות לעולם טוב יותר."

עד כה, במסגרת תוכנית המסגרת האחרונה – הוריזון 2020 – הגישו כ- 15,000 מגישים מישראל בקשות למימון. מתוכם זכו 2000 מגישים בכ- 1661 מענקים בהיקף של 1.28 מיליארד יורו.

מתוך המגישים 64% הם מהאקדמיה ומכוני מחקר, 34% משתתפים מהתעשייה וכ- 2% גופים ציבוריים.

התכניות המובילות במסגרת תכנית המסגרת הוריזון 2020 הן מענקי מצויינות לחוקרים (ERC), מענקי מצויינות לחברות (EIC) ותכנית המאגדים. בתכנית ה- ERC זכו 454 חוקרים במענקי מצויינות בהיקף של 671 מיליון יורו. בתכנית ה- EIC מצויינות בתעשייה קיבלו 309 חברות בהיקף של 180 מיליון יורו ובמאגדים 898 יישויות בהיקף של 427 מיליון יורו.