04/06/2019

עידוד החדשנות בהוראה האקדמית

לראשונה: מל"ג אישרה תכנית לשילוב העשרה  מעשית בלימודי התואר הראשון

 התכנית היא יוזמה משותפת של מל"ג, קרן אדמונד דה רוטשילד, עמותת אלומה, והתאחדות הסטודנטים הארצית

 

  • מטרת התכנית, לשפר את הכנת הסטודנטים והשתלבותם בשוק התעסוקה.
  • במסגרת התכנית, המוסדות האקדמיים ישלבו סדנאות העשרה מעשית כחלק מדרישות הקורסים, והסטודנטים יקבלו עבורה נקודות זכות לתואר. התכנית תפעל בעיקר בתחומי מדעי החברה והרוח.
  • העשרה המעשית יכולה להתקיים במגוון רחב של תחומי לימוד וארגונים, בהם בין היתר: העשרה  מעשית בלימודי ממשל ופוליטיקה במערכות הכנסת ובמשרדי ממשלה, העשרה  מעשית בסוציולוגיה בעמותות חברתיות, העשרה  מעשית בלימודי מזרח אסיה ברשתות שיווק המתמחות בשוק הסיני ועוד.

 

יו"ר ות"ת פרופ' יפה זילברשץ: "במסגרת יישום 'הקמפוס החדש' ות"ת הגדירה את קידום החדשנות בהוראה ולמידה והתאמתה לצרכים הגלובליים המשתנים כיעד מרכזי בתכנית העבודה. העשרה  המעשית תאפשר לסטודנטים להיות אקטיביים במהלך הלימודים, להכיר בצורה מיטבית את הצרכים השונים של עולמות התעסוקה ותקנה להם כלים ומיומנויות שיכשירו אותם להתמודד עם האתגרים הרבים במשק".

 

אלי בוך, מנהל פילנתרופיה קרן אדמונד דה רוטשילד: " צעירים רבים, בעיקר מאוכלוסיות פריפריאליות, מתקשים לתרגם את השכלתם האקדמית לכדי תעסוקה הולמת.  קרן אדמונד דה רוטשילד פועלת מזה מספר שנים לבניית גשר בין השכלה גבוהה לתעסוקה, בין השאר, באמצעות קידום תרבות התמחויות (internships) באקדמיה הישראלית. אנו מברכים על אישור המל"ג לתכנית לשילוב העשרה  מעשית, ועל בניית שותפות שתאפשר להפיץ בישראל פרקטיקה אפקטיבית, הרווחת בכל העולם."

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים: "מדובר בהחלטה קריטית שמחברת את האקדמיה אל עולם התעסוקה, וכן מעניקה לסטודנטים כלים משמעותיים לקראת היום שלאחר התואר. על האקדמיה בישראל להיות דינמית ולהתפתח יחד עם המציאות מחוץ לקמפוסים. אנו בהתאחדות הסטודנטים נמשיך לחתור ולפעול להגברת הרלוונטיות של ההשכלה הגבוהה בארץ. אני מברך את המל"ג ואת כל השותפים למהלך על ההירתמות להובלת מיזם חשוב זה לטובת כלל הסטודנטים והסטונדטיות".

מנכ"ל אלומה יפעת סלע: "מחקר מלווה שערכנו הראה כי למידה משלבת העשרה מעשית  משפרת ב31% את הסיכוי להשתלבות בתעסוקה הולמת השכלה. המיזם החדש יאפשר לאלפי צעירים ליהנות מיתרון זה".

 

עידוד החדשנות בהוראה ובלמידה הוגדר כיעד מרכזי בתכנית הרב-שנתית של מל"ג וות"ת. החדשנות בהוראה כוללת בין היתר הבנה כי על הסטודנט לסיים את לימודיו עם ארגז כלים אשר יסייע לו להשתלב בשוק התעסוקה ולהתמודד עם האתגרים הרבים העומדים בפניו.

במסגרת זו ות"ת ומל"ג אישרו באחרונה תכנית חדשה המעודדת מוסדות לפתח קורסים המשלבים  סדנאות להעשרה  מעשית במוסדות הלימוד לתואר ראשון המתוקצבים על ידי ות"ת, אשר תתחיל לפעול כבר בשנת הלימודים הקרובה, תש"פ. התכנית הינה יוזמה משותפת של מל"ג, עמותת אלומה, קרן אדמונד דה רוטשילד  והתאחדות הסטודנטים הארצית. תקציב המיזם עומד על 24 מיליון שקלים, לשלוש שנים.

המיזם המשותף יעודד את המוסדות לפתח קורסים המשלבים את הפן התאורטי-אקדמי עם הפן היישומי-התנסותי. במסגרת התכנית, יתומרצו המוסדות המתוקצבים לפתח מערך מוסדי האחראי על מכלול הלמידה המשלבת בין העשרה  מעשית לתכנים אקדמיים, ובכלל זה קורסים משלבי התנסות שיוצעו לסטודנטים במהלך לימודי התואר הראשון, בעיקר בתחומי מדעי החברה והרוח.

 

הקורסים יוצעו בתחומים שאינם כוללים התמחות/הכשרה מעשית כחלק מדרישות התואר, והסטודנטים יקבלו עבורם נקודות זכות. הקורסים יהוו חלק מקורסי הבחירה המוצעים לסטודנט בתחום לימודיו במסגרת לימודיו לתואר הראשון.

 

היצע הקורסים שיכולים להיכלל בתכנית הנו רחב ומגוון וכן היצע הארגונים החונכים במסגרתו, לדוגמא: העשרה  מעשית בלימודי ממשל ופוליטיקה במערכות הכנסת ובמשרדי ממשלה, העשרה  מעשית בסוציולוגיה בעמותות חברתיות, העשרה  מעשית בלימודי מזרח אסיה ברשתות שיווק המתמחות בשוק הסיני, העשרה  מעשית בלימודי תרבות בהפקת פסטיבלי קולנוע בינלאומיים, העשרה  מעשית בלימודי כלכלה בגופים פיננסיים גדולים והעשרה  מעשית בלימודי מקרא במוזיאון ארצות המקרא.

 

עמותת אלומה, תשמש כגורם המוביל את התכנית בשטח – המפעיל, המייעץ והאחראי בין היתר על ריכוז כל הצעות ובקשות המוסדות ואישורן במשותף עם המל"ג-ות"ת, פיקוח ובקרה על הקורסים אשר יאושרו להפעלה במוסדות, מתן תשתית לכלל המוסדות להפעלת הקורסים ובהם הכשרה מקצועית לצוות המוסדות, סיוע באיתור מקומות התמחות, ניהול מערכות המידע והערכה ומדידה של כלל התכנית.

 

המוסדות האקדמיים אשר יפעילו את התכנית יוודאו כי קיימת התאמה בין מקום ההתנסות והכישורים הנרכשים במהלך ההתנסות לתחום הלימודים של הסטודנט, במטרה לספק תשתית לתעסוקה הולמת בעתיד, תוך אחריות על כך שהסטודנטים מתנסים בעיסוקים ובמיומנויות הרלוונטיים ישירות לתחום לימודיהם האקדמיים.