18/03/21

הצעה לייעול תהליכי עבודה בבדיקות תקציביות, בהסתמך על רמת איתנות פיננסית של המוסדות – הרחבת החלטה קודמת

ביום ה-18.3.21 דנה ות"ת בהצעה להרחיב את מתכונת ייעול תהליכי העבודה כך שתחול עבור אישור כל עסקה כלכלית משמעותית בהסתמך על רמת האיתנות הפיננסית של המוסדות ובמתכונת כפי שהוגדרה בהחלטה הקודמת מיום 15.8.18 אשר דנה בעסקה כלכלית משמעותית הקשורה לפיתוח פיזי בלבד. לאור הצורך בהגדרתה של עסקה כלכלית משמעותית שעד כה לא הוגדרה, לאור כך שהצעדים לייעול תהליכי הבדיקה יאפשרו הפניית משאבים לבדיקות ממוקדות יותר במוסדות שאינם בעלי חוזק פיננסי, לטובת עידוד המוסדות ליציבות פיננסית וכן לאור כך שההצעה עולה בקנה אחד עם המדיניות הכוללת של הפחתת רגולציה, ות"ת מאמצת נהלים לייעול תהליכי העבודה כך שיחולו על כל עסקה כלכלית משמעותית בתנאים כפי שהוגדרו בהצעה מיום 15.8.18. במסגרת אימוץ הנהלים תשלח הטבלה מטה למוסדות כחלק מנספח 6, ותהווה את הגדרתה ואופן טיפולה של בקשה לעסקה כלכלית משמעותית כך שתחליף את הניסוח הקיים לפיו העסקה תקבע "בהתאם למוסד, לאופי העסקה, להיקפה ולהשלכותיה". להלן הנוסח המוצע שיחליף את סעיף 9.1 בנספח 6 המצ"ב:

9.1 לא לבצע עסקה כלכלית משמעותית, להיכנס לשותפות, להקים חברות בנות, גופים נשלטים וכיו"ב, ללא קבלת אישור מראש ובכתב של ות"ת. לעניין זה עסקה כלכלית משמעותית הינה כל עסקה כלכלית החורגת בהיקפה הכספי מהסכומים בטבלה מטה:

 

מסלול אדום

מחזור הפעילות של המוסד

היקף העסקה במלש"ח   מסלול ירוק

מחזור הפעילות של המוסד

היקף העסקה במלש"ח
עד 100 מיליון ₪ 5   עד 100 מיליון ₪ 15
100 מיליון עד 500 מיליון 10   100 מיליון עד 300 מיליון 30
מעל 500 מיליון 25   300 מיליון עד 800 מיליון 50
      בין 800 מיליון ל1,500 מיליון 75
      מעל 1,500 מיליון 100

 

כן הוחלט כי כל ביצוע עסקה כלכלית הגבוהה מהסכומים הנ"ל תהווה עסקה כלכלית משמעותית ותדרוש מהמוסדות להגיש בקשה מפורטת אשר תיבדק ע"י הצוות המקצועי בות"ת ותובא לדיון ואישור במליאת ות"ת.

 

במסגרת ההחלטה הקודמת מיום 15.8.18 הוחרגו מוסדות שיצאו לעצמאות וכן מכללות אקדמיות לחינוך אשר עברו לאחריות ות"ת מסיווג המסלולים ואלו הוגדרו מראש במסלול האדום ללא קשר למצבם הפיננסי. הסיבה להחרגה נבעה מהצורך לעקוב ביתר הקפדה על מוסדות אלו עד להתייצבותם תחת תקצובה של ות"ת. לאור העובדה כי הן המוסדות שיצאו לעצמאות והן המוסדות שעברו מהתכנון והתקצוב של משרד החינוך סיימו את קליטתם המלאה בות"ת לפני יותר מ-3 שנים ולאור המצב הפיננסי היציב יחסית של מוסדות אלו[1] מחליטה ות"ת  כי מוסדות שיצאו לעצמאות וכן מכללות שעברו מהתכנון והתקצוב של משרד החינוך יבחנו לפי מסלולי הבדיקה הרגילים בהתאם למצבם הפיננסי ותחת אותן דרישות כיתר המוסדות.

בהמשך להחלטה הקודמת, במוסדות בהם קיימים הליכי הבראה, מוסדות חדשים בות"ת (עד 3 שנים), מוסדות שלהם סיכונים תקציביים לאור הליכים משפטיים או הגבלות משפטיות וכיוב', ייתכן סיווג למסלול האדום גם בהינתן איתנות פיננסית, וזאת על בסיס חוות דעת של הצוות המקצועי בות"ת.

[1] ניתן לראות את מצבם הפיננסי של מוסדות אלו בתוצאות חישוב האיתנות הפיננסית מטה: המכללה האקדמית אשקלון, המכללה האקדמית גליל מערבי, המכללה האקדמית צפת, המכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן, המכללה האקדמית אחוה, בית ברל, סמינר הקיבוצים.