29/10/2019

מהפכת הלמידה האקדמית דיגיטלית: גילאי 40 + חוזרים לאקדמיה

נתוני תשע"ט:

  • כ-50,000 סטודנטים לומדים קורסים אקדמיים דיגיטליים
  • כ-10,000 סטודנטים סיימו את הקורסים בהצלחה
  • כ-25% מהסטודנטים שסיימו את הקורסים הם מעל גיל 40 (14.7%) או מתחת לגיל 20 (8.7%)

לשם השוואה בלמידה אקדמית "רגילה" רק 5% מהסטודנטים הם מעל גיל 40 ו- 5.4% מתחת לגיל 20

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ: "הנתונים החדשים מלמדים כי מהפכת הלמידה האקדמית הדיגיטלית בעיצומה ובשנים הקרובות הרכב הסטודנטים בישראל צפוי להשתנות – והדבר מחייב את המוסדות האקדמיים לעדכן את שיטות ההוראה, להתאים אותן לשינויים הטכנולוגים המואצים, ולעובדה שגיל הלומדים יהיה רב גוני ויתפרס מגיל התיכון ועד הפנסיה. בעיקר על המוסדות האקדמיים להביא בחשבון שבעולמות התעסוקה החדשים אנשים מרבים לשנות מקומות עבודה, להחליף קריירה ולהעשיר את הידע המקצועי. הלמידה האקדמית הדיגיטלית מאפשרת לבוגרים אשר השתלבו בתעשייה לחזור לאקדמיה במקום ובזמן שנוח להם ולרכוש ידע רלוונטי ועדכני".

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל: "קמפוס IL הוא אחת מבשורות מהפכת השוויון החברתי, בשיתוף פעולה הדוק ופורה עם המל"ג אנחנו מאפשרים נגישות להשכלה גבוהה לכל אזרחי ישראל באשר הם. עשרות אלפי לומדות ולומדים, שכבר הצטרפו למהפכה, נהנים מנגישות מלאה למגוון עשיר של קורסים, אקדמיים כמו מקצועיים, עם המרצים הכי טובים והכל בחינם, מכל מקום ובכל שעה ביממה. זו תכלית המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי, להסיר חסמים ולרתום את הכלים הדיגיטליים לשינוי חברתי אמיתי".

בשנת תשע"ט 50,487 סטודנטים למדו קורסים אקדמיים דיגיטליים ומעל 10,000 סטודנטים השלימו את המטלות האקדמיות וסיימו את הקורסים בהצלחה ( 55.4% נשים, 44.6% גברים).

מהנתונים עולה שהלמידה האקדמית דיגיטלית מאפשרת לסטודנטים מעל גיל 40 להשתלב מחדש באקדמיה לצורך רכישת קריירה חדשה, השתלמויות מקצועיות, או העשרת הידע הכללי. על פי הנתונים כ-25% מהסטודנטים שסיימו את הקורסים הם מעל גיל 40 (14.7%) או מתחת לגיל 20 (8.7%). לשם השוואה בלמידה אקדמית "רגילה " רק כ-10% בלבד מהסטודנטים הם מעל גיל 40 (5.9%) או מתחת לגיל 20 (5.4%).

קידום הלמידה הדיגיטלית הינו מיזם משותף למועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ולמטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי. מדובר בתהליך שהחל לפני כשנתיים, עם הקמת ועדת הליווי של ות"ת ומל"ג ללמידה דיגיטלית והוצאת הקולות הקוראים הראשונים לתקצוב קורסים אקדמיים דיגיטליים במוסדות להשכלה גבוהה. עד כה אושרו להפקה כ-80 קורסים דיגיטליים (כ-50 קורסים כבר נלמדים ואחרים נמצאים בשלבי פיתוח שונים) בתקצוב של עשרות מיליוני שקלים. הקורסים הועלו לאתר edX העולמי ולפלטפורמה הלאומית 'קמפוס'.

הקורסים האקדמיים הדיגיטליים כוללים את מיטב המרצים באוניברסיטאות ובמכללות במגוון תחומי דעת. קורסים אלו מופקים ברמה אקדמית גבוהה מאוד ומאפשרים למרצים מגוון כלים ואפשרויות שהופכים את ההוראה להרבה יותר חווייתית מבחינת הסטודנט, ובכלל זה שילוב של סרטונים ומצגות אינטראקטיביות וכלי מדיה מתקדמים.

הקורסים האקדמיים הדיגיטליים אף תורמים לצמצום פערים בחברה הישראלית ולהנגשה רחבה יותר של ההשכלה הגבוהה. הקורסים הדיגיטליים פתוחים ונגישים ברשת לכולם, ומשכך הם מאפשרים למועמדים להשכלה גבוהה ולציבור הרחב לטעום באופן חופשי ממגוון מבואות ותחומי דעת ולהחליט בצורה מושכלת מה ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה.

בנוסף לכך, הרחבת השימוש בקורסים דיגיטליים תחזק ותבסס את מעמדה של האקדמיה הישראלית בזירה הבינלאומית ותאפשר הנגשת ידע אקדמי מישראל לעולם.

בתוך כך במהלך השנה החולפת מל"ג אישרה לראשונה, את האסדרה של הלמידה הדיגיטלית באקדמיה בישראל, ובכלל זה הוחלט כי הקורסים המועברים בלמידה דיגיטלית יהיו שקולים ברמתם האקדמית לקורסים המתקיימים במתכונת הרגילה. יצוין שבמידה והיקף הלמידה הדיגיטלית יהיה 1/3 מהיקף התואר – ניתן יהיה לפרוס את לימודי התואר הראשון על פני יומיים בשבוע בקמפוס, לעומת המתכונת הרגילה המחייבת שלושה ימי לימוד בשבוע בקמפוס ובכך לתמוך במיוחד באוכלוסיית הסטודנטים העובדים לצרכי מימון לימודיהם ומחייתם.