06/11/2019

חדש באקדמיה: לימודי יזמות וחדשנות

 

  • לראשונה סטודנטים ילמדו קורסים אקדמיים ביזמות וחדשנות, וכן יוקמו בקמפוסים מרכזי יזמות שיקיימו שיתופי פעולה עם התעשייה לרבות אירועים שונים, כגון: תחרויות, האקתונים, מיט-אפים ועוד.
  • בעבר המוסדות האקדמיים לא ראו ביזמות וחדשנות חלק ממטרותיהם, ומכאן שעיקר העשייה בתחום היזמות הייתה באופן טבעי נחלתה של התעשייה.

 

יו”ר ות”ת, פרופ’ יפה זילברשץ: “חזון ה’קמפוס החדש’ פועל לקידום תפיסת החדשנות, יצירת תרבות יזמית ושינוי פני הקמפוס. המטרה היא לקדם מרכזי יזמות תוססים ומעוררי השראה שיעודדו את הסטודנטים לאקטיביות ולחשיבה פורצת דרך בשיתוף מיטב החוקרים במוסד האקדמי. השינויים הטכנולוגיים המואצים מחייבים את המערכת האקדמית לבצע את ההתאמות הנדרשות ולהטמיע את עולם החדשנות והחשיבה היזמית בכל מוסד אקדמי בישראל”.

במסגרת יישום ‘חזון הקמפוס החדש’, האוניברסיטאות והמכללות המתוקצבות על ידי ות”ת יחלו בלימודי יזמות וחדשנות לסטודנטים בתארים ראשון ושני. במסגרת כך, המוסדות ילמדו קורסים אקדמיים ביזמות, וכן יוקמו בקמפוסים מרכזי יזמות שיקיימו שיתופי פעולה עם התעשייה לרבות אירועים שונים, כגון: תחרויות, האקתונים, מיט-אפים וכיוצא בזה.

במל”ג מסבירים שישראל היא מדינה בעלת אופי יזמי ומובילת חדשנות אך לאורך שנים, ובאופן מסורתי, הפעילות בקמפוס התמקדה בעיקר במחקר והוראה. המוסדות האקדמיים לא ראו ביזמות וחדשנות חלק ממטרותיהם, ומכאן שעיקר העשייה בתחום היזמות הייתה באופן טבעי נחלתה של התעשייה.

עם זאת, השינויים הטכנולוגיים המואצים, לצד צמיחתן של חברות הענק בתחום המידע אשר מקימות מרכזי מחקר משל עצמן, חייבו את המערכת האקדמית לעשות את ההתאמות הנדרשות. חזון הקמפוס החדש נועד לחשוף ולהנגיש את עולם היזמות לסטודנטים מכלל הדיסציפלינות, תוך חיזוק החדשנות והיזמות בקרב החוקרים.

יודגש כי תפיסה זו מוצאת את מקומה גם ברבים מהמוסדות האקדמיים הטובים בעולם, ובהם: MIT, Columbia, קיימברידג’, סטנפורד, ברקלי ועוד. מוסדות אלו ואחרים, מחפשים את הייעוד הנוסף של הקמפוס ומבקשים לנצל את המשאבים הרבים והמוחות המבריקים כדי להפוך את המוסד האקדמי לחממה גדולה של רעיונות ומיזמים.

מרכזי היזמות יאפשרו לסטודנטים תקופת לימודים אקטיבית, תוך הפיכת המוסד האקדמי למרחב בו יוכלו לממש רעיונות יזמיים פורצי הדרך. במסגרת כך, סטודנטים מדיסציפלינות שונות יקבלו הכשרה ביזמות ויפעלו יחד עם המרצים והחוקרים, ובסיוע של מנטורים מקצועיים, לקידום פרויקטים משמעותיים בעלי השפעה על החברה, הכלכלה, הבריאות ועוד. מרכזי היזמות ינצלו את הקמפוס ליצירת אקו-סיסטם יזמי ומותאם לעולמות החדשנות, המעודד יצירתיות, מסיר מחסומים ומחבר בין האקדמיה לתעשייה.

הנחת העבודה היא שהתרבות היזמית בקמפוס תהיה הרוח שמניעה את העשייה. תרבות יזמית תיווצר, בין השאר, באמצעות בניית קהילות יזמות בתוך הקמפוס וארגון אירועים שונים, כגון: תחרויות, האקתונים, מיט-אפים וכיוצא בזה. אירועים מעין אלו יוצרים עניין משותף ואשר סביבם סטודנטים וחוקרים יוכלו להיפגש תכופות, להחליף רעיונות, ללמוד, להכיר לעומק ובתקווה אף למצוא שותפים לדרך לפרויקטים מגוונים.