24/12/2019

מלגות הצטיינות ל-12 החונכים המצטיינים בפרויקט פר”ח

מלגות הצטיינות הוענקו השבוע ל-12 חונכים שבלטו בשנה החולפת בפעילותם הקהילתית והחברתית במסגרת פרויקט פר”ח. הסטודנטים קיבלו את התעודות בטקס ע”ש אברהם אגמון שהתקיים במכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע.

החונכים המצטיינים נבחרו ע”י וועדה מיוחדת מתוך עשרות אלפי חונכים שפעלו השנה – אשר עשו דרך יוצאת דופן ושינו את עולמם של חניכיהם בשל מסירותם והשפעתם הגדולה על קידום הילד או הילדה שחנכו, בתחום הרגשי, החברתי והלימודי.

 

המצטיינים הם:

  • אליאור עומר – האוניברסיטה העברית ירושלים
  • אמיר אבו טריף – המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה כרמיאל
  • דועא אבו ג’בנה – הקריה האקדמית קריית אונו
  • הית’ם דחרוג – הטכניון
  • יואב כנען – הטכניון
  • יובל בן אבי – אוניברסיטת בן גוריון
  • יניר זרדון – אוניברסיטת בן גוריון
  • ליאור הנגבי – המכללה האקדמית ספיר
  • נאלה גלקופף בלאייס – אוניברסיטת חיפה
  • נעמה בנטקוט – המכללה האקדמית תל חי
  • סג’א עאזם – -אוניברסיטת תל אביב
  • תומר כרמלי – אוניברסיטת חיפה

בבסיס המודל של פרח עומד הקשר האישי, שמעצים את שני הצדדים ומטפח לכידות וסובלנות בחברה הישראלית. הסטודנטים מקבלים מלגת לימודים בתמורה לפעילותם. פר”ח היא תוכנית לאומית שבאמצעותה מממשת מערכת ההשכלה הגבוהה את חזונה ומעודדת את הסטודנטים למעורבות חברתית. המודל של פרח מוכיח את עצמו שנה אחר שנה, משוכפל במדינות שונות בעולם, ונחשב למחלק המלגות הגדול ביותר בישראל מבחינת תקציב והיקף פעילות.

יו”ר מועצת פר”ח, פרופ’ דניאל זייפמן, בירך: “תפקיד החונך הינו תפקיד של מודל לחיקוי, נראה שבשנים הבאות הצורך בחונכים ובמודלים לחיקוי רק יילך ויגדל, בסופו של דבר בני אדם לומדים מחיקוי את רוב הדברים שאנו לומדים לבצע”.

 

אליאור עומר מאונ’ העברית ירושלים, ריגש את הקהל כשעלה לבמה וסיפר  “אני אחד מ- 12 החונכים שעומדים כאן היום בהתרגשות והוקרה על הזכות שנפלה בחלקנו להשתתף בפרויקט חשוב ומשמעותי ולתרום ולו במעט לחברה בישראל. זו הייתה זכות עבורי להשתתף בפרויקט, זכות לעבוד עם נער בשלב כ”כ משמעותי בחיים שלו ולנסות לשנות ולהשפיע, זכות שטמונה בה אחריות רבה”.

מנכ”ל פר”ח, אלון גלרון, אמר: “מאחורי כל סיפור חונכות יש ילדה או ילד אשר בזכות אותם חונכים קיבלו מידי שבוע מנה גדושה של חום, התעניינות וטיפוח. חונכים מלאי רצון טוב ומחוייבות חברתית אמיתית אשר נרתמו במסירות רבה לסייע למי שנזקקו לכך והיוו עבורם דמות משמעותית, מכילה, מעצימה, מרוממת ומלמדת והטביעו חותם בחיי החניכים. פר”ח הוא של כולנו, כלל אזרחי ישראל, חונכינו הינם סטודנטים יהודים וערבים, דתיים וחילונים. תלמידי כל מוסדות ההשכלה הגבוהה המביאים עימם רצון לפתוח את ליבם ולתרום מעצמם ומאישיותם, אתם הטוב והיפה בארץ הזאת”.

יעל סימן טוב, ממונה על התחום החברתי בות”ת/מל”ג ציינה: “כחונכת פר”ח בעבר וכחברת הנהלת פר”ח בהווה אי אפשר שלא להתרגש, מגוון סיפורים ומגוון עולמות ובבסיס הדברים היכולת המשותפת לכולם לעמוד מול ילד החווה אתגרים ובעבודה בלתי מתפשרת לנטוע בו תקווה. ות”ת היא הזרוע התקציבית של המועצה להשכלה גבוהה ואמונה לפיכך על תקצוב מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. כש- 700 מיליון שקל בשנה מופנה לקידום נושאים חברתיים, כ- 100 מיליון שקל מסכום זה מופנה לפרויקט פר”ח”.

ד”ר ליאת בן דוד, מנכ”לית מכון דוידסון הוסיפה “נס החונכות אינו קסם אלא תוצאה של עבודה קשה, כל אחד מאיתנו זקוק לחונך, למנטור, למורה דרך. הדברים החשובים באמת סמויים מהעין וניתן לראות אותם בעזרת הלב בלבד, תהליך החונכות הוא מסע רגשי ואנושי שביכולתו ליצור נקודות מפנה מהירות להמשך הדרך, היכולת ליצור את החיבור הנכון בין החונך לחניך באופן הכי מדויק אשר עונה על צרכים אמיתיים, הוא התהליך שהופך את פר”ח לתהליך של הזזת הרים”.

בשנה הנוכחית נרשם מספר שיא בהרשמת סטודנטים לפרח. מעל כ- 50,000 סטודנטים נרשמו לתכנית מכל רחבי הארץ. פר”ח פעל בתשע”ט בכל הערים בארץ וברובן המכריע של המועצות המקומיות והאזוריות. בשנים האחרונות פר”ח רותם רשויות מקומיות רבות לשיתופי פעולה המאפשרים הסעות ומתן מלגות מוגדלות לסטודנטים המוכנים לפעול ביישובי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית. פרח התחיל מפרויקט קטן שמנה 12 סטודנטים בשנת 1974 והפך למפעל גדול וייחודי אשר מדי שנה משתתפים בו כ- 22,500 מכלל הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, 745,000 סטודנטים פעלו בפר”ח לאורך השנים.

פר”ח הוא תכנית לאומית באמצעותה מממשת מערכת ההשכלה הגבוהה את חזונה ומעודדת את הסטודנטים למעורבות חברתית. המודל של פרח מוכיח את עצמו שנה אחר שנה, משוכפל במדינות שונות בעולם, ונחשב למחלק המלגות הגדול ביותר בישראל מבחינת תקציב והיקף פעילות.

עד היום, פר”ח נגע ישירות בחייהם של כ- 2 מיליון ישראלים, חונכים וחניכים, וזכה בהכרה ציבורית במעמדו הלאומי, כאשר הוענק לו פרס ישראל במאי 2008.