28/09/22

דוחות הערכת איכות בתחום אדריכלות

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותו של פרופ' מייקל הנזל על עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.

2. המועצה מבקשת לאמץ את דוחות הוועדה הבינלאומית תוך התמקדות בנושאים שעל המוסדות ליישם, כמפורט להלן:

  • לאור מצב התשתיות שאינו הולם את כל תכניות הלימודים, חשוב להשקיע בבניית תכנית אסטרטגית וקביעת סטנדרטים ברורים ומנומקים על ידי המוסדות להשקעה בתשתיות חיוניות ותרומתן ארוכת הטווח להוראה ומחקר, ובכלל זה גם תשתית טכנולוגית ודיגיטלית.
  • להציע למוסדות לקיים מפגש בין ראשי המחלקות באדריכלות לדיון בהמלצות הרוחביות של הוועדה הבינלאומית, ובעיקר בהגדרת המחקר, היצירה ואופן הערכתם בתחום האדריכלות.
  • בהמשך לכך, לשם הכרה בתרומה אמנותית לחברה ולתחום האדריכלות, מומלץ למוסדות לשקול אימוץ של שימוש בדרגת "פרופסור יוצר" (במסלול המקביל).

3. מעקב אחר יישום ההחלטה:

בתוך שנה ממועד קבלת ההחלטה, יגיש האגף להערכת איכות והבטחתה למל"ג דיווח בדבר המעקב ויישום ההמלצות במסגרת ההחלטה הנ"ל.

אונ' אריאל

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותו של פרופ' מייקל הנזל על עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.

2. המועצה מודה לאוניברסיטת אריאל על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות שנקטה ליישומן.

3. המל"ג מבקשת מהמוסד להתייחס לכלל הנושאים וההמלצות המופיעים בדו"ח הוועדה ולדווח למל"ג בפירוט אודות יישומן של ההמלצות אשר מפורטות להלן, עד לתאריך 09.23:

א. כללי:

i על המוסד למנות צוות היגוי לתחום האדריכלות שיבחן ויגבש תכנית אסטרטגית והמלצות יישומיות לגבי הגדרת המחקר בתחום האדריכלות, יישומו והערכתו בבית הספר (בהמשך להמלצה הרוחבית על דיון משותף בנושא בין ראשי המחלקות בתחום).

ii על המוסד לוודא כי ראש בית הספר לאדריכלות יהיה שותף פעיל בוועדות מוסדיות ובתהליכי קבלת החלטות.

ב. תשתיות:

i התשתיות העומדות לרשות בית הספר לאדריכלות אינן מספקות כדי לאפשר תכנית לימודים ברמה אקדמית סבירה. לפיכך, על מנת להבטיח רמה אקדמית נאותה, יש לדאוג לשדרוג מיידי של תשתיות בית הספר, ובכלל זה: שדרוג חדרי הסטודיו, שילוב מעבדות מחקר בבניין האדריכלות ועוד.

עמידה בסעיף זה תישקל כתנאי להמשך הפעלת התכנית.

ג. סגל:

i בבית הספר לאדריכלות חסרה עתודה של חברי סגל בכירים, לפיכך יש לבנות תכנית לגיוס ופיתוח סגל בכיר שיעסוק בהוראה ובמחקר ברמה אקדמית גבוהה.

ii על המוסד לוודא כי הסגל מיודע בדבר התנאים לקידום ותהליכי גיוס.

iii יש לקבוע קריטריונים לקידום חברי סגל מקצועיים המלמדים בבית הספר (ולא עוסקים במחקר).

iv על המוסד לפעול למען ייצוג הולם לאוכלוסיות מגוונות בסגל התכנית.

ד. תכנית לימודים:

i יש לוודא כי בתכנית הלימודים יש קשר רציף והגיוני בין הקורסים בשנות הלימודים השונות, מבחינה פדגוגית ותכנית.

ii יש לאמץ מתן הערכה בכתב על עבודות הסטודנטים בסטודיו, מעבר לחוות דעת שנמסרת בעל-פה.

iii מומלץ למוסד לפתח תכנית לקידום בינלאומיות הכוללת חילופי סטודנטים, שיתופי פעולה מחקריים וכו'.

4. בהתאם לדיווח המוסד, בכוונתו לפתוח תכנית לימודים לתואר שני ב"ארכיטקטורה" במסגרת האישור התכנוני שניתן לו לתר"ש הנוכחית ובמסגרת האוטונומיה לפתיחת תואר שני. לצורך כך, על המוסד לסיים את כל ההליכים הנדרשים ממנו לפתיחת התכנית עד חודש אוקטובר 2022 ולעדכן את מל"ג בעניין.

בכפוף לכך, לאור הממצאים שהועלו על ידי הוועדה הבינלאומית להערכת איכות שבדקה את התואר הראשון באדריכלות במוסד, רישום ופתיחת התואר השני ב"ארכיטקטורה" בפועל מותנית בקבלת אישור מהמל"ג על יישום ההמלצות המפורטות לעיל. לצורך כך, ניתנת למוסד תקופה של שנה לתיקון הליקויים כמפורט לעיל. במידה והמל"ג תאשר כי המוסד יישם את ההמלצות האמורות, יתאפשר למוסד לפתוח את תכנית הלימודים לתואר שני עד אוקטובר 2023.

אונ' תל אביב

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותו של פרופ' מייקל הנזל על עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.

2. המועצה מודה לאוניברסיטת תל אביב על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות שנקטה ליישומן.

3. המל"ג מבקשת מהמוסד להתייחס לכלל הנושאים וההמלצות המופיעים בדו"ח הוועדה ולדווח למל"ג בפירוט אודות יישומן של ההמלצות אשר מפורטות להלן, עד לתאריך 09.23:

א. כללי:

1. על המוסד למנות צוות היגוי לתחום האדריכלות שייבחן ויגבש תכנית אסטרטגית והמלצות יישומיות לגבי הגדרת המחקר בתחום האדריכלות, יישומו והערכתו בבית הספר (בהמשך להמלצה הרוחבית על דיון משותף בנושא בין ראשי המחלקות בתחום).

ב. תשתיות:

1. כפי שעלה גם בדוח הוועדה שבדקה את התכנית בשנת 2009 (סבב הערכה I), התשתיות העומדות לרשות בית הספר לאדריכלות אינן מספקות כדי לאפשר תכנית לימודים ברמה סבירה. במוסד מתוכנן בניין חדש עבור בית הספר לאדריכלות, אך עד השלמת בנייתו יש לדאוג בהקדם לשדרוג התשתיות הקיימות על מנת להבטיח לימודים ברמה אקדמית נאותה, ובכלל זה: חדרי סטודיו, סדנאות מלאכה, מקומות לסטודנטים, משרדי סגל וכד'.

עמידה בסעיף זה תישקל כתנאי להמשך הפעלת התכנית.

ג. סגל:

1. יש לבנות בהקדם תכנית שתסייע במעבר מסגל העוסק בעיקר בהוראה לסגל מחקרי בתחום האדריכלות.

2. יש למצוא פתרונות על מנת לצמצם את עומס ההוראה והאחריות האדמיניסטרטיבית הגבוהה של הסגל (גיוס עוזרי הוראה, תגבור הצוות האדמיניסטרטיבי וכו').

ד. תכנית לימודים:

1. כפי שעלה גם בדוח הוועדה שבדקה את התכנית בשנת 2009 (סבב הערכה I), על הסטודנטים מוטל עומס גדול במיוחד במהלך לימודיהם. יש להמשיך ולבחון כיצד ניתן להתאים את תכנית הלימודים כדי להפחית עומס זה.

2. מומלץ לשפר את הממשק בין סטודנטים לתואר ראשון לסטודנטים לתארים מתקדמים (למשל העסקת סטודנטים מתארים מתקדמים כעוזרי הוראה).

בצלאל

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותו של פרופ' מייקל הנזל על עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.

2. המועצה מודה לבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות שנקטה ליישומן.

3. מאחר שהוועדה הבינלאומית לא בדקה את תכנית הלימודים המיועדת לאוכלוסייה החרדית, המל"ג תערוך בדיקת זהות של הרמה האקדמית של התכנית לאוכלוסייה החרדית לעומת התכנית הכללית, כמקובל על ידי האגף האקדמי.

4. המל"ג מבקשת מהמוסד להתייחס לכלל הנושאים וההמלצות המופיעים בדו"ח הוועדה ולדווח למל"ג בפירוט אודות יישומן של ההמלצות אשר מפורטות להלן, עד לתאריך 28.09.23:

ב. כללי:

על המוסד למנות צוות היגוי לתחום האדריכלות שיבחן ויגבש תכנית אסטרטגית והמלצות יישומיות לגבי הגדרת המחקר בתחום האדריכלות, יישומו והערכתו במחלקה, ובכלל זה: תקצוב פעילות מחקר, העסקת סגל וכו' (בהמשך להמלצה הרוחבית על דיון משותף בנושא בין ראשי המחלקות בתחום).

ג. תשתיות:

התשתיות העומדות לרשות המחלקה לאדריכלות אינן מספקות כדי לאפשר תכנית לימודים ברמה סבירה. לפיכך, על מנת להבטיח רמה אקדמית נאותה, יש לשדרג בהקדם את תשתיות המחלקה, ובכלל זה: סדנאות המלאכה, הספרייה, הקצאה מספקת של מרחבי עבודה לסטודנטים ומשרדי סגל, וכד'.

עמידה בסעיף זה תישקל כתנאי להמשך הפעלת התכנית.

ד. סגל:

1. על מנת להבטיח שקיפות בנהלי העסקה וקידום של חברי הסגל, על המוסד לדון ולסכם על תנאים ותפקידים של סגל קבוע וסגל מן החוץ, ולהפיצם בין חברי הסגל.

2. על המוסד לבחון את ההגדרה והמעמד הארגוני של בעלי תפקידי הנהגה הקיימים במחלקה, מעבר לראש המחלקה וראש התכנית.

5. בחינת תכנית הלימודים המשולבת ב"ארכיטקטורה" מותנית בקבלת אישור מהמל"ג על יישום ההמלצות המפורטות לעיל.

לאור העובדה שהמוסד הגיש בקשה לתכנית לימודים משולבת לתואר ראשון (B.Des.) ב"עיצוב אדריכלי" ולתואר שני (M.Arch.) ב"ארכיטקטורה" במסגרת האישור התכנוני שניתן לו בתר"ש[1], ולאור העובדה שהתר"ש הנוכחי יסתיים בסוף שנה"ל תשפ"ב יוכל המוסד להגיש את התכנית המשולבת המוזכרת לעיל לכל המאוחר עד סוף חודש מרץ 2023, בכפוף ליישום כלל ההמלצות שהועלו על ידי הוועדה הבינלאומית להערכת איכות שבדקה את התואר הראשון באדריכלות במוסד ומפורטות לעיל, ולאישור המל"ג על תיקון הליקויים המפורטים בהחלטה זו.

טכניון

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותו של פרופ' מייקל הנזל על  עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.

2. המועצה מודה לטכניון על התייחסותו להמלצות הוועדה והפעולות שנקט ליישומן.

3. המל"ג מבקשת מהמוסד להתייחס לכלל הנושאים וההמלצות המופיעים בדו"ח הוועדה ולדווח למל"ג בפירוט אודות יישומן של ההמלצות אשר מפורטות להלן, עד לתאריך 28.09.23:

א. כללי:

1. על המוסד למנות צוות היגוי לתחום האדריכלות שייבחן ויגבש תכנית אסטרטגית והמלצות  ליישום בנושאים הבאים:

  • הגדרת המחקר בתחום האדריכלות, יישומו והערכתו בבית הספר (בהמשך להמלצה הרוחבית על דיון משותף בנושא בין ראשי המחלקות בתחום).
  • קריטריונים להערכה וקידום חברי סגל בתחום האדריכלות, בהתאם להגדרה הנ"ל.
  • הממשק בין המעבדות והפעילות המחקרית של חברי הסגל עם החינוך והכשרת הסטודנטים בפקולטה.

ב. תשתיות:

התשתיות העומדות לרשות בית הספר לאדריכלות אינן מספקות כדי לאפשר תכנית לימודים ברמה סבירה. לפיכך, על מנת להבטיח לימודים ברמה אקדמית נאותה, יש לשדרג בהקדם את תשתיות בית הספר, ובכלל זה: שדרוג חדרי סטודיו, סדנאות מלאכה, סביבת עבודה ראויה לסגל מן החוץ ולדוקטורנטים.

עמידה בסעיף זה תישקל כתנאי להמשך הפעלת התכנית.

ג. סגל:

1. על המוסד לוודא כי ראש בית הספר לאדריכלות יהיה שותף פעיל בוועדות מוסדיות ובתהליכי  קבלת החלטות.

2. בבית הספר לאדריכלות חסרה עתודה של חברי סגל בכירים, לפיכך יש לבנות תכנית לגיוס סגל זוטר ופיתוח סגל בכיר שיעסוק בהוראה ובמחקר ברמה אקדמית גבוהה.

3. על המוסד לוודא כי הסגל מיודע בדבר התנאים לקידום ותהליכי גיוס.

4. על המוסד לפעול למען ייצוג הולם לאוכלוסיות מגוונות בסגל התכנית.

ד. מגוון ומגדר:

1. על המוסד לנסות ולפעול להגברת ההתאמה של תכנית הלימודים למגוון החברתי.

2. על המוסד לוודא שקיימים שירותי תמיכה העונים על צורכיהם של כלל אוכלוסיית הסטודנטים בפקולטה.

ה. מומלץ לעודד ולאפשר שיח ושיתופי פעולה בין הסטודנטים לתארים מתקדמים.

ויצו חיפה - הצעת החלטה:

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותו של פרופ' מייקל הנזל על עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.

2. המועצה מודה למרכז האקדמי ויצו על התייחסותו להמלצות הוועדה והפעולות שנקט ליישומן.

3. המל"ג מבקשת מהמוסד להתייחס לכלל הנושאים וההמלצות המופיעים בדו"ח הוועדה ולדווח למל"ג בפירוט אודות יישומן של ההמלצות אשר מפורטות להלן, עד לתאריך 09.23:

א. כללי:

1. על המוסד למנות צוות היגוי לתחום האדריכלות שייבחן ויגבש תכנית אסטרטגית והמלצות ליישום בנושאים הבאים:

  • הגדרה, מיקוד החזון, מטרת העל וחיזוק הזהות של המוסד כמכללה ייחודית לחינוך ולעיצוב.
  • הגדרת המחקר בתחום האדריכלות, יישומו והערכתו בבית הספר (בהמשך להמלצה הרוחבית על דיון משותף בנושא בין ראשי המחלקות בתחום).
  • קריטריונים להערכה וקידום חברי סגל בתחום האדריכלות.
  • תכנון והקצאת משאבים, תשתיות וסגל לקידום מחקר במחלקה.

ב. תשתיות:

התשתיות העומדות לרשות בית הספר לאדריכלות אינן מספקות כדי לאפשר תכנית לימודים ברמה סבירה. לפיכך, על מנת להבטיח לימודים ברמה אקדמית נאותה, יש לשדרג בהקדם את תשתיות בית הספר, ובכלל זה: שדרוג חדרי סטודיו, מעבדות מחשבים, סדנאות מלאכה, והקצאה מספקת של מרחבי עבודה לסטודנטים.

עמידה בסעיף זה תישקל כתנאי להמשך הפעלת התכנית.

ג. סגל:

1. על המוסד לוודא כי ראש בית הספר לאדריכלות יהיה שותף פעיל בוועדות מוסדיות ובתהליכי קבלת החלטות.

2. מספר חברי הסגל אינו תואם את המספר הגדל של הסטודנטים, ויוצר עומס הוראה גדול על הסגל. לפיכך יש לפעול לגיוס ופיתוח סגל, כך שיעמדו ביעדי בית הספר.

3. על המוסד לוודא כי הסגל מיודע בדבר התנאים לקידום ותהליכי גיוס.

4. על המוסד לפעול למען ייצוג הולם לאוכלוסיות מגוונות בסגל התכנית.

ד. תכנית לימודים:

1. יש לחזק את הקשר בין תיאוריה ופרקטיקה בתוכנית הלימודים.

2. מומלץ למוסד לפתח תכנית לקידום בינלאומיות הכוללת חילופי סטודנטים, שיתופי פעולה מחקריים וכו'.

3. יש להמשיך ולבחון את סוגיית נשירת הסטודנטים, ולפתח אסטרטגיית פעולה להתמודדות איתה.

דו"ח ועדת ההערכה הבינלאומית למרכז האקדמי ויצו ותגובת המוסד אליו נמצאים בחומר הנלווה.

[1] בקשה לעדכון מבנה לימודי הארכיטקטורה: פתיחת תואר בוגר בעיצוב אדריכלי B.Des ותואר מוסמך באדריכלות M.Arch – פיצול התכנית בארכיטקטורה הנלמדת במוסד לשתי תכניות נפרדות.