28/09/22

דוח רוחבי ועדת הערכת איכות בתחום רפואה

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותו של פרופ' מרק טיקוצ'ינסקי על עבודתה היסודית והרחבה ועל הדו"ח שהגישה.

2. המועצה להשכלה גבוהה ממליצה למוסדות ללמוד בעיון את דוחות הוועדה הבינלאומית וההמלצות המופיעות בהם.

3. המל"ג רואה בחומרה את ממצאי הוועדה הבינלאומית, לפיהם בתי הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, בטכניון ובאוניברסיטת בן גוריון לא יישמו את המלצות הוועדה הבינלאומית בראשות פרופ' סטיבן שונבאום מ-2014. יחד עם זאת מציינת הוועדה לטובה את השינויים והשיפורים שנעשו בבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית בעקבות ועדת ההערכה ב -2014.

4. על כל אחד מבתי הספר לנסח חזון ותכנית אסטרטגית רב שנתית שידגישו את הזהות הייחודית של כל אחד מהם.

5. לאור המלצת הוועדה הבינלאומית לפיה נדרש שינוי מערכתי על מנת לספק הוראה והכשרה מיטבית לסטודנטים בתחום, על כלל המוסדות:

  • להקים תשתית רחבה לחינוך רפואי ובמסגרתה להכשיר סגל בכיר שיתמחה בתחום.
  • לעדכן את שיטות ההערכה של הסטודנטים ותכנית הלימודים.
  • לקיים תהליך של הערכת איכות עצמית של תכנית ההכשרה המעשית.
  • לגבש נהלים וסטנדרטים המתייחסים לתהליך ההכשרה של הסטודנט במסגרת ההכשרה הקלינית.
  • להרחיב את תחומי והיקף ההוראה בקהילה

6. המל"ג תוודא כי הסטנדרטים לחינוך הרפואי כפי שגובשו על ידי בתי הספר לרפואה ואושרו במל"ג בישיבתה ביום 19.01.21, מעודכנים ורלוונטיים.

7. מל"ג וות"ת רושמות בפניהן את הערות הוועדה הבינלאומית בעניין המחסור החמור בשדות הקליניים ברפואה. מאחר והנושא נמצא בבחינה עם גורמים שונים ובכללם משרד הבריאות, עם קבלת ממצאים בנושא הם יובאו בפני המל"ג וות"ת גם לאור ממצאי הוועדה.

8. מעקב אחר יישום ההמלצה:

על המוסדות להגיש למל"ג  עד ל- 30.9.23 דיווח אודות אופן עמידתם בהחלטת המל"ג המפורטת לעיל.

בר אילן:

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותו של פרופ' מרק טיקוצ'ינסקי על עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.

2. המועצה להשכלה גבוהה מודה לאוניברסיטת בר-אילן על התייחסותה להמלצות הוועדה.

3. המל"ג מבקשת מהמוסד ללמוד ולבחון את כלל הנושאים המופיעים בדו"ח הוועדה הבינלאומית ולדווח למל"ג בפירוט אודות יישומן של ההמלצות אשר מפורטות להלן, עד לתאריך09.2023:

I תכנית אסטרטגית:

לאור הצהרת המוסד לפי החל תהליך של בניית תכנית אסטרטגית עבור בית הספר לרפואה, מומלץ  להתייחס גם להמלצות הבאות:

א. יש לנסח חזון ותכנית אסטרטגית רב שנתית מסודרים שידגישו את הזהות הייחודית של בית הספר.

ב. מומלץ למוסד לגבש ולנסח מסמך מסודר בנושא ניגודי עניינים של הסגל האקדמי והקליני.

II מבנה ארגוני:

א. חשוב לבחון מחדש את המבנה הארגוני של בית הספר לרפואה תוך הגדרת תחומי האחריות של כל בעלי התפקידים המשתייכים אליו.

III הוראה ותכנית הלימודים:

לאור הצהרת המוסד לפי החל תהליך של עדכון תכנית הלימודים בבית הספר לרפואה, מומלץ להתייחס גם להמלצות הבאות:

א. להקים תשתית איתנה לחינוך רפואי ולהכשיר סגל בכיר שיתמחה בתחום.

ב. לעבור להוראה בשיטת לימוד מבוסס כשירויות (CBME) תוך הגדרת הכשירויות הנדרשות לשם כך.

ג. לעבור לשיטות הערכה מתקדמות דוגמת הערכה מתמשכת מבוססת משוב והערכה מעצבת.

ד. לעדכן את תכנית הלימודים ולהציג תכנית מעודכנת הכוללת, בין היתר:

  • צמצום היקף ההוראה הפרונטליות בשנים הפרה קליניות לטובת למידה פעילה, עצמאית ובקבוצות קטנות.
  • שילוב הוראת ״כישורים רכים״ החל מהשנה הראשונה.
  • שילוב בחינות OSCE בתחומים הרלבנטיים.
  • שילוב קורסים בתחומים פרא-רפואיים משיקים בשיטת IPE (Interprofessional Education).
  • הרחבת תחומי ההוראה בקהילה.
  • מעבר לתכנית לימודים אורכית (Longitudinal Curriculum) המבוססת על התעמקות בנושא אחד במקום במספר נושאים שונים (Block System).

IV שדות קליניים:

א. על בית הספר לגבש ולנסח תכנית אסטרטגית לשיפור ההכשרה ברפואה (קלרקשיפ) המתייחסת בין השאר ל:

  • קיום תהליך של הערכת איכות עצמית של תכנית ההכשרה המעשית.
  • העברת הסבבים הקליניים למודל בו עצמאות הסטודנט גדלה באופן הדרגתי.
  • הוספת סימולציות לאורך כל תקופת ההכשרה.
  • גיבוש נוהל אחיד ודרישות מסודרות ממקומות ההכשרה שיהיו תקפים לכלל מקומות ההכשרה.
  • צמצום יחס סטודנט:סגל בסבבים הקליניים.
  • ייצור שיח מעדכן רציף בין המנחים במחלקות השונות לגבי התקדמות הסטודנטים.

ב. לבחון אפשרויות לשיתוף פעולה בסבבים הקליניים בין בית הספר לרפואה לבית הספר לסיעוד בצפת.

V סגל:

א. על בית הספר לייצר מסלול קידום אקדמי ייחודי לסגל המתמחה בחינוך רפואי - Medical Educators.

ב. יש לגבש תכנית אסטרטגית רב שנתית לגיוס חברי סגל פרה-קליניים חדשים (תקנים חדשים או תקני פורשים). על הגיוס להיות בהתאם לתחומים אותם בית הספר מבקש לפתח, ולא מבוסס רק על מצוינות אישית.

ג. יש לגבש תכנית עבודה להכשרה משמעותית ומתמשכת של סגל ההוראה, בעיקר בשנים הקליניות.

VI סטודנטים:

א. על בית הספר לפעול להקמת מערך מסודר שיעקוב אחר האתגרים והקשיים עמם מתמודדים הסטודנטים, בעיקר לקראת שלב הלימודים הקליניים.

ב. להרחיב את תכנית המנטורים ולוודא שיש לכלל הסטודנטים מנטורים.

VII המלצות נוספות:

א. יש להקפיד על קיום תהליך הערכה עצמית מסודר, מקיף ומעמיק ולהגיש למל"ג דו"ח הערכה עצמית ברור וקריא.

ב. יש לקיים מעקב יזום ופעיל אחרי יישום המלצות ועדת ההערכה הבינלאומית והחלטות מל"ג וות"ת בנושא.

4. המל"ג מאמצת את עמדת הוועדה הבינלאומית לפיה בית הספר לרפואה של אוניברסיטת בר אילן עומד בסטנדרטים הישראליים לחינוך רפואי. כאמור לעיל על המוסד להגיש למל"ג מענה מפורט לתיקון הליקויים שנמצאו ע"י הוועדה כמפורט לעיל. את התכנית יש להגיש עד ה-30.09.2023

אונ' ת"א

המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותה של פרופ' מרק טיקוצ'ינסקי על עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לאוניברסיטת תל אביב על התייחסותה להמלצות הוועדה.

2. המל"ג רואה בחומרה את ממצאי הוועדה הבינלאומית, לפיהם בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב לא יישם את המלצות הוועדה הבינלאומית מ-2014 בראשות פרופ' סטיבן שונבאום.

3. המל"ג מבקשת מהמוסד ללמוד ולבחון את כלל הנושאים המופיעים בדו"ח הוועדה הבינלאומית ולדווח למל"ג בפירוט אודות יישומן של ההמלצות אשר מפורטות להלן, עד לתאריך 30.09.2023:

I תכנית אסטרטגית:

  • יש לנסח חזון ותכנית אסטרטגית רב שנתית מסודרים שידגישו את הזהות הייחודית של בית הספר.
  • מומלץ למוסד לגבש ולנסח מסמך מסודר בנושא ניגודי עניינים של הסגל האקדמי והקליני.

II מבנה ארגוני:

א. חשוב לבחון מחדש את המבנה הארגוני של בית הספר לרפואה תוך הגדרת תחומי האחריות של כל בעלי התפקידים המשתייכים אליו.

ב. יש לשקול את נחיצותו של בית הספר הבינלאומי.

III הוראה ותכנית הלימודים:

בדומה להמלצות שהתקבלו בדוח הוועדה הבינלאומית משנת 2014 שבדקה את התכנית ברפואה של בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, וטרם יושמו. ישנה חשיבות משמעותית לעדכן ולהתאים את תכנית הלימודים במוסד. לאור זאת על בית הספר:

א. להקים תשתית איתנה לחינוך רפואי ולהכשיר סגל בכיר שיתמחה בתחום.

ב. לעבור להוראה בשיטת לימוד מבוסס כשירויות (CBME) תוך הגדרת הכשירויות הנדרשות לשם כך.

ג. לעבור לשיטות הערכה מתקדמות דוגמת הערכה מתמשכת מבוססת משוב והערכה מעצבת.

ד. לעדכן את תכנית הלימודים ולהציג תכנית מעודכנת הכוללת, בין היתר:

  • צמצום היקף ההוראה הפרונטליות בשנים הפרה קליניות לטובת למידה פעילה, עצמאית ובקבוצות קטנות.
  • שילוב הוראת ״כישורים רכים״ החל מהשנה הראשונה.
  • שילוב בחינות OSCE בתחומים הרלבנטיים.
  • שילוב קורסים בתחומים פרא-רפואיים משיקים בשיטת IPE (Interprofessional Education).
  • הרחבת תחומי ההוראה בקהילה.
  • מעבר לתכנית לימודים אורכית (Longitudinal Curriculum) המבוססת על התעמקות בנושא אחד במקום במספר נושאים שונים (Block System).

IV שדות קליניים:

א. על בית הספר לגבש ולנסח תכנית אסטרטגית לשיפור ההכשרה ברפואה (קלרקשיפ) המתייחסת בין השאר ל:

  • קיום תהליך של הערכת איכות עצמית של תכנית ההכשרה המעשית.
  • העברת הסבבים הקליניים למודל בו עצמאות הסטודנט גדלה באופן הדרגתי.
  • הוספת סימולציות לאורך כל תקופת ההכשרה.
  • גיבוש נוהל אחיד ודרישות מסודרות ממקומות ההכשרה שיהיו תקפים לכלל מקומות ההכשרה.
  • צמצום יחס סטודנט:סגל בסבבים הקליניים.
  • ייצור שיח מעדכן רציף בין המנחים במחלקות השונות לגבי התקדמות הסטודנטים.

V סגל:

א. על בית הספר לייצר מסלול קידום אקדמי ייחודי לסגל המתמחה בחינוך רפואי - Medical Educators.

ב. יש לגבש תכנית אסטרטגית רב שנתית לגיוס חברי סגל פרה-קליניים חדשים (תקנים חדשים או תקני פורשים).

ג. יש לגבש תכנית עבודה להכשרה משמעותית ומתמשכת של סגל ההוראה, בעיקר בשנים הקליניות.

VI סטודנטים:

א. על בית הספר לפעול להקמת מערך מסודר שיעקוב אחר האתגרים והקשיים עמם מתמודדים הסטודנטים, בעיקר לקראת שלב הלימודים הקליניים.

VII המלצות נוספות:

א. יש לבחון דרכים לשיפור התקשורת בין הנהלת המוסד להנהלת בית הספר לרפואה.

ב. יש להקפיד על קיום תהליך הערכה עצמית מסודר, מקיף ומעמיק ולהגיש למל"ג דו"ח הערכה עצמית ברור וקריא.

ג. יש לקיים מעקב יזום ופעיל אחרי יישום המלצות ועדת ההערכה הבינלאומית והחלטות מל"ג וות"ת בנושא.

4. המל"ג מאמצת את עמדת הוועדה הבינלאומית לפיה בית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב עומד בסטנדרטים הישראליים לחינוך רפואי. כאמור לעיל על המוסד להגיש למל"ג מענה מפורט לתיקון הליקויים שנמצאו ע"י הוועדה כמפורט לעיל. את התכנית יש להגיש עד ה-30.09.2023.