08/02/23

תכנית ות"ת בשיתוף עם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה לעידוד המוסדות להשכלה גבוההה מתוקצבים על ידי ות"ת לביצוע מחקר יישומי באמצעות תמיכה במחקרים להוכחת היתכנות

בישיבתה ביום ה-8.2.2023 דנה ות"ת בהצעה להקמה של תכנית משותפת לוות"ת ולמשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן: משרד החמ"ט) לתמיכה בביצוע הוכחת היתכנות למחקר מדעי ואקדמי מצוין בעל פוטנציאל ליישום מסחרי במוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת. הרציונל לתכנית החדשה נעוץ בהבנה שניתן יהיה לקדם מחקר יישומי, ומסחור של ידע אשר נוצר באקדמיה, בצורה יותר יעילה באמצעות מנגנון ומערכת תמיכה מוסדיים, אשר ישכילו למצוא את האיזון הנכון בין השקעה במחקר בסיסי ובהוראה, שהן המשימות העיקריות של המוסדות האקדמיים, לבין השקעה בפעילות של העברת ידע ומסחור.

ות"ת מחליטה בזאת לאשר פיילוט לתקופה של 3 שנים אשר ימומן באופן משותף ע"י ות"ת ומשרד החמ"ט כאשר כל גוף ישתתף בהיקף של 20 מלש"ח בשנה (סה"כ 40 מלש"ח בשנה). 

מאפייני התכנית

התכנית תהיה פתוחה לכל המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת, אשר יהיו רשאים להגיש אליה בקשות מענקים של חוקרים בארץ בעלי תואר PhD או MD שהינם חברי סגל אקדמי בכיר המועסקים לפחות ב-50% משרה במוסד. יודגש כי התכנית תהיה פתוחה הן לאוניברסיטאות והן למכללות המתוקצבות ע"י ות"ת מתוך כוונה לאפשר לחוקרים בכל המוסדות המתוקצבים להשכלה גבוהה לקדם מחקר יישומי בשלבים בוסריים, בדיוק כשם שהערוץ לקידום מחקר בסיסי פתוח בפני חוקרים משני סוגי המוסדות בתכנית מענקי הליבה של הקרן הלאומית למדע, וכחלק מהחשיבות שרואות ות"ת ומל"ג בקידום קשרי אקדמיה-תעשייה. התכנית אם כן אינה מהווה שינוי למדיניות ות"ת/מל"ג בהיבט של תקצוב המחקר באוניברסיטאות והיא מהווה תמרוץ עבור חברי הסגל ולא תמיכה בגין תשתית מחקר. התכנית תקפיד על מצוינות מדעית ברמה הגבוהה ביותר ובלבד שהמחקר הממומן מקדם הוכחת היתכנות יישומית בעלת פוטנציאל ניכר. 

ועדת ההיגוי

תוקם ועדת היגוי לתכנית בראשות יו"ר מקצועי בעל ניסיון בתחום של מחקר יישומי, העברת ידע מהאקדמיה לתעשייה, ו/או השקעות במחקרי הוכחת היתכנות, אשר ימונה בהסכמת שני הגופים. חבר ות"ת והמדען הראשי במשרד החמ"ט יכהנו כחברים בוועדת ההיגוי. לוועדה ימונו 4-6 חברים נוספים שהינם מומחים בעלי ניסיון בתחום של מחקר יישומי, העברת ידע מהאקדמיה לתעשייה, ו/או השקעות במחקרי הוכחת היתכנות. המינוי יהיה בהסכמת שני הצדדים ובהתאם לנהלי ות"ת/מל"ג.

תפקידי ועדת ההיגוי יכללו:

  • מעקב ובקרה אחר פעילות התכנית ומידת האפקטיביות שלה בהשגת המטרה של קידום מחקר יישומי בשלב הוכחת ההיתכנות, ודיווח שנתי לגופים המממנים אודות ביצועי התכנית.
  • המלצה לגופים המממנים בדבר שינויים נדרשים במאפייני התכנית כגון: תחומי מיקוד, גובה המענק, וכיו"ב. 

תנאי סף להגשה

יהיה רשאי להגיש בקשות לתכנית כל מוסד להשכלה גבוהה המתוקצב ע"י ות"ת. מוסד כאמור יגדיר לצורך העניין פונקציה בכירה במוסד (בדרגת סגן נשיא, אך לא סגן הנשיא למחקר ולא חברת היישום) אשר תהיה אמונה על קידום ומעקב אחר מחקר יישומי, כולל הגשת דוחות התקדמות ודוחות ביצוע תקציבי לות"ת. באחריות אותה פונקציה יהיה לבצע סקירה של פוטנציאל המחקר היישומי במוסד, דירוג הצעות מחקר רלבנטיות להגשה, וליווי של הפרויקטים הזוכים, כולל עמידה באבני הדרך המפורטות מטה באמצעות דוחות ביצוע תקופתיים, לצורך המשך תקצוב.

יהיו רשאים להגיש למשרד החמ"ט בקשות גם מוסדות מחקר שאינם מוסדות להשכלה גבוהה מתוקצבים ע"י ות"ת, בכפוף לכך שמימון המענקים עבור החוקרים במוסדות אלו יהיה מתוך חלקו של משרד החמ"ט בתכנית ובהיקף שלא יעלה על 5 מלש"ח בשנה לתקופת הפיילוט, כך שהיקף התכנית הנדונה עבור המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת יעמוד על לפחות 35 מלש"ח לשנה.

הקול הקורא והליך השיפוט

אחת לשנה, החל משנת תשפ"ד, לתקופת פיילוט של שלוש שנים, יפורסם ע"י ות"ת ומשרד החמ"ט במשותף קול קורא תחרותי למוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת להגשת בקשות למענקים בגובה של עד 350,000 ₪  לתקופה של עד 18 חודשים. בשנת הפיילוט הראשונה תקבע מכסת הגשה לכל מוסד ע"פ גודל (מס' חברי הסגל) כך שמוסדות בהם יש עד 150 חברי סגל יוכלו להגיש עד 5 בקשות ומוסדות בהם יש יותר מ-150 חברי סגל יוכלו להגיש עד 10 בקשות. הנושא ייבחן בתום השיפוט במחזור הראשון.

הבקשות יישפטו ע"י ועדות שיפוט תחומיות אשר יורכבו ממומחים בעלי ניסיון בתחום של מחקר יישומי, העברת ידע מהאקדמיה לתעשייה, ו/או השקעות במחקרי הוכחת היתכנות, שתמנה ות"ת בתיאום עם משרד החמ"ט, בהתאם לנהלי ות"ת. הרכב הועדות יובא לאישור ות"ת ועבודתן בות"ת, תרוכז ע"י אגף אסטרטגיה ובינלאומיות.

השיפוט יתבצע בהתאם לקריטריונים ולמשקולות הבאים:

קריטריון הסבר ניקוד
מצוינות המחקר הניקוד בקריטריון זה יקבע על פי מצוינות המחקר הבסיסי עליו מבוסס הפרויקט היישומי.  ועדות השיפוט יוכלו להסתמך על מידע שנצבר בקרנות אחרות (כדוגמת הקרן הלאומית למדע או קרנות מחקר בילטרליות) בנוגע לאיכות האקדמית/מדעית של הבקשות. 30
ישימות ופוטנציאל המסחור הניקוד בקריטריון זה יקבע על פי בהירות התכנית המוצעת להוכחת ההיתכנות של הפרויקט, ובכלל זאת: הצעדים המוצעים לבדיקה, ניסוי, הדגמה ואימות של הרעיון, אבני הדרך עבור השלבים השונים, אסטרטגיית המסחור והקניין הרוחני, והערכה של סיכויי הפרויקט להיות רווחי ולגדול (scalability), בין היתר בהתבסס על סקרי שוק. 40
חדשנות ומקוריות הפרויקט הניקוד בקריטריון זה יקבע על פי מידת החדשנות והמקוריות של הפתרון המוצע ביחס לפתרונות הקיימים, בין היתר בהתבסס על הערכת "משתמשי הקצה" הפוטנציאליים של החדשנות הצפויה. 20
איכות צוות הפרויקט הניקוד בקריטריון זה יקבע על פי תחומי ההתמחות והניסיון של צוות הפרויקט, ומידת הרלבנטיות/תרומה שלהם להצלחת הפרויקט. 10

אופן ההגשה

המוסד יגיש עבור כל פרויקט, הצעה הכוללת את הפרטים מטה (עד 6 עמודים):

1. שמות החוקרים מגישי הבקשה, והמנטורים המלווים את הפרויקט (במידה ויש), והרקע האקדמי/עסקי של המגישים ושל המנטורים.

2. פרטים אודות הפרויקט, ובכלל זאת: תיאור הפרויקט, קהל היעד, תיאור הבעיה, מענים קיימים בשוק, החדשנות בפתרון שמציע הפרויקט, היתרון היחסי לפרויקט, תיאור פוטנציאל ההשפעה על הפתרון המוצע על הבעיה, הערכה לתשואה כלכלית, ציון אבני דרך להתקדמות הפרויקט, תיאור התוצר הסופי המתוכנן וכדומה.

3. פירוט התקציב המבוקש: ציון גובה התמיכה הכספית המבוקשת, הסבר לגבי השימושים המתוכננים בתמיכה הכספית מתוך סך ההוצאות הצפויות, אופן הערכת העלויות וכיצד התמיכה תסייע בקידום הפרויקט (עד עמוד).

4. נספח ישימות ומסחור הכולל מענה לשאלות הבאות:

א. תיאור פוטנציאל הפרויקט לגייס השקעות המשך, יכולת Scalability(התרחבות המיזם).

ב. מה יכולות להיות הדרכים ליישם את הפרויקט (רישוי, מכירת הטכנולוגיה, הקמת חברה וכדומה)?

ג. האם קיים או צפוי קניין רוחני כתוצר מהפרויקט המוצע?

ד. מי הם הלקוחות הפוטנציאליים או המשקיעים הפוטנציאלים בתוצרי הפרויקט?

ה. מהם לוחות הזמנים הצפויים להטמעת הפרויקט?

ו. הערכת כדאיות הפרויקט

ההצעות יוגשו בצירוף הדירוג הפנימי של המוסדות המגישים ובחתימת הפונקציה האמונה על קידום ומעקב אחר מחקר יישומי במוסד. המוסד יתייחס לקריטריונים ומשקולות השיפוט.

תקציב

התכנית תמומן באופן משותף ע"י ות"ת ומשרד החמ"ט. כל שותף ישתתף בהיקף של 20 מלש"ח בשנה (סה"כ 40 מלש"ח בשנה) לתקופת פיילוט של 3 שנים. כאמור, מתוך חלקו של משרד החמ"ט בתכנית יוכל המשרד לממן מענקים של חוקרים במוסדות מחקר שאינם מוסדות להשכלה גבוהה בהיקף שלא יעלה על 5 מלש"ח בשנה לתקופת הפיילוט, כך שהיקף התכנית הנדונה עבור המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת יעמוד על לפחות 35 מלש"ח לשנה. המימון של חוקרים במוסדות מחקר שאינם מוסדות להשכלה גבוהה ינוהל בנפרד ובאופן בלעדי ע"י משרד החמ"ט וללא מעורבות ות"ת, ובתום תקופת הפיילוט הנושא יבחן בהתאם להיקף ההגשות.

מענקי הזכייה בתכנית עליהם יחליטו ועדות השיפוט יועברו למוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת באמצעות ות"ת. מתוך כספי המענק, 15% ישמשו כתקורה למוסד הזוכה לכיסוי הוצאותיו עבור פעילות התמיכה, הליווי, המעקב והבקרה שלו/על ההגשות/מענקים,  ויתר ה- 85% יועברו ע"י המוסד לחוקר/ים.

משאבי השתתפות החמ"ט בתכנית הרלוונטית למוסדות להשכלה גבוהה יועברו למשאבי ות"ת מדי שנה. הקצאת המענקים (הן משאבי ות"ת והן משאבי חמ"ט) מותנית בקבלה בפועל של השתתפות חמ"ט האמורה.

יובא לאישור ות"ת סיכום תקציבי בין ות"ת ומשרד החמ"ט בנוגע להקמת התכנית ולמימון פעילותה בתקופת הפיילוט.