08/02/23

תכנית ות"ת לקידום הלמידה הדיגיטלית-עדכון ההתחייבות ולוחות הזמנים

במסגרת החלטת ות"ת מיום 20.5.2020 בנוגע לאישור תכנית תמיכה תלת-שנתית לעידוד המוסדות המתוקצבים לפעול להקמה וביסוס של תשתיות לקידום ופיתוח אסטרטגי של למידה דיגיטלית, הוקם ע"י אגף אסטרטגיה ובינלאומיות  פורום בין-מוסדי ללמידה דיגיטלית לצורך ליווי יישום התכנית, למידה הדדית והעלאת סוגיות וחסמים רוחביים. במסגרת הדיונים, חברי הפורום העלו קשיים סביב ההתחייבות להנגיש 3% מקורסי הלמידה הדיגיטלית בפורמט מקוון מלא למוסדות אחרים (סעיף ג' בהתחייבויות בתכנית לעיל). נבחנה האפשרות להקמת פלטפורמה בין-מוסדית לשיתוף קורסים, אולם לאחר בירורים נראה  כי אין צורך המצדיק את ההשקעה התקציבית בהקמה ובהפעלה של פלטפורמה כזו שכן השימוש בה יהיה שולי בלבד.  יודגש כי גם ניסיונות עבר במסגרת הקולות הקוראים של ות"ת למימון הפקה של קורסים דיגיטליים (קורסי MOOC) לפלטפורמה הלאומית קמפוס IL (קולות קוראים 1-5 שיצאו לדרך בשנת 2016) לקדם הכרה הדדית ושימוש משותף בתכנים מקוונים לא הניבו את הפירות המיוחלים בהיבט זה.

לאור האמור לעיל, מחליטה ות"ת לעדכן את התחייבות המוסדות בעניין החובה להנגיש לכל הפחות 3% מסך קורסי ההוראה האקדמיים אשר ישלבו למידה דיגיטלית בפורמט מקוון מלא, כך שסעיף ג' בהתחייבות ימחק ובמקומו יבוא האמור להלן:

"כל מוסד יידרש להצהיר כי יאפשר הנגשה של חלק מקורסי ההוראה הדיגיטליים המקוונים לשימוש על ידי מוסדות להשכלה גבוהה אחרים. הכוונה להנגשה של חומרים/רכיבים מקוונים, כמו גם התרגילים והבחנים האוטומטיים אשר אינם דורשים השקעה נוספת מצד צוות ההוראה. הגישה לאלמנטים נוספים של הקורס, אשר דורשים השקעה נוספת, תנוהל לפי שיקול דעתו של המוסד, כמו גם האפשרות לגביית תשלום עבורם. הפלטפורמה או אופן ההנגשה נתון להחלטתו של המוסד".

כמו כן, על מנת לשפר את יכולת איסוף הנתונים של המוסדות, דיוק מנגנון הדיווח שלהם, הטמעת תפיסות פדגוגיות וכלים בהקשר הוראה ופיתוח הלמידה הדיגיטלית בצורה מוצלחת במוסד, תינתן ארכה בלוחות זמנים לעמידה בהתחייבויות התכנית וכן הגשה של דוחות ביצוע תקציביים סופיים עד סוף שנת הלימודים תשפ"ה.

התכנית המעודכנת, הכוללת את עדכון סעיף ג' בהתחייבויות ועדכון לוחות הזמנים, תישלח גם למוסדות שהחליטו לא להשתתף בתכנית בתחילת דרכה, על מנת לתת להם אפשרות לשקול שוב את החלטתם ולהגיש בקשה להצטרף לתכנית.