08/02/23

תמיכת ות"ת בגין הסדרת התנאים הנלווים בהסכם 2012 עבור סגל המועסק בתנאי ות"ת במכללות האקדמיות לחינוך שבתקצוב ות"ת

הסכם השכר של חברי הסגל הבכיר במכללות בשנת 2012 היה ההסכם הראשון של חברי הסגל בסקטור זה. מעבר לתוספות השכר ההסכם כלל, בין היתר, אפשרות למתן שלושה רכיבי שכר והעסקה לחלק מאנשי הסגל -  הפחתת חובת הוראה לטובת מחקר, עידוד מחקר והשתלמויות, ותשלום גמול הצטיינות (להלן: "התנאים הנלווים"). בעוד התמיכה על עלויות השכר מתקבלות דרך מדדי ההצמדה של ות"ת (מדד ההשתתפות הישירה), השתתפות ות"ת בגין עלויות התנאים הנלווים מועברות למכללות שהצטרפו להסכם באמצעות מנגנון לחלוקת התקציב בהתבסס על פרופורציה של כל מוסד מסך ההשתתפות הישירה במוסדות. מטבע הדברים, המכללות לחינוך שעברו לאחריות ות"ת לא היו חלק מהסכם זה[1] ובהעמדת הרכיבים הנוספים עבור חברי הסגל (וממילא בעת המעבר כמעט ולא היו להם סגל בתנאי ות"ת). כעת לאחר מספר שנים שהמכללות לחינוך נמצאות תחת אחריות ות"ת, כולל חברי סגל הנמצאים בתנאי ות"ת (אשר אינם זכאים כיום לתנאים הנלווים), ולאור פניית המוסדות מחליטה ות"ת להסדיר באמצעות מודל שיווני את התנאים הנלווים שנקבעו בהסכם 2012, גם עבור המכללות לחינוך.

בכדי לאפשר תמיכה שוויונית במתן התנאים הנלווים המופיעים בהסכם 2012 במכללות האקדמיות לחינוך, לאור העודף מתמיכת מדדי ההשתתפות הישירה ביחס ליתר המערכת, לאור כך שמעבר המכללות לחינוך לא אמור לגזור עלויות תוספתיות על ות"ת, וכן לאור הרצון להשתמש בכלי זה גם לתמרץ את המכללות לחינוך להעביר את הסגל לתנאי ות"ת, בכפוף לאיתנותם הפיננסית, וליצור אחידות במערכת במתן התנאים, מחליטה ות"ת על תמיכה בהתאם למדרגות המפורטות להלן אשר לאחר ביצוע סימולציות הראו, כי התמיכה הניתנת למוסדות אלה ביתר למול ההוצאה מיישום ההסכם, תוביל אותם להוצאות בהתאם למדרגות שלהלן:

  1. עד 50% סגל בתנאי ות"ת – לא תתקבל תמיכה מות"ת לאור העלות הנמוכה.
  2. בין 50%-75% סגל בתנאי ות"ת – 500 אש"ח.
  3. מעל 75% סגל בתנאי ות"ת – 750 אש"ח.

מובהר כי התמיכה תינתן בכפוף לקבלת התחייבות המוסד ביחס להחלת סעיפי ההסכם. כמו כן מחליטה ות"ת כי על מנת להתאים את התמיכה לגודל המוסד, למכללות עם היקף סגל אקדמי בכיר (הן בתנאי ות"ת והן בתנאי משרד החינוך) הנמוך מ-100, יינתנו מחצית מהסכומים מעלה (תנאים אלה יבחנו מדי שנה).

[1] למעט המכללה לחינוך אחוה שהתאחדה עם המכללה הכללית אחוה אשר הייתה חתומה על ההסכם.