22/02/2022

האוניברסיטה הפתוחה תפתח תכנית לימודים לתואר שלישי – תואר דוקטור בתחום טכנולוגיות ומערכות למידה.

המל"ג אישרה את בקשת האוניברסיטה הפתוחה לקיים לימודים לתואר דוקטור PHD בחינוך – טכנולוגיות ומערכות למידה ולהסמיכה להעניק את התואר, זאת לאור ייחודיותה בפיתוח ובשימוש בטכנולוגיות למידה,  נושא שיש לו חשיבות רבה בעידן הנוכחי.   הבקשה הוגשה ביוני 2021 ונבדקה ע"י ועדת מומחים בינלאומית.

המל"ג אישרה לראשונה לאוניברסיטה הפתוחה לפתוח  תכנית לימודים  לתואר שלישי: דוקטור בחינוך – בתחום טכנולוגיות ומערכות למידה (Ph.D.). האוניברסיטה הפתוחה הגישה ביוני 2021 את הבקשה לאור עמידת המוסד בתנאי הסף שנקבעו בהחלטת המל"ג שעניינה הגשה ופתיחת תכניות לתואר שלישי (דוקטורט) בתחומים מוגדרים במוסדות להשכלה גבוהה להם אין אישור להעניק דוקטורט באופן עצמאי. ועדת מומחים בינ"ל שמונתה ע"י המל"ג בדקה את תכנית הלימודים, וסברה כי מבנה התכנית, תכניה וסגל ההוראה שלה ראויים בהחלט ועומדים בסטנדרטים הנדרשים ללימודי דוקטורט.

על בסיס דוח ועדת המומחים אישרה המל"ג את התוכנית, בין היתר, מכיוון שתחום הטכנולוגיות ומערכות הלמידה הוא תחום מתפתח בשנים האחרונות ויש לו חשיבות רבה בכלל, ובעידן הקורונה הנוכחי במיוחד בכל הנוגע ללמידה המקוונת. האוניברסיטה הפתוחה היא מוסד בעל מוניטין בפיתוח ובשימוש בטכנולוגיות למידה, ועל כן רואה המל"ג חשיבות בקיומה של תכנית מעין זו.

האוניברסיטה הפתוחה  היא  מוסד ייחודי בנוף ההשכלה הגבוהה. היא הוקמה בשנת 1974 ובשנת 1980 קיבלה הכרה והסמכה להעניק תואר בוגר. מראשית שנות ה-90 ועד לסוף העשור הראשון של שנות האלפיים גדל מספר הסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה (בכל התארים) מכ-13,000 סטודנטים בשנה"ל תש"ן (1990)  ל כ 48,700 בתשפ"א (2021). בשנת תשנ"ז (1997 )  נפתחה לראשונה באו"פ תכנית לימודים לתואר שני עם 120 סטודנטים שלמדו מדעי המחשב, וכיום לומדים בה קרוב ל 2500 סטודנטים במגוון תוכניות לתואר שני, כולל תוכנית לתואר שני ללא תזה ועם תזה בתחום טכנולוגיות ומערכות למידה.

 יו"ר המל"ג, שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא-ביטון: "אישור בקשת האוניברסיטה הפתוחה להעניק לראשונה בתולדותיה תואר דוקטורט הוא צעד חשוב בתהליך הנגשת מערכת ההשכלה הגבוהה, אותו הגדרתי כאחד מיעדי המרכזיים. המסלול שאישרנו ירחיב את האפשרויות לאנשי חינוך המעוניינים להתפתח מקצועית ולהתמקד בטכנולוגיות ומערכות למידה בחינוך. ממשקים טכנולוגיים מהווים כבר היום ליבת הפעילות במערכת החינוך. חשיבות התחום ונחיצותו גדלה ומתפתחת בעידן הדיגיטלי, בו אנו חיים. אני בטוחה כי העמקת הידע והמחקר יתרמו בקידומה של המערכת״.

יו"ר הות"ת , פרופ' יוסי מקורי: "תרומתה של האוניברסיטה הפתוחה לאורך השנים לקידום ההוראה וההנגשה של השכלה גבוהה היא נכס למדינת ישראל. אני מברך את האוניברסיטה הפתוחה על פתיחתה של תכנית ראשונה לתואר שלישי בתחום בו יש לה מומחיות וייחודיות".

סיו"ר המל"ג, פרופ' אדו פרלמן: "אני מברך את האוניברסיטה הפתוחה שהצטרפה היום לקבוצת המוסדות שיש להם תכניות לימודים לתואר שלישי (דוקטורט) וזאת בעקבות אישור המל"ג את בקשת האוניברסיטה הפתוחה לפתוח תכנית לימודים לתואר שלישי (דוקטורט) במסגרת הפקולטה לחינוך בנושא 'טכנולוגיות ומערכות למידה'. משבר הקורונה טלטל את עולם האקדמיה בכלל ואת דור המורים והמדריכים הבא בפרט, ואילץ את המערכת להגדיר מחדש את דרכי הלמידה. מיד עם פרוץ משבר הקורונה התארגנו כל המוסדות להשכלה גבוהה להוראה מקוונת ולהבטחת המשך לימודים האקדמיים לסטודנטים שלהם והצורך בפיתוח טכנולוגיות חדשות ללמידה מקוונת גבר. אישור תכנית הדוקטורט לאוניברסיטה הפתוחה הינו הכרה במובילות של המוסד בפיתוח וקיום טכנולוגיות חדשניות ומערכות למידה בתחום הלמידה המקוונת ואני משוכנע כי תוכנית הלימודים החדשה תחולל שינוי תפיסתי ומעמיק זה ותכשיר את המנהיגים האקדמיים והחוקרים שיובילו בפיתוח מערכות למידה חדשניות ובכך תרומתה החשובה לעתיד הלמידה בכלל והלמידה האקדמית בפרט".