General guidelines – english

Introduction

הערכת איכות בתחום הוראת האנגלית במכללות האקדמיות לחינוך

הנחיות לכתיבת דו"ח ההערכה העצמית

 

מצ"ב הנחיות לביצוע הערכה עצמית, שבסופה יגישו המוסדות דו"ח מפורט למל"ג אודות תכנית הלימודים בהוראת אנגלית. מטרת הדו"ח הינה לספק תמונה ברורה ונתונים מפורטים לגבי תכניות הלימודים המתקיימות בהוראת אנגלית במכללות האקדמיות לחינוך. פעילות ההערכה תתבצע ע"י ועדת בדיקה תחומית בינלאומית אשר תסקור את תכניות הלימודים במסגרות אלה. הוועדה תבחן את הדיווחים שיתקבלו מהמוסדות להשכלה גבוהה, תקיים דיונים ותערוך ביקורים במוסדות השונים. לסיכום עבודתה, תתבקש הוועדה  להגיש למועצה להשכלה גבוהה דוחות הכוללים התייחסות לאיכות תכניות הלימודים ולרמתן. דוחות הוועדה יכללו גם המלצות  אופרטיביות לשיפור איכות התכניות.

נושאים לבדיקה

ועדות ההערכה יתבקשו לבחון את הנושאים הבאים במוסד:

  • מנגנונים אקדמיים ואדמיניסטרטיביים.
  • תכנית הלימודים (כולל סילבוסים ודרישות הקורסים).
  • סגל: פרופיל הסגל (כולל קורות חיים), נושא איכות ההוראה, התאמה בין הקורס לסגל המלמד וכו'.
  • תוצאות למידה: רמת בחינות, עבודות ופרויקטים, ממוצע ציונים וכו'.
  • פרופיל הסטודנטים: תהליך הקבלה (לרבות קבלה "על תנאי"), פרופיל המתקבלים, תנאי מעבר משנה לשנה וכו'.
  • תשתיות: מבנה, כיתות לימוד, חדרי סגל, מזכירות, ספריה ומאגרי מידע.
  • מעקב אחר בוגרים.

דו"ח ההערכה העצמית

השלב הראשון של תהליך ההערכה הינו הערכת איכות עצמית. זהו שלב משמעותי מאוד בתהליך ההערכה כולו, וחשיבותו העיקרית היא כלפי המוסד והמחלקה. כמו כן, מהווה דו"ח ההערכה העצמית בסיס עיקרי לעבודת ועדת ההערכה והמל"ג,  ועליו לשקף באופן ברור את נקודות החוזק והחולשה הקיימים בתכניות הלימודים בהוראת האנגלית במכללות האקדמיות לחינוך.

על מנת להפיק את המרב מהתהליך, אנו ממליצים שההערכה העצמית תיעשה באופן יסודי במוסדכם, תוך שיתוף כל הגורמים הנוגעים בדבר: הנהלת המוסד, הנהלת המחלקות ותוכניות הלימודים, חברי הסגל האקדמי והמנהלי והסטודנטים.

נצלו תהליך זה לחשיבה, בחינה ושינוי בהתאם לצורך של תכנית הלימודים העוברת הערכת איכות.

דו"ח ההערכה העצמית יכלול 10 חלקים עיקריים, בהתאם להנחיות לביצוע הערכה עצמית:

חלק א: תקציר מנהלים.

חלק ב: רקע אודות המוסד.

חלק ג:  רקע אודות יחידת האם.

חלק ד: המסלול הגילאי ותכנית הלימודים.

חלק ה: תכנית הלימודים/ המסלול שעובר הערכה:

ה.1: תכניות לימודים.

ה.2.: משאבי אנוש.

ה.3: הוראה ותוצאות הלמידה.

ה.4: התנסות מעשית.

ה.5: סטודנטים.

ה.6: תשתיות

ה.7: מחקר.

חלק ו: סיכום ומסקנות.

המוסד רשאי, לפי שיקול דעתו, להוסיף לדו"ח כל מידע נוסף רלוונטי נחוץ ונספחים רלוונטיים דרושים שאינם מוזכרים בהנחיות.

כמו כן, ועדות ההערכה החיצוניות של המועצה להשכלה גבוהה רשאיות לבקש מהמוסדות מידע נוסף אשר אינו מופיע בהנחיות או בדו"ח ההערכה העצמית.

 

הנחיות להגשת דו"ח

על מנת להקל על פעילותה של ועדת ההערכה החיצונית, אנא  עקבו אחר ההוראות הבאות:

 

  • יש להתייחס לכל שאלה בהנחיות. במידה והשאלה אינה רלוונטית או שישנה התייחסות לאיכות תכניות הלימודים, לרמתן ולאופן זהותן ושישנה התייחסות לנושא תחת סעיף אחר, יש לציין זאת בתיבת הטקסט ולהפנות לסעיף הרלוונטי במידת הצורך.
  • במידה וישנם, אנא הסבירו את הקיצורים והמונחים הייחודיים למוסד ולתכנית כאשר הם מופיעים בטקסט בפעם הראשונה.
  • על הדו"ח להיות חתום על ידי נשיא או רקטור המוסד – יש לצרף מכתב נלווה מראש המוסד במקום המיועד לכך.
  • יש לעמוד בלוח הזמנים להגשת הדו"ח כפי שתקבע המל"ג.
  • לנוחיותכם, פירוט נוסף לגבי ההנחיות המקוונות ניתן למצוא כאן.

 

לתשומת לבכם!

  • בסבב ההערכה הנוכחי, אנו מעריכים תכניות בהסמכה קבועה להכשרת עובדי הוראה בתחום הוראת האנגלית - הן תכניות לתואר Ed ו-M.Ed והן תכניות להכשרת אקדמאים להוראה בתחום זה.
  • בהתאם להנחיות שלהלן, יש לספק נתונים הן לגבי הלימודים העיוניים, הפדגוגיים והדידקטיים והן לגבי ההתנסות המעשית.
  • אנא הקפידו לקרוא בעיון וליישם את ההנחיות לאופן הכנת הדוח והגשתו, בטרם תיגשו לכתיבה.

 

אנו מאחלים לכם הצלחה רבה בתהליך ומקווים כי תפיקו ממנו את המרב למען קידום ושיפור איכות מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.

ככל שיידרש, צוות האגף להערכת איכות והבטחתה במל"ג, ישמח לסייע ולעמוד לרשותכם.

 

ד"ר ורדה בן שאול   varda@che.org.il

מריה לוינסון-אור   marial@che.org.il

ענבל חזקאל גורדון  inbalh@che.org.il