17/04/24

תכנית ות”ת לקידום שינויי עומק בתוכניות הלימוד לתואר ראשון: “אקדמיה 360”

בישיבתה ביום 17.4.2024 דנה ות"ת במתווה תכנית אקדמיה 360, שמטרתה לעודד את המוסדות המתוקצבים לפתח אסטרטגיה מוסדית לטובת עדכון תכניות הלימוד לתואר ראשון, וזאת על מנת לשמר את הרלבנטיות של השכלה גבוהה אקדמית בעולם בו מגוון אפשרויות הלימוד גדל, בזכות חלופות הלמידה מרחוק ופיתוח לימודים מודולריים (מקבצי קורסים לקראת תואר), שוק העבודה משתנה בקצב מהיר, ונדרשות מן הסטודנטים מיומנויות חדשות ומגוונות, ובאופן כללי מצופה מן האקדמיה לקדם את סביבתה ולהוות מקפצה לכלל לומדיה. התכנית – אקדמיה 360 – ממשיכה וממנפת יוזמות שונות של מל"ג/ות"ת בשנים האחרונות, ומתכתבת עם מגמות בינלאומיות. ות"ת מחליטה לאשר את התכנית המפורטת מטה.

מטרות התכנית

התכנית נועדה לקדם שינויי עומק בתכניות הלימוד במוסדות על מנת לשמר את הרלבנטיות והאימפקט של השכלה אקדמית על סביבתה, הן עבור האינדיבידואל והן עבור החברה. בשלב ראשון מוצע להתמקד בעידוד המוסדות להשכלה גבוהה לעדכון תכניות הלימוד לתואר ראשון, במטרה להשיג את המטרות שלהלן:

1. שיפור איכות ההוראה, תוצרי הלמידה וחוויית הסטודנט בעזרת חדשנות בהוראה, ובכלל זו בחינה מחודשת של תפקיד המרצה כמנחה ומנטור. השיפור יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות כגון: שיטות פדגוגיות והערכה חדשניות, תכניות לימודים מודולריות (ובכללן פיתוח מקבצי קורסים/לימודי צבירה שיוכלו גם להוות יחידות עצמאיות לטובת "לימוד לאורך החיים" גם לאחר סיום התואר), קידום כישורי אנגלית ובינאום ההוראה, והגברת מעורבות פעילה של הסטודנטים, באופנים אשר יעניקו ערך מוסף להגעתם לקמפוס.

2. שמירה על עדכניות מערך ההוראה בהלימה עם צרכים כלכליים, בדגש על קידום תעסוקתיות הבוגרים (employability), פיתוח הזדמנויות לרכישת ניסיון תעסוקתי/יישומי במהלך התואר, וכן רכישת כישורים ומיומנויות הנדרשים לקידום תעסוקה איכותית (employability) ותעסוקה מותאמת לעולם דימני שבו שוק העבודה משתנה בקצב גדל והולך (upskilling/reskilling). כגון: שילוב התנסויות כחלק אינטגרלי מהתואר, שת"פ עם התעשייה במסגרת פרויקטים וקורסים, יישום פרקטיקות רלוונטיות לעבודה (לדוגמא critical thinking) ועוד.

3. חיזוק קשרי חברה וקהילה מתוך שאיפה להגיע לעולם אקדמי אשר רואה עצמו רלוונטי לסביבתו, ומאמץ בצורה אקטיבית ובאופן מוסדי תחומים שונים של מעורבות בקהילה, בהתאם לתחומי ההתמחות של כל מוסד, לחזון שלו ולסביבה בה הוא נמצא, לומד ויוצר.

 מאפייני התכנית

התכנית תהיה פתוחה לכל המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת בהם ישנן תכניות לימודים לתואר ראשון (תנאי סף להשתתפות) ותפעל למשך ארבע שנים מתשפ"ה עד תשפ"ח. המוסדות שיבחרו להשתתף בה יתבקשו להגיש תכנית אסטרטגית מוסדית אשר תתכתב עם כל שלוש המטרות לעיל (חדשנות בהוראה, תעסוקתיות ומעורבות חברה וקהילה), בתמהיל אשר יתאים לאופיו ושיקול דעתו של כל מוסד. על התכנית האסטרטגית להתייחס לסעיפים הבאים:

1. עדכון של תכניות הלימוד לתואר ראשון במוסד, בהתייחס לשלוש מטרות התכנית המפורטות לעיל, כאשר יובהר כי רק יעד של עדכון לפחות 20% מתכניות הלימוד או עדכון של תכניות לימוד בהן לומדים לפחות 20% מהסטודנטים לתואר ראשון עד לתום התכנית יזכה ב- 100% התמיכה כמפורט בפרק התקציב (להלן ה"יעד").

לטובת עדכון התכניות, על המוסד לפתח, ולהגיש לאישור, תו תקן מוסדי לצורך הערכת איכות ועומק השינוי בתכנית. תו התקן יכלול רכיבים עליהם יחליט המוסד על פי מטרותיו ויעדיו, כגון הרכיבים שלהלן:

  • קווים מנחים לריענון ואישור מחדש של סילבוסים (כגון: שילוב למידה דיגיטלית/פעילה, בינה מלאכותית, שיטות הערכה מגוונות, תגבור השימוש באנגלית ובינאום ההוראה)
  • הכללת התנסות תעסוקתית רלוונטית לתחום הלימוד במסגרת התואר
  • הכללת עשייה חברתית במסגרת לימודי התואר
  • שילוב מיומנויות המאה ה-21, כישורי יזמות ומנהיגות וכדומה
  • מבנה תואר מודולרי: לדוגמא, למידה מותאמת אישית, שילוב לימודי צבירה במסגרת/לצד התואר/או לאחריו.

עדכון תכניות הלימוד יעשה בכפוף להחלטות מל"ג הרלוונטיות. יובהר כי ניתן לעדכן תכניות לימודים בעלות הסמכה שאינה מוגבלת בזמן, ללא צורך בקבלת אישור מהמל"ג, בהתאם למפורט בהחלטת מל"ג מיום 19.1.2021, נוהל להוספת מסלול, התמחות, מגמה, חטיבה, אשכול או מוקד בתכנית לימודים אקדמית קיימת (סעיף י').

2. מבנה המערך האחראי על יישום התכנית במוסד והתאמתו למטרות התכנית, תוך מתן דגש על ניהול של גורם מרכזי אחד לטובת איגום משאבים, ראייה רוחבית ומתכללת, ומינוף ידע מצטבר בנושאים רלבנטיים למטרות התכנית.

3. מנגנון מוצע לאיסוף נתונים ברמת הקורס עבור תכניות הלימודים שיעודכנו במסגרת התכנית לטובת דיווח במסגרת רשומת למ"ס חדשה, ובכלל זה הקמה והטמעה מערכת סילבוס מקוונת/ממוחשבת.

4. הצגת תכנית תקציבית. לפחות 15% מתקציב התמיכה של ות"ת יוקדשו לחיזוק קשרי אקדמיה-חברה/קהילה.

5. הצעת מדדי ביצוע והישגים הכוללים את מדדי הביצוע המפורטים מטה, וכן 2-4 מדדי ביצוע והישגים ברי מדידה מוסדיים, לפי שיקול דעת המוסד:

א. מספר תכניות הלימוד לתואר ראשון או מספר הסטודנטים בתכניות הלימוד לתואר ראשון, שעודכנו על פי תו התקן המוסדי.

ב. מספר הסטודנטים שעשו התנסות כחלק מתוכנית הלימודים בהיקף של לפחות 100 שעות (לא כולל מקצועות פרופסיונליים).

ג. מספר קורסים שבהם מלמדים מרצים שעבדו בתעשייה ב-3 השנים האחרונות, או שיש להם שת"פ עם המגזרים העסקי או הציבורי/המגזר השלישי.

ד. מספר הסטודנטים שמשתתפים בפרויקטים חברתיים/קורסי מעורבות אקדמיה בקהילה.

6. מנגנון הערכת האיכות של התכנית המוסדית לעדכון תכניות הלימוד, מתוך מגמה ליישם את תובנות המהלך לצורך הפקת לקחים והרחבה לכלל המערכת.

תקציב

ות"ת תעמיד תקציב עד 100 מיליון ₪ למימון התכנית שיתפרסו על-פני 4 שנים (בהתאם לשנות פעילות התכנית). המוסדות המשתתפים יידרשו להעמיד מימון משלים זהה לתמיכת ות"ת. לכל מוסד יוקצה סכום עפ"י היקף הסטודנטים והיקף הסגל האקדמי הבכיר, המהווים אומדן להיקף הפעילות/השקעה שתידרש מהמוסד במסגרת תכנית זו על מנת לעמוד בדרישות (בפרט עדכון 20% מתכניות הלימוד לתואר ראשון במוסד או עדכון של תכניות לימוד בהן לומדים לפחות 20% מהסטודנטים לתואר ראשון). להלן פירוט אופן ההקצאה (דגימת הנתונים תעשה לפי נתוני השנים כמפורט מטה, ותהייה תקפה לכל אורך התכנית):

1. גודל מוסד (נתוני סטודנטים לתואר ראשון בתשפ"ג):

א. עד 3,500 סטודנטים – 5 נקודות

ב. 3,500-7,000 סטודנטים – 10 נקודות

ג. 7,000 סטודנטים ומעלה – 20 נקודות

2. חברי סגל אקדמי בכיר (נתוני תשפ"ד):

א. עד 85 חברי סגל – 5 נקודות

ב. 85 עד 200 חברי סגל -10 נקודות

ג. 200 חברי סגל ומעלה – 20 נקודות

3. תמיכת ות"ת המרבית תוקצה על פי הנקודות להלן:

א. 10 נקודות – 1,500 אלש"ח

ב. 15 או 20 נקודות – 2,500 אלש"ח

ג. מעל ל-20 נקודות– 5,500 אלש"ח

העברת תמיכת ות"ת בפועל

יובהר כי רק עמידה ביעד של עדכון לפחות 20% מתכניות הלימוד לתואר ראשון או עדכון של תכניות לימוד בהן לומדים לפחות 20% מהסטודנטים לתואר ראשון יזכה ב-100% תמיכה.

לאחר אישור התכנית האסטרטגית על ידי הוועדה (פירוט מטה), תועבר למוסד מקדמה בסך של 40% מגובה התמיכה שאישרה ות"ת.

פעימות התקצוב יחולקו באופן הבא:

1. עמידה ביעד של עדכון לפחות 10% מתכניות הלימוד לתואר ראשון או עדכון של תכניות לימוד בהן לומדים לפחות 10% מהסטודנטים לתואר ראשון: השלמה ל-60% מגובה התקציב (פעימת תקציב בסך 20%).

2. עמידה ביעד של עדכון לפחות 15% מתכניות הלימוד לתואר ראשון או עדכון של תכניות לימוד בהן לומדים לפחות 15% מהסטודנטים לתואר ראשון: – השלמה ל-80% מגובה התקציב (פעימת תקציב בסך 20%).

3. עמידה ביעד של עדכון לפחות 20% מתכניות הלימוד לתואר ראשון או עדכון של תכניות לימוד בהן לומדים לפחות 20% מהסטודנטים לתואר ראשון עד תום התכנית: השלמה ל-100% מגובה התקציב (פעימה אחרונה של 20%).

במקביל, על המוסדות להעביר פירוט עלויות התכנית בשתי פעימות, הראשון בסוף שנה"ל תשפ"ו עבור שנה"ל תשפ"ה-תשפ"ו. השני בסוף שנה"ל תשפ"ח או בשלב התחשבנות סופית, עבור השנים הנותרות. פירוט העלויות צריך לכלול את סך כלל ההוצאות של המוסד לצורך שכר וסך כלל הוצאות שאינן שכר (ללא פירוט). יש לצרף הצהרת מנכ"ל/סמנכ"ל כספים.

תמיכת ות"ת תהיה לפי מחצית מהעלות או בגובה התמיכה המרבית, הנמוך מבניהם.

כלל פעימות התקצוב יועברו בהתאם להתקדמות המוסד ובכפוף לכך שהעדכון נעשה בטווח הזמן שהוגדר לתכנית בין השנים תשפ"ה – תשפ"ח. עבור מוסד אשר לא ישלים עדכון של לפחות 10% מהתכניות לתואר ראשון, המקדמה תקוזז בהתאם.

הערכה ומעקב

תוקם ועדה של ות"ת אשר תהיה אחראית לבחון ולאשר את התכניות האסטרטגיות שיוגשו ע"י המוסדות, וכן תבצע מעקב אחר התקדמות התכנית כולל מתן משוב על דוחות הביצוע השנתיים של המוסדות, לרבות מדדי הביצוע שאושרו. הוועדה תוכל להיעזר, בהתאם לשיקול דעתה, בחוות דעת של סוקרים חיצוניים. הקמת הוועדה ואופן פעילותה תובאנה לאישור ות"ת, בהתאם להחלטות ות"ת הרלוונטיות. הוועדה תדווח לות"ת אודות התקדמות התכנית.

אופן ההגשה

מוסד המעוניין לקבל תמיכה במסגרת התכנית יידרש להגיש תכנית אסטרטגית מוסדית, כמתואר לעיל, עד 10 עמודים, באופן הבא:

1 חזון מוסדי, תוך התייחסות לשילוב שלוש מטרות התכנית המפורטות לעיל (חדשנות בהוראה, תעסוקתיות ומעורבות חברה וקהילה), האינטגרציה ביניהן וכיצד היא תוטמע בתרבות המוסדית להגדרה ועיצוב דמות הבוגר בהלימה למטרות ואופי המוסד ובהתאם לסביבה החיצונית בה הוא פועל )עד עמוד(.

2. האסטרטגיה המוסדית המוצעת לעדכון תכניות הלימוד לתואר ראשון, בפריסה ארבע-שנתית, ובכלל זאת התייחסות לרציונל לבחירת התכניות/המחלקות בהן תיושם התכנית (לדוגמא: מספר הסטודנטים, הצורך בריענון\עדכון והישימות), לגיוון בקרב הסטודנטים המשתתפים בתכנית (בדגש על סטודנטים מהחברה הערבית הדרוזית והצ'רקסית, בוגרי החינוך החרדי, יוצאי אתיופיה, פריפריה חברתית, דור ראשון להשכלה גבוהה, ו/או אוכלוסיות נוספות), וכן התייחסות למינוף ושדרוג תשתיות שהוקמו במסגרת תכניות אחרות של מל"ג/ות"ת, ככל שרלוונטי (עד 3 עמודים(.

יובהר כי תכניות הלימוד מתייחסות לרשימת התארים המאושרים כפי שמופיעה באתר המל"ג.

3. תו התקן לאיכות ועומק השינוי בתכנית, כמפורט בסעיף 1 במאפייני התכנית, וכן המנגנון המוסדי האמון על בקרת איכותו ואיכות התכנית המוסדית לעדכון תכניות לימוד (עד 2 עמודים).

4. מנגנון לאיסוף נתונים ברמת הקורס (ובכלל זאת מערכת סילבוס מקוונת/ממוחשבת), תוך התייחסות לנתונים שות"ת תרצה לאסוף באמצעות הלמ"ס (עד עמוד)[1]. מנגנון זה יתוקצב כחלק מהתוכנית, אך ניתן ומומלץ לאגד שיתופי פעולה בין- מוסדיים בהקמת מערכות לאיסוף נתונים.

5. פירוט המבנה הארגוני של המערך שיהיה אחראי על יישום התכנית (עד עמוד), ובכלל זאת: בעלי תפקידים, מעמדם האקדמי ושיוכם הדיסציפלינרי (לרבות הגורם האחראי ליישום התכנית שיהווה איש קשר מול מל"ג ות"ת), אופי הכפיפות להנהלת המוסד, אופן קבלת ההחלטות בתוך המערך, הממשק עם משרדים ומרכזים רלוונטיים במוסד. הכל תוך מתן דגש על ניהול של גורם מרכזי אחד לטובת איגום משאבים, ראייה רוחבית ומתכללת, ומינוף ידע מצטבר בנושאים רלבנטיים למטרות התכנית.

6. התייחסות לפעילויות המוסד לעידוד ותגמול המרצים בתכניות הלימוד בהן תיושם התכנית, תוך אבחנה בין חברי סגל לאלו שאינם חברי סגל (עד עמוד).

7. 2-4 מדדי ביצוע והישגים ברי מדידה שנתיים לתכנית האסטרטגית בנוסף למדדי ביצוע המפורטים בסעיף 5 במאפייני התכנית (לפרט בטבלה המצ"ב - נספח א').

8. עלות התכנית, לרבות הצהרה כי תקצוב התכנית הינו רק עבור רכיבים שהתווספו לתכניות החל משנת תשפ"ה (לצרף כנספח). פירוט העלויות צריך לכלול את סך כלל ההוצאות של המוסד לצורך שכר וסך כלל הוצאות שאינן שכר (ללא פירוט).

9. התחייבות למימון משלים בגובה 100% מתמיכת ות"ת שתאושר, בחתימת מנכ"ל המוסד וסמנכ"ל כספים (לצרף כנספח).

המוסדות המשתתפים בתכנית ידרשו להגיש דוחות פעילות שנתיים הכוללים את מידת ואופן עמידתם במדדי הביצוע שיאושרו.

תפורסם תכנית בהתאם לעקרונות החלטה זו.

[1] לטובת דיווח זה, יישלחו בהמשך שתי רשומות. 1. קובץ קורסים הכולל התייחסות למאפייני הקורס כגון: מס', קורס, דרגת תואר, משך זמן, דרגה אקדמית של המרצה, תחומי דעת, שפה, סוג הקורס (שיעור/תרגיל/מעבדה/סמינריון/התנסות מעשית/עשייה חברתית), אופן ההוראה (מרחוק/היברידי/פרונטלי), משלב למידה פעילה, וכיו"ב 2. קובץ סטודנטים הכולל התייחסות למאפייני הסטודנט הלומד את הקורס כגון: ת"ז/דרכון, שם, מספר קורס, דרגת תואר, סמסטר, חוג לימוד, שנה אקדמית, חובה/בחירה, מן המניין/חיצוני, עבר/נכשל, ציון, וכיו"ב.