17/04/24

בחינת ההצעה המעודכנת של המוסדות השותפים במח”ר דרום ודיון תכנוני בבקשות לתכניות לימודים לתואר ראשון לאוכלוסייה החרדית במסגרת מח”ר דרום

בישיבתה מיום 21.3.2023 החליטה המל"ג לפרסם קול קורא להקמת 4 מח"רים משותפים בצפון הארץ (מרחב חיפה ומרחב טבריה-צפת), בדרום הארץ (באר שבע) ובבית שמש. ביום 6.9.2023 החליטה ות"ת על הזוכים בקול הקורא להקמת המח"רים המשותפים במרחב חיפה, במרחב טבריה-צפת ובמרחב באר שבע. לגבי מרחב באר שבע קבעה הוות"ת שהזוכה הינו מאגד הכולל את אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המכללה האקדמית ספיר, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע, המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, המכללה האקדמית חמדת והמכללה האקדמית אשקלון. עוד נקבע כי הניהול האדמיניסטרטיבי יהיה באחריות אוניברסיטת בן גוריון.
ביום 11.3.2024 הודיעה אוניברסיטת בן גוריון על פרישתה מהשותפות במאגד מח"ר דרום, ולכן ות"ת נדרשת לדון בנושא בשנית, הן לגבי בחירת המח"ר והן לגבי הגשת תכניות הלימודים שיילמדו בו.
ביום 31.3.2024 הוגשה הצעה מעודכנת על ידי יתר המוסדות השותפים למח"ר דרום (המכללה האקדמית ספיר, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע, המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, המכללה האקדמית חמדת והמכללה האקדמית אשקלון). האחריות האדמיניסטרטיבית על פי הצעה זו תוטל על המכללה האקדמית אשקלון.
בישיבתה ביום 17.4.2024 דנה ות"ת בהצעה המעודכנת של מאגד מח"ר דרום בהתאם לקריטריונים אשר נקבעו בהחלטת המל"ג מיום 21.3.2023 ופורטו בהחלטת הוות"ת מיום 5.7.2023.
להלן סיכום הנקודות להצעה המעודכנת של מח"ר דרום:

קריטריון סך הניקוד הערות
מספר המוסדות השותפים למח"ר 20 5 מוסדות, פוטנציאל גידול בינוני
מספר התכניות וגיוון התכניות המוצעות בהתאם לסדרי העדיפות של מל"ג 14 9 תכניות ברמת עדיפות א'/ב' ב-5 תחומי דעת
נגישות המח"ר לאוכלוסייה 24 מיקום המח"ר בקרוב לריכוזי אוכלוסייה חרדית ובהתאם לנתוני הביקוש וכן בקרבת עורקי תחבורה ראשיים
הנגשה- מוסד אחד עם נסיון רב, שניים עם ניסיון בינוני ושלושה ללא ניסיון
הניהול האדמיניסטרטיבי [1]25 מיקום המח"ר- באר שבע (מרחק של כ- 3.5 ק"מ מסמי שמעון) או נתיבות (מרחק של 9 ק"מ מספיר)
ניהול אדמיניסטרטיבי באחריות המכללה האקדמית אשקלון
סה"כ [2]83  

ההצעה עונה על הקריטריונים בצורה טובה במרבית הפרמטרים אשר נבדקו. במסגרת ההצעה צוין שישנם שני מקומות אפשריים לפתיחת המח"ר: באר שבע ונתיבות. לשתי האפשרויות יתרונות יחסיים. היתרון בבאר שבע הוא היותה אזור מרכזי בדרום וציר תחבורתי מרכזי לכל הדרום, היתרון בנתיבות הוא הקירבה הרבה לריכוזי האוכלוסייה החרדית, ועל כן מחליטה ות"ת לעדכן את החלטתה מיום 6.9.2023 ולאשר את ההצעה המשותפת של המכללה האקדמית אשקלון, המכללה האקדמית ספיר, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע, המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, המכללה האקדמית חמדת, כשהאחריות האדמיניסטרטיבית תוטל על המכללה האקדמית אשקלון, ולהשאיר את ההחלטה על בחירת המיקום בעניין בידי המציעים.
למען הסר ספק, ההצעה הזוכה תוגש לבדיקה פרטנית בהתאם לנהלי והחלטות מל"ג/ות"ת, בהתייחס בין היתר להיבטי הזכויות על הקרקע, התאמת התשתית לרמה אקדמית נאותה, בחינה תקציבית וכו'.
בנוסף ביום 17.4.2024 דנה ות"ת בהצעות לתכניות הלימודים שמוצעות להילמד במח"ר דרום, אשר הוגשו על ידי המוסדות הזוכים בקול הקורא להקמת המח"ר המשותף בהתאם להחלטת המל"ג מיום 21.3.2023 והמלצות ועדת ההיגוי להנגשת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסייה החרדית בנושא מיום 7.2.2023 ומיום 31.3.2024. ות"ת מחליטה לאמץ את המלצות ועדת ההיגוי ולהמליץ למל"ג:
1. לקבל את ההמלצות המופיעות במסמך זה המהווה חלק בלתי נפרד מהחלטה, לרבות הנימוקים המפורטים בו. הטבלאות והנימוקים מצורפים כחלק מההחלטה.
2. על מנת שהמח"ר יתמקד בפתיחת תכניות איכותיות ומבוססות, ועל מנת להימנע מפיזור יתר של תכניות לימודים רבות מידיי בנוסף לכל ההיבטים הנלווים לכך, הן האקדמיים והן הניהוליים, יוכל המח"ר להגיש במהלך השנים תשפ"ד-תשפ"ו עד תשע תכניות מבין התכניות שתאושרנה להגשה, לפחות אחת מכל מוסד השותף למח"ר המשותף, וזאת על פי בחירה ותיאום בין המוסדות השותפים. במקרים חריגים ניתן יהיה לשקול לאשר הגשה של תכניות נוספות.
3. שתי תכניות הנלמדות יחד במסגרת דו חוגית ייספרו כתכנית אחת במניין התכניות שתאושרנה להגשה.

להלן המלצות ועדת ההיגוי להנגשת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסייה החרדית לגבי ההצעות לתכניות לימודים לתואר ראשון לאוכלוסייה החרדית שהוגשו על ידי המוסדות להשכלה גבוהה במח"ר דרום:
1. המכללה האקדמית אשקלון
1.1 עבודה סוציאלית B.S.W. (חד חוגי) – התכנית בעדיפות ב' ולכן מומלץ לאשר את הגשתה.
1.2 מדעי המחשב B.Sc. (חד חוגי) – התכנית בעדיפות א' ולכן מומלץ לאשר את הגשתה.
2. המכללה האקדמית ספיר
2.1 כלכלה וחשבונאות B.A. (חד חוגי) – התכנית בעדיפות גבוהה, ולכן מומלץ לאשר את הגשתה .
2.2 שיווק טכנולוגי B.A. (חד חוגי) – התכנית בעדיפות ג', אך מאחר ולא קיימת תכנית בתחום השיווק לחברה החרדית כלל, מומלץ לאשר את הגשתה
3. המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון
3.1 הנדסת חשמל ואלקטרוניקה B.Sc. (חד חוגי) – התכנית בעדיפות א' ולכן מומלץ לאשר את הגשתה .
3.2 הנדסת תעשיה וניהול B.Sc. (חד חוגי) – התכנית בעדיפות ב' ולכן מומלץ לאשר את הגשתה.
4. המכללה האקדמית חמדת
4.1 הוראת מתמטיקה במסלול העל יסודי (ז'-י') B.Ed. (חד חוגי) – התכנית בעדיפות ב' ולכן מומלץ לאשר את הגשתה.
4.2 חינוך מיוחד (גילאי 21-6) B.Ed. (דו חוגי) – מומלץ לאשר את הגשת התכנית בכפוף לכך שהיא תילמד עם תכנית דו חוגית בעדיפות ב'. בנוסף, נציין כי התכנית לאוכלוסייה הכללית נבדקה על ידי הוועדה להערכת איכות במהלך 2022. בישיבתה מיום 13.2.2024 דנה המל"ג בנושא. בהחלטתה קבעה המל"ג כי כתנאי לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ו, על המכללה להגיש התייחסות מפורטת לכלל הנושאים וההמלצות המופיעים בדו"ח הוועדה ולדווח למל"ג בפירוט אודות יישומן של ההמלצות המפורטות בדו"ח עד ליום 30.9.2024. לכן, אנו ממליצים כי הגשת התכנית לחרדים במח"ר המשותף תתאפשר רק לאחר יישום מלא של ההמלצות שנקבעו ואישור של המל"ג בנושא.
4.3 מתמטיקה במסלול היסודי (א'-ו') B.Ed. (דו חוגי) – התכנית בעדיפות ב' ולכן מומלץ לאשר את הגשתה.
4.4 תושב"ע במסלול היסודי (א'-ו') B.Ed. (דו חוגי) – התכנית בעדיפות ד' ולכן מומלץ לא לאשר את הגשתה.
4.5 תושב"ע במסלול העל-יסודי (ז'-י') B.Ed. (דו חוגי) – התכנית בעדיפות ד' ולכן מומלץ לא לאשר את הגשתה.
5. המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי
5.1 הגיל הרך במסלול הגן (לידה-שש) והשלמה לתואר ראשון בגיל הרך במסלול הגן (לידה-שש) B.Ed. (חד חוגי) – התכנית בעדיפות ב' ולכן מומלץ לאשר את הגשתה.
5.2 חינוך בלתי פורמלי במסלול העל-יסודי (ז-י) B.Ed. (דו חוגי) – התכנית בעדיפות ב' ולכן מומלץ לאשר את הגשתה.
5.3 לשון עברית במסלול העל-יסודי (ז-י) B.Ed. (דו חוגי) – התכנית בעדיפות ב' ולכן מומלץ לאשר את הגשתה.

 

[1] במידה והמח"ר יפתח בנתיבות, הניקוד עבור סעיף זה ירד ל- 20 נקודות.

[2] במידה והמח"ר יפתח בנתיבות, סה"כ הניקוד ירד ל- 78 נקודות.