21/05/24

המלצה לפיילוט של מתכונת לימודים לתואר B.Ed. ותעודת הוראה בלימודי חינוך והוראה ובתחום דעת אחד למסלול היסודי או למסלול העל-יסודי

ההחלטה שהתקבלה במל"ג (23.2.2021) בעקבות דוח "המתווים המנחים בהכשרה להוראה" ("דוח ועדת ודמני ענבר") האיצה יוזמות ותהליכים לשינוים מרכזיים באופן בו נתפסה ההכשרה להוראה עד לאותו עת ובכלל זה שינויים במבנה הלימודים וההכשרה להוראה. בשנה החולפת נפגש צוות היישום על כל אחד מהמוסדות האקדמיים להכשרה להוראה וקיים דיונים מפורטים העוסקים ביישום המתווים על התכניות עצמן כמו גם מחשבות העולות בעקבות השינויים שהובילו המתווים החדשים.  במסגרת הדיונים הרבים עלתה יוזמה לעדכון מתכונת הלימודים במסלול היסודי (א'-ו') ובמסלול העל-יסודי (ז'-י') במכללות האקדמיות לחינוך אשר נסמכת על המודל של הלימודים לתואר ראשון ולתעודת הוראה בחוג למדעי הלמידה וההוראה באוניברסיטת חיפה. ההצעה נדונה גם במשרד החינוך אשר נתן את הסכמתו לאפשר שלב ראשון ביישום הרחבת המודל גם במכללות האקדמיות לחינוך תוך מעקב ובדיקה בהתאם לממדים שיקבעו לשם בדיקת הצלחתו.

בין יתר השיקולים לשינוי המוצע:

  • תכנית המתאימה לבני דור ה-Z המבקשים לימודים ממוקדים, בדרכי הוראה מגוונות, גמישות במקום ובזמן.
  • תכנית המאפשרת התפתחות דינמית מקצועית ותעסוקתית מגוונת לאורך החיים.
  • הרחבת הסמכה להוראת תחומי דעת נוספים לאחר סיום התואר וללימודים מתקדמים, באופן מתמשך לאורך הקריירה במערכת החינוך (Life Long Learning).
  • התייעלות (אקדמית וכלכלית) במכללות האקדמיות לחינוך בתכנון הלימודים והיצע החוגים בדגש על מקצועות ליבה במערכת החינוך.
  • דגם ההכשרה המוצע מאפשר כניסה להוראה והתמחות בשנה השלישית למערכת החינוך.
  • הגדלת הביקושים להוראה בדגש על משיכת מועמדים איכותיים וערכיים בעלי רקע מגוון ויכולות בינאישיות מתאימות למקצוע ההוראה.

 

בהמשך לכך, קיימה המועצה להשכלה גבוהה בישיבתה ביום 21.5.2024 דיון בהמלצת ועדת המשנה התחומית לחינוך, הוראה, מדעי הרוח והאמנות מישיבתה ביום 9.4.2024 והחליטה לאשר את ההצעה למתכונת לימודים לתואר B.Ed. ותעודת הוראה בלימודי חינוך והוראה ובתחום דעת אחד למסלול היסודי או למסלול העל יסודי, כלהלן:

1. מבנה ומשך הלימודים:

שנים א-ב: לימודים עיוניים בחינוך והוראה; הכשרה קלינית; לימודי תחום הדעת; אנגלית למטרות אקדמיות ולימודי העשרה

שנה ג:     סדנת סטאז' והשלמות לסיום כל שעות תוכנית הלימודים

סה"כ:     60 ש"ש (120 נ"ז) במסלול העל-יסודי

68 ש"ש (136 נ"ז) במסלול היסודי

2. מבנה תכנית הלימודים במסלול היסודי:

26 ש"ש מקצוע הוראה (למשל: ספרות, תנ"ך, גאוגרפיה)[1][2]

2 ש"ש אנגלית למטרות אקדמיות

12 ש"ש הכשרה קלינית

16 ש"ש חינוך יסודי: 8 אוריינות שפתית; 4 הכלה והשתלבות; 4 חינוך כיתה

12 ש"ש חינוך (מתוכן 2 ש"ש לימודי העשרה)

סה"כ: 68 ש"ש

3.מבנה תכנית הלימודים במסלול העל-יסודי:

26 ש"ש תחום דעת (למשל: ספרות, תנ"ך, גאוגרפיה)[3][4]

4   ש"ש לימודי העשרה  כולל אנגלית למטרות אקדמיות (2ש"ש)

12 ש"ש הכשרה קלינית

12 ש"ש לימודי חינוך

6  ש"ש השלמה מרכיבי הלימוד על פי החלטת המוסד האקדמי

סה"כ: 60 ש"ש

4. מבנה תכנית הלימודים בחינוך בלתי פורמלי (תעודת עובד חינוך בלבד) [5]:

26 ש"ש חינוך בלתי פורמאלי/חינוך קהילתי-חברתי/קידום נוער

4   ש"ש לימודי העשרה  כולל אנגלית למטרות אקדמיות (2ש"ש)

12 ש"ש הכשרה קלינית

12 ש"ש לימודי חינוך

6  ש"ש השלמה מרכיבי הלימוד על פי החלטת המוסד האקדמי

סה"כ: 60 ש"ש

5. היקף הלימודים האקדמיים לתואר ופריסתם יתקיימו בהתאם להחלטת מל"ג מיום 19.3.2019.

6. רמתם ואיכותם של הקורסים הנלמדים בתחום הדעת יהיו זהים לא פחות מאיכותם ורמתם של הקורסים בתוכניות הקיימות.

7. בתום השנה השלישית הסטודנטים.ות יקבלו תואר ראשון (B.Ed.) ותעודת הוראה (או תעודת עובד חינוך למי שסיים לימודים בחינוך הבלתי פורמאלי).

8. לבוגרי התכנית תוענק תעודה והכיתוב עליה יהיה: "תואר בוגר (Ed.) בחינוך והוראה במסלול היסודי/במסלול העל-יסודי ובתחום הדעת". על גבי התעודה יצוין במפורש כי הלימודים התקיימו במסגרת "תכנית לימודים במתוכנת דו-חוגית". לבוגרי התכנית בחינוך בלתי פורמאלי תוענק תעודה והכיתוב עליה יהיה: "תואר בוגר (B.Ed.) בחינוך בלתי פורמאלי/חינוך קהילתי-חברתי/קידום נוער."

9. בקשות להענקת תואר בשם שונה יוגשו קודם במסגרת התכנית הרב שנתית (פיתוח אקדמי) לבחינה תכנונית ברמה האסטרטגית וברמה עקרונית ורק לאחר אישור המל"ג ניתן יהיה להגיש בקשה מלאה של ההצעה לשינוי.

10. בשנה הרביעית סטודנטים יכולים להמשיך לתואר שני ולסיים תואר ראשון ותואר שני לאחר ארבע או חמש שנים.

11. הסטודנטים יוכלו להשתלב בשנה השלישית (במקום בשנה הרביעית כיום) בעבודה בבתי הספר (הסטאז').

12. הפיילוט יוצע לכלל המכללות האקדמיות לחינוך ובתום תקופה זמנית של ארבע שנים תתקיים הערכה מחודשת אם לאשר את המשך הפעלת מתכונת הלימודים החדשה. המועצה להשכלה גבוהה תמשיך לקיים במקביל בחינה מערכתית למציאת פתרונות נוספים לקידום מערכת הכשרת המורים באקדמיה ובתיאום עם משרדי ממשלה, גופים רלוונטיים נוספים והמוסדות להשכלה גבוהה.

13. מחזורי לימוד קיימים יסיימו לימודיהם בהתאם למתכונת שאליה נרשמו. מוסד יוכל לאשר לסטודנטים קיימים הלומדים כעת בתכניות לקראת תואר ראשון בהוראה, לעבור ללמוד על-פי הדגם המוצע אם סיימו לימודיהם עד שנה א'.

14. מוסד שיבקש לקיים תכניות במסגרת הפיילוט כאמור יודיע על כך למל"ג טרם פתיחתן. תנאי לפתיחת התכניות הנו קבלת הצהרה חתומה לפיה המוסד מיישם את רכיבי הליבה והתכנים המחייבים בתחומי החינוך, ההוראה וההכשרה הקלינית, ועל בסיס חמשת העקרונות שנקבעו במסגרת דוח ועדת המתווים (החלטת מל"ג מיום 23.2.2021) המהווים תשתית להכשרה להוראה.

15. בשלב זה, ובין היתר לאור החלטות שהתקבלו בעקבות הערכת איכות, אין שינוי במתכונת הלימודים במסלול החינוך המיוחד, במסלול הרב-גילאי (הוראת אנגלית, חינוך גופני, עיצוב ויצירה), במסלול הגן ובכל הכשרה להוראה המתקיימת במתכונת חד-חוגית (הוראת המתמטיקה בעל-יסודי).

16. שכר הלימוד הנו שלוש שנים בלבד, והתקצוב לתואר הוא של שלוש שנים במקום ארבע שנים.

 

[1] על סמך החלטות קודמות והחלטות הערכת איכות, הכשרה להוראת מתמטיקה או מדעים במסלול היסודי מחייבת תוספת של 6 ש"ש בתחום הדעת/חינוך מדעי/חינך מתמטי (סך כל לימודים לתואר לפחות 74 ש"ש)

[2] על סמך החלטות קודמות החלטות הערכת איכות, הכשרה להוראת שפה וספרות ערבית במסלול היסודי מחייבת תוספת של 6 ש"ש בתחום הדעת (סך כל הלימודים לתואר לפחות 74 ש"ש).

[3] על סמך החלטות קודמות והחלטות הערכת איכות, הכשרה להוראת המדעים/מדעים וטכנולוגיה במסלול העל-יסודי מחייבת תוספת שעות בתחום הדעת/חינוך מדעי (לפחות 48 ש"ש בדיסציפלינה);

[4] על סמך החלטות קודמות והחלטות הערכת איכות, הכשרה להוראת שפה וספרות ערבית במסלול העל-יסודי מחייבת תוספת של 6 ש"ש בתחום הדעת (סך כל הלימודים לתואר לפחות 74 ש"ש).

[5]  הכשרה להוראה לתעודת עובד חינוך ולתעודת הוראה תתקיים ע"פ המבנה הקיים.