21/05/24

דו”ח הוועדה הבינלאומית להערכת איכות בתחום מדע המדינה ויחסים בינלאומיים – המכללה האקדמית אשקלון

1. המועצה להשכלה גבוהה דנה בישיבתה ביום 21.5.2024 בדו"ח הוועדה הבינלאומית להערכת איכות איכות בתחום מדע המדינה ויחסים בינלאומיים של המכללה האקדמית אשקלון, והיא מאמצת את המלצות ועדת המשנה להערכת איכות בנושא כלהלן:
2. המועצה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשות פרופ' שריל שונהרדט-ביילי על עבודתה היסודית והמעמיקה ועל הדו"ח שהגישה.
3. המועצה מודה למכללה האקדמית אשקלון על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות שנקטה ליישומן.
4. המועצה להשכלה גבוהה מבקשת מהמוסד להתייחס בדו"ח המעקב לכלל הנושאים וההמלצות המופיעים בדו"ח הוועדה ולדווח למל"ג בפירוט ובצירוף מסמכים תומכים אודות יישומן של ההמלצות אשר מפורטות להלן, עד לתאריך 31.5.2025:
כללי:
א. על המוסד להסדיר ולפרט במסמך את הליך מינוי ראש המחלקה, כולל אופן המינוי, אורך הכהונה ותחומי האחריות של ראש המחלקה. יש לצרף את המסמך בעת הדיווח למל"ג.
ב. על ראש המחלקה וחברי הסגל לגבש נהלים ברורים בנוגע לזכאות למלגות ולהפיצם בקרב הסטודנטים.
ג. יש להסדיר את תהליכי קבלת ההחלטות במחלקה, על ידי מינוי ועדות ייעודיות.
ד. דו"ח ההערכה העצמית שהוגש היה חלקי, לא מעמיק, וחסר בו מידע שנדרש ע"י המל"ג. יש להקפיד למלא את דו"ח הערכת האיכות לפי דרישות המל"ג.
תכנית הלימודים:
א. על המחלקה לוודא שתכנית הלימודים תואמת ליעד המחלקה של יצירת "הבנה מקסימלית בפוליטיקה" בקרב הסטודנטים, ולזהות את הדרכים, התהליכים וצורת הביטוי של כל אחד מהמרכיבים של יעד זה בתכנית הלימודים.
ב. על המכללה לפעול לחזק ולהרחיב את ההכשרה בשפה האנגלית, ולהקפיד על אימוץ כישורי דיבור, הבנה וכתיבה באנגלית כתוצרי למידה עיקריים בתכנית.
ג. יש לבחון את תופעת כפל הקורסים המועברים בתכניות הלימוד השונות, ולייעל את אופן הלימוד, למשל ע"י יצירת כיתות משותפות וקבוצות תרגול קטנות.
ד. על המחלקה לעדכן את רשימות הקריאה כך שיכללו מאמרים עדכניים או תרגומים חדשים לקלאסיקות.
ה. על המחלקה להגדיר מחדש את משך הזמן של תוצרי הלמידה כך שימשכו בין שנה לחמש שנים, וייבחנו מדי שנה.
סגל:
א. על המוסד ליצור מנגנון הערכת הוראה הכולל מסמך מסודר עם קריטריונים להערכה.
ב. על המחלקה לבחון את הקריטריונים הקיימים לצורך קידום סגל, ולהתאים אותם לתתי-התחומים הרלוונטיים ולאיכות תוצרי המחקר והפרסומים, במקום עמידה ביעדים מספריים.
ג. בעת גיוס סגל חדש, יש לנקוט בהליך מסודר ושקוף (דרך קולות קוראים, למשל). מומלץ למחלקה לתעדף שוויון מגדרי וגיוס של סגל מאוכלוסיות מיעוט.
סטודנטים:
א. על המוסד והמחלקה להמשיך לבחון את הגורמים למספרי הסטודנטים הנמוכים בתכנית, ולפעול להרחבת מספרי הסטודנטים. זאת ניתן לעשות על ידי בחינה של תכניות אחרות במוסד ואימוץ שיטותיהן; יצירת קורסים בוני יכולת וכישורים; יצירת תארים משותפים עם מחלקות אחרות; יצירת הזדמנויות התמחות תמורת נקודות זכות, וכד'.