29/05/24

קול קורא להפעלת מסגרת אקדמית מתוקצבת ות”ת בישוב ערבי בצפון הארץ – סיכום הליך השיפוט

בישיבתה ביום 29.5.2024 דנה ות"ת בנושא שבנדון וזאת בהמשך להחלטות המל"ג וות"ת מיום 22.11.2022 ומיום 11.1.2023 (בהתאמה). לאחר שבחנה את מכלול הנתונים ובהתאם לתוצאות הניקוד (המהווים חלק בלתי נפרד מהחלטה זו), מחליטה הוועדה לתכנון ולתקצוב להמליץ למועצה להשכלה גבוהה לראות בהצעת מכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה כמתאימה ביותר מבין ההצעות המעודכנות שהוגשו במסגרת הקול הקורא להפעלת מסגרת אקדמית מתוקצבת ות"ת בישוב ערבי בצפון הארץ.

בהתאם לכך, ממליצה ות"ת למל"ג לאשר למכללת סכנין  - להכשרת עובדי הוראה, לפעול ולקיים תוכניות לימודים כמכללה אקדמית "כללית, ובכפוף להעברת המשאבים ממשרד החינוך, וכפועל יוצא תוכל המכללה לשנות את שמה בהתאם.

כמו כן מאשרת ות"ת את העברת המכללה מתקצוב משרד החינוך לתקצוב ות"ת.

יצוין כי תהליך הבחירה התקיים תוך ראיה מערכתית רחבה ובראייה לאומית של אזור הצפון והצרכים של המערכת האקדמית בצפון בשים לב להשפעה על גיוס סטודנטים למוסדות האקדמיים האחרים באזור הצפון. לפיכך, במידה והמוסד הזוכה לא יעמוד בתנאים המפורטים להלן, ות"ת סבורה כי אין מקום להמליץ על מוסד אחר ראוי לזכייה במסגרת ההליך הנוכחי.

על כן ממליצה ות"ת למל"ג כי הבחירה במוסד, ואישור פעילותו כמכללה "כללית", תיעשה בכפוף לעקרונות להלן:

1. המוסד יגיש תכנית אסטרטגית-תקציבית מפורטת ל-5 השנים הקרובות שתכלול את היקף ההכנסות והוצאות המוסד בהתאם לתוכנית ההתפתחות. כמו כן, התוכנית תכלול צפי להתפתחות היקפי הסטודנטים לפי תוכניות הלימוד, תוך הגדלת מספר הסטודנטים בתחומים החדשים מעבר לתחומי החינוך וההוראה, תהיה למול הקטנה משמעותית של מספר הסטודנטים ללימודי הוראה במכללה (בתחומים אשר נמצאים בעודף תעסוקתי ניכר). זאת כיוון שהיקף המכסות הכולל של המוסד יהיה בהתאם למשאבים שהועמדו לות"ת לטובת הנושא.

2. המוסד ימשיך לעמוד בתנאים שנקבעו בקול הקורא ובהחלטות ות"ת/מל"ג להיתר והכרה (זכויות בקרקע ואיתנות פיננסית בהתייחס בין היתר לאיזון תקציבי עודפים שוטפים וצבורים). כמו כן, כתנאי למעבר בפועל לתקצוב ות"ת, תיבדק שוב עמידה מלאה של המכללה בהנחיות התאגידיות של מל"ג/ות"ת, ובפרט שמירה על עצמאותו האקדמית והמנהלית של המוסד בהתאם לסעיף 15 לחוק המל"ג.

3. המוסד יעביר התחייבות כי התפתחותו האקדמית תיעשה בהתאם לעקרונות הקול הקורא וההצעה אותה הגיש במסגרתו, ובראשם פיתוח מוסד פלורליסטי והגברת ההנגשה ללימודים אקדמיים בעלי פוטנציאל תעסוקתי מעבר לתחום ההוראה. בפרט, על המוסד להצהיר כי ככלל הלימודים במוסד יתנהלו בשפה העברית או בשפה האנגלית וזאת מהטעמים הבאים:

i. הכנה של סטודנטים מהחברה הערבית לתעסוקה איכותית בשוק העבודה המתנהל ברובו בעברית או באנגלית. בהיבט זה על המוסד לעמוד בהחלטות מל"ג שיתקבלו לאחר סיום עבודת הוועדה ללימודי עברית לסטודנטים שעברית אינה שפת אימם.

ii. מתן אפשרות למרצים וסטודנטים יהודים להשתתף באופן מלא בתוכניות הלימודים בכל שלביהן.

יובהר כי תוכניות הכשרה להוראה למערכת החינוך הערבית יוכלו להמשיך להתקיים במתכונת הקיימת ובאופן מותאם לשפת ההוראה בחינוך הערבי. עם זאת, ככל שהחלטות מל"ג שיתקבלו בהמשך, על בסיס המלצות ועדת המומחים שהקימה המל"ג ללימודי עברית לסטודנטים שעברית אינה שפת אימם, יחייבו את כלל המוסדות הן יחייבו גם את המכללה בלימודי הכשרה להוראה.

4. כמו כן, בהתאם לסדרי העדיפות התכנוניים שקבעה מל"ג לחברה הערבית, ממליצה ות"ת למל"ג כי בכפוף לקיום האמור לעיל, יינתן למוסד אישור תכנוני להגשת 5 תוכניות לימודים עצמאיות ומלאות מתוך 6 התוכניות שהוגשו על ידו בהצעתו: פסיכולוגיה, מדעי המחשב, הפרעות בתקשורת, עבודה סוציאלית, כלכלה וניהול. זאת בכפוף להיבטים הבאים:

4.1 על המוסד להגיש את תוכניות הלימודים המלאות לבדיקה, בהתאם לנהלי ות"ת/מל"ג.

4.2 פתיחת תוכניות הלימודים בפועל מותנית בקבלת אישור הרשמה ופרסום מראש של ות"ת (בהיבטים תקציביים ושכר וסגל) ומל"ג (ובהיבטים האקדמיים) בהתאם לנוהל המקובל.

4.3 לאור ההשקעה הכבדה במשאבים הדרושים בפתיחת התוכניות החדשות, תתבצע פתיחתן באופן הדרגתי. בטווח הזמן המיידי תתאפשר הגשה של שתי בקשות לפתיחת תוכניות לימודים אשר תועדפו על ידי המוסד, ושעבורן המוסד העמיד כבר כעת סגל בהיקף הדרוש והן גם בסדר עדיפות גבוה בתחומים נדרשים לחברה הערבית: קלינאיות תקשורת ופסיכולוגיה. בדיקת התוכנית בקלינאיות תקשורת, לכשתוגש, תכלול בחינה של מקומות ההתנסות שישמשו את הסטודנטים בתוכנית בהתאם לנוהל המקובל במל"ג. פתיחת כל אחת משלוש התוכניות הנוספות, אם וכאשר תאושרנה, תתאפשר באופן הדרגתי – תכנית אחת בכל שנה ובהתאם ליציבות המוסד .

4.4 במסגרת תהליכי תכנון הפיתוח האקדמי הבאים המוסד יהיה רשאי להגיש תוכניות נוספות מעבר לאמור לעיל, לדיון תכנוני כמקובל במוסדות שבתקצוב ות"ת, אולם בקשותיו בפעימה התכנונית הקרובה ייבחנו גם לאור הצורך שפתיחת התוכניות החדשות תתבצע באופן הדרגתי.

4.5 בהתאם לסדרי עדיפות תכנוניים לתחומי לימוד לחברה הערבית, אין צורך תכנוני בתוכנית לקראת תואר ראשון בסיעוד ועל כן היא איננה מאושרת להגשה.

5. כן מחליטה ות"ת, בהתאם למקובל בנוגע למעבר מכללות מתקצוב משרד החינוך לתקצוב ות"ת, כי  ההחלטה כפופה לחתימה על הסכם העברה תקציבית מול משרד החינוך לפיו יועברו ממשרד החינוך לות"ת המשאבים אשר לא יפחתו מממוצע תקציב המכללה בשלוש השנים שקדמו לעדכון מודל התקצוב של משרד החינוך ובכפוף לקבלת הכספים בפועל בות"ת.