29/05/24

עדכון תיעדוף תחומי לימוד לחברה הערבית הדרוזית והצ’רקסית

בישיבתה ביום ה-29.5.2024 דנה ות"ת בהמלצות ועדת ההיגוי לקידום מצוינות בהשכלה הגבוהה בקרב החברה הערבית הדרוזית והצ'רקסית בהצעה לעדכון סדרי עדיפות תכנוניים לתחומי לימוד והיא ממליצה למל"ג כלהלן:

1. להודות לדגנית לוי ממכון ירושלים למחקרי מדיניות על בחינת הנושא וכתיבת הדו"ח.

2. לעדכן את החלוקה לרמות עדיפות בתואר הראשון על פי אמות מידה הכוללות את צורכי המשק ושוק העבודה בהגדלת מספר העובדים כפי שהוגדר על ידי גורמים ממשלתיים או ציבוריים, או תחומים בהם סיכויי הבוגרים לעבוד בתעסוקה איכותית גבוה יחסית, צורכי החברה הערבית באנשי מקצוע דוברי ערבית ובעלי היכרות עם התרבות, קידום תחומים בהם קיים ייצוג חסר לחברה הערבית באופן הפוגע בתהליכים חברתיים בחברה הערבית, ותמונת המצב הנוכחית של השתלבות צעירים מהחברה הערבית בתחומים השונים באקדמיה ובתעסוקה, כמו גם טיפול בתופעה של יציאת צעירים ללמוד מקצועות מסוימים בחו"ל ובפרט ברשות הפלסטינית.

3. לעדכן את החלוקה לרמות עדיפות בתואר השני על פי אמות מידה הכוללות הרחבת מגוון האפשרויות האיכותיות בשוק העבודה לבוגרי התואר השני, תחומים בהם תואר שני פותח פתח לתעסוקה הנדרשת בחברה הערבית, או שתורם לקידום מטרות חברתיות בחברה הערבית, ותחומים בהם נדרש לעודד את הגדלת מספר הסטודנטים בתארים מתקדמים לאור מחסור בסגל אקדמי.

4. בהתאם לדברים אשר עולים מהדו"ח ועל דעת אגף התכנון של ות"ת/מל"ג, להלן טבלת סדרי העדיפות המעודכנת:

תחומים/רמות א ב ג ד
מדעי החשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה     מדעי המחשב

מתמטיקה

סטטיסטיקה

מדעי הנתונים

     
הנדסה ואדריכלות     הנדסה אזרחית

הנדסת מכונות

הנדסה כימית ורפואית

הנדסת חומרים

הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים

הנדסת חשמל

הנדסת נתונים

הנדסה אחר

אדריכלות ג

הנדסה תעשיה וניהול

    ניהול טכנולוגי תעשייתי ג    
המדעים הפיזיקליים     פיסיקה     כימיה

מדעים פיזיקליים אחר

   
המדעים הביולוגיים       ביוטכנולוגיה

מדעים ביולוגיים אחרד

   
חקלאות     חקלאות ג      
מדעי החברה     פסיכולוגיה*

עבודה סוציאלית

פכ"מ

קרימינולוגיה

    כלכלה א     מדעי החברה אחר     רב תחומי חברה
עסקים ומדעי הניהול        מנהל ציבורי א     חשבונאות

עסקים ומדעי הניהול אחר

 
משפטים         משפטים  
מדעי הרוח         מדעי הרוח אחר

ארכיאולוגיה

    רב תחומי במדעי הרוח
אמנות, אומנויות ואומנות שימושית     עיצוב תעשייתי ג

תקשורת חזותית ג

    מוזיקה ג

אומנות ועיצוב אחר ג

   
חינוך והכשרה להוראה       הוראת המתמטיקה והמדעים       חינוך והוראה אחר
רפואה     רפואה

עוזר רופא

    רפואת שיניים    
מקצועות הבריאות     הפרעות בתקשורת*

פיזיותרפיה*

ריפוי בעיסוק*

גנטיקה

תזונה

טיפול באומנות*

    מקצועות הבריאות אחר     סיעוד א

דימות רפואי

    רוקחות

אופטומטריה

מדעי הרפואה המעבדתית

א = בתואר שני יסווג ברמה א'; ג = בתואר שני יסווג ברמה ג'; ד = בתואר שני יסווג ברמה ד'

* לאור הצורך הגדול במיוחד בתחומים הללו, נדרשת התייחסות ייחודית שתבטיח את הגדלת מספר הסטודנטים מהחברה הערבית בתחומים הבאים: תואר ראשון בהפרעות בתקשורת, ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה ותואר שני בפסיכולוגיה וטיפול באומנות.

** בתוכניות מובנות של יותר ממקצוע אחד, רמת העדיפות של התוכנית תיקבע לפי רמת העדיפות של הגבוהה מבין המקצועות.

 

5. במסגרת אימוץ הדו"ח "מתכניות הנגשה למדיניות מצוינות מכלילה" נקבע יעד לגידול בשיעור הסטודנטים בתואר ראשון מהחברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית ברמות א' וב' ב-5 נקודות אחוז, תוך שמירה על כך ששיעור הסטודנטים ברמה ג' לא יקטן. יובהר כי במקרה של עדכון תיעדוף התחומים כעת או בעתיד בחינת השגת היעד תהיה על ידי השוואת שיעור הסטודנטים בתשפ"ח אל מול תשפ"ב על פי סדר העדיפויות העדכני.