17/04/24

המשך ועדכון השתתפות ות”ת בפעימה הראשונה של התכנית הלאומית לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים

בהמשך להחלטת ות"ת מיום 29.9.21 בדבר השתתפותה בהיקף של 49 מלש"ח בפעימה הראשונה של התכנית הלאומית לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים, מחליטה ות"ת על המשך השקעה ברכיבי ההון אנושי שמטרתה להגדיל את העתודה המחקרית בתחום ע"י השקה של תכנית מלגות לתואר שני, המשך תכנית המלגות לדוקטורנטים, המשך והרחבה של תכנית המלגות לפוסט-דוקטורנטים, ובמקביל, השקעה בכוח אדם מקצועי לייעול השימוש בתשתיות המחשוב במוסדות, וכן השקעה בהמשך פעילות ה-IDSAI, כמפורט מטה.

השקעה ברכיבי ההון האנושי:

א. עדכון תכנית מלגות לתואר שני מחקרי - כאמור בתכנית המקורית, 4.32 מלש"ח (120,000 ₪ למלגה של שנתיים X 18 מלגות במחזור X שני מחזורי הגשה: תשפ"ה-תשפ"ו). מלגות אלו יינתנו לסטודנטים מצטיינים הפונים למסלול של תואר שני מחקרי עם תזה, יחד עם התחייבות ל-4 שעות הוראה שבועיות בסמסטר לכל הפחות. עקב המגבלות התקציביות, התקציב לעיל מחושב לפי 18 מלגות במחזור. עם זאת, ככל שיוותרו יתרות בלתי מנוצלות באחד משני מחזורי ההגשה בתכניות ההון האנושי הנוספות (סעיף ב-ג מטה), מוצע לאפשר הענקה של עד 20 מלגות במחזור. פרטי התכנית מפורטים בנספח א מטה.

ב. המשך תכנית המלגות לדוקטורט - 2 מלש"ח (180,000 ₪ למלגה של 3 שניםX  20 מלגות במחזור X שני מחזורי הגשה: תשפ"ה-תשפ"ו). פרטי התכנית מפורטים בקול הקורא למחזור תשפ"ה בנספח ב מטה.

ג. המשך והרחבה של תכנית המלגות לפוסט-דוקטורט - 5.52 מלש"ח (120,000 דולר למלגה דו שנתית X 6 מלגות במחזור X שני מחזורי הגשה: תשפ"ה-תשפ"ו), (הסכום בש"ח מחושב לפי שע"ח המתוקצב לתשפ"ד העומד על 3.65 ₪ לדולר, וההתחשבנות הסופית עם האוניברסיטאות תיעשה לפי שע"ח בפועל). פרטי התכנית מפורטים בקול הקורא למחזור תשפ"ה בנספח ג מטה.

ד. תמיכה בכוח אדם מקצועי להפעלה וניהול תשתיות מחשוב: 4.9 מלש"ח (,000175 ₪ X 4 שנים X 7 תקנים). מטרת התכנית היא לסייע בגיוס ובהעסקה של כוח אדם מקצועי בעל מומחיות בהפעלה וניהול תשתיות מחשוב הנחוצות לקידום מחקר והוראה במדעי הנתונים ובבינה מלאכותית בהיקף של תקן אחד עבור כל מרכז מחקר המשתתף בתכנית ות"ת לקידום התחום. התמיכה תעמוד על עד 50% מעלות ההעסקה בפועל, ולא יותר מ-175 אלף ₪ בשנה, ותינתן לתקופה של עד ארבע שנים בכפוף למימון משלים באותו ההיקף מצד המוסדות והתחייבות להעסקה ב-100% משרה במשך 4 שנים נוספות. זאת בדומה למתווה של תכנית ות"ת לתמיכה ברכש ציוד מחקר מוסדי וציוד מחקר תשתיתי ייחודי ולסיוע בקליטת כוח אדם מקצועי להפעלת וניהול הציוד. פרטי התכנית מפורטים בנספח ד מטה.

ה. המשך תמיכה ב-IDSAI

IDSAI הינו מערך ארצי המורכב מהוועד המנהל של ראשי מרכזי המחקר במדעי הנתונים באוניברסיטאות אשר קבלו את תמיכת ות"ת במסגרת התכנית הרב-שנתית לשנים תשע"ז-תשפ"ב, ובראשו עומד מנכ"ל. בדצמבר 2023 שינה המערך את שמו המקורי IDSI (Israel data science initiative) ל-IDSAI, לאור העובדה שהרבה מפעילות המרכזים האוניברסיטאיים כוללת קידום מחקר והוראה בבינה מלאכותית (דבר הניכר גם בשמם), ועל מנת להתממשק בצורה טובה יותר עם התכנית הלאומית לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים.

מטרת ה-IDSAI היא סנכרון פעילות מרכזי המחקר המוסדיים ומינוף שת"פ בינ"ל, ועם התעשייה וגורמי ציבור. לאור תרומת פעילותו של ה-IDSAI לקידום התחום באוניברסיטאות המחקר בישראל, מחליטה ות"ת להמשיך לתמוך בפעילות זו במסגרת הפעימה הראשונה של התכנית הלאומית לקידום בינה מלאכותית ומדעי הנתונים.

ה-IDSAI מתוקצב עד אמצע תשפ"ה במסגרת תכנית הדגל של ות"ת לקידום מדעי הנתונים. ות"ת תתמוך בפעילות המערך למשך שנה וחצי נוספות (מחצית תשפ"ה-תשפ"ו), באותו ההיקף בו הוא פועל היום: 1 מלש"ח בשנה. במתווה ההמשך האוניברסיטאות החברות ב-IDSAI ישתתפו במימונו ממקורותיהן באופן הבא: כל אוניברסיטה תידרש לדמי חברות בהיקף של 25,000 ₪ בשנה, וות"ת תשלים את הסכום למיליון בשנה. מסגרת תמיכת ות"ת עבור מימון פעילות ה-IDSAI למשך שנה וחצי נוספות (ממחצית תשפ"ה ועד תשפ"ו כולל), תסתכם ב-1,238 אלפי ₪ ע"פ החישוב הבא: 25,000 ₪ בשנה ועוד 12,500 ₪ עבור חצי שנה מכל אחת מ-7 אוניברסיטאות המחקר החברות ב-IDSAI היום, והיתר מות"ת עד לסכום כולל של 1.5 מלש"ח בשנה וחצי.

במידה ואוניברסיטת אריאל תבחר להצטרף ל-IDSAI, אופציה אשר תפתח בפניה מתום המימון של המערך במסגרת תכנית הדגל של ות"ת, אזי ות"ת תתמוך במימון ה-IDSAI למשך שנה וחצי בהיקף של 1.2 מלש"ח, בכפוף למימון משלים מצד 8 אוניברסיטאות המחקר בהיקף של 37,500 כל אחת.

בהמשך לאמור בסעיפים א-ה לעיל, סך תמיכת ות"ת בפעימה הראשונה ברכיבי ההון האנושי צפויה לעמוד לכל היותר על 22.914 מלש"ח.

בהמשך לאמור לעיל מחליטה ות"ת לאשר את השתתפותה - מקורות ושימושים - בפעימה הראשונה של התכנית הלאומית לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים בדגש על רכיב ההון האנושי, כמפורט בטבלה מטה (במיליוני ₪):

  1. מורכב מהביצוע בתכניות ות"ת בתחום פיתוח ההון האנושי, שאושרו בהחלטת ות"ת מיום 29/9/2021 ומתקציב התכניות המפורטות במזכר לות"ת מיום 17/4/2024. סכום זה אינו כולל סכומים שבוצעו במסגרת תכנית הדגל של ות"ת לקידום תחום מדעי הנתונים והוכרו כהשקעה בתכנית הלאומית לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים.
  2. ההסטה המתבקשת של 10 מיליון ₪ המופיעה בעמודה (3) תתבצע מתוך יתרות התכנית למענקי מחקר בתחום מדעי הנתונים, שהיא חלק מתכנית הדגל של ות"ת לקידום מדעי הנתונים. לאחר ההסטה מתאפסים מקורות התכנית למענקי מחקר.