29/05/24

הצעה לתכנית הייטק 3: יישום תכנית ההמשך לחיזוק הייטק

בישיבתה מיום 29.5.24 מאשרת ות"ת את ההצעה לתכנית הייטק 3 ליתר שנות התר"ש - שנים תשפ"ה-תשפ"ח בהתאם לעקרונות שאישרה ב-8.2.23;

1. תמריץ להגדלת מספר הסטודנטים במקצועות ההייטק באוניברסיטאות בכ-20% ובמכללות בכ-30% עד לשנת תשפ"ח וזאת ביחס לתשפ"ב: עבור כל גידול במספר הסטודנטים בתואר ראשון בשנה א' בתקופת התכנית ביחס לשנת השיא בכל המקצועות ההייטק המוגדרים בסעיף ח' לתכנית זו, יזכה המוסד בתקציב תוספתי חד פעמי של 10 אלש"ח כמכפלה במספר גידול הסטודנטים.

2. תמריץ להגדלת שיעור הסטודנטיות (נשים) במקצועות ההייטק כך ששיעורן בתשפ"ח יגיע לכ-40% מכלל הסטודנטים החדשים: עבור כל גידול במספר הסטודנטיות בתואר ראשון בשנה א' בתקופת התכנית ביחס לשנת השיא בכל המקצועות הייטק, יזכה המוסד בתקציב תוספתי חד פעמי של 40 אלש"ח כמכפלה במספר גידול הסטודנטים.

בנוסף, יינתן מענק חד פעמי של מיליון ₪ עבור כל גידול מצטבר של לפחות 15 סטודנטיות בתואר ראשון בשנה א' ביחס לשנת השיא בכלל המקצועות הייטק, מוגבל למענק אחד בשנה פר מוסד.

3. הקצאת תוספת מכסות למוסדות שיגדילו את מספר הסטודנטים בתחומי הייטק: מוסד שיגדל בתקופת התכנית את מספר הסטודנטים בתואר ראשון בשנה א' במקצועות הייטק יזכה לגידול מכסה מקביל בהתאם. התוספת תינתן עד תקציב תשפ"ט (מבוסס על מספר סטודנטים לתקצוב תשפ"ח).

4. בחינת הצורך והאפשרות לקידום מודלים שונים ללמידה לקידום התעסוקתיות של בוגרי האקדמיה לרבות בתעשייה עתירת הידע באמצעות גיוון והרחבת ההכשרה האקדמית למקצועות הייטק: כל מוסד שיוכיח גידול בהיקף הלומדים בתואר ראשון בשנה א' בתכניות דו-חוגיות המשלבות מקצועות הייטק ומקצוע מדיסציפלינה אחרת ביחס לשנה"ל תשפ"ד או לשנת השיא של מעל  20 סטודנטים בשנה, יזכה במענק חד פעמי של 500 אלש"ח- מוגבל לשני מענקים פר מוסד לכל אורך התכנית.

5. לאור הייחודיות של אוניברסיטה הפתוחה ועל מנת שהיא תוכל להשתתף בתכנית, בכל מקום שיוזכר בהחלטה סטודנטים בשנה א', הגידול יחושב לפי מסיימים באותן קטגוריות( קרי גידול בסטודנטים בתואר ראשון במקצועות הייטק, גידול בסטודנטיות בתואר ראשון במקצועות הייטק, גידול במספר הלומדים בתואר ראשון במסלולי דו-חוגיים).

6. בכדי לשמור על צמצום הנשירה במהלך לימודי התואר, מוסדות שיזכו לתקציב יתחייבו לשפר את מקדם הניצולת/ מקדם סיום תואר ביחס לשנת הבסיס (תשפ"ד) ובכל מקרה לוודא שלא יפחת. היה והמוסד לא עמד ביעד זה היחס לשנת הבסיס, ות"ת תוכל להפחית בתקציבו.

7. התקצוב במסגרת התכנית יועבר על גידולים בשנה השוטפת, בהתאם לנתוני הלמ"ס הרשמיים.

8. תחומי הייטק שהוגדרו ע"י הוועדה הבין-משרדית ורלוונטיים לתכנית: הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת מחשבים, הנדסת מערכות מידע, מדעי המחשב, מתמטיקה, פיסיקה וסטטיסטיקה.

9. תכנית הייטק 3 תבוא במקום התכניות הייטק 1 והייטק 2.

10. התכנית הייטק 3 נותנת מענה לעקרונות 1, 2 ו- 5 שאושרו בות"ת -שאר העקרונות יקבלו מענה במסגרת מודל התקצוב המעודכן של אוכלוסיות ייחודיות אשר יובא לדיון באחת מישיבות ות"ת הקרובות.

 

בנוסף, על מנת שלא לשריין משאבים בעודף, מחליטת ות"ת להעריך את התקציב הנדרש לתכנית בהתאם לחלופה הריאלית (מבוססת על הנחות בסיס של גידול שנתי דומה לשנים קודמות של 4% במספר הסטודנטים בתואר ראשון בשנה א' במקצועות הייטק כאשר שיעור הנשים הינו של 31.7%). בהתאם, תקציב התכנית מוערך בכ-293 מש"ח.

בהתאם לסיכום עקרוני עם משרד האוצר, מאשרת ות"ת כי מימון התכנית יתבצע באופן הבא:

א. כ-183 מש"ח- יתרת מקורות מתוכנית הייטק 1 ומתוכנית הייטק 2.

ב. כ-110 מש"ח- יתרות של התכנית "לעידוד לימודי בהנדסה אזרחית".

ג. ככל שהמימוש בפועל של התכנית יעלה על הצפי, הסיכום עם האוצר יכלול אפשרויות לעדכון המשאבים בהתאם. לקראת סוף שנה"ל תשפ"ז הצוות המקצועי בות"ת יבדוק את העמידה ביעדים ובמידה ויהיה צורך לתוספת תקציב מעבר לתקציב המוערך יפנה למשרד האוצר להשלמתו

יישום התכנית מותנה בסיכום תקציבי כתוב מול משרד האוצר למימון התכנית.