29/05/24

תכנון הפיתוח האקדמי בתכנית הרב שנתית תשפ”ג-תשפ”ח למוסדות המתוקצבים ע”י ות”ת – בקשות לדיון חוזר לאחר החלטת המל”ג הסופית מיום 19.12.2023.

1. ביום 29.5.2024 דנה ות"ת בבקשות לדיון חוזר של המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים על ידה בנושא ההחלטה של המל"ג מיום 19.12.2023 לגבי ההצעות לתכניות לימודים שהגישו בתכנית הרב שנתית תשפ"ג-תשפ"ח.

2. ות"ת ממליצה למל"ג לקבל את בקשת המכללה האקדמית אשקלון לתואר ראשון (Med Lab.Sc.) במעבדנות רפואית ולאשר את הגשתה.

3. ות"ת ממליצה למל"ג לדחות את הבקשות הבאות ולא לאשר את הגשתן:

3.1 תואר ראשון (B.Sc.) במדעי החיים – קדם רפואה, המכללה האקדמית אשקלון
3.2 תואר ראשון (B.Sc.) בדימות ורנטגנולוגיה, המכללה האקדמית אשקלון
3.3 תואר שני (M.A.) במדיניות ציבורית, המכללה האקדמית אשקלון
3.4 תואר ראשון (B.P.T.) בפיזיותרפיה, המכללה האקדמית הדסה
3.5 תואר ראשון (B.Sc.) בהנדסת תעשיה וניהול, המכללה האקדמית עמק יזרעאל
3.6 תואר שני (M.Ed.) בחינוך מחולל שינוי, סמינר הקיבוצים – המכללה לחינוך לטכנולוגיה ולאומנויות
3.7 תואר ראשון (B.Ed.) בחינוך חברתי ועבודה עם נוער בסיכון, המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט

4. מסמך 5369 מהווה חלק בלתי נפרד מהחלטה זו, לרבות הקריטריונים והנימוקים המפורטים בו.

 

להלן עיקרי הדברים שהעלו המוסדות והמלצות הצוות המקצועי לוות"ת:

1. המכללה האקדמית אשקלון

1.1 תואר ראשון (B.Sc.) במדעי החיים – קדם רפואה (חד-חוגי)

החלטת המל"ג מיום 19.12.2023:

מספר הלומדים לימודי ביולוגיה עדיין גבוה יחסית לביקוש של התחום בשוק העבודה, והחוגים הקיימים באוניברסיטאות ובמספר מכללות אקדמיות עונים על צרכים אלו ואף מעבר להם. באזור הדרום, מעבר לתכנית הקיימת באוניברסיטת בן גוריון, פועלת תכנית במדעי החיים הכוללת גם מסלול קדם רפואה במכללה האקדמית אחוה המרוחקת 25 דק' נסיעה ממכללת אשקלון, ולא נכון להמליץ על פתיחתה של תכנית נוספת באותו אזור גיאוגרפי שאף עלולה לפגוע בתכנית הקיימת במכללת אחוה. משום כך החליטה המל"ג לא לאשר את הגשת התכנית.

נימוקי המוסד בבקשתו לדיון חוזר בהחלטה:

המוסד טוען בהתייחסותו כי קיים צורך ברופאים נוספים בבתי החולים באזור הדרום. בנוסף, המוסד טוען כי הוא השקיע מאמצים רבים בגיבוש התכנית, ויצר קשר עם שתי אוניברסיטאות בחו"ל שבוגרי התכנית יוכלו להמשיך בהן ללימודי רפואה. בנוסף המוסד טוען כי בתכנית הרב שנתית הקודמת התכנית אושרה למוסד במתכונת משותפת עם מכללת אחוה, אך בסופו של דבר הפעלתה המשותפת לא יצאה לפועל.

המלצת הצוות המקצועי לוות"ת:

נוכח המענה המספק של בוגרי התכניות בביולוגיה לצרכי המדינה בתחום זה, הצוות המקצועי אינו רואה צורך בפתיחת תכניות נוספות בתחום. פתיחת תכנית נוספת באזור הדרום עלולה לפגוע בתכניות הקיימות בדרום, באוניברסיטת בן גוריון ובמכללה האקדמית אחוה, מבחינת הביקוש של הסטודנטים. בנוסף, תכנית בביולוגיה ולימודי קדם רפואה מצריכים תשתית אקדמית משמעותית שכיום לא קיימת במוסד. לעניין שיתוף הפעולה שמציע המוסד בעניין לימודי רפואה באוניברסיטאות בחו"ל, המדיניות הנוכחית היא להכשיר את הרופאים בפקולטות הקיימות בארץ. מסיבות אלו ההמלצה היא להשאיר את ההחלטה בעינה ולא לאשר את הגשת התכנית.

1.2 תואר ראשון (B.Sc.) בדימות ורנטגנולוגיה (חד-חוגי)

החלטת המל"ג מיום 19.12.2023:

בהתאם לצורך שהעלה בפנינו הדימותן הראשי של משרד הבריאות, שני החוגים שאושרו להגשה בתכנית הרב שנתית הנוכחית במוסדות בעלי רקע טכנולוגי והנדסי ושלוש התכניות הקיימות כבר כיום בתחום, יתנו את המענה הנדרש בתחום בשנים הקרובות. כמו כן, פתיחת תכנית נוספת באזור הדרום תפגע בביסוס התכנית שקיבלה אישור הגשה בתכנית הרב שנתית הנוכחית. מסיבות אלו המל"ג החליטה לא לאשר את הגשת התכנית.

נימוקי המוסד בבקשתו לדיון חוזר בהחלטה:

המוסד טוען בהתייחסותו כי היוזמה להקים תכנית בדימות במוסד היתה של מנהל בית החולים ברזילי בהיותו מנכ"ל משרד הבריאות. התכנית תשלים את הלימודים במסגרת בית הספר למקצועות הבריאות ואת לימודי הנדסאי מכשור רפואי הנלמדים במוסד.

המלצת הצוות המקצועי לוות"ת:

בתכנית הרב שנתית ניתן אישור הגשה לתכנית בדימות למכללה האקדמית סמי שמעון בהתבסס על התשתית הטכנולוגית וההנדסית הקיימת במוסד זה. פתיחת תכנית נוספת באותו אזור גיאוגרפי עלולה לפגוע בפתיחתה של התכנית במכללת סמי שמעון, מבחינת הביקוש של הסטודנטים ומבחינת הסגל האקדמי שילמד בתכנית. בנוסף לכך, ניתן אישור הגשה נוסף למכון הטכנולוגי חולון, ועל פי הצרכים שהציג בפנינו הדימותן הראשי של משרד הבריאות, מספר הסטודנטים שילמדו בתכניות החדשות בנוסף על התכניות הקיימות יספקו את הצורך שהוצג, ואין צורך בתכנית נוספת. מסיבות אלו ההמלצה היא להשאיר את ההחלטה בעינה ולא לאשר את הגשת התכנית.

1.3 תואר שני (M.A.) במדיניות ציבורית (ללא תזה)

החלטת המל"ג מיום 19.12.2023:

באזור הדרום מתקיימות שתי תכניות דומות באותו תחום לימוד (באוניברסיטת בן גוריון ובמכללה האקדמית ספיר), המספקות מענה לביקוש של הסטודנטים באזור ולצורך של המשק בתחום זה. בנוסף, פתיחת תכנית נוספת באותו אזור עלולה לפגוע בתכניות הקיימות מבחינת מספר הסטודנטים, ולכן, החליטה המל"ג לא לאשר את הגשת התכנית.

נימוקי המוסד בבקשתו לדיון חוזר בהחלטה:

טענתו העיקרית של המוסד היא כי התכנית שהוא מציע היא חדשנית ושונה מכל תכנית דומה הנלמדת בארץ, ותשתף פעולה עם תכנית דומה לה במוסד לימודים בצרפת, לרבות חילופי סטודנטים והוראת חלק מהלימודים באנגלית. התכנית המוצעת הוכנה בשיתוף עיריית אשקלון ומוסד להכשרת עובדי ציבור בצרפת.

המלצת הצוות המקצועי לוות"ת:

מתיאור התכנית שהציע המוסד נראה שהיא דומה לשתי תכניות הקיימות היום באזור הדרום באוניברסיטת בן גוריון ובמכללה האקדמית ספיר, ולכן פתיחת תכנית נוספת באותו אזור עלולה לפגוע בהן, הן מבחינת הסטודנטים הלומדים בהן והן מבחינת הסגל האקדמי המלמד בחוגים. בנוסף לכך, במהלך 2023 בדקה ועדה להערכת איכות את התכנית לתואר ראשון בפוליטיקה וממשל המתקיימת במוסד, ומהבדיקה עלו כמה בעיות הקשורות למספר המועט של הסטודנטים בתואר הראשון, המספר הדל של אנשי הסגל האקדמי המלמד בתכנית ונטל ההוראה המושת על הסגל כתוצאה מכך. התכנית לתואר שני במדיניות ציבורית שמציע המוסד היא תכנית המשך לתכנית זו, והדברים שהעלתה הוועדה מעלים ספק לגבי תשתית הסגל הנדרשת לתכנית המוצעת. מסיבות אלו מומלץ להשאיר את ההחלטה בעינה ולא לאשר את הגשת התכנית.

דיון בבקשתה של המכללה האקדמית אשקלון להגיש תכנית לתואר ראשון (B.Med Lab.Sc) במעבדנות רפואית:

בתכנית הרב שנתית קיבלה המכללה האקדמית אשקלון אישור הגשה לשתי תכניות לימודים מתוך החמש שהציעה: תואר שני בסיעוד ותואר שני בעבודה סוציאלית רפואית. שלוש התכניות הנוספות שהגישה המכללה לא קיבלו אישור הגשה מהמל"ג והמוסד הגיש בקשה לדיון חוזר כפי שפורט לעיל.

נוכח מצב זה ובהמשך לדיון שהתקיים עם הנהלת המכללה והנהלת ות"ת/מל"ג, המכללה הגישה בקשה לתואר ראשון במעבדנות רפואית. אנו סבורים כי יש לשקול בחיוב את אישור הגשת התכנית, בשל מעמדה המיוחד של העיר אשקלון כתוצאה מהלחימה באזור כפי שיוסבר להלן:

א. בישיבה של ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת מיום 3.1.2024 התקיים דיון שעסק במצב החינוך בעיר אשקלון בתקופת מלחמת חרבות ברזל (מגני ילדים ועד האקדמיה) ובהוספת מכללת אשקלון למתווה ההקלות והפיצויים באקדמיה. בישיבה נטען כי מכללת אשקלון אינה מקבלת סיוע דומה לסיוע שמקבלות שתי המכללות ספיר ותל חי בעקבות השלכות המלחמה ובסיכום הישיבה נכתב כי "הוועדה דורשת מוות"ת לכלול את מכללת אשקלון במתווה ההשכלה הגבוהה שנתן הטבות למכללת ספיר ותל-חי. כמו כן, תושב אשקלון שילמד באחווה, יצטרך לקבל את ההטבה הזו"[1].

בנוסף לזה, המוסד טוען כי על המכללה חל חוק הגליל והנגב לעניין עידוד השכלה גבוהה, אף שהיא אינה מוגדרת "נגב". החלטה זו אשר התקבלה בממשלה לפני מספר שנים בעקבות פנייה של המכללה הכירה בעיר אשקלון כאזור בעל עדיפות לאומית, על מנת לחזק את חוסנה הכלכלי והחברתי של העיר. בהחלטה נכתב כי "העיר אשקלון מתמודדת עם הגירה שלילית, ההולכת וגדלה, אשר ניתנת לבלימה על ידי אוכלוסייה חדשה וצעירה לעיר." (החלטה מס' 2271 של הממשלה מיום 12.9.2010). אנו סבורים כי המשך פיתוח המכללה בתחום של מקצועות הבריאות, בהם מעבדנות רפואית, הוא מנוף למשיכת מועמדים צעירים המעוניינים להשתלב במערכת הבריאות בעיר ובסביבותיה, מה גם שלא קיימת תכנית בתחום באזור זה.

ב. בהתייחסותו המוסד טוען כי העיר אשקלון ובתוכה המכללה הוכרו על ידי פיקוד העורף והקבינט הבטחוני כ"עוטף עזה" לעניינים שונים וצירף את החלטת ממשלה מס' 978 מיום 19.10.2023 בנושא: סיוע המדינה לתושבי העיר אשקלון לאור מלחמת 'חרבות ברזל'. המוסד טוען כי הוא נמצא במצב מיוחד שאינו דומה למצבן של מכללות אחרות, למעט תל חי וספיר, שזכו להטבות מרחיקות לכת, ולכן קבלת יחס מיוחד מוות"ת ומל"ג לא יצדיק מתן יחס מיוחד למוסדות אחרים ולא יפגע בעקרון השוויון. רבים מתושבי אשקלון פונו ואחרים קיבלו פיצוי כספי בעקבות נזקי המלחמה והשלכותיה. ראו בהקשר זה חוזר של משרד החינוך המפרט את ההתאמות שניתנו במערכת החינוך לתושבי הערים שנפגעו בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

חשוב לציין כי תמיכות ות"ת שניתנו לשתי המכללות תל חי וספיר לא ניתנו במסגרת אישורי ההגשה בתכנית הרב שנתית. המכללה האקדמית תל חי קיבלה אישור הגשה לכל ארבע תכניות הלימודים שהיא הציעה, והמכללה האקדמית ספיר קיבלה אישור הגשה לארבע תכניות מתוך החמש שהציעה. החלטת המל"ג לגבי התכנית לתואר ראשון בהנדסת תעשיה וניהול שהציעה המכללה האקדמית ספיר הייתה שלילית בתחילה, אך שונתה בין היתר כדי לסייע לשיקום המכללה בעקבות הפגיעה האנושה שהיא ספגה במלחמת "חרבות ברזל".

אנו סבורים כי באותה מידה, בשל מעמדה המיוחד של המכללה האקדמית אשקלון וההשלכות הקשות של המלחמה על העיר ובפרט על המוסד, נכון יהיה לבוא לקראת המכללה בהיבטים שוות"ת/מל"ג יכולות לסייע ולאפשר למכללה להגיש את הצעתה לתכנית במעבדנות רפואית.

ג. בנובמבר 2023 פנה אגף תכנון לכל המוסדות להשכלה גבוהה וביקש מהם נתונים לגבי ביטולי הרשמה ללימודים ונתונים נוספים לגבי הרוגים וחטופים, מדיניות המוסדות לגבי שכר הלימוד, מעונות וכו'. במסגרת הנתונים שהתקבלו[2] נמצא כי מספר ההרוגים במכללת אשקלון היה הגבוה ביותר מבין מספר ההרוגים במכללות האקדמיות האחרות ועמד על 17[3]. גם מספר הביטולים הגבוה ביותר לשנת הלימודים תשפ"ד מבין המכללות האקדמיות, היה במכללה האקדמית אשקלון ועמד על כ-500. לכן, אנו סבורים כי אחת הדרכים לסייע למכללה לשקם את מצבה בעקבות המלחמה היא באמצעות אישור הגשת תכנית הלימודים במעבדנות רפואית שתמשוך סטודנטים למוסד בתקופה הקשה בה מצוי האזור.

הגשת התכנית ופתיחתה תסייע בהתפתחותו האקדמית של המוסד, בכך שתרחיב את היצע תכניות הלימודים במקצועות הבריאות במוסד, תחום מבוקש באופן כללי בקרב המועמדים ללימודים אקדמיים. פיתוח המכללה בתחום מקצועות הבריאות, בהם מעבדנות רפואית, ימשוך מועמדים צעירים המעוניינים להשתלב במערכת הבריאות בעיר ובסביבותיה, מה גם שלא קיימת תכנית בתחום באזור זה. גידול ברישום של הסטודנטים בתכנית יסייע למוסד להתמודד עם ביטולי ההרשמות המשמעותיים עקב המלחמה.

אנו ממליצים לקבל החלטה על פיה כל המוסדות הנמצאים בעוטף, בישובים שבהם התקיימה לחימה פעילה ובאזורים מפונים מהצפון, ככל שאושרו למוסדות להגיש פחות משלוש תכניות במחצית הראשונה של התר"ש, יוכלו להגיש הצעה לתכנית נוספת. בשל מיקומה של המכללה האקדמית אשקלון בעיר שהתקיימה בה לחימה פעילה, שגרמה לפגיעה משמעותית ביותר בביקושים ובהרשמות לתכניות הלימודים אנו רואים לנכון לאפשר לה להגיש את תכנית הלימודים המבוקשת במעבדנות רפואית. מכללת אשקלון היא היחידה העומדת בקריטריון המוצע, שהרי אושרה לה הגשה של שתי תכניות לימודים בלבד. נציין כי המכללות האקדמיות לחינוך בתקצוב משרד החינוך קיבלו אישור הגשה של עד שתי תכניות לימודים בהתאם להסכם עקרוני שהתקבל בין ות"ת/מל"ג ומשרד החינוך ולכן הן אינן רלוונטיות להצעתנו.

לעניין תכנית הלימודים שהמוסד מבקש, אנו לא רואים מניעה תכנונית לאשר את הגשת הבקשה. כיום מתקיימות שלוש תכניות לתואר ראשון במעבדנות רפואית: באוניברסיטת בן גוריון, במכללה האקדמית הדסה ובמכללה האקדמית צפת, ובמסגרת התכנית הרב שנתית תשפ"ג-תשפ"ח אושרה הגשת תכנית נוספת לאוניברסיטת בר אילן. בתקציר התכנית שהמוסד שלח נכתב כי בנוסף להכשרת בוגרים לעבודה במעבדות קליניות, מעבדות בתחום המחקר הרפואי ומדעי החיים והבריאות, בתכנית יילמדו קורסי ליבה הנדרשים כדי להגיש מועמדות לבתי ספר לרפואה בארץ ובחו"ל. המכללה האקדמית אשקלון מתמקדת בתחומי הבריאות וקיום התכנית למעבדנות רפואית היא הרחבה טבעית של תכניות הלימודים הנלמדות בה. התכנית תשולב בבית הספר למדעי הבריאות במכללה הכולל את החוג לתזונה, סיעוד ובריאות הציבור. כמו כן, התשתית האקדמית במוסד כוללת כבר היום מעבדות, חדרי סימולציה משוכללים ומכשור מתקדם, והסטודנטים שילמדו בה יעשו את ההכשרות במעבדה הארצית של מכבי שירותי בריאות ובמעבדות של בתי החולים ברזילי ואסותא-אשדוד.

נזכיר כי המכללה קיבלה במחצית הראשונה של התכנית הרב שנתית אישור הגשה לשתי תכניות בלבד מתוך חמש התכניות שהיא הגישה. מפרוץ מלחמת חרבות ברזל העיר אשקלון היא העיר שספגה את מספר הטילים הגבוה ביותר בישראל, מה שגרם להיקף רחב מאוד של ביטולי הרשמות ללימודים במכללה כפי שנכתב. נוכח הנסיבות המפורטות לעיל, אנו סוברים כי בעקבות הפגיעה הקשה שספגה העיר אשקלון, נכון להמליץ בחיוב על אישור הגשת התכנית במעבדנות רפואית שמבקש המוסד.

 

2. המכללה האקדמית הדסה ירושלים

2.1 תואר ראשון (B.P.T.) בפיזיותרפיה (חד חוגי)

החלטת המל"ג מיום 19.12.2023:

היום מתקיימות חמש תכניות לפיזיותרפיה במוסדות להשכלה גבוהה. תחום זה סובל זה שנים רבות ממחסור בסגל אקדמי ומחסור במקומות להתנסות, ועל מנת להתמודד עם המחסור במקומות התנסות הוגבלו מספר הסטודנטים החדשים בתכניות הקיימות כבר בשנת תשע"ה (2014/15). בעקבות הצורך שהועלה בפנינו להגדיל את מספר הסטודנטים לפיזיותרפיה, ובמהלך מתואם עם משרד הבריאות והמוסדות המלמדים פיזיותרפיה, אישרו ות"ת ומל"ג הגדלה של מספר הסטודנטים החדשים בחמשת החוגים הקיימים בכ-50 בשנת הלימודים הנוכחית (קישור להחלטת המל"ג מיום 12.7.2022). כל עוד ימשך המחסור בסגל ובמקומות להתנסות, מומלץ לא לאשר פתיחה של חוגים חדשים בפיזיותרפיה, אלא רק הרחבה של החוגים הקיימים. מאחר ובאזור ירושלים לא מתקיימת תכנית בפיזיותרפיה, במידה והמוסד יהיה מעוניין ניתן יהיה לדון בתכנית במחצית השנייה של התכנית הרב שנתית, במקביל לבחינה של מצב מקומות ההתנסות בשנים הקרובות.

נימוקי המוסד בבקשתו לדיון חוזר בהחלטה:

המוסד טוען כי בשנים האחרונות המחסור בפיזיותרפיסטים רק הולך וגובר במיוחד באזור ירושלים, ועלה עוד יותר בעקבות מספר פצועי המלחמה שיזדקקו לשיקום ולשירותי פיזיותרפיסטים. בעניין המחסור במקומות להתנסות מעשית, המוסד טוען כי מרכז השיקום בבית החולים הדסה בירושלים צפוי להתרחב עם מחלקות שיקום נוספות, ובנוסף, בעקבות המלחמה, יורחב מתחם בית הלוחם באמצעות הקמת מבנה שישמש כבית הבראה, שיקום והחלמה לפצועי צה"ל. בכך יגדל מספר השדות הקליניים בירושלים שבהם יוכלו להתנסות הסטודנטים שילמדו בתכנית במכללה.

לגבי המחסור בסגל, המוסד טוען כי בבית החולים הדסה פועלים מספר חברי סגל שיש להם הכישורים האקדמיים להשתלבות כמרצים בתכנית המוצעת, וכי שיתוף הפעולה המוצלח הקיים היום בין בית החולים הדסה למוסד לגבי העסקת סגל בחוג להפרעות בתקשורת במכללה ישמש מודל גם לתכנית שהמוסד מציע בפיזיותרפיה.

המלצת הצוות המקצועי לוות"ת:

אנו מודעים למחסור הגדול באנשי מקצוע בתחום הפיזיותרפיה שהלך והחמיר בעקבות המלחמה.  בנוסף לכך, בירושלים לא מתקיים חוג ללימודי פיזיותרפיה ולכן הצורך לתת מענה לעיר שאוכלוסייתה מגוונת גדול אף יותר. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי סוגיית המחסור במקומות ההתנסות המשמשים את הסטודנטים בחוגים לפיזיותרפיה לא נפתרה והדבר אינו יורד מסדר היום בדיונים שאנו מקיימים עם ראשי החוגים מעת לעת.

בשיח עם משרד הבריאות נאמר כי מקומות ההתנסות בירושלים משמשים כבר היום את הסטודנטים הלומדים בחוגים לפיזיותרפיה הבאים מאזור גוש דן והמרכז ומהדרום. מצד שני, משרד הבריאות טוען כי בשנים הקרובות יגדלו השדות הקליניים בכל הארץ לרבות בירושלים, כתוצאה מהרחבת בתי החולים ומרכזי שיקום בדומה להרחבת מחלקת השיקום בבית החולים הדסה בירושלים.

במכתב הערעור ששלחה מכללת הדסה נכתב כי הרחבת מחלקת השיקום בהדסה תספק שדות קליניים לסטודנטים שילמדו בה, אולם מדובר רק בתחום אחד מתוך מספר תחומי התנסות בפיזיותרפיה. בהתייחסות המוסד לא נכתב היכן יתנסו הסטודנטים בתחומים האחרים: בית חולים אקוטי, גריאטריה, התנסות ילדים ועוד, ולכן פנינו למוסד וביקשנו ממנו לקבל התייחסות למקומות ההתנסות של הסטודנטים בתחומי ההתנסות האחרים. ב-19.5.2024 שלח המוסד התייחסות משלושה מקומות לגבי האפשרות הקיימת בידם לקבל סטודנטים להתנסויות השונות. יחד עם זאת, במכתבים לא צוין מספר הסטודנטים שיוכלו להתנסות במקומות אלו, על אף שביקשנו מהמוסד את הנתון הזה. כמן כן, לא צוין במכתבים כי שיבוצם של הסטודנטים ממכללת הדסה לא יבוא על חשבונם של סטודנטים ממוסדות אחרים.

חשוב לציין כי המגבלה על מספר הסטודנטים החדשים לפיזיותרפיה בעשור האחרון וההגדלה הזהירה המוזכרת בהחלטת המל"ג במסמך זה (קישור להחלטת המל"ג) ממחישה את הקושי של החוגים לשבץ את הסטודנטים במקומות ההתנסות, לצד החשיבות שרואות ות"ת ומל"ג להגדיל את מספר הבוגרים בתחום. אנו סבורים כי נוכח הנסיבות המעודכנות יש לברר יותר לעומק את היכולת של מקומות ההתנסות לקלוט את הסטודנטים שילמדו במוסד בשיתוף משרד הבריאות. בשלב זה ההמלצה היא להשאיר את החלטת מל"ג בעינה ולהביא את הנושא לדיון בשנית, במידה והבירור יעלה ממצאים חיוביים לגבי סוגיית מקומת ההתנסות וזאת עוד לפני הפעימה השנייה של הפיתוח האקדמי בתר"ש הנוכחית המתוכננת בעוד מספר חודשים.

  

3. המכללה האקדמית עמק יזרעאל

3.1 תואר ראשון (B.Sc.) בהנדסת תעשיה וניהול (חד-חוגי)

החלטת המל"ג מיום 19.12.2023:

בתכנית הרב שנתית הנוכחית ניתן אישור הגשה לתכנית חדשה בהנדסת תעשיה וניהול למכללה האקדמית כנרת. בשל הקרבה הגיאוגרפית אין צורך לפתוח תכניות נוספת באותו אזור, וזאת בנוסף לשתי התכניות הפועלות היום במוסדות האחרים במחוז חיפה והצפון (בטכניון ובמכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל). פתיחת תכנית נוספת עלולה לפגוע בהתבססותה של התכנית שאושרה להגשה בכנרת ובאלו הקיימות. בנוסף לכך לימודי הנדסה הם לא מתחומי הלימוד שלהם יועדה המכללה, ופתיחת תכנית בתחום ההנדסות עלולה לפתוח פתח להרחבתם ללימודי הנדסה נוספים. מסיבות אלו החליטה המל"ג לא לאשר את הגשת התכנית.

נימוקי המוסד בבקשתו לדיון חוזר בהחלטה:

באופן כללי, המוסד מעלה חשש מפני שחיקה של מרבית תחומי הלימוד במדעי החברה הנלמדים במוסד ורואה חשיבות בפיתוח תכניות אחרות בתחומי לימוד אחרים. המוסד טוען כי קהל היעד הלומד אצלו שונה מזה הלומד במכללות כנרת ובראודה ומגיע רובו ברדיוס שמצריך נסיעה קצרה יחסית מהמכללה. קיומה של תכנית בהנדסת תעשיה וניהול במכללה תיתן מענה לאוכלוסייה המתגוררת באזור הסמוך למכללה, ולכן לא תהיה פגיעה בתכניות לימוד אחרות הקיימות בצפון. בנוסף המוסד מציין כי המל"ג אישרה לו לקיים תכנית במערכות מידע B.Sc ותכנית במדעי הנתונים והתכנית המוצעת בהנדסת תעשיה וניהול שהינה בתחום ההנדסות הרכות תשתלב עם תחומי הלימוד הנלמדים במוסד. עוד המוסד מדגיש כי הוא אינו מעוניין לפתוח תכניות נוספות בהנדסה, אלא רק לפתח ולחזק את התחומים שבהם יש לו את המומחיות הנדרשת לכך.

המלצת הצוות המקצועי לוות"ת:

נימוקי המוסד נדונו בצוותים המקצועיים של ות"ת ומל"ג ולמרות טיעוני המוסד, נראה כי ניתן מענה מספק לביקוש הקיים בקרבת המכללה על ידי התכניות בהנדסת תעשיה וניהול המתקיימות במוסדות הלימוד האחרים: בטכניון, במכללה האקדמית להנדסה בראודה ובתכנית שתיפתח במכללה האקדמית כנרת[4]. בנוסף, כפי שנכתב, פתיחת תכנית נוספת באותו אזור גיאוגרפי עלולה לפגוע בתכנית החדשה שאושרה להגשה במכללה האקדמית כנרת, שמתקשה מבחינות שונות בשנים האחרונות, כמו גם מבחינת יכולת הגידול במספר הסטודנטים. מסיבות אלו ההמלצה היא להשאיר את החלטת מל"ג בעינה ולא לאשר בשלב זה את הגשת התכנית. בשולי הדברים נציין כי בשיח עם המכללה עלתה אפשרות המיזוג בין המכללה האקדמית עמק יזרעאל למכללה האקדמית כנרת, ולכן גם מסיבה זו אין מקום לאפשר גם למכללה האקדמית עמק יזרעאל את הגשת התכנית שזה מכבר אושרה להגשה למכללה האקדמית כנרת.

 

4. סמינר הקיבוצים - המכללה לחינוך לטכנולוגיה ולאומנויות

4.1 תואר שני (M.Ed.) בחינוך מחולל שינוי (עם וללא תזה)

החלטת המל"ג מיום 19.12.2023:

מתיאור התכנית נראה שהיא רחבת היקף מבחינת תכני הלימוד המוצעים בה, ונראה שהיא אינה מספקת התפתחות אקדמית שתקדם מורים בפועל. לכן, החלטת מל"ג היתה לא לאשר את הגשת התכנית.

נימוקי המוסד בבקשתו לדיון חוזר בהחלטה:

בעקבות החלטת מל"ג שלח המוסד גרסה אחרת של תכנית הלימודים לרבות שם חדש: יזמות וחדשנות בחינוך – פיתוח פדגוגיות מתקדמות. המוסד חידד את רציונאל התכנית, מטרותיה ותוצריה, ולטענתו התכנית מיועדת לאנשי חינוך שרוצים לשפר את הכשרתם והיא מהווה עבורם אפיק התפתחות אישית ומקצועית. כמו כן, התכנית מיועדת לקבוצת מורים הטרוגנית מכל התחומים ורמת הגיל ובכך מעשירה את קבוצת הלומדים.

המלצת הצוות המקצועי לוות"ת:

מתיאור התכנית החדשה נראה כי גם בה ישנו אוסף רחב מידיי של עולמות תוכן בתחום החינוך והכשרה להוראה והיא אינה ממוקדת דיה, לעומת תכניות לתואר שני שהן ממוקדות יותר ופחות כלליות. באופן עקרוני, מאחר ומדובר בשינוי של תכנית לימודים חדשה, לא ניתן לדון בה משום שלא ניתן לשנות את התכנית לאחר שזו כבר הוגשה והתקבלו החלטות לגביה. מסיבות אלו מומלץ להשאיר את ההחלטה בעינה ולא לאשר את הגשת התכנית.

5. המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט

5.1 תואר ראשון (B.Ed.) בחינוך חברתי ועבודה עם נוער בסיכון (דו-חוגי)

החלטת המל"ג מיום 19.12.2023:

תכניות לימודים דומות מתקיימות במכללות בית ברל וסמינר הקיבוצים הנמצאות בסמיכות גיאוגרפית למכללה האקדמית לוינסקי וינגייט. על מנת לא לפגוע בתכניות אלו, החליטה המל"ג לא לאשר את הגשת התכנית.

נימוקי המוסד בבקשתו לדיון חוזר בהחלטה:

המוסד טוען כי בעקבות מגיפת הקורונה ומפרוץ מלחמת "חרבות ברזל" עלה מספר הילדים הנמצאים בסיכון, ואיתם הולך ועולה הצורך במורים שיוכלו להתמודד עם מצבים של חוסר יציבות ואי ודאות. לטענת המוסד יש ביקוש גדול של מועמדים המעוניינים לעבוד עם נוער בסיכון, והתכנית שהוא מציע תענה על הביקוש הזה. המוסד מציע תכנית ייחודית, שמשלבת תכנים מהעולם הדיגיטלי וחשיפה לתכנים חיצוניים, ותעניק כלים ייחודיים שמקדמים רווחה ויציאה ממצבי סיכון.

המלצת הצוות המקצועי לוות"ת:

הצוות דבק בנימוק המקורי שהביא להחלטת המל"ג, לפיו בשתי המכללות האקדמיות לחינוך בית ברל וסמינר הקיבוצים קיימות תכניות דומות ופתיחת תכנית נוספת באותו אזור גיאוגרפי עלולה לפגוע בביסוס התכניות הקיימות מבחינת היקף הסטודנטים. משום כך, ההמלצה היא להשאיר את החלטת המל"ג בעינה ולא לאשר את הגשת התכנית.

[1] פרוטוקול הישיבה בלינק הבא, הדיון במכללה מעמ' 25 והלאה: https://fs.knesset.gov.il/25/Committees/25_ptv_4228445.doc

[2] הנתונים ששלחו המוסדות היו נכונים לנובמבר 2023, כחודש מפרוץ המלחמה.

[3] לא נבדקו האוניברסיטאות בהקשר זה, הואיל ובכולן אושרו להגשה כל התכניות שהן הציעו, למעט תואר שלישי באוניברסיטה הפתוחה שהעלה סוגיה עקרונית.

[4] מכללת כנרת קיבלה אישור הגשה לתכנית בהנדסת תעשיה וניהול בתכנית הרב שנתית הנוכחית. פתיחת התכנית מותנית כמובן באישור מל"ג לתכנית לאחר שתוגש ותיבדק.