21/10/2017

ות"ת תשקיע בשנתיים הקרובות כ-17 מיליון שקלים לטובת קידום הגיוון, ההוגנות והשותפות המגזרית במערכת ההשכלה הגבוהה

  • שת"פ של נשיא המדינה והמועצה להשכלה גבוהה: 'תקווה ישראלית באקדמיה' תורחב בצורה משמעותית
  • לראשונה הסגלים האקדמיים והמנהליים יעברו הכשרה הכוללת את המאפיינים התרבותיים של האוכלוסיות השונות בחברה הישראלית וכן תכנים העוסקים בהתמודדות עם גזענות, פשעי שנאה, הטיות וכדומה

 

 

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין: "אם אנחנו רוצים להבטיח את המשך קיומו של הפלא הישראלי הזה גם שבעים שנה קדימה, אנחנו חייבים להישיר מבט לאתגרים שלפתחינו: לראות את אותם 50% מכיתות א' היום, ערבים וחרדים, שטרם מצאנו את הדרך המשותפת להשתלבותם בפלא הישראלי. תקווה ישראלית היא קריאת השכמה לנו, העומדים בראש המערכת, לכייל את המערכת מחדש, כלכלית, ערכית וממלכתית באופן שיתאים למציאות הישראלית המתהווה ויבטיח את עתידנו ואת שגשוגנו."

 

שר החינוך ויו"ר המל"ג נפתלי בנט: "אנחנו פותחים את שערי ההשכלה הגבוהה לכולם, המטרה שלנו שכל סטודנט יוכל להצליח באקדמיה ללא קשר למקום מגוריו והאוכלוסייה אליה הוא משתייך. תקווה ישראלית באקדמית, כשמה כן היא, יוצרת רוח חדשה באקדמיה שמכבדת את כל הזרמים בחברה ומאפשר לכל סטודנט להגשים את עצמו ולהגיע לשיאים אקדמיים".

 

יו"ר ות"ת פרופ' יפה זילברשץ: "בשלב הראשון יצרנו תשתית מערכתית במוסדות להשכלה גבוהה וכעת אנו סבורים שיש ליצור הכשרה של חברי הסגל האקדמי והמינהלי ולתת להם את הכלים המתאימים. לא די בכך שכל אזרחי המדינה יגיעו לאקדמיה, יש לוודא שהאקדמיה תותאם לקבוצות השונות בחברה".

 

לקראת פתיחת השנה האקדמית, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין והמועצה להשכלה גבוהה מודיעים על הרחבת המיזם "תקווה ישראלית באקדמיה" והגדלת התקציב לכ- 17 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות. התפיסה בבסיס המיזם נועדה להדגיש את האחריות החברתית של מערכת ההשכלה הגבוהה ליצירת סביבה מגוונת, רגישה ומכילה שמקדמת שותפות בין כל הקבוצות בחברה הישראלית, בהם: חרדים, דתיים, חילוניים וערבים.

על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה כ- 20% מהסטודנטים הלומדים כיום במערכת ההשכלה הגבוהה הנם מהחברה הערבית ומהמגזר החרדי וכך למעשה האקדמיה משנה את פניה והופכת להיות מקום המפגש הראשון, בו נפגשות כל הקבוצות המרכיבות את החברה. בהקשר זה יצוין כי מרבית החרדים והערבים אינם משרתים בצבא ועל כן המפגש החברתי המלא מתקיים רק באקדמיה.

במסגרת המיזם 'תקווה ישראלית באקדמיה', ות"ת מתקצבת עשרות 'ממוני תקווה ישראלית' באוניברסיטאות ובמכללות, הפועלים להפיכת הקמפוס למרחב שוויוני עבור האוכלוסיות השונות הפועלות בקמפוס. בין ייתר הפרויקטים 'ממוני תקווה ישראלית' מקיימים מעגלי שיח ושותפויות שיוצרים חיבורים בין הקבוצות והזרמים השונים הנפגשים באקדמיה.

בנוסף, החל משנת הלימודים הקרובה ות"ת תתקצב הכשרות מקצועיות לסגלים האקדמיים והמנהליים במטרה להעניק להם ידע וכלים רלוונטיים הנחוצים כדי לפעול ברגישות במרחב רב תרבותי. הסגלים האקדמיים והניהוליים יעברו, בין היתר הכשרות הכוללות מאפיינים תרבותיים של האוכלוסיות השונות בחברה הישראלית, תכנים העוסקים בהוראה בכיתה מגוונת, לרבות עדכון הסגלים בתמיכות ובמענים הקיימים במוסד לאוכלוסיות שונות. כמו כן יעסקו התכנים בסביבה בטוחה ומוגנת ובהתמודדות עם גזענות, פשעי שנאה, הטיות וכדומה.