דו"חות הערכת איכות בתחום פסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות – סבב שני

בישיבתה ביום י"א באדר תשפ"א (23.2.2021) אימצה המועצה להשכלה גבוהה את המלצת ועדת המשנה להבטחת איכות,  והחליטה כלהלן:

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותה של פרופ' אלנה גריגורנקו על עבודתה היסודית והרחבה ועל הדו"ח שהגישה.

2. לאחר בחינת תחומי הפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות נמצא כי:

  • על אף הממצאים שעלו בדו"ח ועדת ההערכה של תחומי הפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות משנת 2009 (בראשותה של פרופ' סוזן אנדרסון), היקף השינויים שנעשו בתחום הינו מצומצם יחסית.
  • תחום הפסיכולוגיה ממשיך להתאפיין בפרודוקטיביות אקדמית ובהשפעה חברתית ניכרת, אולם כדיסציפלינה לא מושקעים בו מספיק משאבים לצורך שימור ושיפור המצב, בעיקר בהיבטים המחקריים של התחום הנושקים למדעי החיים והמדעים המדוייקים.
  • יש להכניס שינויים רוחביים בתוכניות הלימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות כמו גם בתוכניות הקליניות בתואר השני.
  • יש לחזק את ממשק העבודה מול משרד הבריאות ומועצת הפסיכולוגים.

3. לאור האמור, המועצה להשכלה גבוהה מחליטה כדלקמן:

3.1     לפעול לעידוד שיתופי פעולה בין האוניברסיטאות והמכללות, באמצעות מפגשים משותפים והצפת הצרכים להקמת מרכזים משותפים לתחומי הפסיכולוגיה שיתנו מענה למגוון נושאים כגון:

  • שיתוף בציוד יקר ערך בתחום מדעי המוח שיעמוד לרשות חברי הסגל במוסדות השונים (לדוגמה, דימות מוחי, נוירופיזיולוגיה, גנטי).
  • שיתופי פעולה מחקריים בין חוקרים מצטיינים בתחומים קשורים.
  • פיתוח של אינטרסים משותפים בין חברי הסגל (הגשת בקשות למענקי מחקר וכד').

3.2     להעביר את המלצות הוועדה בנושא תכני הלימודים לתואר שני בפסיכולוגיה, לבדיקת צוות המנגנון המשותף של מועצת הפסיכולוגים, משרד הבריאות ונציג האקדמיה, אשר יעבירו המלצותיהם למל"ג, כמפורט להלן:

א.       בחינה האם לימודי התואר השני בפסיכולוגיה קלינית עודכנו למתכונת המקובלת בעולם, תוך מעבר מגישת אבחון המבוססת רק על ניסיון קליני, לשימוש בשיטות הערכה והתערבות מקיפות ומבוססות מחקרית.

ב.       בהמשך להמלצה של הוועדה הקודמת להערכת איכות בפסיכולוגיה (2009), בחינה האם התכנים הנלמדים בתוכניות הלימודים בפסיכולוגיה,  כוללים  תיאוריות מדעיות ועדכניות ביותר בתחום.

3.3           להמליץ למוסדות:

א.      להגדיר את תוצרי הלמידה של התוכניות בפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות (מיומנויות כלליות שעל הסטודנטים לרכוש במהלך לימודיהם ועד לסיום התואר).

ב.      להתאים את תוכניות ההכשרה לתואר ראשון בפסיכולוגיה, במדעי ההתנהגות ותואר שני בפסיכולוגיה קלינית, להמלצות הוועדה הבינלאומית כפי שמופיעות בדו"ח הרוחבי ומצורפות כנספח להחלטה ומהווה חלק בלתי נפרד ממנה.

החלטת מל"ג