הנגשת ההשכלה הגבוהה לחרדים

שילוב האוכלוסייה החרדית בהשכלה הגבוהה ובתעסוקה איכותית הוא יעד לאומי של מדינת ישראל.  ההשכלה הגבוהה כיום הינה תנאי בסיסי להשתלבות ולהצלחה בשוק התעסוקה, וחלק ניכר מתחומי העיסוק במשק המודרני חסומים בפני מי שחסרים השכלה זו. שיעור ההשתתפות הנמוך של האוכלוסייה החרדית בשוק התעסוקה פוגע לא רק במעמדם הכלכלי האישי, הוא גם מאט את ההתקדמות הכלכלית של המשק בכללותו. נתוני למ"ס מהשנים האחרונות הצביעו בבירור על שיעור תעסוקה גבוה של בעלי תארים אקדמיים מקרב הציבור החרדי בהשוואה לחסרי השכלה אקדמית, ולפער משמעותי ברמת ההכנסה בין שתי הקבוצות הללו. המל"ג רואה ערך רב במתן הזדמנות מלאה לבוגרי החינוך החרדי המעוניינים בכך להשתלב במערכת ההשכלה הגבוהה ופועלת רבות לשילובם המיטבי.

בעקבות פעולות ות"ת ומל"ג להנגשת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסייה החרדית, יחד עם תהליכים אשר קרו בחברה החרדית עצמה, שולש מספר הסטודנטים החרדים במהלך העשור האחרון, מכ-5,500 בתשע"א לכ-16,550 בתשפ"ג.

קצב הגידול השנתי הממוצע של הסטודנטים החרדים בשנים תשע"ג- תשפ"ג היה כ-8%, לעומת קצב גידול דמוגרפי של כ-4% בגילאים הרלוונטיים (18-40) בשנים אלו, ולעומת קצב גידול של 1.3% בכלל הסטודנטים בהשכלה הגבוהה באותה התקופה. במספר הסטודנטים החרדים לתארים מתקדמים, נרשם גידול ניכר (גידול שנתי ממוצע של כ- 13%) ביחס למחצית העשור הקודם, מ-890 בתשע"ד ל-2,629 בתשפ"ג.

גם בקרב מקבלי התארים חלה עליה משמעותית, בשנים תשע"ו-תשפ"ב גדל אחוז מסיימי התארים בממוצע של  10% בשנה, מ- 2,450 בוגרים בתשע"ה ל- 4,725 בוגרי תארים בתשפ"ב. בוגרי התארים החרדיים מועסקים באחוזים גבוהים (מעל 85%), והשכר הממוצע לשכירים מהמגזר החרדי גבוה משמעותית מהשכר הממוצע בכלל הציבור החרדי - כפול בקרב גברים חרדים מועסקים, ופי 1.5 בקרב נשים חרדיות מועסקות.

 

ועדיין, שיעור ההשתתפות של חרדים באקדמיה נמוך ביחס לשיעורם באוכלוסייה- שיעורם של בוגרי החינוך החרדי באוכלוסייה בשכבות הגיל הרלוונטיות עומד על כ- 15.7% אך הם מהווים כ- 5% בלבד מהסטודנטים במערכת ההשכלה הגבוהה. בבחינה על פי רמת תואר- כ-5.5% מהסטודנטים לתואר ראשון, 3.8% מהסטודנטים לתואר שני ו1.5% בלבד מהסטודנטים לתואר שלישי. מספר חברי הסגל החרדים קטן ביותר. בנוסף, על פי דו"ח מעודכן של הכלכלן הראשי, שיעור הסטודנטים החדשים לתואר ראשון מתוך שנתון במגזר החרדי הינו כ-16% אל מול כ-56% באוכלוסייה היהודית שאינה חרדית . שיעור הסטודנטיות החרדיות החדשות ביחס לשנתון על פי דו"ח זה הינו כ-24% ושיעור הגברים החרדים עומד על 8% בלבד.

מל"ג פועלת לגיוון המענים האקדמיים המתאימים לאוכלוסייה החרדית לאור השונות הגדולה הקיימת בחברה ולגיוון תחומי הלימוד על פי צרכי המשק וצרכי החברה החרדית עצמה. בשנת תשפ"ב הושקה תכנית "זרקור" – תכנית המעטפת של מל"ג-ות"ת בשיתוף זרוע העבודה ובהפעלת עמותת אלומה. התכנית מיועדת לבוגרי החינוך החרדי ומסייעת למועמדים לאקדמיה בהכוונה, ייעוץ, אבחון, השלמת פערים וליווי צמוד במהלך הלימודים האקדמיים ועד לתעסוקה איכותית.

בנוסף מרחיבה ות"ת את הסיוע הכלכלי לסטודנטים חרדים בכלל התארים ופועלת להקמת מענים לאוכלוסייה החרדית בפריפריה הגיאוגרפית.

דגש נוסף ניתן לאוכלוסיית יוצאי המגזר החרדי אשר להם חסמים ואתגרים ייחודיים הדורשים מעטפת סיוע מותאמת.