18/06/2024

הסתיים תהליך מיזוג המרכז האקדמי לעיצוב וחינוך ויצו-חיפה לבין אוניברסיטת חיפה במסגרת המיזוג תועבר האחריות התקציבית לוועדה לתכנון ותקצוב של המל"ג

היום (יום ג', 18.6.2024) התקיים טקס חתימה חגיגי המציין את העברת המשאבים של המרכז האקדמי ויצו ממשרד החינוך לוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), האירוע מסמל באופן רשמי את סיום תהליך המיזוג בין המרכז האקדמי ויצו לאוניברסיטת חיפה ויציאה של המוסדות לדרך חדשה משותפת.

הטקס התקיים במשרד החינוך במעמד שר החינוך ויו"ר מל"ג, יואב קיש, ד"ר ורדה בן שאול מנכ"לית מל"ג ות"ת, מר מאיר שמעוני מנכ"ל משרד החינוך, גב׳ מירה מינס מנכ״לית ויצו העולמית, נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין ורקטור האוניברסיטה והנשיא הנבחר של אוניברסיטת חיפה פרופ' גור אלרואי.

בעקבות המיזוג צפויה אוניברסיטת חיפה להיכנס לתחום העיצוב בו מתמחה ויצו. פעילות המרכז האקדמי ויצו צפויה להפוך לחלק אורגני של האוניברסיטה כבית הספר לעיצוב של האוניברסיטה. במסגרת האיחוד הלימודים יתקיימו בקמפוס המושבה הגרמנית, שהיה מקום מושבו של המרכז האקדמי ויצו חיפה.

באוניברסיטת חיפה לומדים כיום כ-14 אלף סטודנטים, ובמרכז  האקדמי ויצו כ-700 סטודנטים במסלול לימודי תואר. האיחוד, כך מקווים הצדדים, יכפיל את מספר הסטודנטים הלומדים כיום בויצו ויאפשר פתיחת חוגים חדשים ופיתוח תוכניות לימוד משותפות לתואר שני עם החוגים השונים באוניברסיטה.

יו"ר המל"ג, שר  החינוך, מר יואב קיש: "המיזוג כעת הנו בשורה חשובה לצפון ולעיר חיפה בפרט. הקמת בית ספר לעיצוב באוניברסיטת מחקר הוא בבחינת חידוש של ממש בעולם האקדמי בארץ ומחוצה לה. מנעד שיתוף הפעולה בין בית הספר לעיצוב לבין הפקולטות האחרות באוניברסיטה מגוון מאוד ואין לי ספק שאוניברסיטת חיפה תדע למנף את המיזוג לטובתה ולטובת כלל החברה הישראלית."

יו"ר ות"ת, פרופ' יוסי מקורי: "המיזוג בין המרכז האקדמי לעיצוב וחינוך ויצו לבין אוניברסיטת חיפה התקיים אודות למהלך אסטרטגי שמובילה ות"ת בשנים האחרונות לצמצום מספר המכללות לחינוך דרך מיזוגן בינן לבין עצמן או עם מוסדות אקדמיים אחרים ומעברן מתקצוב משרד החינוך לתקצוב ות"ת. לבד מחיזוק מערכת ההכשרה להוראה, המהלך מאפשר למדינה תכנון רוחבי ואחיד של מערכת ההשכלה הגבוהה, הגברת החופש האקדמי והמנהלי והשוואת מעמדן של המכללות האקדמיות לחינוך למוסדות האקדמאיים האחרים. עם השלמת מיזוג זה, מספר המכללות לחינוך שעברו בפועל לתקצוב ות"ת (עצמאית או באמצעות מיזוג) יעמוד כעת על 8 וכולי תקווה שגם הבאות בתור תצלחנה להשלים את המהלך. ות"ת-מל"ג ימשיכו לפעול ליישום ההחלטה על מעבר המכללות האקדמיות לחינוך לות"ת, בהתאם למתווה שסוכם עם משרד החינוך."

רקטור אוניברסיטת חיפה והנשיא הנבחר פרופ' גור אלרואי:"בית הספר החדש שלנו לעיצוב יספק הזדמנויות בלתי נגמרות לסטודנטים שלנו, כאלה שהם לא יוכלו למצוא בשום מקום אחר. השילוב הראשון מסוגו בארץ ייפתח עבורם תחומים חדשים ומבוקשים בעולם התעסוקה וזוהי גאווה גדולה לומר שהשילוב הזה נמצא רק בחיפה ורק באוניברסיטת חיפה. זוהי בשורה גדול לעיר חיפה, בשורה גדולה לאוניברסיטה ובשורה גדולה לסטודנטים ולסטודנטיות שלנו", אמר רקטור אוניברסיטת חיפה פרופ' גור אלרואי.

הגברת מירה מינס, מנכלית ויצו העולמית ברכה על המיזוג אמרה: "אנו גאות כי תהליך משמעותי וחשוב מגיע כעת לסיומו. בשנותיה הרבות ויצו פרצה דרך בתחומים שונים, הקימה ויצרה מסגרות ומוסדות, תוך הבנה שהם פיקדון ובבוא היום הם יעזבו את המעטפת של ויצו לדרך עצמאית או לחיק המדינה, כפי שקרה למשל עם טיפות החלב וחברת המתנ״סים שהחלו את דרכן תחת ויצו. גם כאן, אנחנו מעבירים את הלפיד. אנו שמחים שהסמינר שויצו יסדה לפני כ 50 שנים ימשיך במוסד מפואר כמו אוניברסיטת חיפה וימשיך לשאת בגאווה את שם ויצו. אנו נמשיך להשפיע ולהיות שותפים דרך המוסדות הרשמיים של האוניברסיטה".