10/10/2021

מחקר – הכפלה תוך עשור של פי 2.4 התקציב השנתי של קרנות המחקר בישראל

התקציב השנתי של ות"ת להשקעה בקרנות המחקר בין השנים תשע"א-תשפ"ב:

  • הוכפל כמעט פי 2.5 תקציב קרנות המחקר: מ-536 מיליוני ש"ח ל-1,297 מיליוני ש"ח
  • הוכפל כמעט פי 2 תקציב הקרן הלאומית למדע: מ-311 מיליוני ש"ח ל-589 מיליוני ש"ח
  • הוכפל כמעט פי 3 תקציב תכנית המו"פ האירופאי: מ-202 מיליוני ש"ח ל-594 מיליוני ש"ח[1]

 

השקעה חסרת תקדים במחקר: בעשור האחרון גדל כמעט פי 2.5 התקציב השנתי של קרנות מחקר בישראל. הגידול התקציבי הוא תוצאה של מדיניות ות"ת אשר רואה בקרנות המחקר את עמוד השדרה של המחקר הבסיסי התחרותי, שחיזוקו חיוני והכרחי לצורך שימור מעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל. התוספות התקציביות מאפשרות את הגדלת מספר המענקים לחוקרים, הגדלת גובה מענקי המחקר ושיפור איכותם.

  • הגידול המשמעותי ביותר בתקציב קרנות המחקר המקומיות בא לידי ביטוי בהגדלת תקציב הקרן הלאומית למדע מ-311 מיליוני שקלים בתשע"א ל-589 מיליוני שקלים בתשפ"ב. הקרן הלאומית למדע מאוגדת כעמותה אשר מטרתה "להעריך, לבחור ולתמוך בהצעות למחקר בסיסי בתחומים של מדעי הרוח והחברה, מדעי החיים והרפואה והמדעים המדויקים והטכנולוגיה, בדרך של הענקת מענקי מחקר להצעות למחקר בסיסי, שייבחרו בהליך תחרותי ועל בסיס מצוינות ואיכות מדעית."
  • הכפלה פי 3 של תקציב תכנית המו"פ האירופאי: השתתפות ות"ת בדמי החבר בתכנית עומדת על 50% מדמי החבר של מדינת ישראל בתכנית. תקציב השתתפות ות"ת בתכנית גדל מ-202 מיליוני שקלים בתשע"א ל-594 מיליוני שקלים בתשפ"ב. עוד יצויין, כי בתשפ"ב צפויה להתחיל הפעילות המשמעותית בתכנית האירופית החדשה Horizon Europe. פרטי התוכנית והשתתפות מדינת ישראל בה טרם סוכמו ובהתאם לכך גם השתתפות ות"ת בתוכנית בתשפ"ב טרם סוכמה ובהחלט עשויה לגדול בהמשך. חלקה של ישראל בשנתיים  הראשונות בתכנית  יקבע לפי יחס התמ"ג הישראלי לסך התמ"ג האירופאי, אך בהמשך צפוי מנגנון ההתחשבנות להשתנות ולהתבסס על היקף הזכיות בפועל של הגורמים הישראליים בתוכנית.
  • מאז שנת 2013 ות"ת מתקצבת גם את תכנית מענקי המחקר NSF-BSF: מדובר בתכנית יוקרתית של שיתוף פעולה מדעי בין חוקרים ישראלים לאמריקאים. התכנית מחלקת מענקי מחקר לשורה של תחומי מחקר, בהם: מדעים מדויקים, הנדסה ומדעי המחשב (מקצועות ה-STEM), מדעי הטבע והחיים, מדעי כדור הארץ והסביבה, כלכלה, פסיכולוגיה ועוד. בשנת תשפ"א התכנית תוקצבה בסך כ-38.3 מיליוני שקלים. עבור החוקרים הישראלים מדובר בתכנית חשובה ביותר המרחיבה בצורה משמעותית את אפשרויות המחקר בשיתוף פעולה עם המדע האמריקאי, הנחשב למוביל בעולם.

 

בתכנית הרב-שנתית תשע"ז-תשפ"ב הושם דגש מיוחד על נושא תשתיות המחקר במערכת ברמות השונות: תשתיות מחקר לאומיות ומערכתיות, תשתיות מחקר מוסדיות ותשתיות מחקר אישיות. דגש מיוחד זה בא לידי ביטוי בתוספת של כ-620 מיליוני ₪ בתכנית הרב-שנתית של ות"ת המיועדים לנושא ובמיוחד לתכניות הבאות: מדע וטכנולוגיות קוונטיים, רפואה מותאמת אישית, מדעי הנתונים ובינה מלאכותית וחיזוק ושדרוג ציוד מחקר (לרבות ציוד מחקר אישי לחוקרים חדשים ולחוקרים מבוססים ולציוד מחקר מוסדי) ועוד.

[1] השתתפות ות"ת בלבד המהווה 50% מדמי החבר של מדינת ישראל בתכנית, כמפורט בהמשך.