25/07/18

הקמה ושדרוג תשתיות מחקר בתוכנית הרב-שנתית – דו"ח צוות המומחים והמלצותיו

בישיבתה מיום 18.7.2018 דנה ות"ת בהמלצות צוות המומחים לתשתיות מחקר בראשותו של פרופ' אישי טלמון, בנושא תשתיות המחקר המרכזיות, המוסדיות והאישיות. ות"ת מודה לצוות המומחים על העבודה שביצע ומחליטה לאמץ את ההמלצות המפורטות בדו"ח צוות המומחים כדלקמן:

1. עקרונות כלליים - ות"ת מחליטה על קבלת העקרונות והדגשים הבאים והצבתם בבסיס התכניות שבהמשך:

1.1 פיתוח תשתיות המחקר בתכנית הרב-שנתית הנוכחית, שאינן תשתיות מערכתיות, יתמקד בתשתיות המחקר המוסדיות ובתשתיות המחקר האישיות, וזאת כדי להשיג השפעה רחבה ולאפשר יישום מהיר במסגרת מגבלת המשאבים.

1.2 בחירת תשתיות המחקר תעשה על בסיס תחרותי ועל בסיס צורכי המוסדות והחוקרים, תוך עמידה באמות מידה גבוהות של מצוינות מדעית.

1.3שימת דגש ע"י המוסדות על פיתוח המעטפת הנדרשת לפיתוח תשתיות המחקר, לרבות תשתית פיסית ולרבות סיוע, תחום בזמן, בגיוסו ובהעסקתו של כח-אדם מקצועי ברמה הגבוהה ביותר להפעלת תשתיות המחקר ולניהולן.

 

2. תכנית למענקי ציוד לחוקרים חדשים -

2.1 מתוך ראיית חשיבות התכנית, המסייעת ברכישת ציוד מדעי למעבדות מחקר המוקמות ע"י חברי סגל חדשים, מחליטה ות"ת להמשיך ולממן את תכנית מענקי הציוד לסגל חדש, המופעלת במסגרת הקרן הלאומית למדע, במתכונת הקיימת.

2.2 השתתפות ות"ת במימון התכנית תעמוד לכל היותר על 40 מיליון ₪ בשנה.

2.3 הגשת בקשות - לתכנית יכולים להגיש רק חברי סגל חדשים, שטרם חלפו שלוש שנים מאז קליטתם באוניברסיטאות. ההגשה לתכנית מחייבת הגשת הצעת מחקר במסלול מענקי המחקר האישיים או במסלול מענקי תכנית ביכורה בקרן הלאומית למדע. הגשת הבקשה לתכנית חייבת להיעשות ע"י חוקר חדש יחיד. במקרה בו זכה החוקר במענק מחקר אישי יחד עם שותפים נוספים, ההגשה תעשה ע"י החוקר היחיד ללא שותפיו לזכיה.

2.4שיפוט הבקשות - הערכת הצעות המחקר המוגשות בתכנית תעשה ע"י הוועדות המקצועיות של הקרן הלאומית למדע בהן נשפטות הצעות המחקר, שאליהן הוצמדה הבקשה להקמת המעבדה לחבר הסגל החדש.

2.5 קריטריונים לשיפוט -

  • הרמה המדעית של הבקשות וחדשנותן (על פי הערכת הבקשה למענק מחקר אישי).
  • נחיצותו וחשיבותו של הציוד המבוקש להתמחות החוקר.
  • התאמת התשתית למחקרים המתוכננים.
  • עלות מול תמורה של מערכת הציוד המבוקשת לעומת מערכות ציוד חלופיות.

2.6 סך המענק ומימון רכישת הציוד - במסגרת התכנית יכולה השתתפות הקרן להגיע עד לסך של 1.1 מיליון ₪ לפריט, עם השתתפות מקבילה של המוסד באותו הסכום. יובהר, כי המוסד יוכל לרכוש ציוד שעלותו גבוהה מהסכום שלעיל, בתנאי שתוספת העלות תמומן ממקורות המוסד או החוקר.

2.7 ות"ת מאשרת לקרן הלאומית למדע לבצע בתכנית שינויים בהתאם לשיקול דעתה בכפוף לשמירת הקרן על מהות התכנית ולאישור השינויים במוסדות הקרן כנדרש.

 

3. תכנית למענקי ציוד מוסדי - תשתיות מחקר מוסדיות הן נדבך מרכזי במערך תשתיות המחקר, כי הן משרתות את צורכי המחקר של ציבור רחב של משתמשים במוסדות. לפיכך ות"ת מחליטה על הקמת תכנית למענקי ציוד מחקר מוסדי באוניברסיטאות המחקר בישראל, שתחליף את תכנית מענקי הציוד המוסדי הקיימת בקרן הלאומית למדע. להלן עקרונות התכנית:

3.1 מנגנון - התכנית תופעל ע"י ות"ת. המנגנון לשיפוט הבקשות יקבע בהמשך ע"י ות"ת, שתסתייע בעניין זה בוועדה המלווה של ות"ת לנושא תשתיות, כמפורט בסעיף 9 שבהמשך.

3.2 הגשת בקשות - בקשות למימון יכולות להיות מוגשות לתכנית רק ע"י אוניברסיטאות המחקר. כל אוניברסיטה מוגבלת להגשת ארבע בקשות במחזור.

3.3 עלות הציוד הנרכש במסגרת התכנית ומימונה -

  • גובה המענק - התכנית תשתתף ברכש ציוד עד לסך של 1.0 מיליון דולר לפריט (כ-3.6 מיליון ₪).
  • השתתפות המוסדות - ההשתתפות המינימלית הנדרשת מהמוסדות עומדת על 25% מעלות הפריט הנרכש. המוסדות יהיו רשאים להגדיל השתתפותם ברכש הציוד מעבר לשיעור ההשתתפות המינימלי הנדרש בתנאי שתוספת העלות תמומן ממקורות המוסד.

3.4 קריטריונים לשיפוט -

  • מידת החדשנות והייחודיות של הציוד המבוקש.
  • מידת החדשנות של המחקרים שהציוד אמור לשרת.
  • מידת הנחיצות של הציוד לקידום המחקרים אותם הוא אמור לשרת.
  • רמתם המדעית של המחקרים ומצוינות החוקרים במוסד המבקש.
  • תרומתו האפשרית של הציוד במתן שירות לציבור רחב של משתמשים.
  • עלות/תמורה של מערכת הציוד המבוקשת לעומת מערכות ציוד חלופיות.
  • יכולת המוסד להעמיד את התשתית הפיזית לציוד, לתמוך בו בחוזי שירות ולהקצות את כוח האדם המיומן שיפעיל אותו לתקופה ממושכת.

3.5 תחילת התכנית -

  • בתשע"ט תממן ות"ת את תכנית מענקי הציוד המוסדי שבקרן הלאומית למדע, המתבססת על הקול הקורא שתאריך ההגשה האחרון אליו נקבע לחודש דצמבר 2017.
  • מבחינת התכנית החדשה, ות"ת מנחה את ועדת ההיגוי המלווה שתקום לבחון את האפשרות לפתוח את התכנית החדשה כבר בתשע"ט, בהתחשב, בין היתר, במניעת כפילות אפשרית בין התכנית המופעלת בקרן הלאומית למדע ובין התכנית החדשה ובהתחשב במגבלת התקציב לנושא.

3.6 ות"ת מסמיכה את יו"ר ות"ת יחד עם פרופ' אישי טלמון לאשר את תקנון התכנית והקול הקורא, שיגובשו ע"י הצוות המקצועי בהתאם לעקרונות שלעיל, ולהפיצם למוסדות.

 

4. תכנית למענקי השתתפות בגיוס ובהעסקת כח-אדם מקצועי להפעלת תשתיות מחקר מוסדיות ולניהולן - בשל חשיבותו ומרכזיותו של כח-אדם מקצועי ואיכותי בהקמה, בפיתוח ובהפעלה של תשתיות מחקר מתקדמות, מחליטה ות"ת על פתיחתה של תכנית חדשה למענקי סיוע בגיוס ובהעסקת כח-אדם מקצועי להפעלת תשתיות חדשות ולניהולן בהתאם לעקרונות הבאים ולמאפייני התכנית שלהלן:

4.1 מנגנון - התכנית תופעל ע"י ות"ת ותוצמד לתכנית למענקי ציוד מוסדי.

4.2 הגשת בקשות - בקשות למימון יכולות להיות מוגשות לתכנית רק ע"י אוניברסיטאות המחקר. כל אוניברסיטה מוגבלת להגשת ארבע בקשות במחזור (בהתאם למספר הבקשות המקסימלי שניתן להגיש במסגרת התכנית למענקי ציוד מוסדי).

4.2 מאפייני המענקים - מענקי התכנית יממנו עד 50% מעלות העסקת סגל מקצועי לתשתית חדשה עד 175 אלף ₪ בשנה. מענקי התמיכה ינתנו לתקופה של עד 4 שנים. המענק מותנה בהתחייבות המוסד להמשיך את קיום המישרה למשך ארבע שנים נוספות לפחות.

4.4 קריטריונים לשיפוט -

  • חיוניות כח-האדם לפעילות הציוד התשתיתי בסעיף.
  • התחייבות המוסד להעסקת החוקר הנתמך ע"י ות"ת למשך ארבע שנים נוספות (שמונה סה"כ).

4.5 תחילת התכנית - בדומה להחלטת ות"ת שלעיל לגבי תכנית מענקי הציוד החדשה, ות"ת מבקשת מוועדת ההיגוי המלווה לבחון את האפשרות לפתוח את התכנית למענקי השתתפות בגיוס ובהעסקת כח-אדם מקצועי החדשה כבר בתשע"ט, בהתחשב, בין היתר, במגבלת התקציב לנושא.

4.6 ות"ת מסמיכה את יו"ר ות"ת יחד עם פרופ' אישי טלמון לאשר את תקנון התכנית והקול הקורא, שיגובשו ע"י הצוות המקצועי בהתאם לעקרונות שלעיל, ולהפיצם למוסדות.

5. תכנית מענקי ציוד לחוקרים מבוססים (mid-career researchers) - ות"ת מחליטה על פתיחת תכנית חדשה למענקי ציוד לחוקרים מבוססים, שמטרתה לסייע לחוקרים מצטיינים המצויים במערכת כ- 20-10 שנה לחדש את מעבדתם, או לשנות את תחומי המחקר שלהם, כדי לסייע במיצוי הפוטנציאל והנסיון המדעיים של חוקרים אלה. להלן עקרונות התכנית ומאפייניה:

5.1 עלות הציוד הנרכש במסגרת התכנית ומימונה -

  • התכנית תשתתף ברכש ציוד עד לסך של 250 אלף דולר לחוקר.
  • ההשתתפות המינימלית המוסדית תעמוד על 25% מעלות הפריט הנרכש. המוסדות יהיו רשאים להגדיל את השתתפותם מעבר לשיעור ההשתתפות המינימלי הנדרש, ובלבד שתוספת העלות תמומן ממקורות המוסד או החוקר.

5.2 מנגנון - התכנית תופעל במסגרת הקרן הלאומית למדע. לצורך הפעלת התכנית תקים הקרן ועדת היגוי, בה תמונה גם נציגות מטעם ות"ת. פרטי המנגנון יסוכמו בהמשך בין נציגי ות"ת ובין נציגי הקרן הלאומית למדע.

5.3 הגשת בקשות - בקשות למימון יכולות להיות מוגשות לתכנית רק ע"י אוניברסיטאות המחקר, וכל אוניברסיטה מוגבלת להגשה של עד שש בקשות במחזור.

5.4 קריטריונים לשיפוט -

  • איכות המחקר המתוכנן בעזרת הציוד המבוקש.
  • הישגי המעבדה המבקשת ופעילותה המדעית (סטודנטים, פרסומים, נוכחות מדעית, גיוס קרנות מחקר וכיו"ב).
  • פוטנציאל השימוש בציוד על ידי חוקרים אחרים.
  • נחיצות הציוד וייחודו לאור הימצאות ציוד דומה או זהה במוסד.

5.5 תחילת התכנית - ות"ת מנחה את הגורמים הרלוונטיים בות"ת להתחיל במו"מ אינטנסיבי עם הקרן הלאומית למדע במטרה לנסות ולפתוח את מחזור הפעילות הראשון של התכנית כבר בתשע"ט.

 

6. מענקי מחקר להנגשת מרכזי תשתיות יחודיים - ות"ת מחליטה על תכנית חדשה למענקי מחקר להנגשת מרכזי תשתיות יחודיים המיועדת לסייע לחוקרים במימון השימוש בתשתיות מחקר, שעלות השימוש בהן גבוהה יחסית לגודלם של מענקי המחקר הנהוגים בישראל. תכנית זו תסייע בהנגשתם של כלי מחקר מתקדמים לחוקרים בישראל, ותסייע בהגדלת הכנסותיהם של מרכזי התשתיות ובהתמקצעות של הצוותים המפעילים. להלן עקרונות התכנית ומאפייניה:

6.1 מנגנון - ות"ת מנחה את הצוות המקצועי בות"ת לפעול לגיבוש המנגנון להפעלת התכנית בהקדם. מנגנון זה יהיה אחראי לבחירת התשתיות המשתתפות בתכנית ולהקצאת התקציב ביניהן וכן לגיבוש המתכונת לשיפוט הבקשות המוגשות לצורך קבלת הסיוע.

6.2 בחירת התשתיות המשתתפות בתכנית - מדי מחזור יבחרו במסגרת התכנית מספר תשתיות להנגשה. המנגנון לאיתור התשתיות המשתתפות והקריטריונים לבחירתן יגובשו בהמשך.

6.3 תקופת הפעלה מוגדרת - סבסוד מענקי המחקר בתשתיות יעשה, בשלב הראשון, לתקופה מוגבלת של שלוש שנים, במטרה לסייע לתשתית להתבסס מבחינה מקצועית וכלכלית.

6.4 קריטריונים לבחירת התשתיות בתכנית -

  • יחודיות התשתית ורמתה המדעית והטכנולוגית.
  • עלות השימוש במתקני התשתית - עלויות השימוש יחושבו בהתאם לאמות מידה מקובלות שיאושרו ע"י מנגנון התכנית שיוקם בהמשך.
  • עמידת התשתית באמות המידה הנדרשות של נגישות לחוקרים - אמות מידה אלה יתייחסו, בין היתר, לרמת השירות שמרכזי התשתית יהיו מחוייבים לה, להפצת המידע בנושא השירותים הניתנים ע"י המרכזים וכיו"ב, כפי שיגובשו ע"י מנגנון התכנית.

6.5 משאבים נוספים - ות"ת מנחה את הצוות המקצועי לבחון את האפשרות לשלב בתנאי התכנית גם דרישה לגיוס משאבים נוספים, בין אם ע"י ות"ת ובין אם ע"י המוסדות המפעילים, למימון השימוש בתשתיות הנבחרות.

6.6 תחילת התכנית - ות"ת מחליטה כי תשע"ט תשמש כשנת היערכות, וכי מימון המענקים במסגרת התכנית החדשה יחל בתש"פ.

 

7. תקציבי התכנית -

7.1 הקצאת התקציב - ות"ת מחליטה על הקצאת התקציב ממקורות ות"ת ו/או ממקורות סיכום המדינה עם קרן קיסריה בין תכניות מענקי תשתיות המחקר בהתאם לפירוט בטבלה הבאה (סכומים מעוגלים):

 

72. כללי ביצוע - ות"ת מסמיכה את הוועדה המלווה להסיט תקציבים בין התכניות בהתאם לצרכים, איכות הבקשות המוגשות לתכניות השונות וכדומה. הסטת התקציבים תעשה על בסיס שנתי בשיעור של עד 10% מתקציב התכנית ממנה נלקחים התקציבים. הסטות תקציב בשיעורים גדולים יותר ידרשו אישור ות"ת.

 

8. הקמת ועדה מטעם ות"ת לליווי תחום תשתיות המחקר -

8.1 הקמת ועדה קבועה מלווה - בשל חשיבותו המרכזית של נושא תשתיות המחקר לקיומו של מחקר מדעי מתקדם ובשל הדינמיות הגדולה של תחום זה מחליטה ות"ת על הקמת ועדה קבועה מלווה לנושא בהקדם האפשרי.

8.2 תפקידי הוועדה - הוועדה המלווה תהיה אחראית לנושאים הבאים:

  • השלמת גיבושה של התכנית הרב-שנתית של ות"ת לתשתיות מחקר, לרבות סיוע בהקמת תכניות המענקים השונות והבאתן לידי פעולה.
  • מעקב אחר תוצאות תכניות התמיכה החדשות והקיימות והצעת שינויים ושיפורים בתכניות אלה, לרבות שינויים בתנאי התכניות ובהקצאת התקציב ביניהן.
  • מעקב שוטף אחר מצב תשתיות המחקר הזמינות למערכת האקדמית, לרבות המיפוי השוטף של התשתיות הקיימות ושל הצרכים בתחום זה.
  • בחינת הצעות ובקשות לשדרוג תשתיות קיימות, להקמת תשתיות חדשות ולשותפות בתשתיות בינלאומיות.
  • סיוע בגיבוש המדיניות וסדרי העדיפויות בתחום תשתיות המחקר לקראת התכנית הרב-שנתית הבאה של ות"ת.
  • הסדרת השימוש בתשתיות הממומנות ע"י המדינה, כמפורט להלן.

8.3 הרכב הוועדה המלווה ותקנונה יובאו לאישור ות"ת.

8.4 הסדרת השימוש בתשתיות הממומנות ע"י המדינה - הוועדה, בין שאר תפקידיה, תהיה אחראית לגיבוש אמות מידה להנגשת התשתיות הממומנות ולמעקב אחר עמידתן של תשתיות המחקר הממומנות, באמות המידה שיוגדרו. אמות המידה האמורות, יתייחסו לנושא תמחור השימוש בתשתיות המחקר, רמת השירות לו צריכות יחידות התשתית להתחייב, הפצת המידע בנושא השירותים הניתנים ע"י התשתית וכיו"ב.

8.5 במילוי תפקידיה תסתייע הוועדה המלווה בחוקרים ובמומחים, בצוות המקצועי בות"ת, בהזמנת סקרים בנושא התשתיות ועוד.