17/01/23

הדוח הרוחבי של הוועדה להערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללות להוראה

המועצה להשכלה גבוהה דנה בישיבתה ביום 17/1/2023 בנושא שבנדון והיא מאמצת את המלצות ועדת המשנה להערכת איכות ומחליטה כלהלן:
1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.

2. לאחר שהובאו בפניה התייחסויות משרד החינוך ואגפי ות"ת הרלוונטיים בנדון, מחליטה המל"ג לאמץ את הדוח הרוחבי של הוועדה להערכת איכות הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים ומצורף כנספח להחלטה זו, וזאת במטרה להבטיח רמה אקדמית נאותה בהוראת המדעים, ולאור הנימוקים המפורטים בדוח, לקבוע כי על המוסדות לפעול בהתאם לעקרונות הבאים במסגרת המודלים התקציבים הקיימים:
א. ביסוס תחום "הוראת המדעים" כדיסציפלינה מובחנת העומדת בפני עצמה.
ב. איזון משקל תחומי הדעת השונים במדעים, בקורסים ובמעבדות הרלוונטיים, באופן ההולם את הגדרת התכנית.
ג. שיקוף הנושאים התיאורטיים הנלמדים בקורסי הוראת המדעים בהתנסות המעשית ובקורסי המתודיקה והדידקטיקה המלווים אתה.
ד. בעת קליטת אנשי סגל, מתן עדיפות לבעלי רקע אקדמי ומחקרי בהוראת המדעים על פני התמחות בדיסציפלינות המדעיות.
ה. הגדלת מספר אנשי הסגל בהוראת המדעים המועסקים במכללה בהיקפי משרה של 50% ומעלה.
ו. לקיים מסגרת התפתחות מקצועית בהוראת המדעים כדיסציפלינה מחקרית עבור המרצים הקיימים שחסרים רקע אקדמי זה.
ז. בהתאם לעקרון החמישי (הכשרה קלינית בהוראה העומדת בבסיס ההכשרה) בדוח המתווים להכשרה להוראה, ממליצה הוועדה למשרד החינוך לבסס את מעמדו של המוביל האקדמי הפדגוגי בתחום הוראת המדעים (בעבר המדריך הפדגוגי) במוסד והיערכות מינוי בעלי תפקידים בהתאם שיובילו את ההכשרה הקלינית וינהלו אותה.
ח. איגום משאבים בין המכללות, בפרט בתחומי התמחות חסרים, במטרה לתת מענה לתחומים או אנשי סגל החסרים במכללות.

3. בהמשך להחלטת מל"ג מיום 23.2.2021 בנושא דוח המתווים המנחים בהכשרה להוראה, ובמטרה לעבות את בסיס הידע ותחום תוכן פדגוגי (PCK) בהכשרת מורים למדעים במסלול היסודי, מבנה תכנית הלימודים יותאם למבנה הלימודים להכשרת מורים למתמטיקה ביסודי, כלהלן:

רכיבי לימודים הוראת המדעים במסלול היסודי (ש"ש)
דיסציפלינה 32 ש"ש בהוראת המדעים ומדעים + 24 ש"ש חינוך ליסודי (סה"כ 56 ש"ש)
לימודי העשרה 4 ש"ש (כולל אנגלית למטרות אקדמיות 2 ש"ש)
לימודי חינוך והוראה 12 ש"ש (מתוכן 10 ש"ש בחינוך מדעי)
הכשרה קלינית 18 ש"ש
סה"כ 90      ש"ש

4. מעקב אחר יישום ההחלטה:
בתוך שנה ממועד קבלת ההחלטה, יגיש האגף להערכת איכות והבטחתה למל"ג, דיווח בדבר המעקב ויישום ההמלצות במסגרת ההחלטה הנ"ל.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללה האקדמית לחינוך וספורט אוהלו בקצרין:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת אוהלו על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. כחלק מתפיסת תחום הוראת המדעים כדיסציפלינה העומדת בפני עצמה, יש להוסיף לתוכנית הלימודים קורסים וסמינריונים בנושאים מרכזיים בהוראת המדעים. יש לשלב בקורסי התוכן המדעיים מרכיבי ידע פדגוגי (PCK).
ב. יש להגדיל את משקלם של הקורסים בכימיה ופיסיקה ולהוסיף מעבדות בתחומים הנ''ל וכן בהתנסות המעשית בהוראת הכימיה והוראת הפיסיקה.
ההכשרה המעשית:
ג. על המוסד לדאוג שההתנסות המעשית תתפרס על פני שנתיים (שנים ב' וג') ותכלול התנסות בהוראה עצמית. בנוסף, יש להגדיל את מניין השעות בהן המד''פיות פוגשות את הסטודנטים בהכשרתם.
המלצה למוסד:
ד. על המוסד לנסח באופן ברור מטרות ויעדים ברי השגה בחזון התוכנית והמכללה.
ה. יש לשנות באופן רשמי את שמות מסלולי ההכשרה של המורים מהכשרה של מורים לטבע ו/או ביולוגיה להכשרה למורים למדעים.
ו. יש לייצר מסגרת מסודרת להכנת הסטודנטים לסטאז' ושילובם במערכת החינוך.
ז. על המוסד להקים מנגנון הערכה עצמית המרכז את הערכת האיכות במכללה על פי העקרונות להערכת איכות של המל''ג.
א. רצוי להקים רשת בוגרים שתאפשר שמירת קשר מסודר ועידוד המשך התפתחותם המקצועית של המורים, ושימוש בה להשגת משוב על נקודות החזקה והחולשה של הלימודים במכללה.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים המכללה האקדמית לחינוך אורנים:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת אורנים על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
5. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה תוך דגש על ההמלצות הבאות:
המבנה הארגוני:
א. יש לעודד שיתופי פעולה בהוראה ובמחקר בין חברי הסגל בתחום המדעי ובתחום הוראת המדעים, וכן שיתופי פעולה עם גורמים אקדמיים נוספים. להיבט זה צריך להינתן משקל משמעותי בקידום חברי סגל.
תכנית הלימודים:
ב. יש להעלות את מספרם של הקורסים הדיסציפלינריים והאינטרדיסציפלינריים כמפורט בדוח.
ההכשרה המעשית:
ג. יש לאפשר לסטודנטים להוראת המדעים להתנסות בביצוע ניסויים וסיורים המותאמים לתפקידם כמורים במערכת החינוך, ולפתחם על מנת שיהיו ישימים בשדה החינוכי.
ד. יש לוודא כי המדריכה הפדגוגית והמורה המאמנת הן מתחום הוראת המדעים ולהקפיד על התאמה בין התכנים הנלמדים בקורסי המדעים הדיסציפלינריים, קורסי הדידקטיקה וההתנסות בבית הספר.
סגל:
א. מומלץ לקלוט חברי סגל נוספים בעלי תואר שלישי המתמחים בהוראת המדעים במטרה לשדרג ולהעמיק את המחקר וההוראה.
המלצה למוסד:
ב. יש להקים מנגנון אופרטיבי למעקב אחר יישום ההמלצות שאינו מסתמך על ההנהלה הבכירה.
ג. יש לבחון את מספר החריגים הגבוה המתקבלים ללימודים במסלול הוראת המדעים במטרה להקטינו.
ד. יש לחזק את הקשר עם בוגרי המכללה במטרה לשפר מחד את השמת הבוגרים, ומאידך לעשות שימוש במשוב לשיפור הקורסים וההתנסות.
6. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללה האקדמית אחוה:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת אחוה על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
המבנה הארגוני:
א. יש להעביר את האחריות המלאה על החטיבה לחינוך מדעי לידיו של ראש החוג להוראת המדעים, כאשר עליו לקבוע את תכנית הלימודים ואת סגל המרצים המתאים, בהתאם לדוח הוועדה.
ב. יש להעדיף בחירת ראש חוג בעל רקע אקדמי ומחקרי בהוראת המדעים.
ג. יש ליצור מנגנון, בראשו ראש התכנית, לביסוס קשר מובנה בין החלקים השונים של התכנית במכללה הנמצאים תחת בית הספר למדעים והבית הספר לחינוך.
ד. יש לעודד שיתופי פעולה בהוראה ובמחקר בין חברי הסגל בבית הספר למדעים ובבית הספר לחינוך.
ה. יש להקים מנגנון ליצירת האחדה ותיאום בין הכשרת המורים בשפה העברית והשפה הערבית בתכנים ובדרישות, הן ברובד המדעי והן בהכשרה המעשית.
תכנית הלימודים:
ו. יש להגדיל את משקלם של הקורסים בכימיה ופיסיקה שילווה בתוספת מעבדות בתחומים אלה וכן בהתנסות המעשית בהוראת הכימיה והוראת הפיסיקה.
סגל:
ז. יש לעודד את חברי הסגל בתכנית לערוך מחקר תוך תיעדוף תחום הוראת המדעים על פני המחקר במדעים.
ח. יש לדאוג למסגרת התפתחות מקצועית בהוראת המדעים כדיסציפלינה מחקרית, עבור המרצים הקיימים שאינם בעלי אקדמי זה.
ט. יש להעדיף קליטת אנשי סגל בעלי רקע אקדמי ומחקרי בהוראת המדעים.
י. יש לבנות תכנית הכשרה להתפתחות במחקר בהוראת המדעים.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
6. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללת אלקאסמי- מכללה אקדמית לחינוך:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת אלקאסמי על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
המבנה הארגוני:
א. יש לעודד שיתופי פעולה בהוראה ובמחקר בין חברי הסגל בתחום המדעי ובתחום הוראת המדעים, וכן שיתופי פעולה עם גורמים אקדמיים נוספים. להיבט זה צריך להינתן משקל משמעותי בקידום חברי סגל.
תכנית הלימודים:
ב. יש להגדיר את מטרות ותוצרים בסילבוסים של הקורסים. כמו כן יש לפרט מהן הדרכים בהן יוערכו הסטודנטים במהלך לימודיהם.
ג. יש להוסיף קורס במתמטיקה במסגרת התואר הראשון להוראת המדעים כמקובל במסגרות דומות.
ד. יש לחזק את האפשרות שהמקצועות המדעיים והמקצועות התכנים-הפדגוגיים יילמדו גם בשפה העברית, תוך יצירת מילון מונחים מדעיים באנגלית, ערבית ועברית. כמו כן, יש להוסיף שני קורסי חובה בשנה בשפה העברית. מומלץ לשבץ סטודנטים מתאימים להתנסות מעשית בבתי ספר בחברה היהודית.
סגל:
ה. מומלץ לקלוט חברי סגל נוספים בעלי תואר שלישי המתמחים בהוראת המדעים במטרה לשדרג ולהעמיק את המחקר וההוראה.
ו. תיעדוף מרכיב המחקר והכנסים לקידום סגל.
המלצה למוסד:
ז. יש לסייע ביצירת קשרים עם בתי הספר השונים במטרה לשפר את תהליך ההשמה של הבוגרים במערכת החינוך.
ח. יש לחזק את הקשר עם בוגרי המכללה במטרה לשפר מחד את השמתם הבוגרים, ומאידך לעשות שימוש במשוב לשיפור הקורסים וההתנסות.
ט. יש להקים מנגנון בקרה עצמית במכללה הכולל חברי הנהלה בכירה וחברים בצוות ההוראה לאיתור ליקויים ומחסומים בתכנית ההוראה, תהליכי ההוראה והלמידה, וההערכה.
7. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
8. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללה האקדמית בית ברל:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת בית ברל על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. כחלק מתפיסת תחום הוראת המדעים כדיסציפלינה העומדת בפני עצמה, יש להוסיף לתוכנית הלימודים קורסים וסמינריונים בנושאים מרכזיים בהוראת המדעים. יש לשלב בקורסי התוכן המדעיים מרכיבי ידע פדגוגי (PCK).
ב. יש להגדיל את משקלם של הקורסים בכימיה ופיסיקה. כמו כן, יש להוסיף מעבדות בכימיה ופיסיקה וכן בהתנסות המעשית בהוראת הכימיה והוראת הפיסיקה.
ג. יש לבחון את הקורסים בחינוך הניתנים לסטודנטים וכיצד ניתן להמיר חלק מהם לקורסים המתמחים בהוראת מדעים או משלבים אספקטים של הוראת מדעים, על מנת שתחום הוראת המדעים ילמד כדיסציפלינה, וקורסי החינוך הנלמדים יהיו רלוונטיים יותר ללומדים בתוכנית.ההכשרה המעשית:
ד. יש לדאוג לכך שנושאים תאורטיים, הנלמדים במסגרת קורסים בהוראת המדעים, יתורגמו להיבטים מעשיים וישתקפו בהתנסות המעשית ובקורסי המתודיקה והדידקטיקה המלווים אותה.
סגל:
ה. יש לחזק את הרקע האקדמי והמחקרי של חברי הסגל, בתחום הוראת המדעים.
המלצה למוסד:
ו. יש לעדכן את חזון המכללה ועל סמך זה לקבוע את המטרות והיעדים של החוג, ולתרגמם לתכנית לביצוע. בפרט יש לבחון האם קיומם של מסלולים מקבילים בעברית ובערבית הולם את החזון ומטרות המוסד.
ז. על המכללה להקצות משאבים לגיוס סטודנטים בעלי נתוני קבלה גבוהים יותר, בדגש על גיוס סטודנטים במסלול דובר העברית.
ח. יש לחזק את היחידה להערכת איכות מוסדית של המכללה, ולשקול להעביר את תהליכי ההערכה העצמית לאחריות ישירה של הנשיאה עד לביסוס מנגנון מסודר וראוי לקיומם.
ט. יש לשנות באופן רשמי את שמות מסלולי ההכשרה של המורים מהכשרה של מורים לטבע או ביולוגיה או כימיה להכשרה של מורים למדעים. רצוי מאוד שבהתאם ליישום ההמלצות לעיל, יוחלף שם החוג מהחוג למדעי הטבע לחוג להוראת המדעים.
י. יש להקים רשת בוגרים שתאפשר שמירת קשר מסודר ועידוד המשך התפתחותם המקצועית של המורים, ושימוש בה להשגת משוב על נקודות החזקה והחולשה של הלימודים במכללה.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
6. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללה האקדמית גורדון בחיפה:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת גורדון על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. יש להוסיף לתוכנית הלימודים מקבץ קורסים בהוראת המדעים שיכללו נושאים מרכזיים בהוראת המדעים וכן סמינריון בתחום, וזאת מתוך התפיסה כי תחום הוראת המדעים מהווה דיסציפלינה העומדת בפני עצמה.
ב. יש לשלב בקורסי התוכן המדעיים מרכיבי ידע פדגוגי (PCK) שיבואו לידי ביטוי בסילבוסים.
ג. יש ליצור איזון בין המשקל שניתן בלימודי הביולוגיה לבין זה שניתן ללימודי הפיזיקה והכימיה, בתוספת מעבדות בכימיה ובפיזיקה, בהתנסות המעשית, בהוראת הכימיה ובהוראת הפיזיקה.
ההכשרה המעשית:
ד. יש לדאוג לכך שתהיה הלימה בין התכנים הנלמדים בקורסים לבין הכשרת הסטודנטים להוראתם בבית הספר בהתנסות המעשית.
ה. יש להגדיר באופן ברור את דרך מיון הסטודנטים למודלים השונים של ההכשרה המעשית.
סגל:
ו. יש להגדיל את היקף ההעסקה של המדריכות הפדגוגיות.
ז. יש לדאוג למסגרת של התפתחות מקצועית בהוראת המדעים כדיסציפלינה מחקרית עבור המרצים הקיימים שחסרים רקע אקדמי זה. בנוסף, יש לבנות תכנית התפתחות מקצועית, אקדמית- מחקרית עבור המדריכות הפדגוגיות של החוג.
ח. יש לעודד את חברי הסגל בתכנית לערוך מחקרים בתחום הוראת המדעים תוך תיעדוף מחקר בהוראת המדעים על פני מחקר במדעים.
המלצה למוסד:
ט. יש לשמר את מערך ההערכה העצמית הקיים במכללה.
7. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללה האקדמית לחינוך דוד ילין:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת דוד ילין על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. יש לעדכן את תכנית הלימודים בהתאם להנחיות העדכניות של משרד החינוך ולוודא קיומם של קורסים בסיסיים (ראה דו''ח ועדה).
ההכשרה המעשית:
ב. הוועדה ממליצה לבחון מחדש את מודל ההכשרה העצמאית ולבחור מודל אחר שמדגיש עמיתות שדה-אקדמיה.
סגל:
ג. יש לעודד את חברי הסגל למחקר ופרסומים בתחום הוראת המדעים.
המלצה למוסד:
ד. על המכללה להגדיל את מספר הסטודנטים ו/או לאגם משאבים בתחום הוראת המדעים על מנת להצדיק את המשך קיומה של התוכנית הנ''ל במכללה.
ה. על המוסד ליצור קשר רציף עם הבוגרים במטרה לסייע בקליטתם בבתי הספר והמוסדות לחינוך השונים.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
6. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללת הרצוג מיסודן של מכללת ליפשיץ ומכללת הרצוג:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת הרצוג על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. יש להוסיף לתוכנית הלימודים מקבץ קורסים בהוראת המדעים שיכללו נושאים מרכזיים בהוראת המדעים וכן סמינריון בתחום, וזאת מתוך התפיסה כי תחום הוראת המדעים מהווה דיסצפלינה העומדת בפני עצמה.
ב. יש לשלב בקורסי התוכן המדעיים מרכיבי ידע פדגוגי (PCK). בנוסף, יש לנסח סילבוסים מפורשים להתנסות המעשית ולשיעורי המתודיקה והדידקטיקה.
ג. יש להגדיל את משקלם של הקורסים בכימיה ופיסיקה.
ד. יש להוסיף קורסים בהוראת המדעים וסמינריון שיעסוק במחקר בתחום. כמו כן, יש להוסיף מעבדות בתחומים הנ''ל וכן התנסות המעשית בהוראת הכימיה והפיסיקה.
ההכשרה המעשית:
ה. יש לדאוג כי הנושאים התיאורטיים הנלמדים בקורסי הוראת המדעים יתורגמו וישתקפו בהתנסות המעשית ובקורסים הדידקטיים המלווים אותם.
ו. יש ליצור מודל ברור של ההכשרה במסגרת העבודה המעשית לפי שנות הלימוד, תוך הקפדה על התנסות בפועל וליווי צמוד שניתן על-ידי המד"פיות.
ז. יש לנסח סילבוסים מפורשים להתנסות המעשית ולשיעורי הדידקטיקה בתחום.

סגל:
ח. יש לדאוג למסגרת של התפתחות מקצועית בהוראת המדעים, כדיסציפלינה מחקרית, עבור המרצים הקיימים שחסרים רקע אקדמי זה. בנוסף, יש לבנות תכנית התפתחות מקצועית, אקדמית- מחקרית עבור המדריכות הפדגוגיות של החוג.
ט. יש לעודד את חברי הסגל בתכנית לערוך מחקרים בתחום הוראת המדעים באמצעות תיעדוף ניצול המשאבים של המכללה למטרה זו.

המלצה למוסד:
י. יש לקדם בניית מעבדות התומכות בהכשרה להוראה.
יא. יש לחזק בספריה את תחומי המדעים והוראת המדעים.
יב. יש לשפר בדחיפות את תשתיות המעבדה והספרייה המשרתות את קמפוס הנשים להכשרת מורות למדעים.
8. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
9. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללה האקדמית לחינוך חמדת:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת חמדת על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. על המרצים להתאים את תכני הקורסים לתוכניות הלימודים המעודכנות למדע וטכנולוגיה של משרד החינוך ולהדגיש פיתוח מיומנויות למידה וחשיבה בתחומי ה-STEM.
ב. יש להגדיר בסילבוסים את מטרות הקורסים הנלמדים.
ההכשרה המעשית:
ג. מומלץ כי המדריך הפדגוגי יתמקד בהדרכה במסלול אחד בלבד תוך שיתוף המורות המאמנות בליווי הסטודנטים.
ד. על הסטודנטים להתנסות בבתי הספר בשכבת הגיל ובתחום המתאים למסלול בו הם בחרו ללמוד.
סגל:
ה. יש לעודד את חברי הסגל להשתלב במחקר בהוראת המדעים.
המלצה למוסד:
ו. יש לשנות את דרך איגום המשאבים במכללה הנמנע מאיחוד תלמידים מקורסים בנושאים שונים, תוך שימת דגש על התאמת תכני הלימוד ושכבות הלימוד, רמתם, ההתנסות הנדרשת. יש לשקול לחבור עם חוג להוראת המדעים במכללה אחרת.
ז. רצוי להקים רשת בוגרים שתאפשר שמירת קשר מסודר ועידוד המשך התפתחותם המקצועית של המורים, ושימוש בה להשגת משוב על נקודות החזקה והחולשה של הלימודים במכללה.
ח. מומלץ להרחיב את פעילות היחידה לחדשנות בחינוך לבקרת הסילבוסים, המשובים וכו'.
10. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
11. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללת לוינסקי לחינוך:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת לוינסקי על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. יש להוסיף לתוכנית הלימודים מקבץ קורסים בהוראת המדעים שיכללו נושאים מרכזיים בהוראת המדעים וכן סמינריון בתחום, וזאת מתוך התפיסה כי תחום הוראת המדעים מהווה דיסציפלינה העומדת בפני עצמה.
ב. יש לשלב בקורסי התוכן המדעיים מרכיבי ידע פדגוגי (PCK) שיבואו לידי ביטוי בסילבוסים.
ג. יש להגדיל את משקלם של הקורסים בכימיה ופיסיקה. כמו כן, יש להוסיף מעבדות בתחומים הנ''ל וכן בהתנסות המעשית בהוראת הכימיה והוראת הפיסיקה.
ההכשרה המעשית:
ד. יש לדאוג כי הנושאים התיאורטיים הנלמדים בקורסי הוראת המדעים יתורגמו וישתקפו בהתנסות המעשית ובקורסים הדידקטים המלווים אותם.
סגל:
ה. יש להגדיל את היקף המשרות של אנשי הסגל בתכנית להכשרת מורים למדעים.
ו. יש להעדיף קליטת אנשי סגל בעלי רקע אקדמי בהוראת המדעים.
ז. יש לדאוג למסגרת של התפתחות מקצועית בהוראת המדעים כדיסצפלינה מחקרית עבור המרצים הקיימים שחסרים רקע אקדמי זה.
המלצה למוסד:
ח. יש לעודד את חברי הסגל בתכנית לערוך מחקרים בתחום הוראת המדעים באמצעות תיעדוף ניצול המשאבים של המכללה למטרה זו.
ט. יש לשנות באופן רשמי את שמות מסלולי ההכשרה של המורים מהכשרה של מורים לטבע ו/או ביולוגיה להכשרה של מורים למדעי.
י. יש להעמיק את מנגנון ההערכה העצמית שיאפשר ניתוח החולשות ויציע דרכים אופרטיביות למתן מענה ווידוא יישום.
יא. רצוי להקים רשת בוגרים שתאפשר שמירת קשר מסודר ועידוד המשך התפתחותם המקצועית והשמתם של הבוגרים, ושימוש בה להשגת משוב על נקודות החזקה והחולשה של הלימודים במכללה.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
6. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללה ירושלים:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללה ירושלים על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. על המרצים להתאים את תכני הקורסים, במדע וטכנולוגיה, לתוכנית המעודכנת של משרד החינוך (ולהוסיף אם צריך) ולהדגיש פיתוח מיומנויות למידה וחשיבה בתחומי ה-STEM.
ב. יש להגדיר בסילבוסים את מטרות הקורסים הנלמדים, ולהוסיף דרישת לתוצאות למידה ודרכי הערכה מגוונות.
סגל:
ג. יש לצמצם הסגל הקיים במטרה ולהגדיל את היקף המשרה של הסגל הליבתי.
ד. יש לעודד את הסגל לביצוע מחקרים וכתיבת מאמרים.
המלצה למוסד:
ה. על המכללה למצוא דרכים חדשות ומגוונות, העושות שימוש בתמהילי למידה שונים, במטרה להגדיל את מספר הסטודנטים ולהקטין את אחוזי הפרישה בתחום הוראת המדעים.
ו. יש להרחיב את פעילות המרכז לקידום איכות ההוראה.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
6. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל-חיפה:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללה הערבית חיפה על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. יש לאזן, בתכנית הלימודים, את מספר הקורסים בכימיה, פיסיקה וביולוגיה.
ב. יש להקפיד על שילוב היבטים טכנולוגיים בקורסי התוכן הפדגוגי ולוודא קיום קורס העוסק בטכנולוגיה.
ג. יש לשלב ניסויי מעבדה וסיורים בקורסים עצמם ולא כיחידות נפרדות בדיסציפלינות.
ד. יש להקפיד על רמה מתאימה של הקורסים בתואר שני, הכוללים קריאה אקדמית בעברית ובאנגלית.
ה. יש לחשוף את הסטודנטים לשפה העברית והאנגלית, הן בביצוע מטלות בשפה העברית והן למושגים מדעיים.
ההכשרה המעשית:
ו. על המדריך הפדגוגי להתמקד בהדרכת מסלול אחד בלבד.
ז. על המוסד לקיים התנסויות, בתחום הוראת המדעים, גם בבתי הספר היהודיים.
ח. על הסטודנטים להתנסות בבתי הספר ובשכבת הגיל המתאימים למסלול בו הם מתמחים.
סגל:
ט. יש לשאוף לאיזון מגדרי בסגל האקדמי.
י. יש לוודא העדפת מועמדים בעלי רקע מחקרי בהוראת המדעים תוך גיוון תחומי ההתמחות (על-פי הקריטריונים המופיעים בדוח הרוחבי).
המלצה למוסד:
יא. יש להקים רשת בוגרים שתאפשר שמירת קשר מסודר ועידוד המשך התפתחותם המקצועית של המורים, ושימוש בה להשגת משוב על נקודות החזקה והחולשה של הלימודים במכללה.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
6. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללה האקדמית לחינוך קיי:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת קיי על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. יש לשפר ולעדכן את הסילבוסים תוך שילוב טכנולוגיות למידה ודרכי הערכה מגוונות. כמו כן, יש להרחיב את דגם ההתנסות "אקדמיה כיתה" גם לחינוך העל-יסודי.
ב. יש להוסיף קורסים בטכנולוגיה כמפורט בדוח.
ההכשרה המעשית:
ג. יש לסייע בשיפור אפשרויות התעסוקה של הסטודנטיות הבדואיות באמצעות הכשרתן להוראה ושילובן האקטיבי בבתי הספר דוברי העברית.
סגל:
ד. יש להעלות את היקף משרתם של חברי הסגל הרלוונטיים בתכנית במטרה לשפר הן את מחויבותם למוסד והן לאפשרות קידום.
המלצה למוסד:
ה. על המכללה להגדיל את מספר הסטודנטים בתחום הוראת המדעים על מנת להצדיק את המשך קיומה של התוכנית הנ''ל במכללה.
ו. רצוי להקים רשת בוגרים שתאפשר שמירת קשר מסודר ועידוד המשך התפתחותם המקצועית והשמתם של הבוגרים, ושימוש בה להשגת משוב על נקודות החזקה והחולשה של הלימודים במכללה.
ז. ביסוס מנגנון לפיתוח מקצועי שיסייע לחוקרים מדיסצפלינות אחרות להכיר את דיסציפלינת הוראת המדעים והתנסות במחקר בה.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
6. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללת סכנין להכשרת עובדי הוראה :

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת סכנין על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. יש להגדיל את משקלם של הקורסים בכימיה ופיסיקה. כמו כן, יש להוסיף מעבדות בתחומים הנ''ל וכן בהתנסות המעשית בהוראת הכימיה והוראת הפיסיקה.
ב. יש לשלב בקורסי התוכן המדעיים מרכיבי ידע פדגוגי (PCK) הרלוונטיים לקורסים.
ג. על מסלול ההכשרה למורים להיקרא, באופן רשמי, "הכשרת מורים למדעים" ולא "הכשרת מורים לטבע/ ביולוגיה".
סגל:
ד. יש לדאוג למסגרת של התפתחות מקצועית בהוראת המדעים כדיסציפלינה מחקרית עבור המרצים הקיימים שחסרים רקע אקדמי זה.
ה. יש להציע תכנית מובנית להתפתחות מקצועית וקידום של חברי הסגל בתכנית.
ו. יש לעודד את חברי הסגל לערוך מחקר בתחום הוראת המדעים תוך תעדוף מחקר בהוראת המדעים על פני מחקר במדעים.
המלצה למוסד:
ז. יש לייצר מסגרת מסודרת להכנת הסטודנטים לשנת התנסות ובכלל זה הכרת הבירוקרטיה הכרוכה בהשתלבות במערכת החינוך ותמיכה בתהליך ההשתלבות.
ח. יש לחזק את תשתיות המעבדה במכללה לצורך קיום ניסויים והדגמות בקורסים המדעיים ובקורסי הוראת המדעים.
ט. רצוי להקים רשת בוגרים שתאפשר שמירת קשר מסודר ועידוד המשך התפתחותם המקצועית והשמתם של הבוגרים, ושימוש בה להשגת משוב על נקודות החזקה והחולשה של הלימודים במכללה.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ומצורפות כנספח ב'.
6. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים במכללת סמינר הקיבוצים:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת סמינר הקיבוצים על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
תכנית הלימודים:
א. יש לעדכן את הסילבוסים על ידי הגדרת מטרות הלמידה, שילוב דרכי הערכה מגוונות, טכנולוגיות למידה ועוד כמצוין בדוח.
ב. יש לשלב היבטים טכנולוגיים בקורסי התוכן הפדגוגי ובקורסי הבחירה.
ההכשרה המעשית:
ג. יש לאפשר הכשרה מעשית ליחידים ולא רק בזוגות תוך שימת דגש על הערכה ומשוב לסטודנט של המדריכה הפדגוגית והמורה המאמנת.
סגל:
ד. יש ליצור מנגנון מסודר לליווי אקדמי ומעקב אחר קידום חברי הסגל במסלולים השונים.
ה. חשוב לעודד פיתוח מקצועי ומחקר בהוראת המדעים.
המלצה למוסד:
ו. יש לפעול לשיפור המעבדות להוראה ולמחקר, ולוודא את התאמתן לאלו הנלמדות בבתי הספר.
ז. רצוי להקים רשת בוגרים שתאפשר שמירת קשר מסודר ועידוד המשך התפתחותם המקצועית והשמתם של הבוגרים, ושימוש בה להשגת משוב על נקודות החזקה והחולשה של הלימודים במכללה.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

החלטת המועצה להשכלה גבוהה בנוגע לדו"ח הערכת איכות תחום הוראת המדעים המכללה האקדמית לחינוך תלפיות:

1. להודות לוועדת ההערכה בראשותן של פרופ׳ רון בלונדר ופרופ׳ יהודית דורי על עבודתן היסודית והמעמיקה ועל הדוחות שהגישו.
2. להודות למכללת לוינסקי על התייחסותה להמלצות הוועדה והפעולות הננקטות ליישומן.
3. לאמץ את דוח ההערכה של הוועדה שבדקה את התוכנית להוראת המדעים במכללה, הכולל המלצות מפורטות לשיפור תכנית הלימודים בהוראת המדעים במכללה, ומצורף כנספח א'.
4. על המוסד לדווח על יישום ההמלצות בדוח ועדת ההערכה כפי שמופיעות בנספח א', תוך דגש על ההמלצות הבאות:
המבנה הארגוני:
א. השמת גורם אחד האחראי על מכלול תכנית ההכשרה ופיתוחה.
תכנית הלימודים:
ב. יש להוסיף לתוכנית הלימודים מקבץ קורסים בהוראת המדעים שיכללו נושאים מרכזיים בהוראת המדעים וכן סמינריון בתחום, וזאת מתוך התפיסה כי תחום הוראת המדעים מהווה דיסציפלינה העומדת בפני עצמה.
ג. יש לשלב בקורסי התוכן המדעיים מרכיבי ידע פדגוגי (PCK) שיבואו לידי ביטוי בסילבוסים.
ד. יש לבחון המרה של קורסים בחינוך לקורסים המתמחים בהוראת מדעים או משלבים אספקטים של הוראת מדעים.
ה. יש להגדיל את משקלם של הקורסים בכימיה ופיסיקה. כמו כן, יש להוסיף מעבדות בתחומים הנ''ל וכן בהתנסות המעשית בהוראת הכימיה והוראת הפיסיקה.
סגל:
ו. יש לחזק ולעודד את המחקר וקליטת סגל בתחום הוראת המדעים בקרב חברי הסגל.
ז. יש להעלות את היקף משרתם של חברי הסגל הרלוונטיים בתכנית במטרה לשפר את מחויבותם למוסד, קוהרנטיות הלימודים, ואפשרות קידום.
ח. יש לדאוג למסגרת התפתחות מקצועית בהוראת המדעים כדיסציפלינה מחקרית עבור המרצים הקיימים שחסרים רקע אקדמי זה.
המלצה למוסד:
ט. יש ליצור זמינות והצטיידות של המעבדה למדעים והספרייה ובכך לפעול לחיזוק התשתיות הפיזיות וההוראתיות של המכללה.
י. חיזוק מנגנון ההערכה העצמית, בפרט בכל הנוגע ליישום הדוח וכן לעירוב צוות המוסד בתהליכי האיכות וההערכה.
5. בנוסף לאמור לעיל, על המכללה לתת מענה הולם להמלצות ועדת ההערכה כפי שמופיעות בדוח הרוחבי שהוגש למל"ג ולהמלצות המצורפות בנספח ב'.
6. על המוסד לשלוח את הדיווח על היישום, כמפורט לעיל, עד לתאריך ה-31/12/23.

נספח ב' להצעת החלטה: המלצות הוועדה בעלות אופי פרטני מתוך הדוח הרוחבי

תכנית הלימודים:
1. כחלק מתפיסת תחום הוראת המדעים כדיסציפלינה העומדת בפני עצמה, יש להוסיף לתוכנית הלימודים קורסים וסמינריון בנושאים מרכזיים בהוראת המדעים.
2. יש לעדכן ולהתאים את הקורסים בתחומי התוכן המדעי לתכני הקורסים המקבילים בהוראת המדעים.
3. יש למסד תהליך לגיוון של אמצעי ההערכה בקורסים המדעיים וקורסי הוראת המדעים.
טכנו-פדגוגיה:
4. יש לכלול בתכנית הלימודים קורס ייעודי לשימוש בכלים טכנולוגיים רלוונטיים לצרכי הוראת המדעים.
5. יש לתת לסטודנטים להתנסות בקורסים של הוראת המדעים ובהתנסות המעשית בהפעלה של סביבות טכנולוגיות להוראה ולמידה, בכלים ייעודיים להוראת המדעים (כגון סימולציות, מעבדות מקוונות, משימות הערכה מקוונות), וכן בכלים המנגישים למורה נתונים לגבי הלומדים בכיתה במטרה לאפשר מעקב התקדמות תלמידיהם (כגון במיומנות חשיבה או בהבנת תהליך מדעי) במטרה ליישם פדגוגיה מבוססת נתונים.
6. מומלץ להמשיך ולשלב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה והערכה באמצעות הוספת תוכנות וכוח אדם מקצועי טכנו-פדגוגי במרכזים לחדשנות/מצוינות/קידום ההוראה.
הכשרה מעשית:
7. יש לשאוף שההתנסות המעשית תלווה על-ידי מורה למדעים, ושהיא תתפרס לאורך התואר ותתקיים בהתאם למתווים המנחים בהכשרה להוראה (2021).
8. על ראש התכנית לוודא שהעבודה עם הסטודנטים במסגרת ההכשרה המעשית תתבסס על גישות ומחקרים עדכניים הממוקדים בהכשרת מורים, וכי המד"פיות משתפות את הסטודנטים באופן בו המחקר משמש כחלק משיקול הדעת המקצועי שלהן.
9. יש לוודא כי קורסי ההכשרה המעשית עונים להגדרות אקדמיות על כל המשתמע מכך.
10. חשוב להעניק למד"פיות מעמד או כפיפות מוסדרים ביחידה להוראת המדעים.
11. יש להגדיל את משקל המד"פיות בהכשרה המעשית, לשאוף שיוכלו ללמד חלק מהקורסים, כפי שמצוין בדוח. יש לוודא שהן יפגשו את הסטודנטים לפחות במחצית מימי השהיה שלהם בבתי הספר.
12. יש לדאוג לכך שהמורים המאמנים יהיו בעלי הכשרה רלוונטית וניסיון כמורים למדעים.
13. ועדת הערכת האיכות ממליצה למשרד החינוך להגדיל את הגמול למורים מאמנים. מומלץ כי גמול זה ייכלל בתפקידם כרכיב בשכר.
סגל ומחקר:
14. יש לוודא כי הרקע והניסיון האקדמי והמחקרי של ראש היחידה להכשרת מורים למדעים מספקים, וכי תחומי אחריותו מוגדרים בהתאם למצוין בדוח.
15. גיוס מומחים לתוכן מדעי בתחומים חסרים.
16. יש להתוות בדחיפות מסלולי התפתחות מקצועית עבור חברי הסגל, כפי שמצויין בדוח (הדרכות, מחקר ושיטות מחקר, ידע פדגוגי והערכה).
17. יש להעדיף העדפת מחקר בהוראת המדעים על פני מחקר במדעים ולדאוג למקורות מימון ומשאבים ברורים.
בוגרים וסטודנטים:
18. לפעול לגיוס פרו-אקטיבי של סטודנטים להוראת המדעים תוך הקצאת מלגות לסטודנטים להוראת מדעים בבתי-ספר יסודיים ובחטיבות ביניים.
19. הקמת מנגנון להשמה ומעקב של הבוגרים (בשיתוף משרד החינוך). מומלץ לפעול להשמת חלק מהבוגרים מן החברה הערבית בבתי ספר של החברה היהודית (אחרי התנסות והכשרה מתאימה).
תשתיות ומשאבים:
20. לדאוג לתשתית מעבדות לניסויים בתחומי הדעת השונים המדמים את "המציאות הבית-ספרית."
21. יש להקצות תשתית פיזית וטכנולוגית לקידום המחקר.