20/03/24

התאמת מלגות ההצטיינות לעקרונות מדיניות המצוינות המכלילה

עקרונות המדיניות המפורטים בהחלטת ות"ת ומל"ג מיום 6.9.2023 ו-12.9.2023 בהתאמה, בנושא "מתכניות הנגשה למדיניות מצוינות מכלילה" מדגישים את המעבר מהנגשה למצוינות מכלילה, ואת הצורך בקווים מנחים משותפים לצד מענים ייחודיים לכל אוכלוסייה ובנייה מודולרית של התוכניות תוך בחינה השוואתית ביניהן. בהתאם להמלצות ועדת ההיגוי העליונה לקידום מצוינות מכלילה בהשכלה הגבוהה, מישיבתה ביום 11.3.24, מחליטה ות"ת בישיבתה ביום 20.3.2024 לעדכן את מערך תכניות מלגות ההצטיינות המיועדות לאוכלוסיות גיוון במוסדות המתוקצבים על-ידה. זאת על מנת להתאים את מלגות ההצטיינות של מל"ג ות"ת לעקרונות המדיניות בדבר מצוינות מכלילה במלגות ההצטיינות וכן על מנת להביא לייעול בהפעלת מערך המלגות כלהלן:
1. מטרת תוכניות המלגות הינה קידום מצוינותם של צעירים מהפריפריה החברתית-כלכלית ומאוכלוסיות היעד (בני החברה הערבית, בני החברה החרדית ויוצאי אתיופיה וכן פריפריה הכלכלית חברתית) בתארים מתקדמים מחקריים במוסדות האקדמיים המתוקצבים על ידי ות"ת, וזאת תוך דגש על שילובם העתידי כחברי סגל אקדמי בכיר במוסדות להשכלה גבוהה בישראל.
2. במסגרת העדכון תמשיך ות"ת להעניק מלגות הצטיינות לתואר שני מחקרי, לדוקטורט, לבתר דוקטורט ולקליטת סגל לאוכלוסיות היעד של מל"ג וכן לפריפריה הכלכלית חברתית באמצעות המלגה ע"ש זבולון המר לתואר שני מחקרי, והמלגה ע"ש נחמיה לבציון לדוקטורט אשר ייבחנו כל אחת במסגרת רמת התואר הרלוונטית (תואר שני מחקרי ודוקטורט-בהתאמה).
3. מלגות ההצטיינות לכל האוכלוסיות יאוחדו כך שתתקיים תכנית מלגות אחת בכל רמת תואר (תואר שני מחקרי, דוקטורט, בתר דוקטורט וקליטת סגל), המיועדת לכל ארבעת האוכלוסיות. זאת על מנת לייעל את מערכי המלגות, ועל מנת לשמור על העיקרון שאושר במל"ג כי יתקיימו קווים מנחים משותפים במענים לאוכלוסיות השונות. באשר לפריפריה, יובהר כי בהתאם לתכניות המר ולב ציון, המלגות החדשות לתואר שני מחקרי ולדוקטורט ייועדו לסטודנטים מהפריפריה החברתית כלכלית ולאוכלוסיות היעד, בעוד שהמלגות לבתר דוקטורט ולקליטת סגל ייועדו לאוכלוסיות היעד בלבד – וזאת עד לסיום עבודתה של ועדת מומחים לבחינת הגדרת "ראשונים לאקדמיה" אשר תגיש המלצותיה בעניין זה.
4. עד לגיבוש המלצות הוועדה בדבר הגדרת הראשונים לאקדמיה, ההגדרה הרלוונטית במלגות אלו לפריפריה חברתית-כלכלית תהיה על בסיס ההגדרה שנקבעה בוות"ת ב-17.2.21 לעניין תכנית המלגות ע"ש נחמיה לבציון. בהגדרה ייכללו מועמדים אשר בית ספרם האחרון בפיקוח משרד החינוך במדד טיפוח 7-10 של משרד החינוך, או מועמדים שמקום מגוריהם בגיל 18 היה באזור סטטיסטי הנכלל באשכולות 1-4 של המדד הכלכלי החברתי של הלמ"ס.
5. השינויים המוצעים:
1. אופן ההגשה –
עבור כל אחת מתכניות המלגות ברמות התואר השונות: תואר שני מחקרי, דוקטורט, בתר-דוקטורט וקליטת סגל:
● במקום רשימת מועמדים נפרדת עבור כל תכנית מלגות, כל מוסד יוכל להגיש סך מועמדים, מתוכם מקסימום של מועמדים מכל ארבע האוכלוסיות כמפורט בטבלה המצורפת להחלטה זו כחלק בלתי נפרד ממנה.
2. מספר המלגות והקצאתו לכל רמת תואר –
מספר המלגות המוקצה לכל רמת תואר כמפורט בטבלה שלהלן, יוקצה בשני שלבים: במסגרת השלב הראשון יוקצה כ- 2/3 ממספר המלגות הייעודי כיום לכל מגזר. ה- 1/3 הנותר יצורף לסל תחרותי אשר יחולק למועמדים על בסיס תחרותי בין שאר המועמדים. ההקצאה הנ"ל נעשתה בהתאם לאיזון שבבסיס עיקרון המצוינות המכלילה שאומץ על ידי מל"ג, כך שבכל מלגה יתקיים איזון בין היבטי תחרות ועידוד מצוינות לבין הבטחת הכללה וייצוג ראוי של כל אחת מאוכלוסיות היעד ומהפריפריה החברתית-כלכלית: בקרב הזוכים, ובקרב המועמדים. בהתאם לעיקרון זה מוצע כי תתקיים תחרות על המלגות בין כלל הסטודנטים מהפריפריה החברתית-כלכלית וסטודנטים מאוכלוסיות היעד בכל רמת תואר תוך מתן מספר הקצאות מינימלי לכל אחת מקבוצות אלו.
3. אופן השיפוט –
ועדות השיפוט הקיימות יבוטלו ובמקומן יוקמו 4 ועדות שיפוט לכל רמת תואר. תיקי המועמדים יועברו לוועדת שיפוט אחת בכל רמת תואר, אשר תורכב מאנשי אקדמיה בכירים ממגוון תחומים, תוך שמירה על ייצוג מוסדי, מגדרי, חברתי ותחומי.
קביעת הזוכים הסופיים תתבצע כדלקמן:
לאחר קריאת התיקים וניקודם, תתכנס ועדת השיפוט ותגבש רשימה המדרגת את כל המועמדים בהתאם לניקוד שקיבלו מחברי הועדה. לאחר מכן, בשלב הראשון, תגובש רשימת זוכים ראשונה תוך הקפדה כי קיים ייצוג לכל אחת מארבעת אוכלוסיות היעד בהתאם למספרי המלגות המינימאליים המפורטים בטבלה המצורפת. בשלב השני יחולקו יתר המלגות, הנמצאות בסל התחרותי, למועמדים מצטיינים נוספים מאחת מאוכלוסיות היעד או מהפריפריה החברתית-כלכלית על בסיס הצטיינותם האקדמית ובהתאם לדירוגם ברשימה. שני שלבים אלו מאזנים בין הכללה וייצוג האוכלוסיות לבין מצוינות, בהתאם לעיקרון המדיניות.

ככל שוועדת השיפוט תסבור כי באוכלוסייה מסוימת אין מספיק מועמדים העומדים בקריטריונים של הצטיינות היא רשאית להקטין את ההקצאה של אותה אוכלוסייה באותו מחזור. כמו כן אין הוועדה מחויבת לחלק את סך המלגות המוקצות לרמת התואר בכלל, ככל שמצאה שאין די מועמדים ראויים למלגה.

4. תחולת ההתאמות המוצעות–
● מאחר וטרם פורסמו הקולות הקוראים לתכניות המלגות לדוקטורט ולתואר שני מחקרי לשנת הלימודים תשפ"ה, השינוי המפורט בהחלטה זו בתכניות המלגות לדוקטורנטים ולסטודנטים לתואר שני מחקרי יכנס לתוקפו כבר החל ממחזור המלגות הקרוב, תשפ"ה.
● מאחר ותכניות המלגות לקליטת סגל ולבתר דוקטורנטים לשנת תשפ"ה כבר פורסמו, השינוי המפורט בהחלטה זו בתכניות המלגות לקליטת סגל ובתכניות לבתר-דוקטורנטים יכנס לתוקפו החל ממחזור המלגות הבא, תשפ"ו.
● לאחר שתוגדר אוכלוסיית "ראשונים לאקדמיה", תיבחן האפשרות לעדכון אוכלוסיות היעד בהתאם, לרבות הוספת מלגות ייעודיות לכלל הראשונים לאקדמיה גם בשלבי הבתר דוקטורט וקליטת הסגל.
● כמו כן ייבחן בהמשך מתן תקצוב ייעודי לעידוד מוסדות לקליטת אנשי סגל מאוכלוסיות גיוון במקום התמרוץ הקיים כיום ע"י מלגות לקליטת סגל.

6. תקנוני התכניות יעודכנו בהתאם לעקרונות החלטה זו.
7. ות"ת קוראת לועדות השיפוט לבחון לאחר מחזור פעילות את המינונים המוצעים בטבלה המצורפת ולהגיש תובנות והמלצות לעדכון.

האוכלוסייה חברה ערבית החברה החרדית יוצאי אתיופיה פריפריה חברתית סל תחרותי סה"כ
 קיים  מעודכן קיים מעודכן קיים מעודכן קיים מעודכן מעודכן קיים מעודכן
תואר שני מחקרי מספר מלגות 30 23 10 8 7 5 12 6 18 60 60
מספר מועמדים מכל מוסד 6 7 4 5 ללא מגבלה 3 2 (ממכללות) 5   12+ 20
דוקטורט מספר מלגות 14 13 5 5 8 2 10 5 12 37 37
מספר מועמדים מכל מוסד 3 5 3 3 ללא מגבלה 2 3 5   9+ 15
בתר-דוקטורט מספר מלגות 14 9 4 3 1 1     6 19 19
מספר מועמדים מכל מוסד 4 5 ללא מגבלה 4 ללא מגבלה 2       4+ 11
קליטת סגל מספר מלגות 6 6 2 2 1 1       9 9
מספר מועמדים מכל מוסד 4 4 4 2 ללא מגבלה 2       8+ 8