27/05/2024

לימודי תואר ראשון בהוראה יקוצרו לשלוש שנים במקום ארבע שנים בתוכניות הלימודים במכללות האקדמיות לחינוך

בהמשך להחלטת המועצה להשכלה גבוהה מיום 21.5.2024 מתוכננים צעדים משמעותיים לשינויים בתוכניות הלימודים האקדמיות - במכללות האקדמיות לחינוך, במסלול היסודי ובמסלול העל-יסודי, המותאמות יותר לצרכים העולים מהשטח למורים ולמתמחים בראשית דרכם המקצועית. התפיסה היא כי מקצוע ההוראה מתאפיין בין השאר, בצורך ללמוד ולהתעדכן מקצועית כל העת, ולכן על תוכניות ההכשרה להיות ממוקדות ובסיסיות, כאשר רבדים נוספים בידע ובמיומנויות יילמדו בזמן תקופת ההתמחות (סטאז',  induction) של המורה, ובמהלך שנות עבודתו (Life Long Learning) במסגרת תוכניות הרחבת הסמכה ולימודים לתארים מתקדמים.

על פי החלטת המועצה להשכלה גבוהה, היקף הלימודים יירד בשליש (מ-90 ש"ש ל-60 ש"ש), כשאורך תקופת הלימודים תהיה 3 שנים במקום 4 שנים. בנוסף, הלימודים יהיו בהתמחות אחת בלבד במקום שתיים במסלול על יסודי ויסודי, זאת לצד לימודי הוראה וחינוך בהיקף של חוג נוסף והתנסות קלינית משמעותית. דגם ההכשרה המוצע מאפשר כניסה להוראה והתמחות בשכר כבר בשנה השלישית בלימודי התואר למערכת החינוך. כמו כן כתוצאה ישירה מקיצור התואר לשלוש שנים, שכר הלימוד יופחת מ-4 שנים ל-3 שנים.

בשלב ראשון, המהלך יתקיים כפיילוט לארבע שנים ובסוף התקופה יוחלט אם להמשיך בהפעלתו.

שר החינוך ויו"ר המל"ג, יואב קיש: "המועצה להשכלה גבוהה פועלת כבר מספר שנים לקדם צעדים משמעותיים בעולם הכשרת המורים, שמטרתם לשפר את תהליכי ההכשרה במכללות האקדמיות לחינוך. ההצעה כעת נדונה גם במשרד החינוך, אשר נתן את הסכמתו לאפשר שלב ראשון ביישום הרחבת המודל וגם במכללות האקדמיות לחינוך, תוך מעקב ובדיקה בהתאם לממדים שיקבעו לשם בדיקת הצלחתו. דגם ההכשרה המוצע מאפשר כניסה להוראה והתמחות בשכר בשנה השלישית (במקום בשנה הרביעית) למערכת החינוך. אני מאמין כי המהלך יביא להגדלת הביקוש למקצוע ההוראה, בדגש על משיכת מועמדים איכותיים וערכיים בעלי רקע מגוון ויכולות בינאישיות מתאימות למקצוע זה".

יו"ר ות"ת, פרופ' יוסי מקורי: "צעדים אלו הם חלק משורת צעדים יזומים שהמועצה להשכלה גבוהה, בתיאום עם משרד החינוך, מקדמת בשנים האחרונות ובראשם ייעול מערכת הכשרת המורים והעברת המכללות האקדמיות לחינוך מתקצוב משרד החינוך לתקצוב ות"ת ועדכון, המתווים המנחים להכשרת מורים. הצעה זו מביאה עימה בשורה למערכת הכשרת המורים. זאת ועוד, התכניות החדשות יהיו מותאמות לבני דור העתיד המבקשים לימודים ממוקדים, דרכי הוראה מגוונות, גמישות במקום ובזמן".

עיקרי השינויים שהתקבלו במסגרת החלטת המל"ג:

1. מבנה ומשך הלימודים לתואר B.Ed.:

שנים א-ב: לימודים עיוניים בחינוך והוראה; הכשרה קלינית; לימודי תחום הדעת; אנגלית למטרות אקדמיות ולימודי העשרה

שנה ג:     סדנת סטאז' והשלמות לסיום כל שעות תוכנית הלימודים

סה"כ:     60 ש"ש (120 נ"ז) במסלול העל-יסודי

68 ש"ש (140 נ"ז) במסלול היסודי

2. מבנה תכנית הלימודים במסלול היסודי:

26 ש"ש מקצוע הוראה (למשל: ספרות, תנ"ך, גאוגרפיה)[1][2]

2 ש"ש אנגלית למטרות אקדמיות

12 ש"ש הכשרה קלינית

16 ש"ש חינוך יסודי: 8 אוריינות שפתית; 4 הכלה והשתלבות; 4 חינוך כיתה

12 ש"ש חינוך (מתוכן 2 ש"ש לימודי העשרה)

סה"כ: 68 ש"ש

3. מבנה תכנית הלימודים במסלול העל-יסודי:

26 ש"ש תחום דעת (למשל: ספרות, תנ"ך, גאוגרפיה)[3][4]

4   ש"ש לימודי העשרה  כולל אנגלית למטרות אקדמיות (2ש"ש)

12 ש"ש הכשרה קלינית

12 ש"ש לימודי חינוך

6  ש"ש השלמה מרכיבי הלימוד על פי החלטת המוסד האקדמי

סה"כ: 60 ש"ש

4. מבנה תכנית הלימודים בחינוך בלתי פורמלי (תעודת עובד חינוך בלבד) [5]:

26 ש"ש חינוך בלתי פורמאלי/חינוך קהילתי-חברתי/קידום נוער

4   ש"ש לימודי העשרה  כולל אנגלית למטרות אקדמיות (2ש"ש)

12 ש"ש הכשרה קלינית

12 ש"ש לימודי חינוך

6  ש"ש השלמה מרכיבי הלימוד על פי החלטת המוסד האקדמי

סה"כ: 60 ש"ש

5. היקף הלימודים האקדמיים לתואר ופריסתם יתקיימו בהתאם להחלטת מל"ג מיום 19.3.2019.

6. רמתם ואיכותם של הקורסים הנלמדים בתחום הדעת יהיו זהים לא פחות מאיכותם ורמתם של הקורסים בתוכניות הקיימות.

7. בתום השנה השלישית הסטודנטים.ות יקבלו תואר ראשון (B.Ed.)  ותעודת הוראה (או תעודת עובד חינוך למי שסיים לימודים בחינוך הבלתי פורמאלי).

8. לבוגרי התכנית תוענק תעודה והכיתוב עליה יהיה: "תואר בוגר (B.Ed.)  בחינוך והוראה במסלול היסודי/במסלול העל-יסודי ובתחום הדעת". על גבי התעודה יצוין במפורש כי הלימודים התקיימו במסגרת "תכנית לימודים במתוכנת דו-חוגית". לבוגרי התכנית בחינוך בלתי פורמאלי תוענק תעודה והכיתוב עליה יהיה: "תואר בוגר (B.Ed.) בחינוך בלתי פורמאלי/חינוך קהילתי-חברתי/קידום נוער."

9. בקשות להענקת תואר בשם שונה יוגשו קודם במסגרת התכנית הרב שנתית (פיתוח אקדמי) לבחינה תכנונית ברמה האסטרטגית וברמה עקרונית ורק לאחר אישור המל"ג ניתן יהיה להגיש בקשה מלאה של ההצעה לשינוי.

10. בשנה הרביעית סטודנטים יכולים להמשיך לתואר שני ולסיים תואר ראשון ותואר שני לאחר ארבע או חמש שנים.

11. הסטודנטים יוכלו להשתלב בשנה השלישית (במקום בשנה הרביעית כיום) בעבודה בבתי הספר (הסטאז').

12. הפיילוט יוצע לכלל המכללות האקדמיות לחינוך ובתום תקופה זמנית של ארבע שנים תתקיים הערכה מחודשת אם לאשר את המשך הפעלת מתכונת הלימודים החדשה. המועצה להשכלה גבוהה תמשיך לקיים במקביל בחינה מערכתית למציאת פתרונות נוספים לקידום מערכת הכשרת המורים באקדמיה ובתיאום עם משרדי ממשלה, גופים רלוונטיים נוספים והמוסדות להשכלה גבוהה.

13. מחזורי לימוד קיימים יסיימו לימודיהם בהתאם למתכונת שאליה נרשמו. מוסד יוכל לאשר לסטודנטים קיימים הלומדים כעת בתכניות לקראת תואר ראשון בהוראה, לעבור ללמוד על-פי הדגם המוצע אם סיימו לימודיהם עד שנה א'.

14. מוסד שיבקש לקיים תכניות במסגרת הפיילוט כאמור יודיע על כך למל"ג טרם פתיחתן.  תנאי לפתיחת התכניות הנו קבלת הצהרה חתומה לפיה המוסד מיישם את רכיבי הליבה והתכנים המחייבים בתחומי החינוך, ההוראה וההכשרה הקלינית, ועל בסיס חמשת העקרונות שנקבעו במסגרת דוח ועדת המתווים (החלטת מל"ג מיום 23.2.2021) המהווים תשתית להכשרה להוראה.

15. בשלב זה, ובין היתר לאור החלטות שהתקבלו בעקבות הערכת איכות, ללא שינוי במתכונת הלימודים במסלול החינוך המיוחד, במסלול הרב-גילאי (הוראת אנגלית, חינוך גופני, עיצוב ויצירה), במסלול הגן ובכל הכשרה להוראה המתקיימת במתכונת חד-חוגית (הוראת המתמטיקה בעל-יסודי).

16. שכר לימוד הנו שלוש שנים בלבד ותקצוב של שלוש שנים במקום ארבע שנים.

[1] על סמך החלטות קודמות והחלטות הערכת איכות, הכשרה להוראת מתמטיקה או מדעים במסלול היסודי מחייבת תוספת של 6 ש"ש בתחום הדעת/חינוך מדעי/חינך מתמטי (סך כל לימודים לתואר לפחות 74 ש"ש)

[2] על סמך החלטות קודמות החלטות הערכת איכות, הכשרה להוראת שפה וספרות ערבית במסלול היסודי מחייבת תוספת של 6 ש"ש בתחום הדעת (סך כל הלימודים לתואר לפחות 74 ש"ש).

[3] על סמך החלטות קודמות והחלטות הערכת איכות, הכשרה להוראת המדעים/מדעים וטכנולוגיה במסלול העל-יסודי מחייבת תוספת שעות בתחום הדעת/חינוך מדעי (לפחות 48 ש"ש בדיסציפלינה);

[4] על סמך החלטות קודמות והחלטות הערכת איכות, הכשרה להוראת שפה וספרות ערבית במסלול העל-יסודי מחייבת תוספת של 6 ש"ש בתחום הדעת (סך כל הלימודים לתואר לפחות 74 ש"ש).

[5]  הכשרה להוראה לתעודת עובד חינוך ולתעודת הוראה תתקיים ע"פ המבנה הקיים.