29/05/2024

מל"ג מסכמת עשור של תכניות הנגשה וממשיכה לקידום מדיניות של מצוינות מכלילה

בספטמבר 2023 הוחלט במל"ג על עדכון המדיניות לקידום ושילוב אוכלוסיות שונות בהשכלה הגבוהה, ובהחלטה רשמית, אומץ החזון בנוגע לתפקידה של האקדמיה לקידום מוביליות חברתית בעזרת מתן שוויון הזדמנויות זאת לצד תפקידה של המל"ג להוראה ומחקר.

על פי חזון זה, הרצון של המל"ג הוא לדאוג כי האקדמיה הישראלית תהיה מגוונת, מכילה, הוגנת ותאפשר לכל אדם למצות את פוטנציאל המצוינות האישית שלו ותהווה מרחב מפגש המאפשר שותפות בין האוכלוסיות השונות.

אוכלוסיות היעד של התוכנית כללו את החברה הערבית, בוגרי החינוך החרדי והעולים מאתיופיה וכעת במסגרת מדיניות זו, תיבנה תוכנית מיוחדת גם עבור 'הראשונים לאקדמיה' אוכלוסייה של צעירים אשר מגיעים לרוב ממשפחות קשות יום, קהילות או בתי ספר שבהם הבחירה בלימודים אקדמיים פחות נפוצה ועד כה לא זכו להזדמנויות או הנגשה.

התוכנית 'ראשונים לאקדמיה' תתבסס על עיקרי התוכניות הקיימות לרבות מערך המכללות בפריפריה החברתית והגאוגרפית, מערך המכינות הקדם אקדמיות, מלגות 'מילגו', קרן הסיוע לסטודנטים ותכנית הישגים – תוך הוספת שיפורים ומיקודים נוספים. בנוסף, מעבר לתמיכה בתואר ראשון, יושם דגש על תמיכה בלימודים לתארים מתקדמים, לצד חיזוק המכינות הקדם אקדמיות – זאת על מנת לאפשר השלמת פערים לימודיים ולשפר את מתן ההזדמנויות לקבלה לאקדמיה לכל האוכלוסיות.

  • בספטמבר 2023 החליטה מל"ג על עדכון המדיניות לקידום ושילוב אוכלוסיות בהשכלה הגבוהה המהווה שלב נוסף בתמיכת מל"ג בנושאים אלו.
  • המל"ג אימצה בהחלטה רשמית חזון בנוגע לתפקיד השלישי של האקדמיה (לצד הוראה ומחקר) לקידום מוביליות חברתית בעזרת מתן שוויון הזדמנויות, וחזון כי האקדמיה הישראלית תהיה מגוונת, מכילה והוגנת המאפשרת לכל אדם למצות את פוטנציאל המצוינות האישית והמהווה מרחב מפגש המאפשר שותפות בין אוכלוסיות שונות.
  • לצד המשך התכניות לאוכלוסיות היעד (החברה הערבית, בוגרי החינוך החרדי ויוצאי אתיופיה), במסגרת המדיניות תיבנה תכנית הוליסטית גם עבור ה"ראשונים לאקדמיה" – אוכלוסייה של צעירים שמצויים בעמדת חסרון במבנה ההזדמנויות הפתוחות בפניהם במהלך חייהם המוקדמים, אשר מגיעים לרוב ממשפחות, קהילות או בתי ספר שבהם הבחירה בלימודים אקדמיים פחות נפוצה, ושאינם בהכרח מאוכלוסיות היעד אשר קיבלו מענה בתכניות ההנגשה עד כה.

התכנית ההוליסטית תיבנה על סמך המענים השונים הקיימים הותיקים– לרבות מערך המכללות בפריפריה החברתית והגאוגרפית, מערך המכינות הקדם אקדמיות, מלגות "מילגו" וקרן הסיוע לסטודנטים, ותכנית הישגים, תוך חיזוק הרכיבים והוספת רכיבים נוספים.

  • לצד המשך התמיכה בתואר הראשון יינתן דגש על תמיכה בלימודים לתארים מתקדמים.
  • המכינות הקדם אקדמיות יחוזקו באופן משמעותי, על מנת לאפשר השלמת פערים לימודיים ולשפר את אפשרויות הקבלה לאקדמיה של צעירים מאוכלוסיות שונות.
  • מל"ג הנחתה את המוסדות לגבש תכניות אסטרטגיות לנושא המצוינות המכלילה. ב-28.5 קיימה מל"ג יום עיון לאחראים המוסדיים על כתיבת התכניות, בו חשפה על עיקרי מדיניות מל"ג בנושא.

מדברי יו"ר ות"ת פרופ' יוסי מקורי: "בעשור האחרון הגדילה מל"ג-ות"ת את תמיכתה בקידום אוכלוסיות ייחודיות באופן ניכר בעזרת בניית תכניות רב שנתיות להנגשת ההשכלה הגבוהה לחברה הערבית, לאוכלוסייה החרדית וליוצאי אתיופיה.

בבסיס העבודה עומד שינוי בנקודת המוצא ממבט אישי וקבוצתי למבט מערכתי. תכניות ההנגשה החלו את מבטן על אוכלוסיית היעד, על החסמים שבדרכן לתואר האקדמי ולהצלחה בו, וגיבשו מענים נדרשים לחסמים אלו. השינויים שחוללו תכניות ההנגשה מאפשרים למדיניות החדשה בתכנית הרב שנתית הנוכחית להתחיל את מסעה בנקודת מוצא שונה – מבט על המערכת האקדמית.

הדו"ח מגדיר לראשונה חזון מפורט לתפקידה החברתי של האקדמיה, ומציב עקרונות פעולה, מטרות ומדדי הצלחה לפתח התכנית הרב שנתית של מערכת ההשכלה הגבוהה, כמו גם שינויים משמעותיים לעדכון רכיבי התמיכה השונים לרבות הוספת תכנית כוללת ל"ראשונים לאקדמיה".

אני מאמין שיישום מדיניות זו תהווה בשורה לצעירים מכלל החברה, אולם המרוויחה העיקרית ממנה תהיה מערכת ההשכלה הגבוהה עצמה. גיוון שמחויב להוגנות, להכלה ולשותפות מגביר את המצוינות גם של המוסדות האקדמיים ושל המערכת כולה."