דו"חות הערכת איכות בתחום הרוקחות – סבב שני

בישיבתה ביום 12.07.2022 אימצה המועצה להשכלה גבוהה את המלצת ועדת המשנה להערכת איכות, בנושא שבנדון והיא מחליטה כלהלן:

1. המועצה להשכלה גבוהה מודה לוועדת ההערכה הבינלאומית בראשותה של פרופ' קייט וויטלסי על עבודתה היסודית והרחבה ועל הדו"ח שהגישה.

2. המועצה רואה בחומרה את ממצאי הוועדה הבינלאומית, לפיהם מצב לימודי הרוקחות בארץ אינו בר קיימא לאורך זמן, בשל המחסור החמור בסגל קליני, ובשל עובדה שתכנית הלימודים אינה עומדת בסטנדרטים בינלאומיים של רמה אקדמית נאותה ונדרש שינוי מערכתי על מנת לספק הוראה והכשרה מיטבית לסטודנטים בתחום.

3. לאור ממצאי הוועדה הבינלאומית, מחליטה המל"ג כדלקמן:

א. למנות צוות של אנשי אקדמיה בכירים מהתחום, נציגי מל"ג/ות"ת, ונציגי משרד הבריאות, שימליצו לות"ת/מל"ג/משרד הבריאות (לפי העניין):

1. בחינת האפשרות לקביעת דרישות סף אקדמיות להבטחת רמה אקדמית נאותה ללימודי רוקחות בדומה לסטנדרטים המקובלים בעולם בתחום זה .

2. בחינת בעיית המחסור ברוקחים בישראל כולל רוקחים קליניים.

3. הגדרת המטרות המרכזיות של ההתנסות הקלינית המתקיימת במסגרת התואר האקדמי וקביעת מדדים להערכתה.

4. הרחבת מקומות ההכשרה המהווים חלק מהתואר האקדמי.

5. קביעת תכנים וסטנדרטים לדרישות ולמבנה ההתנסות במסגרת תכניות המכשירות רוקחים.

ב. המלצות למוסדות

1. לבחון מחדש את המבנה הארגוני של הפקולטה לרפואה ובפרט את מיקומו ומרחב פעילותו של בית הספר לרוקחות והעומד בראשו.

2. לגבש תכנית אסטרטגית לגיוס חברי סגל בתחום הרוקחות הקלינית על מנת ליצור איזון טוב יותר בין סגל אקדמי חוקר לסגל קליני.

3. לקיים תהליך של בחינת תכנית הלימודים תוך התייעצות עם כלל הגורמים המעורבים, ולהציג תכנית לימודים מעודכנת, הכוללת:

  • התאמת הסילבוסים בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים.
  • הוספת תוכן קליני לתכנית הלימודים.
  • ביטול קורסים שאינם נוגעים באופן ישיר לתחום הרוקחות.
  • העברת חלק מן הקורסים לשיטת לימוד מבוססת בעיות (Problem Based Learning).
  • בחינת שיטות ההערכה של הסטודנטים.

4. לגבש ולנסח תכנית אסטרטגית לשיפור ההכשרה המעשית (סטאז') המתייחסת בין השאר ל:

  • קיום תהליך של הערכת איכות עצמית של תכנית ההכשרה המעשית.
  • בחינת אפשרות להתחיל את ההכשרה המעשית בשנה א'.
  • גיבוש נוהל אחיד ודרישות מסודרות ממקומות ההכשרה שיהיו תקפים לכל מקומות ההתמחות.
  • הרחבת ההתנסות המעשית גם לבתי חולים (מעבר לבתי המרקחת).
  • הגדרת דרישות של תוצרי למידה (Learning Outcomes) מן הסטודנטים במהלך ההכשרה.

5. על מנת לשפר את איכות ההוראה, יש לאסוף באופן שיטתי וקבוע נתונים אודות הישגי הסטודנטים ושביעות רצונם מאיכות ההוראה של הסגל.

4. המועצה להשכלה גבוהה ממליצה לפנות למשרד הבריאות בבקשה לבחון את האפשרות להחזרת בחינות הרישוי ברוקחות על מנת לוודא שאיכות ההכשרה טובה ומתאימה לדמות הרוקח.

5. מעקב אחר יישום ההחלטה:

בתוך שנה ממועד קבלת ההחלטה, יגיש האגף להערכת איכות והבטחתה למל"ג, דיווח בדבר המעקב ויישום ההמלצות במסגרת ההחלטה הנ"ל.

החלטות מל"ג פרטניות