15/03/23

בקשת הקרן הלאומית למדעים לתקציב תוספתי עבור תכנית מענקי מחקר בשת"פ בינ"ל בפורמט סוכנות מובילה (Lead Agency) בין הקרן הלאומית למדע הישראלית (ISF) והקרן הלאומית למדע השווייצרית (SNSF)

בישיבתה מיום 15.3.2023 דנה ות"ת בבקשתה של הקרן הלאומית למדע המצ"ב לתמיכה בתכנית מענקי מחקר בשת"פ בינ"ל בפורמט סוכנות מובילה (Lead Agency) בין הקרן הלאומית למדע הישראלית (ISF) והקרן הלאומית למדע השווייצרית (SNSF), למשך 4 מחזורים החל משנת תשפ"ד בתקציב כולל של 20 מלש"ח.

זאת, בהמשך לדיונים בין הקרן הלאומית למדע הישראלית (ISF) והקרן השווייצרית (SNSF) במהלך 2020-2022 ובעקבות חתימה באוגוסט 2022 על מזכר הבנות הקורא לשת"פ בין ה-ISF ל-SNSF, בנוכחות נשיאי ישראל ושוויץ, בעת ביקורו של הנשיא הרצוג בשוויץ. בדומה ל-ISF, ה-SNSF תומכת במחקר בסיסי תוך הקפדה על בחירה חופשית של הנושאים, שמירה על סטנדרטיים אתיים גבוהים, ובאמצעות תהליך דואלי תחרותי (ועדות מקצועיות וסיקור עמיתים), ובחירה על בסיס מצוינות מדעית.

בקשה זו עולה בקנה אחד עם מדיניות מל"ג/ות"ת לקידום מצוינות מחקרית בדגש על שיתופי פעולה מחקריים בינלאומיים לפיה הוחלט כי תינתן עדיפות לשיתופי פעולה עם מדינות נבחרות בהן רמת המחקר גבוהה במיוחד, והיקף הקשרים הקיימים עם חוקרים ישראלים משמעותי (ראו החלטת ות"ת מיום 14.08.2019) ובהמשך למדיניות ות"ת אשר הגדירה מדינות מסוימות כיעד מועדף לשיתופי פעולה וביניהם הוגדרה שוויץ כמדינת יעד מועדפת בשל הקשרים האקדמיים הענפים הקיימים בינה ובין ישראל, ומעמדם הגבוה של המחקר והאקדמיה השוויצרים בעולם. כמו כן שוויץ היא מדינה אשר מקדמת מודל חדשני לחיזוק שיתופי פעולה בילטרליים –(LA)  Lead Agency - אותו החליטה הקרן הלאומית למדע בישראל ללמוד בשנתיים האחרונות. עיקרון המודל הינו: הגשה אחת, פרויקט אחד משותף, תהליך הערכה אחד ומימון ע"י שתי מדינות.

לאור האמור מחליטה ות"ת לאשר את בקשת הקרן הלאומית למדע כמפורט לעיל.