12/03/24

דוח הוועדה לגיבוש תנאי הסף להגשת בקשה לפתיחת תכנית לימודים (M.D.)

בישיבתה ביום 12.3.24 דנה המועצה להשכלה גבוהה בהמלצת ועדת המשנה לטכנולוגיה, הנדסה, מדעים, פארה רפואי ושלוחות חו"ל בנושא דו"ח הוועדה לגיבוש תנאי הסף להגשת בקשה לפתיחת תכנית לימודים (M.D.) ברפואה. הדו"ח הוצג ע"י יו"ר הוועדה פרופ' יונתן הלוי.
בכוונת המל"ג לאמץ את ההמלצות שלהלן, אך בטרם תקבל החלטה סופית היא מבקשת לקבל את התייחסות המוסדות להשכלה גבוהה לנושא.

להלן פירוט תנאי הסף להגשת תכניות לימודים ארבע שנתיות ושש שנתיות ברפואה:

א. הגדרת חזון ורציונל

ב. להלן תחומי הרפואה השונים, בהתייחס לנושאים המפורטים מטה:

תחומי ליבה

1. ביולוגיה של התא
2. גנטיקה
3. ביוכימיה
4. פיזיולוגיה
5. מיקרוביולוגיה
6. ביולוגיה מולקולרית
7. אפידמיולוגיה / בריאות הציבור

תחומים רלוונטיים נוספים

8. סטטיסטיקה
9. מדעי המחשב/ ביואינפורמטיקה/ מדעי הנתונים
10. מדעי ההתנהגות

  • בנוסף: כתחומים רלוונטיים יחשבו גם הנושאים הנלמדים בקורסים הפרה קליניים (שנים א, ב בארבע שנתי) שאינם מנויים על התחומים המפורטים לעיל.

ג. בראש ביה"ס/הפקולטה יעמוד דיקן בדרגת פרופ' מן המניין.

ד. סגל אקדמי:

  • הסגל האקדמי בתכנית יכלול בעת הגשת התכנית לפחות 10 חברי סגל ליבתי כהגדרתו בהחלטת המל"ג מיום 19.3.2019. לפחות שבעה מהם יעסקו בלפחות חמישה תחומים שונים מתחומי הליבה. לפחות מחצית מ- 10 חברי הסגל הליבתי יהיו בדרגת מרצה בכיר ומעלה ויועסקו במשרה מלאה בתכנית.
  • על המוסד להציג התחייבות לקליטת חברי סגל ליבתיים נוספים הפעילים כחוקרים באותו פרופיל אקדמי והיקף ההעסקה שבסעיף הקודם, כלומר, לפחות מחציתם בדרגת מרצה בכיר ומעלה המועסקים במשרה מלאה בתכנית.
  • על המוסד להציג התחייבות כי עד קבלת ההסמכה יהיו לפחות 25 חברי סגל ליבתיים חוקרים במגוון תחומים רלוונטיים, כאשר בעת ההסמכה לפחות 18 מהם יעסקו בלפחות חמישה תחומים שונים מתחומי הליבה. מתן הסמכה יותנה בעמידה בתנאי זה.
  • על המוסד להציג תכנית הדרכה לפיתוח סגל ההוראה וקיום יחידה לחינוך רפואי.

ה. תשתיות מחקר:

  • לרשות כל חבר סגל אקדמי חוקר בתכנית תעמוד בעת הגשת התכנית מעבדת מחקר פעילה/שטחים יעודיים למחקר וציוד המאפשרים את קיום המחקר. מעבדות המחקר תהיינה לפחות ב- 5 תחומים שונים מתוך תחומי הליבה.
  • על המוסד להציג תכנית מפורטת הכוללת התחייבות להקצאת מעבדות מחקר פעילות נוספות/שטחי מחקר ייעודיים אשר יאפשרו גם לחוקרים אשר יגויסו עשיית מחקר כמפורט לעיל. מתן הסמכה יותנה בעמידה בתנאי זה.

ו. תשתיות פיזיות:

על המוסד להציג התחייבויות כלהלן:

  • התחייבות להקמת מבנה ייעודי לביה"ס לרפואה המכיל שטחים נאותים להוראת סטודנטים, להנהלה ולסגל אקדמי ומנהלתי וזאת מעבר לשטחים המוקצים למעבדות מחקר לסגל אקדמי, חדר דיסקציה ולמעבדות הוראה.
  • התחייבות כי מעבדות הוראה, אולמי הרצאות, חדרי סמינרים וחדרי מנוחה הם בהיקף התואם את מספר הסטודנטים בתכנית.
  • התחייבות לקיומה של ספריה רפואית כמקובל עם פתיחת התכנית.
  • התחייבות להקמת חדר דיסקציה תוך שנתיים מפתיחת התכנית.

ז. תנאי הרשמה וקבלה, מעבר בין שנות הלימוד ומתן הזכאות לתואר יהיו כמקובל לפחות באחת מהתכניות הארבע שנתיות המאושרות.

ח. מינויים אקדמיים: על המוסד לפרט את היקף המינויים האקדמיים הקיימים בעת הפתיחה והן את ותהליכי קידום מדרגה לדרגה בשנים הפרה-קליניים ובשנים הקליניות.

ט. בתכניות לימודים שש שנתיות ברפואה תתווסף על כל האמור לעיל גם הדרישה הבאה: למוסד הסמכה להעניק תואר ראשון במדעי הרפואה או מדעי החיים.

**הערה: בסעיפים הבאים טרם גובשה המלצה, ובכוונת המל"ג לדון בהם לאחר קבלת התייחסות המוסדות:

י. תכניות לימודים ברפואה יתקיימו באוניברסיטה, במסגרת בי"ס עצמאי / פקולטה עצמאית.
הוועדה בדעה שנדרשת מסגרת שיש בה פעילות הוראתית ופעילות מחקרית במגוון רחב של תחומים, ולכן סבורה שבית ספר לרפואה יוכל לקום רק באוניברסיטה המבטיחה את חשיפת הסטודנטים לרפואה לסביבת לימודים מחקרית ראויה במגוון מקצועות רלוונטיים כבר בשלב מוקדם של לימודיהם.

יא. שנים קליניות בתכנית הלימודים:

  • מספר הסטודנטים בקבוצה לא יעלה על 8.
  • הוראה קלינית הן בבתי חולים והן בקהילה תתקיים במחלקות המוכרות להתמחות ע"י המועצה המדעית של הר"י בהיקף התואם את שבועות ההוראה המופיעים בתכנית לימודים ואת מספר הסטודנטים.
  • המוסד יתחייב כי עד למתן ההסמכה הוא יציג הסכם עם בי"ח כללי/מרכז רפואי כללי אחד לפחות במדינת ישראל המבטיח סינופו הבלעדי כתנאי למתן ההסמכה.
  • הוראה קלינית בבתי חולים במחלקות המסונפות לאוניברסיטה אחרת תחייב הצגת הסכם חתום של מגיש הבקשה עם האוניברסיטה המסנפת. הוראה בבתי חולים שאינם מסונפים או במחלקות אשפוז שאינן מסונפות, אך מוכרות להתמחות תחייב הצגת הסכם חתום עם הנהלת בית החולים.
  • הוראה קלינית במרפאות מחוז של קופת חולים המסונפות לאוניברסיטה אחרת תחייב הצגת הסכם חתום של מגיש הבקשה עם האוניברסיטה המסנפת. הוראה קלינית במרפאות מחוז של קופת חולים שאינן מסונפות לאוניברסיטה אחרת, אך הן מרפאות מוכרות להתמחות, תחייב הצגת הסכם חתום עם הנהלת המחוז.
  • על המוסד להציג הסדרים עם כל מקומות ההכשרה המעשית אשר יבטיחו הכשרה מעשית מלאה לסטודנטים של המוסד, מבלי לפגוע בהכשרה של סטודנטים ממוסדות אחרים המתקיימת במקום.
  • ההוראה הקלינית תיעשה ע"י מורים מנוסים בהוראת סטודנטים לרפואה או מתמחים בהיקף התואם את שבועות ההוראה המופיעים בתכנית הלימודים ובהיקף התואם את מספר הסטודנטים.

יב. יש לפרט את הרלבנטיות של אנשי הסגל שיגויסו ב"תחומים רלוונטיים נוספים".