21/05/24

הצעה למועמדים-ות חברי סגל אקדמי בכיר, לכהונה כחברי המועצה לגיל הרך, על פי חוק המועצה לגיל הרך, התשע"ז- 2017; הצעה למועמד-ת חבר סגל אקדמי בכיר לכהונה בוועדה המרכזית לתקני מכונות של מכון התקנים, על פי חוק התקנים תשי"ג- ,1953

א. שר החינוך פנה בתאריך 30.4.2024 אל המועצה להשכלה גבוהה בבקשה כי תציע מועמדים-ות חברי סגל אקדמי בכיר מכהנים, לכהונה במועצה לגיל הרך, על פי חוק המועצה לגיל הרך, התשע"ז- 2017.
ב. המועצה להשכלה גבוהה קיימה תהליך מלא לטיפול בבקשה, על פי נוהל המל"ג לטיפול בבקשות למינוי נציגים אקדמיים בגופים שונים, וכן באמצעות הצוות הקבוע של מל"ג המטפל באופן ייעודי בנושא זה באופן שוטף.
ג. בתוך התהליך, קיימה המועצה התייעצות עם כלל המוסדות להשכלה גבוהה ועם חברי המל"ג, אשר העבירו שמות מועמדות, חברות סגל אקדמי בכיר פעיל מכהנות, לכהונה במועצה לגיל הרך.
ד. לאחר ששקלה את מכלול הנתונים, החליטה המועצה להשכלה גבוהה לאמץ את המלצת הצוות הקבוע (מיום 19.5.2024) ולהמליץ לשר החינוך על שתי מועמדות, הראשונה- פרופ' דורית ארם, חברת סגל אקדמי בכיר מכהנת בבית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב, והשניה- ד"ר יערה שילה, חברת סגל אקדמי בכיר מכהנת בחוג לגיל הרך, אפרתה - בית הספר לחינוך של מכללת אפרתה-אמונה, מוסד להכשרת עובדי הוראה- לכהונה במועצה לגיל הרך.
ה. יודגש כי שתי המועמדות המומלצות, כאמור, עומדות בדרישות חוק המועצה לגיל הרך, דהיינו- המועמדת הראשונה, פרופ' דורית ארם, היא אשת סגל אקדמי בכיר במוסד להשכלה גבוהה, בעלת מומחיות במחקר מתקדם בנושא אחד לפחות בתחום הגיל הרך, והמועמדת השניה- ד"ר יערה שילה, היא אשת סגל אקדמי בכיר במוסד להשכלה גבוהה שהוא מוסד להכשרת עובדי הוראה, בעל מומחיות בהכשרת עובדי הוראה לגיל הרך.
ו. הנימוקים לבחירה:
• פרופ' מן המנין דורית ארם היא חברת סגל אקדמי בכיר מכהנת בבית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל אביב. היא מכהנת כראשת המעבדה לחקר הגיל הרך בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מחקרה מתמקד בהבנת מקומו של תיווך המבוגרים בהתפתחותם של ילדי גן וקידומו בחברה היהודית והערבית. פרופ' ארם חוקרת את אופי האינטראקציה של הורים וגננות עם ילדים בעת קריאת ספר וכתיבה ומעריכה את משמעותה להתפתחות ניצני האוריינות ולהתפתחות הרגשית-חברתית של הילדים. מחקרה בוחן אינטראקציות אלה בקרב ילדים עם התפתחות תקינה, התפתחות מוקדמת (קוראים מקדימים), ילדים עם צרכים ייחודיים (לקות שמיעה, לקות קשב (CP) וילדים ממיצב חברתי כלכלי נמוך. בשאיפה לקדם ניצני אוריינות והסתגלות רגשית-חברתית של ילדי גן, ארם מפתחת ומעריכה תכניות התערבות לקידום רמת התיווך של הורים וגננות. במקביל, ארם חוקרת הורות בהתבוננות בין תרבותית. עם שותפים, פיתחה ארם את מודל "מחומש ההורות" להורות מיטבית. בעזרת מודל זה היא מעבירה הדרכת הורים וחוקרת כיצד מאפיינים של הורות מיטבית על פי המודל קשורים לרווחה של הורים ולהתפתחות של ילדים בגיל הרך. פרופ' ארם חברה בהנהלת העמותה למען הילד בגיל הרך (OMEP) ישראל. כחוקרת אוריינות מובילה, נבחרה ארם ב2018 לReading Hall of Fame.
• ד"ר יערה שילה היא חברת סגל אקדמי בכיר מכהנת בחוג לגיל הרך, אפרתה - בית הספר לחינוך של מכללת אפרתה-אמונה, מוסד להכשרת עובדי הוראה. היא מייסדת ומנהלת התוכנית להכשרת מנהלות מעונות יום לתואר ראשון ותעודת הוראה במכללה, והיא משמשת כחברת סגל בכיר מן המניין בחוג לגיל הרך. כמו כן עומדת יערה בראש יחידת 'גרסא דינקותא' באפרתה, יחידה בחוג לגיל הרך הכוללת לימודי תעודה והכשרה לגילאי 3-0. יערה פרסמה מחקרים בכתבי עת שפיטים וגם בכתבי עת מקצועיים של הגיל הרך, השתתפה כמרצה בכנסים אקדמיים בארץ ובעולם, ועוד ידה נטויה. יערה זכתה בפרסים על פרסומים ועל פעילות חברתית. יערה שותפה בחממת 'נבט', מחקר סיכון ומוגנות בקרב ילדים בגיל הרך, באוניברסיטה העברית, וחברה בפורום המדיניות לגיל הרך במרכז טאוב. יערה בוגרת תוכנית 'אלומות', מובילי הכשרת מורים באקדמיה, מטעם מכון מופ"ת. ד"ר שילה עוסקת בתחום החינוך גם במסגרת פעילותה הציבורית. היא ייסדה את הקואליציה החברתית לחינוך מלידה, יוזמת 'סנגור', שמטרתה להשפיע על החלטות מדיניות ממשלתיות הקשורות לטיפול בתינוקות ופעוטות. ומכהנת כחברה בשתי ועדות פרלמנטריות: הוועדה לזכויות הילד וועדת החינוך. במלחמת 'חרבות ברזל' התגייסה יערה למן ימיה הראשונים של המלחמה להפעלת הילדים במלונות המפונים והקימה בשיתוף עם Early Starters מערך מסודר של גני ילדים ופעילויות הפגה בים המלח ובירושלים. היא ממשיכה בפעילותה זו בהתנדבות מלאה. יערה בעלת מוטיבציה גבוהה מאוד, עומדת באתגרים רבים ופעילה במגוון רחב מאוד של פעילויות בחינוך בכלל ובגיל הרך בפרט.