29/09/21

הרחבת תכנית ות"ת לקידום בינה מלאכותית ומדעי הנתונים בעקבות ועדת תל"מ

בישיבתה ביום 29.9.21 דנה ות"ת בהרחבת תכנית ות"ת לקידום בינה מלאכותית ומדעי הנתונים בעקבות ועדת תל"מ.

בהמשך להחלטות ות"ת מנובמבר 2018, מרץ 1-2019, מרץ 20192-, אפריל 2019, יולי 2019, מרץ 2020, אפריל 2020, יוני 2020, בנוגע לתכנית אקדמית, ארבע-שנתית לקידום תחום מדעי הנתונים, ולאור סטטוס הביצוע של רכיבי התכנית השונים, ובכללם: תמיכה בהקמה ובפעילות של מרכזי מחקר אוניברסיטאיים (הן באופן שוויוני ע"ב עמידה בתנאי סף, והן באופן תחרותי), תמיכה בהקמה של מערך סינכרון ארצי (IDSI), תכניות למלגות הצטיינות לדוקטורנטים ולבתר-דוקטורנטים, תכנית למענקי מחקר בקרן הלאומית למדע ותמיכה במציאת פתרונות לשימוש בתשתית ענן לצרכי מחקר והוראה;

ובהמשך לדו"ח הסופי של ועדת תל"מ לקידום בינה מלאכותית ומדעי הנתונים לפיו יש להקצות להמשך התכנית האקדמית לפיתוח הבינה המלאכותית סכומים נוספים, וכן להתייחסות של הוועד המנהל של ה-IDSI למסקנות הביניים של ועדת תל"מ;

ולאור החפיפה הרבה בין נושאי המחקר הנמצאים בליבת מדעי הנתונים (כפי שהוגדרו ע"י ועדת ההיגוי של ות"ת לנושא) ובליבת תחום הבינה המלאכותית (כפי שמופיעים במסקנות הביניים של ועדת תל"מ), המתבטאת, בין היתר, בעובדה כי באופן טבעי, כלומר "מהשטח-מעלה" (bottom-up), חלק משמעותי מהמשאבים ומנפח הפעילות של מרכזי המחקר שהוקמו בתמיכת ות"ת, מוקדשים לקידום תתי-התחומים של בינה מלאכותית, כפי שהוגדרו ע"י ועדת תל"מ, וגם בתכניות המלגות לדוקטורט ולבתר-דוקטורט, לפחות מחצית מן הזוכים הגישו פרויקטים בתחום הבינה המלאכותית;

ולאור הרצון למנף הלאה את פיתוח תחום הבינה המלאכותית ומדעי הנתונים, ולאור איגום המשאבים ממספר גופים, מחליטה ות"ת על השקעה נוספת בהיקף של 49 מלש"ח ממקורותיה, כאשר: 37 מלש"ח יגיעו מעודפי תקציב תשפ"א וממקורות הרזרבה של ות"ת, 6 מלש"ח יגיעו מסעיף העתודה ליעדים לאומיים (אשר הוקצה מעבר לתמיכה בתכנית הרב-שנתית ומאושר לשימוש בכפוף לאישור משרד האוצר) ו-6 מלש"ח יוסטו מתקציב התכנית למענקי מחקר במדעי הנתונים. מימוש התקציב יעשה תוך שימוש במנגנונים אשר פותחו במסגרת תכנית ות"ת לקידום מדעי הנתונים (כולל בינה מלאכותית). מנגנונים אלו, הכוללים תמיכה במרכזי מחקר בשבע האוניברסיטאות שעמדו בתנאי הסף, הפעלת תכניות מלגות לדוקטורנטים ולפוסט-דוקטורנטים, וכן הפעלה של מערך מסנכרן לאומי – IDSI Israel Data Science Initiative)) – כבר הוכיחו את יעילותם במינוף פעילות מחקרית בתחום, ובקידום קשרים בינ"ל במהלך השנתיים האחרונות. כמו כן, כפי שתואר לעיל, באופן טבעי, כלומר "מהשטח-מעלה" (bottom-up), חלק משמעותי מהמשאבים, ובהתאם מנפח הפעילות, מוקדשים לקידום תתי-התחומים של בינה מלאכותית, כפי שהוגדרו ע"י ועדת תל"מ.

השתתפות ות"ת בתכנית תל"מ תעשה באמצעות השקעה בשלושת רכיבי התכנית כמפורט מטה:

1. ברכיב ההון האנושי - השקה של שתי תכניות חדשות והרחבת תכנית המלגות לדוקטורט (סה"כ 18 מלש"ח):

  • תכנית מלגות לתואר שני עם תזה: 4 מלש"ח (20 מלגות בשנה X 50,000 (למשך שנתיים) X 2 מחזורי הגשה). פרטי התכנית יובאו לאישור ות"ת בהמשך.
  • הרחבת תכנית המלגות לדוקטורט: 4.86 מלש"ח (הוספה של 7 מלגות למחזור הרביעי כך שיינתנו בו 20 מלגות והוספה של מחזור חמישי באותו ההיקף) (180,000 פר שנה X 3 שנים X 27 מלגות בשני מחזורים)
  • תכנית לקליטת סגל:14 מלש"ח (מענק וסל קליטה עבור 3-2 חוקרים בשנה X 2 מחזורים) פרטי התכנית יובאו לאישור ות"ת בהמשך.

2. ברכיב ה-NLP: השקעה של 6 מלש"ח אשר יוסטו ממסלול המענקים במדעי הנתונים בקרן הלאומית למדע, המוזכר לעיל. יודגש כי אחד הפרויקטים הגדולים שקיבלו מימון במסגרת הקול הקורא התחרותי מתמקד ב-NLP בעברית ונראה כי השקעה נוספת בתחום תעזור לפיתוח מחקר בסיסי חדשני, ובעל פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על החברה והכלכלה בישראל. על מנת לוודא שההשקעה התוספתית מצד ות"ת תעשה על בסיס קריטריונים של מצוינות מדעית תערך בדיקה בנוגע לחלופות השונות למימוש התקציב: תכנית מענקים בקרן הלאומית למדע או פרסום קולות קוראים ע"י מרכזי המחקר למדעי הנתונים. תוצאות הבדיקה יובאו לאישור ות"ת.

3. ברכיב מחשוב העל (HPC - High Performance Computing) השקעה של עד 25 מלש"ח (מתוך כ-290 מלש"ח שהומלצו בפעימה הראשונה של תכנית תל"מ עבור רכיב זה) על מנת לוודא כי הקמת התשתית והפעלתה יעשו תוך שימת לב לצרכי האקדמיה. כמו כן, השתתפות ות"ת בהקמת התשתית בכפוף לתנאים הבאים: השתתפות ות"ת לא תפגע ביכולת המוסדות להמשיך ולהשקיע בתשתיות מקומיות, למשל באמצעות בקשות למענקים מוסדיים במסגרת ועדת התשתיות של ות"ת, או למענקי קליטה לסגל חדש במסגרת מלגות אלון. בנוסף, ות"ת תתנה את המשך השתתפותה במימון התשתית הלאומית בתום תקופת התקצוב של הפעימה הראשונה בבחינה של הביצועים ורמת השימוש האקדמית בתקופה זו, כולל האפשרות להכריז באופן חד-צדדי כי התשתית אינה מספקת מענה ראוי לצרכי האקדמיה ויציאה מהמיזם, וזאת כתנאי לכל השקעה ראשונית.