17/01/23

התאמות ברפורמה האקדמית במכינות הקדם אקדמיות- עדכון החלטת מל"ג מיום 21.12.2021

בישיבתה ב-26.5.2020 החליטה מל"ג על רפורמה אקדמית במכינות הקדם אקדמיות. רפורמה זו היוותה צעד ראשון בעקבות החלטת המל"ג מ-9.8.2016 לאמץ את החלטת ות"ת מיום ה-20.4.2016 על העברת המכינות הקדם אקדמיות ממשרד החינוך לאחריות מל"ג-ות"ת. בעקבות משבר הקורונה ופניות של המוסדות החליטה מל"ג ב-6.4.2021 לדחות את תחילת יישום הרפורמה מתשפ"ב לתשפ"ג, וב-21.12.2021 החליטה מל"ג על עדכון חלק מהסעיפים של הרפורמה האקדמית.

לאור בקשות נוספות, אשר הועלו במשך השנה על ידי המוסדות האקדמיים לעדכונים נוספים בחלק מסעיפי הרפורמה, ולאור תשובות המוסדות בהליך ההיוועצות בעקבות דיוני ועדת המומחים למכינות הקדם אקדמיות ב-18.9.2022, וועדת המשנה למדיניות אקדמית הכרה והסמכה מיום ה-28.9.2022, מחליטה מל"ג לאמץ את המלצתה של ועדת המשנה למדיניות אקדמית, הכרה והסמכה בישיבתה ביום ה-28.12.2022 ולהחליט כי:

1. סעיף 3.1 ג' בנספח א' לרפורמה: לאור בקשת המוסדות לגמישות בקביעת תאריכי הפתיחה והסיום המדויקים של מחזורי המכינות, , תתאפשר למוסדות גמישות מסוימת במועדי פתיחת וסיום מחזורי המכינות, זאת תוך שמירה על משכם כפי שמופיע בסעיף 3.1ג' בנספח א' של הרפורמה, ותוך שמירה על כך שמחזורי המסלולים הייעודיים השנתיים יהיו חופפים יחסית לסמסטרים במוסד בהתאם לרציונל של סעיף זה. על המוסדות להבטיח כי לבוגרי המכינות יהיה מספיק זמן ל סיים את תהליכי הרישום ללימודים אקדמיים בכל המוסדות להשכלה גבוהה.

2. סעיף 3.2 בנספח א' לרפורמה: מוסדות המבקשים לרכז את פריסת השעות של המכינה הסימסטריאלית על פחות שבועות, על מנת שבוגרי המכינה יספיקו להתקבל ללימודים אקדמיים בסמסטר הלימודים העוקב, יוכלו לעשות זאת במסלול הייעודי לתחום מדעי הרוח והחברה בלבד כך שמשך המכינה לא יפחת משלושה וחצי חודשים. זאת בדומה להחלטה הקיימת לאפשר לרכז את פריסת השעות של המכינה השנתית במסלול הייעודי לתחום מדעי הרוח והחברה בלבד, כך שמשך המכינה לא יפחת משבעה חודשים. המסלול ירוכז תוך שמירה על התכנים, המטלות וסך היקף השעות הנדרשות במסלול הרגיל שמשכו ארבעה וחצי חודשים במכינה הסימסטריאלית ותשעה חודשים במסלול השנתי. במסלולים בתחומים אחרים לא ניתן לדחוס את השעות בפחות שבועות מכיוון שמספר השעות השבועיות בהן לא מאפשר דחיסה נוספת של התכנים.

3. סעיף 3.3 לנספח א' לרפורמה: לאור כך שמוסדות שונים לימדו את המסלול הקדם ייעודי בין שלושה לשישה חודשים וכי יש אוכלוסיות אשר נדרשות (לפחות בתחומים מסוימים) יותר מ-3 חודשים, ולאור כך שכוונת סעיף זה הייתה שמסלולי קדם המכינה לא ייארכו פחות משלושה חודשים, יתאפשר למוסדות להשכלה גבוהה להאריך את משך הקדם מכינה משלושה עד לשישה חודשים לפי הצורך. ההגבלה עד לשישה חודשים נועדה לשמור על הקצאה יעילה של תקציבים למכינות ללימודים שאינם מתפרסים לאורך זמן ארוך מהדרוש.

4. סעיף 3.4 לנספח א' לרפורמה: על מנת שלא לפגוע בהתנהלות המכינה ובלימודים בה כמו גם על מנת שלא לפגוע במורים המלמדים במכינות שנים רבות, מורים אשר הועסקו במכינה טרם החלת הרפורמה יוכלו להמשיך ללמד במכינה גם אם אינם עומדים בתנאי בסעיף זה. עם זאת, קליטת מורים חדשים במסלולים הייעודיים תהיה רק לפי הדרישה המצוינת בסעיף 3.4 לנספח א' ברפורמה.

5. לפנות לות"ת בבקשה לבחון את האפשרות להוספת תמריץ למוסדות אשר יגדילו את שיעור הסגל הקיים במכינות בהתאם לתנאי הרפורמה.

6. מקצועות ליבה במסלול הייעודי להנדסה ומדעים מדויקים:

א. מדעי המחשב כמקצוע ליבה: עד לגיבוש סילבוס ע"י הוועדה המקצועית למקצוע מדעי המחשב ואישורו ע"י ועדת המומחים העליונה, מוסדות אשר לימדו בעבר מדעי המחשב במקום פיסיקה במסלול הייעודי להנדסה ומדעים מדויקים מדעי המחשב יוכלו להמשיך לעשות כן, ובלבד שמספר שעות הלימוד במדעי המחשב יהיה בהיקף דומה לדרישות בפיסיקה לפי הרפורמה. כמו כן, מוסדות המעוניינים ללמד את מקצוע מדעי המחשב בנוסף למתמטיקה ופיסיקה, יכולים לעשות כן בכל היקף שיימצאו לנכון כמקצוע בחירה.

ב. לימודי מתמטיקה: בנספח ב' לרפורמה נקבע כי היקף לימודי מתמטיקה במסלולים הייעודיים להנדסה ומדעים מדויקים יהיה תכניות 1 או 2 של הרפורמה (ברמה של לפחות 5 או 5+ יח"ל). מוסדות בהם תנאי הקבלה בחלק או בכל התארים הראשונים בתחומי ההנדסה והמדעים המדויקים מאפשרים קבלה עם ציון בגרות של 4 יח"ל במתמטיקה, יוכלו ללמד במסלוליים הייעודיים להנדסה ומדעים מדויקים במכינות את תכנית מספר 3 (ברמה של 4 יח"ל במתמטיקה). זאת, על מנת לשמור על השוויון בדרישות בין סטודנטים המתקבלים לתכניות הנ"ל דרך המכינה, וסטודנטים המתקבלים אליהם ישירות באמצעות תעודת בגרות. עם זאת, על המוסדות לציין מפורשות באתר המכינה, וליידע את הסטודנטים המעוניינים במסלול עם 4 יח"ל מתמטיקה בטרם החלו ללמוד בו, כי ישנם תארים באותו מוסד או במוסדות אחרים אשר לא ניתן להתקבל אליהם ללא סיום מסלול שבו נלמדת המתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל ומעלה.

7. לימודי אנגלית: התוכן בנספח ו' לרפורמה העוסק ב-COURSES וב-SIZE OF CLASSES, יוחלף באמור להלן:"על מנת להביא את תלמידי המכינות לרמה האפשרית הגבוהה ביותר לקראת תחילת הלימודים האקדמיים לתואר ראשון, תוך השלמת קורסי האנגלית במהלך המכינה, ולהבטיח כי לא יצטרכו במהלך התואר לעבור את אותו הקורס אשר סיימו בהצלחה במכינה הקדם אקדמית:

א. על המוסדות להבטיח כי קורסי האנגלית במכינות הקדם אקדמיות יהיו זהים ברמתם לקורסי האנגלית בתואר ברמות השונות (כגון טרום בסיסי א', טרום בסיסי ב', בסיסי, מתקדמים א, מתקדמים ב'). ההכרה במעבר מוצלח של קורסי האנגלית במכינות על ידי המוסד ובין מוסדות שונים, תתבצע באופן זהה להכרה בקורסי האנגלית הנלמדים במהלך התואר.

ב. הסיווג של סטודנטים לקורסים השונים, מספר התלמידים המקסימלי בכיתה, והיקף השעות בקורסים ייעשה בהלימה להחלטות מל"ג הנוגעות לקורסי האנגלית במהלך התואר האקדמי.

ג. במכינה שנתית, סטודנט יוכל ללמוד במכינה השנתית קורס אחד שנתי, או שני קורסים סימסטריאליים שונים (למשל טרום בסיסי ב' ובסיסי) בהתאם להחלטת המוסדות. במידה ובמוסד הלימודים קיים תנאי סף באנגלית לקבלה לתואר הראשון עליו לאפשר לכלל תלמידי המכינה שלו ללמוד את הקורסים הנדרשים כדי לעמוד בתנאי הקבלה של המוסד בנושא. בכל מקרה על המוסד לאפשר לתלמידי המכינה להגיע בסופה לרמה שתאפשר להם להתחיל את התואר בתחילת רמת "בסיסי".

ד. בקדם המכינה יוכל המוסד להציע קורס טרום בסיסי א' שלם בהיקף שעות מצטבר זהה כך שתלמיד שיסיים אותו בהצלחה ילמד את הקורס הבא בתחילת המכינה השנתית. אפשרות נוספת היא פריסת קורס טרום בסיסי א' בין קדם המכינה למכינה השנתית, עם בחינת ביניים למעבר בין קדם המכינה למכינה.

ה. תלמידים אשר מסווגים בתחילת המכינה השנתית לרמת קורס בסיסי או פחות מכך, מחויבים בלימודי אנגלית במכינה. עבור תלמידים המגיעים בתחילת המכינה ברמה הפוטרת מקורס בסיסי, או שמסיימים את הקורס ברמת בסיסי במהלך הסמסטר הראשון, מוסדות מחויבים לאפשר לתלמיד ללמוד קורסים שאינם נדרשים לצורך קבלה למוסד (כגון: מתקדמים א' ומתקדמים ב') כחלק מתכנית הלימודים במכינה (כקורס בחירה). יובהר כי לא ייגבה שכ"ל עבור קורסים אלו מעבר לתעריף המכינה הרגיל. הלימוד של קורסים אלו יהיה בכפוף לאישור ראש היחידה ללימודי אנגלית במוסד. אין בהשלמת קורסים אלו לפטור את התלמיד משני קורסי אנגלית במהלך התואר האקדמי, כפי שהוגדר בהחלטת המל"ג בתאריך 17.12.2019."

8. יימחקו התייחסויות לבחינות אחידות שעקב טעות סופר לא נמחקו מנספחים ב'-ו' בעקבות עדכון ההחלטה ביום 21.12.2021 אשר במסגרתו הורדה הדרישה לבחינות אחידות.

נספח א' המתאר את השינויים בהחלטת מל"ג מהווה חלק בלתי נפרד מהחלטה זו.