21/02/24

עדכון שני להחלטת ות"ת בעניין התכנית המשותפת עם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה לעידוד המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים על ידי ות"ת לביצוע מחקר יישומי באמצעות תמיכה במחקרים להוכחת היתכנות

בהמשך להחלטת ות"ת מיום 8.2.2023 על הקמתה של תכנית משותפת לוות"ת ולמשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן: משרד המדע) לתמיכה בביצוע הוכחת היתכנות למחקר מדעי ואקדמי מצוין בעל פוטנציאל ליישום מסחרי במוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת, ובהמשך לעדכון החלטת ות"ת לעיל ביום 31.5.2023, מחליטה ות"ת לעדכן את החלטתה המקורית ביחס לקול הקורא הראשון בלבד, וזאת לאור קיצוצים בתקציב משרד המדע לשנת 2024, וכן לבצע עדכונים נוספים ביחס ליתר הקולות הקוראים כמפורט להלן:

באשר לקול הקורא הראשון:

א. הקול הקורא הראשון יעודכן כך שהוא יתוקצב במשותף ע"י ות"ת ומשרד המדע בסכום של עד 20 מלש"ח ולא 40 מלש"ח כפי שתוכנן מראש, וזאת עקב קיצוצים בתקציבו של משרד המדע. לגבי שני הקולות הקוראים הבאים, לא יערך בעת הזו כל שינוי בהחלטת ות"ת המקורית. בהמשך, לאחר הערכה של שיפוט ההגשות בקול הקורא הראשון, ולזמינות המשאבים התקציביים, וככל שיעלה הצורך תובא הצעה לות"ת לעדכון החלטתה בעניין גם ביחס לקולות הקוראים הבאים.

ב. בהתאם לסעיף א' לעיל, יעודכן כי יהיו רשאים להגיש למשרד המדע בקשות גם מוסדות מחקר שאינם מוסדות להשכלה גבוהה מתוקצבים ע"י ות"ת, בכפוף לכך שמימון המענקים עבור החוקרים במוסדות אלו יהיה מתוך חלקו של משרד המדע בתכנית, ובהיקף שלא יעלה על 2.5 מלש"ח, כך שהיקף התכנית עבור המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים ע"י ות"ת יעמוד על לפחות 17.5 מלש"ח בקול הקורא הראשון.

ג. משרד המדע יעביר לות"ת בין גגות את משאבי השתתפות משרד המדע בתכנית הרלוונטית למוסדות להשכלה גבוהה עד לסוף חודש אוגוסט, בהתאם לפריסה השנתית המפורטת בטבלה מטה, ולאחר קבלת הסכומים יועברו המענקים למוסדות. הקצאת המענקים (הן משאבי ות"ת והן משאבי משרד המדע) מותנית בקבלה בפועל של השתתפות משרד המדע האמורה. תקציב שלא ינוצל בקול הקורא הראשון יועבר חזרה למשרד המדע או יוקצה לקול הקורא השני, בהסכמת שני הצדדים.

טבלת העברות תקציביות עבור מענקי מחקר למוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים (במיליוני ₪):*

% סה"כ תשפ"ז תשפ"ו תשפ"ה תשפ"ד  
43% 37.50 7.50 15.00 11.25 3.75 משרד המדע, הטכנולוגיה והחדשנות
57% 50.00 10.00 20.00 15.00 5.00 ות"ת
100% 87.50 17.50 35.00 26.25 8.75 סה"כ התכנית

 

למען הסר ספק יודגש, כי בנוסף לסכומים שלעיל, על משרד המדע להשלים מדי שנה את השתתפותו בתכנית ולהקצות סכומים נוספים, בהתאם לטבלה שבהמשך. השלמות אלה ייועדו למימון המענקים למוסדות מחקר שאינם מוסדות להשכלה גבוהה או לחילופין יועברו, כולם או חלקם, לות"ת, לצורך הגדלת המימון המיועד למענקי המחקר למוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים. במקרה זה יתאם משרד המדע מראש את העברת הכספים וזאת כדי להבטיח את קליטת הכסף בות"ת. בטבלה שלהלן מפורטות ההשלמות הנדרשות ממשרד המדע (מיליוני ₪):

 

סה"כ תשפ"ז תשפ"ו תשפ"ה תשפ"ד  
12.50 2.50 5.00 3.75 1.25 משרד המדע, הטכנולוגיה והחדשנות

 

מזכר ההבנות עם משרד המדע יעודכן בהתאם להחלטה זו.

ד. לאור קיצוץ התקציב בהתאם לסעיף א' לעיל, תקוצץ בחצי מכסת ההגשה למוסדות באשר לקול הקורא הראשון בלבד, וזאת על מנת לשמר אחוז זכייה פוטנציאלי של כשליש מתוך סך ההגשות המקסימלי. המכסה החדשה תהיה כדלהלן:

ה. 5 הגשות עבור מוסדות בהם יש פחות מ-150 חברי סגל (במקום 10 כפי שתוכנן במקור)

ו. 10 הגשות עבור מוסדות בהם יש 150 חברי סגל או יותר (במקום 20 כפי שתוכנן במקור)

באשר לתכנית המקורית ולכל הקולות הקוראים:

ז. יעודכן ויובהר, למען הסר ספק, כי התכנית אינה מיועדת למימון מחקרים בתעשייה, עם זאת, הזוכים יהיו רשאים לרכוש שירותים מהתעשייה או מהמגזר השלישי.

ח. יעודכן כי המענק יהיה לתקופה של מינימום 18 חודשים ומקסימום 24 חודשים, בניגוד למגבלת המקסימום בלבד שהוגדרה בהחלטה הקודמת של 24 חודשים, וזאת על מנת לאותת לשטח באמצעות מגבלת המינימום שמדובר בתכנית למימון מענקי הוכחת היתכנות משמעותיים בלבד.

ט. יעודכן כי רק הצעות שקבלו ציון של לפחות 70 נקודות יוכלו להיות מועמדות לזכייה במימון, וזאת, שוב, בכדי לאותת למוסדות כי התכנית מיועדת למימון מחקרי הוכחת היתכנות איכותיים בלבד.

י. יעודכן כי כל מוסד שיהיה מעוניין להשתתף בתכנית יתחייב להעביר שמות וקורות חיים של 3-6 סוקרים שיהוו מעריכים פוטנציאלים מטעמו, ואשר יידרשו לעמוד בקריטריונים של מל"ג/ות"ת למינוי ועדות שיפוט, כולל חתימה על טופס ניגוד עניינים ושמירת סודיות כמקובל (בשים לב לדרישה לאיזון תחומי, מגדרי ומגזרי). רשימת הסוקרים תובא לאישור ות"ת. מתוך הרשימה אשר תאושר, יורכבו ועדות השיפוט התחומיות בהתחשב במומחיות הרלבנטית לשיפוט הבקשות במסגרת קול קורא זה, ובהתאם לצורך ולעניין, תוכל ות"ת לאשר חברים מתאימים נוספים שלא הוגשו ע"י המוסדות, לוועדת השיפוט. יודגש כי ועדות השיפוט עשוית, לפי שיקול דעתן, להעביר את הבקשות לסוקרים חיצוניים נוספים לשם קבלת חוות דעת מקצועיות ודירוג הבקשות, כגורם מסייע לוועדות השיפוט. עוד יודגש כי הבקשות של כל מוסד לא יידונו ע"י הסוקרים שהוצעו ע"י אותו המוסד. הועדות יפעלו בהתאם לנהלי ות"ת/מל"ג לעבודת ועדות שיפוט/היגוי מטעמה, ועבודתן תרוכז ע"י אגף אסטרטגיה ובינלאומיות מטעם ות"ת, וע"י ראשי התחומים הרלבנטיים מטעם משרד המדע, במשותף. החלטה סופית על רשימת הזוכים, בהתאם להמלצות ועדות השיפוט, תתבצע ע"י צוות מצומצם של ועדת ההיגוי שיכלול את נציגת ות"ת (פרופ' ברכה שפירא), נציג משרד המדע (פרופ' אבי דומב, המדען הראשי), ויו"ר ועדת ההיגוי (פרופ' דוד מנדלוביץ').

יא. יעודכן כי הפונקציה הבכירה במוסד אשר תהיה אמונה על ביצוע סקירה של פוטנציאל המחקר היישומי במוסד, דירוג הצעות מחקר, בחירת ההצעות הרלבנטיות להגשה, וליווי של הפרויקטים הזוכים, לא תהיה אחראית על עמידה באבני הדרך באמצעות דוחות ביצוע תקופתיים לצורך המשך תקצוב. התיקון מוצע לאור משוב שהתקבל מחברי ועדת ההיגוי של התכנית, אשר התכנסה לפגישה ראשונה ב-15.2.2024, לפיהם דרישה זו אינה הגיונית במענקים קצרים של שנה וחצי-שנתיים, בהיקף תקציבי נמוך יחסית לתכניות דומות בעולם (כדוגמת ERC-POC) ועלולה לסרבל משמעותית את מימוש המענק. הועדה המליצה במקום זאת לערוך מעקב אחר תוצאות המחקר בטווח המידי (גיוס כספים נוספים, זכיה במענק נוסף), והארוך (הטמעת הטכנולוגיות/הפתרונות ע"י גורמי היישום) על ידה.

יב. לבקשת משרד המדע יובהר, למען הסר ספק, כי לא יינתן מימון לאותו מחקר או מחקר דומה במסגרת אחרת של משרד המדע, או מחקר הממומן על ידי משרדי ממשלה אחרים, או על ידי קרנות ציבוריות כמו הקרן הלאומית למדע (ISF). עוד יעודכן, לבקשת משרד המדע, כי המוסד הזוכה יפעל בהתאם להוראות החלטת ממשלה מספר 2575 - קידום ופיתוח ידע הנוצר במימון מענקי מחקר ממשלתיים - ובהתאם ידווח למשרד המדע על כל רישום פטנט ועל כל ניצול מסחרי הנובע מהידע באמצעות דיווח שנתי למשרד.

יג. יתווסף סעיף "כללי", לבקשת משרד המדע, הכולל את תתי הסעיפים הבאים:

a. המשרד וות"ת יהיו רשאים, בכל עת, בהודעה שתפורסם, להקדים או לדחות את המועד האחרון להגשת בקשות וכן לשנות מועדים ותנאים אחרים הנוגעים לקול הקורא על פי שיקול דעתו.

b. המשרד וות"ת יהיו רשאים לפנות במהלך הבדיקה וההערכה למציע, כדי לקבל הבהרות להצעה, לבקש פרטים נוספים או כל מסמך או מידע אחר הדרושים לדעתו לשם בדיקת ההצעות או קבלת החלטה.

c. המשרד וות"ת שומרים לעצמם את הזכות לפסול מציע אשר כלל בהצעתו מידע שקרי או מטעה.

d. המשרד וות"ת יהיו רשאים לקבוע את גובה התמיכה שיינתן לזוכה ואת פרטיה, בהתאם להתרשמותם מצרכי ההצעה. במקרה בו גובה התמיכה המאושר נמוך מההצעה, יתבקש הזוכה להגיש תכנית תקציבית מתוקנת בהתאמה.

נוסח התכנית המעודכן מצורף להחלטה זו כנספח א, ומהווה חלק בלתי נפרד ממנה. ות"ת מאשרת הוצאת קול קורא ראשון על פיו.